Carnaval
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 16:26
Carnaval
Het feestje van het zuiden, iedereen gaat los en lang leve de lol. Overal zijn activiteiten, mensen komen van ver en er zijn allerlei omleidingen.
Ik werk niet alle dagen van carnaval, maar wel een van de drukste dagen. We beginnen al op woensdag met een normale rij dienst, maar op donderdag en vrijdag verkoop ik kaartjes met een mobiel verkooppunt; Dit busje staat normaal op Schiphol voor de keukenhof, maar is nu omgestickerd. We verkopen hier de passe-partout, hiermee kun je 5 dagen lang, met alle bussen van Arriva in Brabant reizen voor maar 10 euro, inclusief alle nachtbussen.
Op zaterdag begint het echte feest, ik mag gaan rijden. Omdat ik een dagdienst heb, begin ik pas iets na 12. Ik begin met lijn 9 naar Vught, waar op CS een groepje dames van boven de rivieren, al klaar in carnavals kledij en koffers, op weg naar het hotel zijn. Ze stappen in en vragen mij te waarschuwen bij het Van der Valk hotel, ik kan niets beloven, maar ik zal het proberen. Bij de halte aangekomen, doen de vrouwen niets. Ik stop en laat ze weten dat dit de halte is. "Maar dit is Van der Valk Nuland niet?!" Ja, dan was lijn 90 de bus die u nodig had, niet 9. Ze stappen weer uit, om terug te keren naar het CS. Het is duidelijk te merken dat het druk is, alles rijdt met vertraging en alle bussen zitten overvol. Als ik richting Maaspoort ga met lijn 8, kom ik veel overvolle bussen tegen. Er zijn versterkingen, maar die zijn helaas niet genoeg voor deze enorme drukte. Als ik vanaf Maasoever vertrek, hou ik het tempo hoog, het zal druk gaan worden. Zo blijkt, bij iedere halte verkoop ik meerdere kaartjes, gelukkig hebben veel mensen het passe-partout, waardoor ik alleen hoef te stempelen. Met 8 minuten vertraging kom ik aan op de Zuid-Willemsvaart, hier stapt vrijwel de hele bus uit. Vandaag moeten we nog via het Burgemeester Loefplein rijden, wat dus dwars door de drukte is. Na een hoop gedoe kom ik dan uiteindelijk aan op het CS, wat niet makkelijk was met alle taxi's en mensenmassa's die overal lopen!
Zondag wordt een extra speciale dag. We rijden de normale zondag dienstregeling, met versterking op veel routes. Ik moet vanaf de garage naar Rosmalen, om daar de eerste lijn 3 te rijden. Bij de eerste halte staan al 5 mensen, dit gaat gestaag door bij iedere halte. Al snel zit ik bijna vol, wederom bij de Zuid-Willemsvaart kan ik weer uitladen. Nu hoeven we niet meer door de stad, we moeten nu via de citadellaan omrijden.
Na een korte slag 12-2, ga ik naar Veghel met de 158. De bus tegemoet komend, dus de bus voor mij, zit helemaal vol, ik bel dus alvast voor versterking, omdat ik de laatste bus zal zijn die nog door de kernen rijdt, omdat daarna de omleidingen van kracht zijn. In Veghel is de omleiding al van kracht, na een klein stukje omrijden ben ik ook daar. De terugweg verloopt heel erg rustig, er zijn weinig mensen en er is bijna niemand op straat, op enkele carnavalwagens na. Ik heb een buswissel van 10 minuten, lijn 13 naar Rosmalen. Deze komt ook later binnen, door de drukte. Snel ga ik weg, om op de Spirealaan te moeten wachten, omdat de tegemoetkomende bus in de weg staat. Hij laadt op dat moment meer dan 30 mensen, dus dat is een klein ogenblik wachten. Ik ga weer verder en halte na halte, de bus wordt steeds voller. Bij de Jan Heijmans laan zit ik vol, mensen klagen dat er al een uur geen bus langs is geweest. Ik zet op de bus dat de bus vol is, er rijden 2 versterkingsbussen rond op de lijn, maar ook die zitten vol. Ik moet helaas veel mensen laten staan en kom met bijna een kwartier vertraging aan op CS. Ik heb nog een slag 12-2, waarna ik pauze heb. Ik besluit in overleg lijn 12 te laten vallen, waarna ik leeg doorrijd naar de Rompertpassage om lijn 2 te rijden. Ook hier begin ik met vertraging en dat gaat alleen maar erger worden. Ik besluit dus, wederom in overleg, om meteen naar CS te rijden. Zo kan ik toch nog pauze genieten.
