AllGo! en nieuwe bussen in Amstelland-Meerlanden + een klein beetje blauwnet [16f]
Geplaatst: di 26 dec 2017, 18:35
Fijne feestdagen ieder en allen!
Traditioneel gaat vlak voor de feestdagen (de tweede zondag van december) de nieuwe jaardienstregeling in Nederland in.
Op spoorweggebied veranderde niet veel, Keolis nam het vervoer over van NS op Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen, en op Amsterdam-Eindhoven werd integraal ETMET ingevoerd (voor de Intercity's dan, sprinters gaan minder vaak). Op het gebied van bussen gingen er 2 nieuwe concessies in.
- Stad en streek Almere ging over van Connexxion naar Keolis
- Amstelland-Meerlanden bleef na aanbesteding bij Connexxion maar is geheel omgetoverd.
Voor mijn belevingen op zaterdag 9 en zondag 10 december verwijs ik jullie door naar deze twee video's:
https://youtu.be/Bwc9hKESG28
https://youtu.be/Z7PCNgxPmUU
Dit verslag gaat puur over de reis die ik heb gemaakt op zondag 24 december, maar ik wil graag een foto toevoegen van wat eerder, omdat ik die zondag geen blauwnet-flirt heb gefotografeerd (wel heb in gezeten).

Hier dus de blauwnet-flirt, prachtige dingen. Het enige wat ik er lelijk aan vind is dat die lichtblauwe band doorloopt tot aan de buffers, dat staat dan weer niet zo. Voor de reiziger zijn het zeer comfortabele treinen, enkel is de stiltecoupé in de viertjes in de extra bak volstrekt onhandig, en zijn er wat weinig deuren waardoor de reizigerswisseling wat traag verloopt (met alle vertragingen van dien).
Terug naar zondag 24 december, die dag begon ik met een reis per blauwnet-flirt naar Zwolle. Ik zat samen met de steward in de eerste klas te praten over het OV, en hij klaagde vooral dat hij later zijn dienst 8 keer achter elkaar op en neer naar Kampen mocht, kan je vertellen, 3 keer is al erg.
In Zwolle fotografeerde ik de prachtige stationskap met daaronder een DD-AR die sinds 10 december weer de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] voor hun rekening mogen nemen.

Er werd koers gezet richting Almere, er werd mij een DDZ8 voorgeschoteld, de eerste klas waar ik in zat was vol. Geen vrije zitplaatsen meer over, in de 2e klas ruimte genoeg, had beter daar kunnen zitten :')
Ik was mooi op tijd in Almere Centrum want er stonden wat bussen hun vertrektijd af te wachten.


Ik ben daarna gaan lopen richting stadhuisplein om een shotje (voor de video) te maken van 3 bussen die achter elkaar uit die richting zouden moeten komen.

Een van die 3 bussen was de einzelgänger-amba (ex Syntus-Overijssel) die ze in AllGo kleuren hebben gestoken. Vind het de gaafste kleurstelling op een Amba tot nu toe.
Er werd koers gezet met de M4 naar Stedenwijk-midden, vanaf waar ik de rest naar busstation 't Oor heb gelopen (kwam er tegelijk aan met de M1 die ik zou pakken anders, en dit is gezonder). Op 't Oor trof ik de volgende R-NET wagen aan die stond te wachten om een rit over te nemen:

Interieur:

Tijdens het wachten op mijn lijn 323 richting Amsterdam kwam er nog een bus op lijn M1 voorbij.

Met lijn 323 ging ik dus verder richting Amsterdam, station Bijlmer ArenA om precies te zijn, DIRECT toen ik daar aankwam werd ik getrakteerd op een Solaris Urbino 18 van Connexxion, een nieuw bustype in Nederland.

Hierna wou ik met lijn 300 naar Amstelveen gaan, en die rijd sinds 10 december met Mercedes CapaCity bussen van 21 meter lang, echt joekels,
comfortabel zijn ze ook:

Het interieur van de CapaCity dus, zelfde stoelen als de CapaCity's van lijn 3 in Groningen. Het zijn ook dezelfde bussen, ze zijn iets langer dan de Capa's van lijn 15 in Groningen, maar die hebben ook een interieur van niks.

