Aangezien men hier fan is van nieuwe dienstregelingen ontwikkelen en hun ideeën de vrije loop laten, heb ik een forumspel ontwikkeld waarbij iedereen zijn eigen dienstregeling kan ontwikkelen. Dus eigenlijk onze eigen OVNL mini aanbesteding spel! Het leuke is dat iedereen zijn eigen dienstregeling voor een denkbeeldige concessie indient en vervolgens wordt de beste dienstregeling als winnaar gekozen.

Concessie Heelwoud - Deel 1
- Spoiler: show
- Spelregels
Als test beginnen we eenvoudig met een denkbeeldige stad Heelwoud dat dringend een nieuwe vervoerder voor zijn stadsnetwerk nodig heeft (10 jaar looptijd). Hieronder is het stratennetwerk van de stad Heelwoud te zien.
Legenda bij kaart
Blauw = Gemeentehuis
Rood = Ziekenhuis
Donkergroen = School*
Lichtgroen = Woongebied
Oranje = Winkelgebied
Turquoise = Industriegebied
Geel = Kantorengebied*
Roze = Stalling voor bussen
Grijze weg = Brug
Wit bolletje met zwart rand = halte met haltekom aan beide kanten
Rood bolletje met zwart rand = busstation
* = niet op deze kaart aanwezig.
Haltenamen
1: Industriegebied Houtkade I
2: Industriegebied Houtkade II
3: Houtweg
4: Bijenkorf
5: Grachthoutsingel
6: Centrum Noord
7: Westelijke Randweg
8: Gemeentehuis
9: Busstation
10: Centrum Zuid
11: Langestraat West
12: Langestraat Oost
13: Zuidoever
14: Winkelcentrum Zuidwijk
15: Vlinderdoorn
16: Drakenboom
17: Vuurbaak
18: Diedenstraat
19: Jekelstraat
20: Houttuin
21: Adamse Weg
22: Frederik Hendrik Laan
23: Prinses Amalia Weg
24: Landelijke Straat
25: Winkelcentrum Koninklijke Buurt
26: Ziekenhuisweg*
27: Sint Bernhard Ziekenhuis
* = keerlus aanwezig
Tijddefinities
Spits: 6:00 - 9:00 en 15:00 - 18:00
Dal: 9:00 - 15:00
Zaterdag: 8:00 - 18:00
Zondag: 9:00 - 18:00
Avond: 18:00 - 21:00
Vervoersvraag
Wat natuurlijk ook belangrijk is, is de vervoersvraag per stadsdeel:
1: Frederiksoort (1000 inw. per km2)
2: Grachthout (2000 inw. per km2)
3: Centrum (2000 inw. per km2, daarnaast belangrijke functie als winkelgebied)
4: Zuidwijk (1500 inw. per km2)
5: Koninklijke Buurt (500 inw. per km2)
6: Industriegebied Houtkade (0 inw. per km2, functie als werkgebied)
Informatie vorige concessie (gemiddelde aantal reizigers in één richting tussen de deelgebieden):
3 - 2:
ma-vr: 55 reizigers per uur (dal: 35)
za: 40 reizigers per uur
zo/av: 15 reizigers per uur
3 - 4:
ma-vr: 35 reizigers per uur (dal: 30)
za: 25 reizigers per uur
zo/av: 10 reizigers per uur
3 - 1:
ma-vr: 20 reizigers per uur
za: 10 reizigers per uur
zo/av: 5 reizigers per uur
3 - 6:
ma-vr spits: 35 reizigers per uur (spitsrichting)
2 - 6:
ma-vr spits: 30 reizigers per uur (spitsrichting)
3 - 5:
ma-vr: 25 reizigers per uur (dal: 20)
za: 10 reizigers per uur
zo/av: 3 reizigers per uur
2 - 5:
ma-vr: 20 reizigers per uur
za: 10 reizigers per uur
4 - 5:
ma-vr: 10 reizigers per uur
1 - 5:
ma-vr: 5 reizigers per uur
2 - 4:
ma-vr: 5 reizigers per uur
1 - 2:
ma-vr: 5 reizigers per uur
DRU berekening en rijtijden
Reken per 1 uur rijtijd 1 DRU.