Als laatste ga ik het hol van de leeuw in, lijn 8 en 9 naar Maasoever en Vught. De bus komt vol binnen en na het leegstromen, neem ik hem over. Met niet al te veel mensen rij ik naar Maasoever, waar ik door de gehele wijk veel mensen zie staan op haltes. Bij de Maaspoortweg komt iemand aangerend, die maar bij mij instapt, omdat er al bijna een uur geen bus meer is geweest bij de bushalte. De bussen gaan namelijk recht naar het station toe als ze eenmaal vol zitten. Gaandeweg door de wijk, zie ik overal mensen staan die op de bus staan te wachten en mij dan ook aankijken, alsof er een geschenk uit de hemel komt. Ik kom op tijd aan op mijn eindpunt en bel met de verkeerscentrale. Ik deel mijn waarnemingen en krijg toestemming om meteen weer te vertrekken. Ik vertrek nu dus 10 minuten eerder dan de dienstregeling zegt, met al mensen aan boord. Iedere halte weer haal ik dankbare mensen op, eindelijk een bus waar ze kunnen instappen. Overal verkoop ik meerdere papieren kaartjes, waardoor ik mijn vervroeging zie teruglopen. Bij de Maaspoortweg zit ik vol. Er past dan ook echt helemaal niemand meer bij. Vlak na de halte bij Harendonkweg, staat een familie met meerdere kinderen in het gras, ver van de halte af dus, naar mij te zwaaien omdat ze mee willen. Ze staan ver van de halte af én er is geen ruimte meer. Iedere halte weer laat ik mensen staan, ik kom met 2 minuten vertraging aan op de Zuid Willemsvaart. Na een kort omroepbericht van mijn kant, stroomt de bus helemaal leeg. Als de deuren dicht gaan, zakt de bus dan ook flink naar beneden. Met 2 minuten vertraging kom ik ook aan op CS. Ik heb dus technisch gezien 12 minuten vertraging! Snel ga ik door naar Vught, waar ik na een drietal omleidingen weer aankom op CS, om snel naar de garage te gaan met een collega. Beide zijn we helemaal kapot van onze dienst.
Het feestje van het zuiden, iedereen gaat los en lang leve de lol. Overal zijn activiteiten, mensen komen van ver en er zijn allerlei omleidingen.
Ik werk niet alle dagen van carnaval, maar wel een van de drukste dagen. We beginnen al op woensdag met een normale rij dienst, maar op donderdag en vrijdag verkoop ik kaartjes met een mobiel verkooppunt; Dit busje staat normaal op Schiphol voor de keukenhof, maar is nu omgestickerd. We verkopen hier de passe-partout, hiermee kun je 5 dagen lang, met alle bussen van Arriva in Brabant reizen voor maar 10 euro, inclusief alle nachtbussen.
Op zaterdag begint het echte feest, ik mag gaan rijden. Omdat ik een dagdienst heb, begin ik pas iets na 12. Ik begin met lijn 9 naar Vught, waar op CS een groepje dames van boven de rivieren, al klaar in carnavals kledij en koffers, op weg naar het hotel zijn. Ze stappen in en vragen mij te waarschuwen bij het Van der Valk hotel, ik kan niets beloven, maar ik zal het proberen. Bij de halte aangekomen, doen de vrouwen niets. Ik stop en laat ze weten dat dit de halte is. "Maar dit is Van der Valk Nuland niet?!" Ja, dan was lijn 90 de bus die u nodig had, niet 9. Ze stappen weer uit, om terug te keren naar het CS. Het is duidelijk te merken dat het druk is, alles rijdt met vertraging en alle bussen zitten overvol. Als ik richting Maaspoort ga met lijn 8, kom ik veel overvolle bussen tegen. Er zijn versterkingen, maar die zijn helaas niet genoeg voor deze enorme drukte. Als ik vanaf Maasoever vertrek, hou ik het tempo hoog, het zal druk gaan worden. Zo blijkt, bij iedere halte verkoop ik meerdere kaartjes, gelukkig hebben veel mensen het passe-partout, waardoor ik alleen hoef te stempelen. Met 8 minuten vertraging kom ik aan op de Zuid-Willemsvaart, hier stapt vrijwel de hele bus uit. Vandaag moeten we nog via het Burgemeester Loefplein rijden, wat dus dwars door de drukte is. Na een hoop gedoe kom ik dan uiteindelijk aan op het CS, wat niet makkelijk was met alle taxi's en mensenmassa's die overal lopen!
