Etienne on Tour #23: Afscheid van de Van Hool NewA600 [26]
Geplaatst: ma 06 nov 2017, 15:56
Begin volgend jaar gaat bij exploitant Achiel Weyn & Zn. de Van Hool NewA600 buiten dienst. Ter vervanging zijn door moederbedrijf Hansea (voorheen Veolia Transport) een reeks MAN Lion's City gekocht en 7 daarvan komen bij Weyn terecht. Omdat Weyn meerdere Van Hool New A600's had, werd op 5 november een rondrit door het Waasland gereden bij wijze van afscheid van dit bustype.
Het verzamelpunt was station Lokeren om 09:00, dit betekende voor mij dan al vroeg weg te gaan. Door werkzaamheden tussen Roosendaal en Essen was de trein geen optie en ging ik dus per auto naar Lokeren toe. zelf vertrok ik om 06:45 uit Pijnacker en in Rotterdam Charlois haalde ik forumlid Dylan op om 07:15 en via de A4, Liefkenshoektunnel en E17 parkeerde ik de auto net buiten de parkeerzone in Lokeren om 08:30. Vandaar was het nog een klein stukje lopen langs een rommelmarkt naar het Station en aldaar stond de bus van vandaag al geparkeerd, de 221756.

Iets na 9'en werd vertrokken via de route van lijn 49, alwaar Weyn 's ochtends één rit van Moerbeke naar Lokeren doet. De lijn in kwestie wordt gefilmd op de brug over de Stadsgracht in het Centrum.

Vanaf het Centrum gaat het richting Sint-Niklaas via de route van lijn 21. Onderweg wordt gestopt bij de winkel Het Amerikaantje, alwaar een tank op de parkeerplaats staat.

De route wordt verder gereden richting het dorpje Belsele en voor de Kerk wordt de bus weer stil gezet.

Na Belsele wordt weer overgegaan op de route van lijn 27 en deze brengt ons in de Watermolenwijk.

Vervolgens gaat het naar Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas. Op deze zondag is het echter niet open en busstation aldaar ziet wel bussen passeren, maar in- en uitstappers zijn er vrijwel niet. Hier wordt een parallel gemaakt met een bus van lijn 82 naar Waasmunster.


Daarna komen we voor de eerste keer op de Markt in Sint-Niklaas, weer als lijn 27, maar nu in de andere richting, naar Eksaarde. De volgende grote halte na de Markt is het Station en daar wordt de bus natuurlijk ook op de gevoelige plaat vastgelegd.


Dan gaat het weer het Waasland in en wordt een fotostop gehouden in het Centrum van Stekene, bij de halte Kerk. Ditmaal wordt een bestemming gefilmd die vroeger alleen in de schoolvakanties bediend werd en afgeschaft werd bij de grote besparingen van 2012.

Vanaf Stekene wordt de route van lijn 44 gevolgd naar Koewacht, de woonplaats van de organisator van deze rondrit. De bus wordt even stil gezet op de grens tussen België en Nederland. Normaal komt de bus niet op deze locatie, maar moet een straat eerder al draaien. Wanneer een gelede bus ingezet wordt, moet echter wel naar Nederland worden gereden om te keren.

Terugrijdend richting Sint-Niklaas wordt een fotostop gehouden in Stekene Heikant, een eindpunt voor diverse tussenritten op de 40-bundel.

Een andere variant van lijn 44 die afgeschaft is, is de bediening van Kemzeke Industriepark. Op de Zavelstraat in dit park wordt een fotostop gehouden. Uit het recente verleden is deze route nog wel gebruikt als omleidingsroute toen de rondweg heringericht werd.

In Kemzeke ligt ook de stelplaats van Weyn en aldaar zijn enkele oudere bussen buitengezet om gefotografeerd te kunnen worden, zoals deze Temsa Safaria, die afkomstig is van Autobus Georges uit Antoning...

...en een O405 die eveneens buiten dienst zal gaan, samen met een soortgenoot. Als vervanging zullen twee Van Hool's doorgeschoven worden naar de schoolbuspoule.

Op een normale zondag zijn slechts twee bussen op straat voor diensten in dit gebied en de rest staat op de stalling, o.a. deze VDL Citea en Van Hools hebben rust tot maandag.

Na enkele foto's kan de bus nog eens bij de uitgang van de stelplaats op de foto gezet worden, nog met het oude moederbedrijf in de lijnfilm.