Dus stel dat een lijn 1 een slag Ziekenhuis - Busstation met een 12m bus in exact 1 uur doet dan is dat dus 1 DRU. Heb je deze slag 5x per week dan is dat dus 5 DRU/week.
De rijtijd tussen de haltes kan je grofweg schatten aan de hand van het afstandsbalkje op het kaartje. Volg hierbij de route van de weg. Als je twijfelt over een afstand, stuur dan een PB naar mij. Reken voor het stoppen bij een halte ongeveer een halve minuut rijtijd.
Materieel
Ik stel je 2.000.000 euro ter beschikking voor nieuw materieel. Je hebt de keuze uit:- VDL Citea LLE 10m, prijs per stuk 175.000, weging 0,8x DRU, brandstofprijs 0,8x, capaciteit 35
- VDL Citea LLE 12m, prijs per stuk 200.000, weging 1x DRU, brandstofprijs 1,0x, capaciteit 50
- VDL Citea LLE 18m, prijs per stuk 300.000, weging 1,5x DRU, brandstofprijs 1,5x, capaciteit 75
- MAN Lion's City 10m, prijs per stuk 200.000, weging 0,8x DRU, brandstofprijs 0,9x, capaciteit 40 (iets hogere score op reizigerscomfort)
- MAN Lion's City 12m, prijs per stuk 225.000, weging 1x DRU, brandstofprijs 1,1x, capaciteit 55 (iets hogere score op reizigerscomfort)
- MAN Lion's City 18m, prijs per stuk 325.000, weging 1,5x DRU, brandstofprijs 1,6x, capaciteit 80 (iets hogere score op reizigerscomfort)
- Mercedes-Benz Citaro 10m, prijs per stuk 225.000, weging 0,8x DRU, brandstofprijs 1,0x, capaciteit 40 (hogere score op reizigerscomfort)
- Mercedes-Benz Citaro 12m, prijs per stuk 250.000, weging 1x DRU, brandstofprijs 1,2x, capaciteit 55 (hogere score op reizigerscomfort)
- Mercedes-Benz Citaro 18m, prijs per stuk 350.000, weging 1,5x DRU, brandstofprijs 1,7x, capaciteit 80 (hogere score op reizigerscomfort)
Dienstregelingsspecifieke eisen- Industriegebied hoeft alleen in de spitsuren minimaal elk uur bediend te worden.
- Je moet in de spits en daluren in principe alle haltes bedienen (je mag drie haltes niet bedienen, industrieterrein haltes hoef je in de daluren sowieso niet te bedienen en tellen niet mee voor de drie haltes). Minimaal een uursdienst tussen het wijken (1, 2, 4 en 5) en het busstation wordt geëist.
- Op zaterdag moeten alle wijken (nummers 1, 2, 4 en 5) minimaal éénmaal per uur een verbinding hebben met het busstation.
- Op zondag moeten alle wijken minimaal éénmaal per twee uur een verbinding hebben met het busstation.
- 's Avonds geen minimale eisen.
- Naam van je bedrijf
- Lijnnummers voor de lijnen.
- Een complete dienstregeling van alle ritten zoals onderstaand voorbeeld (neem alle haltes op in je dienstregeling). Scheid de doordeweekse, zaterdag en zondagse dienstregeling en geef de bijbehorende matritten weer indien van toepassing. Als er koppelingen zijn tussen verschillende lijnen, dit ook graag aangeven. Geef ook het materieeltype aan dat de rit rijdt ten behoeve van de DRU-berekening.
- DRU/week overzicht per lijn.
- Indeling van het busstation van Heelwoud (perronbusstation dat bestaat uit drie perrons A, B en C, per perron is er plaats voor 2 12m bussen)
- Het maximum aantal voertuigen (en type) per tijdsperiode (bijv. spits, dal of zaterdag) dat je voor een lijn gebruikt.