Na aankomst in Amstelveen mocht de wagen even op de foto, en toen hij vertrok zwaaide de chauffeur nog even vrolijk, toffe kerel was het.
Op de Uithoorn-Amsterdam busbundel rijden ook nieuwe bussen, van het type Iveco Crossway om precies te zijn. Met een vrij drukke bus ben ik naar VU-Medisch centrum gegaan, om daar de 346 te pakken.
Bij het VU medisch centrum vertrekt de 346 niet vanaf de gewone halte waar de andere bussen en tram 24 ook stoppen, omdat hij te hoog is om onder het gebouw door te kunnen waar ook de bovenleiding hangt, daarom vertrekt deze lijn hier vanaf de autoweg, en is er een ''tijdelijke'' halte aangebracht waar normaal alleen olieslurpers komen.

En ik had de dubbeldekker helemaal voor mezelf, en heb de rit gefilmd: https://youtu.be/VTLRT3L3kas
gewone snelheid met origineel geluid, de gehele afstand van Amsterdam tot Haarlem over de snelweg. Duurt 10 minuten.
Na aankomst in Haarlem mocht de bus dan even op de foto, en gezien hij werd uitgewisseld werden het er direct 2 op 1. De Citea van Connexxion Haarlem-IJmond wou ook graag meedoen.

Hierna was ik klaar met nieuwe dingen zien en ben ik naar Schiphol gegaan om Chrysa blij te maken met een foto van eten, dit miste in recentere verslagen die ik gemaakt heb.

Deze vis werd opgegeten in de IC1600 van Schiphol naar Enschede, die ik dan bij deze in 1 keer ook heb gedaan.
In tegenstelling tot de 1e klas van mijn DDZ naar Almere eerder op de dag, was de bezettingsgraad van mijn rijtuig nou niet dramatisch veel te noemen:

Na aankomst in Enschede ben ik direct weer met het blauwnet teruggegaan naar huis, in Borne.

En ik had zowaar een flirt waarvan de actuele reisinfo het deed *O* de omroep zweeg nog steeds in alle talen _O-
Ook van deze dag heb ik een ''vlog'' gemaakt: https://youtu.be/VIr8nLXF8PM, zou tof zijn als je die ook even keek, duurt nog geen 6 minuutjes.
Bedankt allemaal voor je tijd, en een fijn uiteinde! *O*
Traditioneel gaat vlak voor de feestdagen (de tweede zondag van december) de nieuwe jaardienstregeling in Nederland in.
Op spoorweggebied veranderde niet veel, Keolis nam het vervoer over van NS op Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen, en op Amsterdam-Eindhoven werd integraal ETMET ingevoerd (voor de Intercity's dan, sprinters gaan minder vaak). Op het gebied van bussen gingen er 2 nieuwe concessies in.
- Stad en streek Almere ging over van Connexxion naar Keolis
- Amstelland-Meerlanden bleef na aanbesteding bij Connexxion maar is geheel omgetoverd.
Voor mijn belevingen op zaterdag 9 en zondag 10 december verwijs ik jullie door naar deze twee video's:
https://youtu.be/Bwc9hKESG28
https://youtu.be/Z7PCNgxPmUU
Dit verslag gaat puur over de reis die ik heb gemaakt op zondag 24 december, maar ik wil graag een foto toevoegen van wat eerder, omdat ik die zondag geen blauwnet-flirt heb gefotografeerd (wel heb in gezeten).

Hier dus de blauwnet-flirt, prachtige dingen. Het enige wat ik er lelijk aan vind is dat die lichtblauwe band doorloopt tot aan de buffers, dat staat dan weer niet zo. Voor de reiziger zijn het zeer comfortabele treinen, enkel is de stiltecoupé in de viertjes in de extra bak volstrekt onhandig, en zijn er wat weinig deuren waardoor de reizigerswisseling wat traag verloopt (met alle vertragingen van dien).
Terug naar zondag 24 december, die dag begon ik met een reis per blauwnet-flirt naar Zwolle. Ik zat samen met de steward in de eerste klas te praten over het OV, en hij klaagde vooral dat hij later zijn dienst 8 keer achter elkaar op en neer naar Kampen mocht, kan je vertellen, 3 keer is al erg.
In Zwolle fotografeerde ik de prachtige stationskap met daaronder een DD-AR die sinds 10 december weer de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] voor hun rekening mogen nemen.