Dan is het tijd voor lunchpauze en deze wordt gehouden bij de Markt in Sint-Niklaas. De bus wordt op een haltehaven neergezet en praktisch iedereen blijft in de buurt. Zelf heb ik brood meegenomen. Tijdens de pauze komt één van de reguliere dienstbussen van Weyn voorbij op lijn 43, die hier eindigt.

Na de pauze gaat het, als verassing, rechtstreeks naar Antwerpen. Op het Van Eedenplein op de Linkeroever wordt de toenmalige lijn 41s getoond, die bij de grote besparingen van 2012 eveneens afgeschaft werd.

Richting het Waasland volgen we deze buslijn vanaf de Linkeroever. Nog een anekdote: Wanneer deze buslijn met een gelede bus reed, werd rechtstreeks via de Rijksweg gereden, maar wanneer op een rit een standaardbus ingezet werd, mocht niet via de Rijksweg gereden worden. Dit had te maken met het feit dat er geen staanplaatsen mogen zijn op de rijksweg. Aldus rijden wij ook via de provinciale wegen en houden bij de Havens van Antwerpen twee fotostops, waarvan één bij de spoorbrug richting de Liefkenshoektunnel.

Een aansluitingshalte onderweg is de halte Sint-Helena in Sint-Gillis-Waas, alwaar lijn 41s voor de laatste keer vastgelegd wordt.

Vanaf hier vervolgen we de route van lijn 21 richting Meerdonk en houden een fotostop in De Klinge....

...en rijden vervolgens verder richting Hulst. Omwille van de zonnestad wordt geen fotostop gehouden op de Zandstraat, maar op de kruisende Glacisweg. Dit wordt gedaan als lijn 43, die hier op zondag 1x per 2 uur naar toe rijdt.

Na een fotostop in Sint Jansteen gaan we langzaamaan weer terug richting Lokeren en stoppen daarbij in Stekene bij het stationsgebouw van de toenmalige lijn 54. Deze routevariant werd geschrapt uit de route, omdat gelede bussen de draai niet goed kunnen maken in deze straat.

We rijden nu de route van lijn 27 uit en maken een fotostop in Puivelde en op de brug over de Moervaart in Eksaarde.

De laatste fotostop is op de kasseistrook in Daknam, het laatste dorpje voor Lokeren. Op de film staat lijn 28, die bij de besparingen van 2012 opgeheven werd. De ritten werden toen geïntegreerd in lijn 27.

