December 2016 door de ogen van Meltrain

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Meltrain
Donateur

December 2016 door de ogen van Meltrain

Bericht door Meltrain »

Aangezien ik de meeste foto’s die ik dit jaar gemaakt heb, al in eerdere verslagen heb getoond, volgt er geen jaaroverzicht.
Dit topic behandelt daarom mijn laatste foto’s van 2016, namelijk die uit december.
Op 3 december ging ik naar de Efteling en daar is er een stoomtreintje die rondom het park rijdt. Nabij station “Ruigrijk” kon ik locomotief Moortje met enkele rijtuigen op de foto zetten:
Afbeelding

Op zondag 11 december ging de nieuwe dienstregeling in, met weer vele concessiewijzigingen. De interessantste wijzigingen waren (in mijn ogen) in het zuiden des lands te vinden, reden om op 11 december gelijk die kant op te gaan.
De eerste bestemming was Eindhoven, alwaar ik twee nieuwe elektrisce Citea’s SLFA op de foto kon zetten:
Afbeelding

Met de linker bus op lijn 405 ging ik naar de halte Generaal Pattonlaan, gelegen aan de HOV-baan, alwaar ik een bus in de andere richting kon fotograferen:
Afbeelding

Niet veel later kon ik het andere nieuwe bustype in Eindhoven e.o. op de foto zetten: de 13-meter Citea SLE:
Afbeelding

Hierna werd teruggegaan naar het station, alwaar de trein naar Roermond werd genomen. Bij de uitrit van het busstation, kon een rijtje bussen op de foto:
Afbeelding

Op de Godsweerdersingel kon een Volvo 8900 op lijn 372 op de foto:
Afbeelding

Om het begin van Arriva in Limburg te vieren, was het vervoer in Limburg die dag gratis en waren er diverse optredens op enkele treinstations, waaronder dus Roermond:
Afbeelding

Hierna was het de bedoeling om met de trein van Arriva in de richting van Maastricht te gaan. Ik had echter gezien dat de betreffende trein pas in Sittard begon, dus ging het met de NS naar Sittard om daar alsnog over te stappen op de trein van Arriva.
Omdat die FLIRT van Arriva op spoor 20 stond, lukte het met enige moeite om beide elektrische treintypes van Arriva Limburg op één foto te krijgen:
Afbeelding

En hierna was het tijd voor mijn allereerste ritje in een FLIRT3. :D Het is een mooie trein, met net iets comfortabelere stoelen dan de GTW’s.
Bij Beek-Elsloo stapte ik alweer uit en daar kon een VIRM op de foto:
Afbeelding

Uit de andere richting kwamen niet veel later 2 FLIRTS aangereden als stoptrein naar Roermond:
Afbeelding

Met buslijn 30 ging het hierna verder naar het station van Maastricht. De bus was een ex-EBS Scania, welke na aankomst in Maastricht op de foto mocht:
Afbeelding

Met een elektrische Citea op lijn 3 ging het vervolgens naar Mosae Forum:
Afbeelding

De overige OV-foto’s die dag zijn niet zo bijzonder, maar deze zonsondergang wil ik jullie niet onthouden:
Afbeelding

Van 23 t/m 31 december was ik een weekje op vakantie bij Waterparc Veluwemeer in Biddinghuizen.
Vlak voor het park ligt een bushalte van OV Regio IJsselmond lijn 147, die ik dus ook op de foto heb gezet:
Afbeelding

Afbeelding

Op dinsdag 27 december ging ik een dagje toeren met het OV in Midden-Nederland. Als eerste ging het met lijn 147 naar het station van Harderwijk, alwaar ik 8 bakken ICM op de foto kon zetten, terwijl ze door de boog komen:
Afbeelding

Met de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] ging het naar Amersfoort Vathorst, waar een Setra als buslijn 7 op de foto kon:
Afbeelding

Met deze bus ging ik naar station Amersfoort, alwaar ik de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] nam naar Den Dolder. Daar stapte ik in een erg rustige lijn 59, waarmee ik naar het busstation van Zeist ging. Aldaar kon een Ambassador van U-OV op de foto met erachter een Ambassador van Syntus Utrecht:
Afbeelding