Er werd koers gezet richting Almere, er werd mij een DDZ8 voorgeschoteld, de eerste klas waar ik in zat was vol. Geen vrije zitplaatsen meer over, in de 2e klas ruimte genoeg, had beter daar kunnen zitten :')
Ik was mooi op tijd in Almere Centrum want er stonden wat bussen hun vertrektijd af te wachten.


Ik ben daarna gaan lopen richting stadhuisplein om een shotje (voor de video) te maken van 3 bussen die achter elkaar uit die richting zouden moeten komen.

Een van die 3 bussen was de einzelgänger-amba (ex Syntus-Overijssel) die ze in AllGo kleuren hebben gestoken. Vind het de gaafste kleurstelling op een Amba tot nu toe.
Er werd koers gezet met de M4 naar Stedenwijk-midden, vanaf waar ik de rest naar busstation 't Oor heb gelopen (kwam er tegelijk aan met de M1 die ik zou pakken anders, en dit is gezonder). Op 't Oor trof ik de volgende R-NET wagen aan die stond te wachten om een rit over te nemen:

Interieur:

Tijdens het wachten op mijn lijn 323 richting Amsterdam kwam er nog een bus op lijn M1 voorbij.

Met lijn 323 ging ik dus verder richting Amsterdam, station Bijlmer ArenA om precies te zijn, DIRECT toen ik daar aankwam werd ik getrakteerd op een Solaris Urbino 18 van Connexxion, een nieuw bustype in Nederland.

Hierna wou ik met lijn 300 naar Amstelveen gaan, en die rijd sinds 10 december met Mercedes CapaCity bussen van 21 meter lang, echt joekels,
comfortabel zijn ze ook:

Het interieur van de CapaCity dus, zelfde stoelen als de CapaCity's van lijn 3 in Groningen. Het zijn ook dezelfde bussen, ze zijn iets langer dan de Capa's van lijn 15 in Groningen, maar die hebben ook een interieur van niks.

Na aankomst in Amstelveen mocht de wagen even op de foto, en toen hij vertrok zwaaide de chauffeur nog even vrolijk, toffe kerel was het.
Op de Uithoorn-Amsterdam busbundel rijden ook nieuwe bussen, van het type Iveco Crossway om precies te zijn. Met een vrij drukke bus ben ik naar VU-Medisch centrum gegaan, om daar de 346 te pakken.
Bij het VU medisch centrum vertrekt de 346 niet vanaf de gewone halte waar de andere bussen en tram 24 ook stoppen, omdat hij te hoog is om onder het gebouw door te kunnen waar ook de bovenleiding hangt, daarom vertrekt deze lijn hier vanaf de autoweg, en is er een ''tijdelijke'' halte aangebracht waar normaal alleen olieslurpers komen.

En ik had de dubbeldekker helemaal voor mezelf, en heb de rit gefilmd: https://youtu.be/VTLRT3L3kas
gewone snelheid met origineel geluid, de gehele afstand van Amsterdam tot Haarlem over de snelweg. Duurt 10 minuten.
Na aankomst in Haarlem mocht de bus dan even op de foto, en gezien hij werd uitgewisseld werden het er direct 2 op 1. De Citea van Connexxion Haarlem-IJmond wou ook graag meedoen.

Hierna was ik klaar met nieuwe dingen zien en ben ik naar Schiphol gegaan om Chrysa blij te maken met een foto van eten, dit miste in recentere verslagen die ik gemaakt heb.

Deze vis werd opgegeten in de IC1600 van Schiphol naar Enschede, die ik dan bij deze in 1 keer ook heb gedaan.
In tegenstelling tot de 1e klas van mijn DDZ naar Almere eerder op de dag, was de bezettingsgraad van mijn rijtuig nou niet dramatisch veel te noemen:

Na aankomst in Enschede ben ik direct weer met het blauwnet teruggegaan naar huis, in Borne.

En ik had zowaar een flirt waarvan de actuele reisinfo het deed *O* de omroep zweeg nog steeds in alle talen _O-
Ook van deze dag heb ik een ''vlog'' gemaakt: https://youtu.be/VIr8nLXF8PM, zou tof zijn als je die ook even keek, duurt nog geen 6 minuutjes.
Bedankt allemaal voor je tijd, en een fijn uiteinde! *O*