Omwille van de aansluiting op de treinen voor diverse excursiegangers wordt na deze stop naar station Lokeren gereden, waar om 16:38 het eindpunt is van deze rondrit door het Waasland.
Dank voor het kijken!
Het verzamelpunt was station Lokeren om 09:00, dit betekende voor mij dan al vroeg weg te gaan. Door werkzaamheden tussen Roosendaal en Essen was de trein geen optie en ging ik dus per auto naar Lokeren toe. zelf vertrok ik om 06:45 uit Pijnacker en in Rotterdam Charlois haalde ik forumlid Dylan op om 07:15 en via de A4, Liefkenshoektunnel en E17 parkeerde ik de auto net buiten de parkeerzone in Lokeren om 08:30. Vandaar was het nog een klein stukje lopen langs een rommelmarkt naar het Station en aldaar stond de bus van vandaag al geparkeerd, de 221756.
Iets na 9'en werd vertrokken via de route van lijn 49, alwaar Weyn 's ochtends één rit van Moerbeke naar Lokeren doet. De lijn in kwestie wordt gefilmd op de brug over de Stadsgracht in het Centrum.
Vanaf het Centrum gaat het richting Sint-Niklaas via de route van lijn 21. Onderweg wordt gestopt bij de winkel Het Amerikaantje, alwaar een tank op de parkeerplaats staat.
De route wordt verder gereden richting het dorpje Belsele en voor de Kerk wordt de bus weer stil gezet.
Na Belsele wordt weer overgegaan op de route van lijn 27 en deze brengt ons in de Watermolenwijk.
Vervolgens gaat het naar Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas. Op deze zondag is het echter niet open en busstation aldaar ziet wel bussen passeren, maar in- en uitstappers zijn er vrijwel niet. Hier wordt een parallel gemaakt met een bus van lijn 82 naar Waasmunster.
Daarna komen we voor de eerste keer op de Markt in Sint-Niklaas, weer als lijn 27, maar nu in de andere richting, naar Eksaarde. De volgende grote halte na de Markt is het Station en daar wordt de bus natuurlijk ook op de gevoelige plaat vastgelegd.
Dan gaat het weer het Waasland in en wordt een fotostop gehouden in het Centrum van Stekene, bij de halte Kerk. Ditmaal wordt een bestemming gefilmd die vroeger alleen in de schoolvakanties bediend werd en afgeschaft werd bij de grote besparingen van 2012.
Vanaf Stekene wordt de route van lijn 44 gevolgd naar Koewacht, de woonplaats van de organisator van deze rondrit. De bus wordt even stil gezet op de grens tussen België en Nederland. Normaal komt de bus niet op deze locatie, maar moet een straat eerder al draaien. Wanneer een gelede bus ingezet wordt, moet echter wel naar Nederland worden gereden om te keren.
Terugrijdend richting Sint-Niklaas wordt een fotostop gehouden in Stekene Heikant, een eindpunt voor diverse tussenritten op de 40-bundel.
Een andere variant van lijn 44 die afgeschaft is, is de bediening van Kemzeke Industriepark. Op de Zavelstraat in dit park wordt een fotostop gehouden. Uit het recente verleden is deze route nog wel gebruikt als omleidingsroute toen de rondweg heringericht werd.
In Kemzeke ligt ook de stelplaats van Weyn en aldaar zijn enkele oudere bussen buitengezet om gefotografeerd te kunnen worden, zoals deze Temsa Safaria, die afkomstig is van Autobus Georges uit Antoning...
...en een O405 die eveneens buiten dienst zal gaan, samen met een soortgenoot. Als vervanging zullen twee Van Hool's doorgeschoven worden naar de schoolbuspoule.
Op een normale zondag zijn slechts twee bussen op straat voor diensten in dit gebied en de rest staat op de stalling, o.a. deze VDL Citea en Van Hools hebben rust tot maandag.
Na enkele foto's kan de bus nog eens bij de uitgang van de stelplaats op de foto gezet worden, nog met het oude moederbedrijf in de lijnfilm.
Dan is het tijd voor lunchpauze en deze wordt gehouden bij de Markt in Sint-Niklaas. De bus wordt op een haltehaven neergezet en praktisch iedereen blijft in de buurt. Zelf heb ik brood meegenomen. Tijdens de pauze komt één van de reguliere dienstbussen van Weyn voorbij op lijn 43, die hier eindigt.
Na de pauze gaat het, als verassing, rechtstreeks naar Antwerpen. Op het Van Eedenplein op de Linkeroever wordt de toenmalige lijn 41s getoond, die bij de grote besparingen van 2012 eveneens afgeschaft werd.
Richting het Waasland volgen we deze buslijn vanaf de Linkeroever. Nog een anekdote: Wanneer deze buslijn met een gelede bus reed, werd rechtstreeks via de Rijksweg gereden, maar wanneer op een rit een standaardbus ingezet werd, mocht niet via de Rijksweg gereden worden. Dit had te maken met het feit dat er geen staanplaatsen mogen zijn op de rijksweg. Aldus rijden wij ook via de provinciale wegen en houden bij de Havens van Antwerpen twee fotostops, waarvan één bij de spoorbrug richting de Liefkenshoektunnel.
Een aansluitingshalte onderweg is de halte Sint-Helena in Sint-Gillis-Waas, alwaar lijn 41s voor de laatste keer vastgelegd wordt.
Vanaf hier vervolgen we de route van lijn 21 richting Meerdonk en houden een fotostop in De Klinge....
...en rijden vervolgens verder richting Hulst. Omwille van de zonnestad wordt geen fotostop gehouden op de Zandstraat, maar op de kruisende Glacisweg. Dit wordt gedaan als lijn 43, die hier op zondag 1x per 2 uur naar toe rijdt.
Na een fotostop in Sint Jansteen gaan we langzaamaan weer terug richting Lokeren en stoppen daarbij in Stekene bij het stationsgebouw van de toenmalige lijn 54. Deze routevariant werd geschrapt uit de route, omdat gelede bussen de draai niet goed kunnen maken in deze straat.
We rijden nu de route van lijn 27 uit en maken een fotostop in Puivelde en op de brug over de Moervaart in Eksaarde.
De laatste fotostop is op de kasseistrook in Daknam, het laatste dorpje voor Lokeren. Op de film staat lijn 28, die bij de besparingen van 2012 opgeheven werd. De ritten werden toen geïntegreerd in lijn 27.
Omwille van de aansluiting op de treinen voor diverse excursiegangers wordt na deze stop naar station Lokeren gereden, waar om 16:38 het eindpunt is van deze rondrit door het Waasland.
Dank voor het kijken!