Zondag wordt een extra speciale dag. We rijden de normale zondag dienstregeling, met versterking op veel routes. Ik moet vanaf de garage naar Rosmalen, om daar de eerste lijn 3 te rijden. Bij de eerste halte staan al 5 mensen, dit gaat gestaag door bij iedere halte. Al snel zit ik bijna vol, wederom bij de Zuid-Willemsvaart kan ik weer uitladen. Nu hoeven we niet meer door de stad, we moeten nu via de citadellaan omrijden.
Na een korte slag 12-2, ga ik naar Veghel met de 158. De bus tegemoet komend, dus de bus voor mij, zit helemaal vol, ik bel dus alvast voor versterking, omdat ik de laatste bus zal zijn die nog door de kernen rijdt, omdat daarna de omleidingen van kracht zijn. In Veghel is de omleiding al van kracht, na een klein stukje omrijden ben ik ook daar. De terugweg verloopt heel erg rustig, er zijn weinig mensen en er is bijna niemand op straat, op enkele carnavalwagens na. Ik heb een buswissel van 10 minuten, lijn 13 naar Rosmalen. Deze komt ook later binnen, door de drukte. Snel ga ik weg, om op de Spirealaan te moeten wachten, omdat de tegemoetkomende bus in de weg staat. Hij laadt op dat moment meer dan 30 mensen, dus dat is een klein ogenblik wachten. Ik ga weer verder en halte na halte, de bus wordt steeds voller. Bij de Jan Heijmans laan zit ik vol, mensen klagen dat er al een uur geen bus langs is geweest. Ik zet op de bus dat de bus vol is, er rijden 2 versterkingsbussen rond op de lijn, maar ook die zitten vol. Ik moet helaas veel mensen laten staan en kom met bijna een kwartier vertraging aan op CS. Ik heb nog een slag 12-2, waarna ik pauze heb. Ik besluit in overleg lijn 12 te laten vallen, waarna ik leeg doorrijd naar de Rompertpassage om lijn 2 te rijden. Ook hier begin ik met vertraging en dat gaat alleen maar erger worden. Ik besluit dus, wederom in overleg, om meteen naar CS te rijden. Zo kan ik toch nog pauze genieten.
Als laatste ga ik het hol van de leeuw in, lijn 8 en 9 naar Maasoever en Vught. De bus komt vol binnen en na het leegstromen, neem ik hem over. Met niet al te veel mensen rij ik naar Maasoever, waar ik door de gehele wijk veel mensen zie staan op haltes. Bij de Maaspoortweg komt iemand aangerend, die maar bij mij instapt, omdat er al bijna een uur geen bus meer is geweest bij de bushalte. De bussen gaan namelijk recht naar het station toe als ze eenmaal vol zitten. Gaandeweg door de wijk, zie ik overal mensen staan die op de bus staan te wachten en mij dan ook aankijken, alsof er een geschenk uit de hemel komt. Ik kom op tijd aan op mijn eindpunt en bel met de verkeerscentrale. Ik deel mijn waarnemingen en krijg toestemming om meteen weer te vertrekken. Ik vertrek nu dus 10 minuten eerder dan de dienstregeling zegt, met al mensen aan boord. Iedere halte weer haal ik dankbare mensen op, eindelijk een bus waar ze kunnen instappen. Overal verkoop ik meerdere papieren kaartjes, waardoor ik mijn vervroeging zie teruglopen. Bij de Maaspoortweg zit ik vol. Er past dan ook echt helemaal niemand meer bij. Vlak na de halte bij Harendonkweg, staat een familie met meerdere kinderen in het gras, ver van de halte af dus, naar mij te zwaaien omdat ze mee willen. Ze staan ver van de halte af én er is geen ruimte meer. Iedere halte weer laat ik mensen staan, ik kom met 2 minuten vertraging aan op de Zuid Willemsvaart. Na een kort omroepbericht van mijn kant, stroomt de bus helemaal leeg. Als de deuren dicht gaan, zakt de bus dan ook flink naar beneden. Met 2 minuten vertraging kom ik ook aan op CS. Ik heb dus technisch gezien 12 minuten vertraging! Snel ga ik door naar Vught, waar ik na een drietal omleidingen weer aankom op CS, om snel naar de garage te gaan met een collega. Beide zijn we helemaal kapot van onze dienst.