Syntus Utrecht Ambassador 1122 reed als lijn 56 dus erachter…:
Afbeelding

…en met die bus ging ik naar de halte Heerewegen in Zeist. Aldaar mocht lijn 381 op de foto:
Afbeelding

Met lijn 51 ging het daarna naar station Driebergen-Zeist, waar ik nog net de overstap op de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] haalde. In Ede-Wageningen stapte ik uit om de aankomende FLIRT op de foto te zetten:
Afbeelding

De FLIRT langs het perron:
Afbeelding

Met deze FLIRT ging het daarna naar Oosterbeek. Dit was mijn eerste ritje in een NS FLIRT en ik vind het prima treinen. Mijn enige opmerking is dat de klapstoelen de meest comfortabele zitting hebben. :P
In Oosterbeek kon ik vanaf het viaduct een ICE naar Amsterdam fotograferen:
Afbeelding

Na zo’n 20 minuten wachten kwam de hierboven al geplaatste FLIRT weer terug, ditmaal op weg naar Ede-Wageningen:
Afbeelding

Weer zo’n tien minuten later ging ik zelf met de andere in deze treinserie rijdende FLIRT (een vierdelige) naar Arnhem Centraal. Met een beetje moeite konden daar twee generaties Sprinter op de foto:
Afbeelding

Met de oudere generatie Sprinter ging het naar Nijmegen, waar het de bedoeling was om met Arriva naar Vierlingsbeek te gaan voor wat foto’s. Helaas merkte ik daar pas dat de [serie=Stoptrein (S1)|2017|(Venlo -) Venray - Nijmegen32300[/serie] niet tijdens de vakantie rijdt, wat betekent dat het maken van foto’s veel langduriger zou worden.
In plaats daarvan ging ik dan maar naar Wijchen en tijdens het wachten kon ik een DDZ met een GTW combineren:
Afbeelding

Ook lukte het om de aankomende SGM met de vertrekkende VIRM te combineren:
Afbeelding

In Wijchen kon een DDZ (als [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie]) op de foto….:
Afbeelding

….waarna ik met de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] de andere kant op weer naar Arnhem Cntraal ging. Aldaar kon de DD-AR die me daar bracht samen op de foto met een FLIRT:
Afbeelding

Met de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] ging het verder naar Deventer, waar ik overstapte op de [serie=Internationale trein|2017|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] naar Amersfoort. Helaas bleek daar dat de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] van 16:41 uitviel. Nu rijdt de trein wel elk half uur, de bussen vanaf Harderwijk doen dat helaas niet. :(
Tijdens mijn langere wachttijd kon ik in elk geval nog een Citaro en Setra op de foto zetten:
Afbeelding

Gelukkig kon ik daarna worden opgehaald in Harderwijk, waardoor mijn vertraging beperkt bleef tot 30 minuten. :)

De rest van de vakantie heb ik vooral rustig aan gedaan, alwerd op 30 december nog wel een bezoek gebracht aan Bataviastad in Lelystad. Dit is ook het eindpunt van lijn 3, die ik daardoor enkele keren op de foto kon zetten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hiermee ben ik aan het einde gekomen van dit verslag en wil ik jullie bedanken voor het lezen.
Opmerkingen zijn uiteraard welkom. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Re: December 2016 door de ogen van Meltrain

Bericht door Etienne »

Een leuk reisverslag. Geeft een aardige indruk van je reisjes. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Morgen ga ik eens een bezoekje brengen aan Eindhoven en de nieuwe elektrische bussen eens testen. Moet de NS FLIRT nog eens testen. Ik vind het wel een mooi overzicht. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
isadora

Bericht door isadora »

Bonte verzameling, leuke grabbelton. :pos:

Wat me trouwens nu pas opvalt; Arnhem met zijn prachtige futuristische perrons,
waarom niet een beetje meer geïnvesteerd in het vloerwerk.
Vind het eigenlijk geen gezicht die standaard-stoeptegels.

Dank voor het delen Meltrain!
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
busfanNL

Bericht door busfanNL »

Een erg leuk en mooi gemaakt verslag. *bus*
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Prachtige foto's! :pos:
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de leuke reacties. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie