Pagina 1 van 1
Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: zo 30 dec 2018, 14:12
door PHS
-
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: zo 30 dec 2018, 15:26
door ZO6176
Ook dit verslag van hot naar her. Heerlijk. Veel plezier in 2019
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: zo 30 dec 2018, 16:50
door Daniel
Leuk jaaroverzichtje hoor :pos:
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: ma 31 dec 2018, 15:03
door Hendrik
Leuk overzicht! :pos:
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: di 01 jan 2019, 14:45
door Polaroyd7
Dat studenten-OV: gewoon van profiteren zolang het nog kan. Ik ben zo ontzettend vaak erop uit geweest daarmee, naar kleine oorden die ver weg liggen etc. Ik zou een tocht met de bus over de Deltawerken willen aanbevelen, dat gebied, wanneer dat nog niet gedaan is. Ene keer van Brielle, via Hellevoetsluis en Zierikzee naar Goes en de andere keer Domburg, Veere, via Neeltje Jans, Burgh-Haamstede en Oude-Tonge naar Bergen op Zoom, eventueel nog met Willemstad erbij. Daarbij vind ik het leuk om vestingsteden te bekijken.
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: di 01 jan 2019, 17:57
door waldo79
Hoewel ik relatief lang een SOV heb gehad heb ik niet eens buitensporig getoerd. Eigenlijk reis ik nu meer dan destijds (en met name in het railvervoer).
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: di 01 jan 2019, 19:11
door ODRAIL
PHS schreef:
April
8. In april een tochtje gemaakt via Den Haag, Zoetermeer naar Nesselande, om daar het uiterste noord-oostelijke eindje van de Rotterdamse metro uit te proberen. Ik dacht vroeger dat het gehele traject bij Alexander als sneltram was uitgevoerd als sneltram, dus was ik redelijk verbaasd om een derde rail te zien. Het waarom van deze spanningswisseling is mij echter niet duidelijk.

Die derde rail is nodig omdat er hier geen mogelijkheid is om gebruik te maken van een stroomvoorziening via de bovenleiding.
En ... de reden dat er geen bovenleiding gebruikt kan worden is dat de metrobaan dicht bij de hoogspanningslijnen gebouwd is. Wat ook goed op de foto te zien is.
Dus ... de foto geeft eigenlijk al antwoord op je vraag

.
Wat ook een rol speelt is dat eventuele harde wind de bovenleiding kapot blazen.
Verder is het een leuk verslag :pos:

.
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: wo 02 jan 2019, 07:16
door waldo79
Dat er geen bovenleiding nabij hoogspanningslijnen kan worden toegepast lijkt me sterk. Bij treinsporen komt dat over lange afstanden wel voor. Bijvoorbeeld tussen Gouda en Woerden.
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: wo 02 jan 2019, 07:56
door erjeebee
Kennelijk kunnen treintjes daar wel tegen en metro's niet.

Nee, ik kan me niet voorstellen dat de hoogspanningsleidingen daar wat mee te maken hebben.
Als ik eens een wilde gok mag doen: De metro's hebben bovenleiding op het bovengrondse traject omdat een derde rail welhaast onmogelijk is door de gelijkvloerse kruisingen. Tussen de kruisingen in is er een potentieel veiligheidsprobleem met een derde rail (personen op het spoor etc).
Een viaduct is een vrijliggende baan die deze problemen niet heeft.. dus daar kun je als je toch al van 2 systemen gebruikt maakt dan net zo goed een derde rail neerleggen ipv bovenleiding..
Is vast goedkoper in aanleg en onderhoud en mogelijk ook minder storingsgevoelig?
Verder een leuk verslag :)
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: wo 02 jan 2019, 12:01
door PHS
-
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: wo 02 jan 2019, 12:55
door Meltrain
Het traject tot De tochten werd in 1984 geopend; de verlenging naar Nesselande in 2005.
Héél misschien is er in die 20 jaar het een en ander veranderd qua inzicht en regelgeving?

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: wo 02 jan 2019, 13:27
door Suus
De overgang tussen derde rail en bovenleiding is zover ik weet nooit een probleem geweest bij de Rotterdamse metro. Drie van de vijf lijnen doen het een of meerdere keren per rit, zowel stilstaand als rijdend maar over verstoringen of uitval hoor je zelden.
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: wo 02 jan 2019, 20:20
door Post
Ik neem aan dat beiden de zelfde spanning hebben, dat zal al een groot verschil maken.
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: wo 02 jan 2019, 20:28
door Karl
Meltrain schreef:Het traject tot De tochten werd in 1984 geopend; de verlenging naar Nesselande in 2005.
Héél misschien is er in die 20 jaar het een en ander veranderd qua inzicht en regelgeving?

Er is al jaren discussie over om het sneltramtracé ongelijkvloers te maken, door kruisende wegen óf de sneltram naar -1 te brengen. Uiteraard is dat altijd te duur bevonden en wordt er nu voor 'snellere overwegen' gekozen. Enfin, ik heb het idee dat RET hun voertuigen harder laat rijden op metrobaanvakken dan op sneltrambaanvakken.
Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]
Geplaatst: do 03 jan 2019, 06:49
door Suus
De maximale snelheid op het sneltramtraject is dan ook 50 km/uur. Door de overwegen aan te passen mag dat naar 70 km/uur. Uiteraard zou het het beste zijn als de gevaarlijkste kruising, Hoofdweg, ongelijkvloers wordt.