Beoordelingscriteria (aandachtspunten)Code: Selecteer alles
Dienstregeling zondag lijn 1 Lijn 1 Ziekenhuis - Grachthout VDL Citea LLE 12m 11:42 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis 11:46 Heelwoud, Busstation 11:48 Heelwoud, Grachthoutsingel VDL Citea LLE 12m -> Komt vanaf lijn 3 12:42 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis 12:46 Heelwoud, Busstation 12:48 Heelwoud, Grachthoutsingel VDL Citea LLE 12m -> Komt vanaf lijn 3 13:42 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis 13:46 Heelwoud, Busstation 13:48 Heelwoud, Grachthoutsingel Lijn 1 Grachthout - Ziekenhuis VDL Citea LLE 12m 11:50 Heelwoud, Grachthoutsingel 11:52 Heelwoud, Busstation 11:54 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis -> Rijdt verder als lijn 3 VDL Citea LLE 12m 12:50 Heelwoud, Grachthoutsingel 12:52 Heelwoud, Busstation 12:54 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis -> Rijdt verder als lijn 3 VDL Citea LLE 12m 13:50 Heelwoud, Grachthoutsingel 13:52 Heelwoud, Busstation 13:54 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis MAT-ritten VDL Citea LLE 12m 11:30 Stalling Heelwoud 11:40 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis VDL Citea LLE 12m 13:54 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis 14:04 Stalling Heelwoud
- Reistijd van Ziekenhuis naar Centrum/Zuidwijk/Grachthout
- Reistijd van Industrieterrein naar Busstation
- Ontsluiting van lokale winkelcentra
- Reizigerscomfort
- Reservebus(sen)
- Ik reken per minuut rijtijd ongeveer 1 euro aan brandstofkosten. Probeer deze zo laag mogelijk te houden.
- Zijn aansluitingen op het busstation zo optimaal mogelijk?
- Kloppende dienstregeling met voldoende buffertijd en redelijke tijden tussen de haltes
- Slimme matritten naar de stalling (hoef je geen DRU voor te rekenen, ik reken wel brandstofkosten)
- Zo veel mogelijk vervoer voor een zo'n laag mogelijke brandstofprijs (DRU efficiënte aanbesteding)
- Past het aanbod bij de vervoersvraag? (geen overkill aan aanbod is belangrijk!)
- Extra spitsritten tijdens de spits geven bonuspunten, maar let op de DRU en brandstofprijs!
- Probeer niet meer dan 275 DRU/week te hebben, maar ook niet minder dan 175 DRU/week.
Je hebt twee weken (12 mei) de tijd om je dienstregeling in elkaar te knutselen en de bijbehorende gegevens aan te leveren. Stuur je dienstregeling via PB naar mij om zo concurrentiegevoelige informatie veilig te stellen.
Als de deadline is verstreken dan zal ik alle dienstregelingen beoordelen aan de hand van een puntenmodel, daarna wordt in dit topic de uitkomst kenbaar gemaakt en kan je zien waar je punten op hebt verloren of juist gewonnen.
Als het spel aanslaat dan probeer ik elke maand een nieuwe uitdaging te publiceren.
Veel plezier!
Biedingen
De 10 inschrijvers
NWZO - ZO6176
Stadsvervoer Heelwoud - Jef400
PHS Bus - PHS
BleuBuzz - Daniel
EFT - Raymon
Pieper - Brengme
Viilinga - Yanaike
DAB - Drechtblub
DriveGreen - DPDelft
TraveLink - Bys1
Offertes
DriveGreen: Link
DAB: Link
De rest
Resultaten
Winnaar: DriveGreen
- Spoiler: show
- Spelregels
Definitieve versies aanbestedingsdocumenten voor de concessies Sterrenburcht en Kanalendijk
De vragenrondes zijn afgerond. Het is niet meer mogelijk om vragen te stellen!
Wat is er veranderd ten opzichte van deel 1?- Beoordelingssysteem is van te voren bekend en is uitgebouwd met enkele nieuwe scores, zoals de ontsluitingsscore, aansluittingsscore, buffertijdscore, wensscore en infrastructuurscore. De brandstofscore is vervangen door een matrit-minutensysteem. Mochten de nieuwe scores als te complex ervaren worden dan zal hierin het een en ander wijzigingen en/of geschrapt worden in de toekomstige delen.
- Je kan op enkele plaatsen nieuwe haltes aanleggen en haltes renoveren.
- Meer verschillende types materieel inclusief mini-materieel!
- Streeklijnen doen hun intrede.
- Interactieve kaart met meerdere lijnen van andere vervoerders.
- Rijtijden zijn weergegeven per straatdeel in plaats van te bepalen door zelf te meten.
