De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Hallo allen,

Aangezien men hier fan is van nieuwe dienstregelingen ontwikkelen en hun ideeën de vrije loop laten, heb ik een forumspel ontwikkeld waarbij iedereen zijn eigen dienstregeling kan ontwikkelen. Dus eigenlijk onze eigen OVNL mini aanbesteding spel! Het leuke is dat iedereen zijn eigen dienstregeling voor een denkbeeldige concessie indient en vervolgens wordt de beste dienstregeling als winnaar gekozen. :mrgreen: Het spel wordt gespeeld in de denkbeeldige provincie Klokbeker met de hoofdstad Klokbekerstad.

Concessie Heelwoud - Deel 1
Spoiler: show
Spelregels
Als test beginnen we eenvoudig met een denkbeeldige stad Heelwoud dat dringend een nieuwe vervoerder voor zijn stadsnetwerk nodig heeft (10 jaar looptijd). Hieronder is het stratennetwerk van de stad Heelwoud te zien.

Afbeelding
Legenda bij kaart
Blauw = Gemeentehuis
Rood = Ziekenhuis
Donkergroen = School*
Lichtgroen = Woongebied
Oranje = Winkelgebied
Turquoise = Industriegebied
Geel = Kantorengebied*
Roze = Stalling voor bussen
Grijze weg = Brug
Wit bolletje met zwart rand = halte met haltekom aan beide kanten
Rood bolletje met zwart rand = busstation
* = niet op deze kaart aanwezig.

Haltenamen
1: Industriegebied Houtkade I
2: Industriegebied Houtkade II
3: Houtweg
4: Bijenkorf
5: Grachthoutsingel
6: Centrum Noord
7: Westelijke Randweg
8: Gemeentehuis
9: Busstation
10: Centrum Zuid
11: Langestraat West
12: Langestraat Oost
13: Zuidoever
14: Winkelcentrum Zuidwijk
15: Vlinderdoorn
16: Drakenboom
17: Vuurbaak
18: Diedenstraat
19: Jekelstraat
20: Houttuin
21: Adamse Weg
22: Frederik Hendrik Laan
23: Prinses Amalia Weg
24: Landelijke Straat
25: Winkelcentrum Koninklijke Buurt
26: Ziekenhuisweg*
27: Sint Bernhard Ziekenhuis
* = keerlus aanwezig

Tijddefinities
Spits: 6:00 - 9:00 en 15:00 - 18:00
Dal: 9:00 - 15:00
Zaterdag: 8:00 - 18:00
Zondag: 9:00 - 18:00
Avond: 18:00 - 21:00

Vervoersvraag
Wat natuurlijk ook belangrijk is, is de vervoersvraag per stadsdeel:

Afbeelding
1: Frederiksoort (1000 inw. per km2)
2: Grachthout (2000 inw. per km2)
3: Centrum (2000 inw. per km2, daarnaast belangrijke functie als winkelgebied)
4: Zuidwijk (1500 inw. per km2)
5: Koninklijke Buurt (500 inw. per km2)
6: Industriegebied Houtkade (0 inw. per km2, functie als werkgebied)

Informatie vorige concessie (gemiddelde aantal reizigers in één richting tussen de deelgebieden):
3 - 2:
ma-vr: 55 reizigers per uur (dal: 35)
za: 40 reizigers per uur
zo/av: 15 reizigers per uur
3 - 4:
ma-vr: 35 reizigers per uur (dal: 30)
za: 25 reizigers per uur
zo/av: 10 reizigers per uur
3 - 1:
ma-vr: 20 reizigers per uur
za: 10 reizigers per uur
zo/av: 5 reizigers per uur
3 - 6:
ma-vr spits: 35 reizigers per uur (spitsrichting)
2 - 6:
ma-vr spits: 30 reizigers per uur (spitsrichting)
3 - 5:
ma-vr: 25 reizigers per uur (dal: 20)
za: 10 reizigers per uur
zo/av: 3 reizigers per uur
2 - 5:
ma-vr: 20 reizigers per uur
za: 10 reizigers per uur
4 - 5:
ma-vr: 10 reizigers per uur
1 - 5:
ma-vr: 5 reizigers per uur
2 - 4:
ma-vr: 5 reizigers per uur
1 - 2:
ma-vr: 5 reizigers per uur

DRU berekening en rijtijden
Reken per 1 uur rijtijd 1 DRU.
Dus stel dat een lijn 1 een slag Ziekenhuis - Busstation met een 12m bus in exact 1 uur doet dan is dat dus 1 DRU. Heb je deze slag 5x per week dan is dat dus 5 DRU/week.