Sterrenburcht: Bleubuzz, DAB, NWZO, PHS Bus, Sjenglines, TraveLink
Kanalendijk: Bleubuzz, DAB, NWZO, Sjenglines, TraveLink
Definitieve scores na bezwaarperiode
Biedingen Sterrenburcht
Biedingen Kanalendijk
Winnaar Sterrenburcht: DriveGreen
Winnaar Kanalendijk: TraveLink
Concessie Zilverduinen - Deel 3
- Spoiler: show
- Alle informatie over de concessie Zilverduinen
Wat is er veranderd ten opzichte van deel 2?- Veel meer flexibiliteit!
- Meer DRU en dus ruimte in de dienstregeling!
- Verschillende nieuwe en gewijzigde puntensystemen!
- En nog veel meer...
Winnaar: DAB
- Spoiler: show
- Defintieve versie PvE concessie Klokbekerstad
Wat is nieuw t.o.v. deel 2?- Aansluitingsscore: Het kost me erg veel tijd om uit te pluizen en levert in verhouding te weinig punten op. Voor de concessie Klokbekerstad komt deze score te vervallen aangezien de meeste lijnen hoogfrequent rijden.
- Reservebus score t.o.v. materieelkosten: Hier kan misbruik van gemaakt worden indien er veel budget over is. Oplossing is max. en min. aantal reserve bussen en zwaarder wegende materieelkosten. Daarnaast gaat er wat geschoven worden in de wegingen van de individuele onderdelen binnen de materieelscore.
- Bufferscore komt te vervallen en buffertijd wordt gewoon een eis.
- Dienstregelingsscore is erg statisch en er zijn geen extra punten te verdienen voor goede ideeën. Om dit te verhelpen komt er een introductie van de toelichtingsscore. Alhoewel dit waarschijnlijk tot meer discussie kan leiden, dit geeft uiteindelijk meer flexibiliteit en creativiteit.
- DRU-score wordt omgezet naar het systeem zoals in de concessie Zilverduinen, want nu is het lastig inschatten om een goede balans te vinden. Uiteindelijk hoort de dienstregeling voor reizigers op plaats 1 te komen.
- Ontsluitingsscore: Deze score zorgt voor rare routeconstructies en heeft dus niet het gewenste effect. De gehele infrastructuurscore wordt opgeheven in de concessie Klokbekerstad. Er is namelijk ook geen mogelijkheid om haltes aan te leggen. De ontsluitingsscore wordt (deels) verwerkt in de wensscore met een afgezwakte score. Op deze manier is het aantal punten dat te verdienen is ook duidelijker.
- Reizigersgegevens worden weergegeven zoals in de concessie Zilverduinen en niet meer per (voormalige) lijn.
Winnaar: BleuBuzz
- Spoiler: show
- Definitieve versie PvE concessie Calariusdam
Biedingen concessie Calariusdam
Winnaar: DriveGreen
- Spoiler: show
- PvE concessie Tremabergen
Winnaar tram: BleuBuzz
Winnaar bus: JVB
- Spoiler: show
- Documenten EilandOv-concessies (dropbox of google drive)
Winnaar EilandOV1: Sjenglines
- Spoiler: show
- PvE concessie Sint Gallius
- Spoiler: show
- PvE concessie Stadwijk
Actuele dienstregeling
Vervoerdersstatistieken
Statistieken
Vervoerplanopdrachten
Documenten
Toekomstige planning
Concessie Haringe (EilandOV1)
- Start concessie: 11 oktober 2020
- Start concessie: 1 november 2020
- Start vragenronde: onbekend
- Start aanbesteding: onbekend
- Inschrijfdeadline: onbekend
- Start concessie: onbekend
- Start aanbesteding: 1 september 2020 12:00 uur
- Inschrijfdeadline: 15 december 2020 12:00 uur
- Start concessie: 30 januari 2021
- Start vragenronde: 1 oktober 2020 12:00 uur
- Start aanbesteding: 30 januari 2021 12:00 uur
- Inschrijfdeadline: 1 mei 2021 12:00 uur
- Start concessie: 15 mei 2021
- Start vragenronde: 1 januari 2021 12:00 uur
- Start aanbesteding: 15 mei 2021 12:00 uur
- Inschrijfdeadline: 15 juli 2021 12:00 uur
- Start concessie: 31 juli 2021