De rijtijd tussen de haltes kan je grofweg schatten aan de hand van het afstandsbalkje op het kaartje. Volg hierbij de route van de weg. Als je twijfelt over een afstand, stuur dan een PB naar mij. Reken voor het stoppen bij een halte ongeveer een halve minuut rijtijd.

Materieel
Ik stel je 2.000.000 euro ter beschikking voor nieuw materieel. Je hebt de keuze uit:
  • VDL Citea LLE 10m, prijs per stuk 175.000, weging 0,8x DRU, brandstofprijs 0,8x, capaciteit 35
  • VDL Citea LLE 12m, prijs per stuk 200.000, weging 1x DRU, brandstofprijs 1,0x, capaciteit 50
  • VDL Citea LLE 18m, prijs per stuk 300.000, weging 1,5x DRU, brandstofprijs 1,5x, capaciteit 75
  • MAN Lion's City 10m, prijs per stuk 200.000, weging 0,8x DRU, brandstofprijs 0,9x, capaciteit 40 (iets hogere score op reizigerscomfort)
  • MAN Lion's City 12m, prijs per stuk 225.000, weging 1x DRU, brandstofprijs 1,1x, capaciteit 55 (iets hogere score op reizigerscomfort)
  • MAN Lion's City 18m, prijs per stuk 325.000, weging 1,5x DRU, brandstofprijs 1,6x, capaciteit 80 (iets hogere score op reizigerscomfort)
  • Mercedes-Benz Citaro 10m, prijs per stuk 225.000, weging 0,8x DRU, brandstofprijs 1,0x, capaciteit 40 (hogere score op reizigerscomfort)
  • Mercedes-Benz Citaro 12m, prijs per stuk 250.000, weging 1x DRU, brandstofprijs 1,2x, capaciteit 55 (hogere score op reizigerscomfort)
  • Mercedes-Benz Citaro 18m, prijs per stuk 350.000, weging 1,5x DRU, brandstofprijs 1,7x, capaciteit 80 (hogere score op reizigerscomfort)
Concessie-eisen
Dienstregelingsspecifieke eisen
  • Industriegebied hoeft alleen in de spitsuren minimaal elk uur bediend te worden.
  • Je moet in de spits en daluren in principe alle haltes bedienen (je mag drie haltes niet bedienen, industrieterrein haltes hoef je in de daluren sowieso niet te bedienen en tellen niet mee voor de drie haltes). Minimaal een uursdienst tussen het wijken (1, 2, 4 en 5) en het busstation wordt geëist.
  • Op zaterdag moeten alle wijken (nummers 1, 2, 4 en 5) minimaal éénmaal per uur een verbinding hebben met het busstation.
  • Op zondag moeten alle wijken minimaal éénmaal per twee uur een verbinding hebben met het busstation.
  • 's Avonds geen minimale eisen.
Algemene informatie die ik graag wil
  • Naam van je bedrijf
  • Lijnnummers voor de lijnen.
  • Een complete dienstregeling van alle ritten zoals onderstaand voorbeeld (neem alle haltes op in je dienstregeling). Scheid de doordeweekse, zaterdag en zondagse dienstregeling en geef de bijbehorende matritten weer indien van toepassing. Als er koppelingen zijn tussen verschillende lijnen, dit ook graag aangeven. Geef ook het materieeltype aan dat de rit rijdt ten behoeve van de DRU-berekening.
  • DRU/week overzicht per lijn.
  • Indeling van het busstation van Heelwoud (perronbusstation dat bestaat uit drie perrons A, B en C, per perron is er plaats voor 2 12m bussen)
  • Het maximum aantal voertuigen (en type) per tijdsperiode (bijv. spits, dal of zaterdag) dat je voor een lijn gebruikt.

Code: Selecteer alles

Dienstregeling zondag lijn 1
Lijn 1 Ziekenhuis - Grachthout
VDL Citea LLE 12m
11:42 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis
11:46 Heelwoud, Busstation
11:48 Heelwoud, Grachthoutsingel

VDL Citea LLE 12m
-> Komt vanaf lijn 3
12:42 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis
12:46 Heelwoud, Busstation
12:48 Heelwoud, Grachthoutsingel

VDL Citea LLE 12m
-> Komt vanaf lijn 3
13:42 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis
13:46 Heelwoud, Busstation
13:48 Heelwoud, Grachthoutsingel

Lijn 1 Grachthout - Ziekenhuis
VDL Citea LLE 12m
11:50 Heelwoud, Grachthoutsingel
11:52 Heelwoud, Busstation
11:54 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis
-> Rijdt verder als lijn 3

VDL Citea LLE 12m
12:50 Heelwoud, Grachthoutsingel
12:52 Heelwoud, Busstation
12:54 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis
-> Rijdt verder als lijn 3

VDL Citea LLE 12m
13:50 Heelwoud, Grachthoutsingel
13:52 Heelwoud, Busstation
13:54 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis

MAT-ritten
VDL Citea LLE 12m
11:30 Stalling Heelwoud
11:40 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis

VDL Citea LLE 12m
13:54 Heelwoud, Sint Bernhard Ziekenhuis
14:04 Stalling Heelwoud
Beoordelingscriteria (aandachtspunten)
  • Reistijd van Ziekenhuis naar Centrum/Zuidwijk/Grachthout
  • Reistijd van Industrieterrein naar Busstation
  • Ontsluiting van lokale winkelcentra
  • Reizigerscomfort
  • Reservebus(sen)
  • Ik reken per minuut rijtijd ongeveer 1 euro aan brandstofkosten. Probeer deze zo laag mogelijk te houden.
  • Zijn aansluitingen op het busstation zo optimaal mogelijk?
  • Kloppende dienstregeling met voldoende buffertijd en redelijke tijden tussen de haltes
  • Slimme matritten naar de stalling (hoef je geen DRU voor te rekenen, ik reken wel brandstofkosten)
  • Zo veel mogelijk vervoer voor een zo'n laag mogelijke brandstofprijs (DRU efficiënte aanbesteding)
  • Past het aanbod bij de vervoersvraag? (geen overkill aan aanbod is belangrijk!)
  • Extra spitsritten tijdens de spits geven bonuspunten, maar let op de DRU en brandstofprijs!
  • Probeer niet meer dan 275 DRU/week te hebben, maar ook niet minder dan 175 DRU/week.
Deadline
Je hebt twee weken (12 mei) de tijd om je dienstregeling in elkaar te knutselen en de bijbehorende gegevens aan te leveren. Stuur je dienstregeling via PB naar mij om zo concurrentiegevoelige informatie veilig te stellen. :wink:
Als de deadline is verstreken dan zal ik alle dienstregelingen beoordelen aan de hand van een puntenmodel, daarna wordt in dit topic de uitkomst kenbaar gemaakt en kan je zien waar je punten op hebt verloren of juist gewonnen.
Als het spel aanslaat dan probeer ik elke maand een nieuwe uitdaging te publiceren.
Veel plezier! :D

Biedingen
De 10 inschrijvers
NWZO - ZO6176
Stadsvervoer Heelwoud - Jef400
PHS Bus - PHS
BleuBuzz - Daniel
EFT - Raymon
Pieper - Brengme
Viilinga - Yanaike
DAB - Drechtblub
DriveGreen - DPDelft
TraveLink - Bys1

Offertes
DriveGreen: Link
DAB: Link
De rest

Resultaten
Afbeelding
Winnaar: DriveGreen
Concessies Sterrenburcht en Kanalendijk - Deel 2
Spoiler: show
Spelregels
Definitieve versies aanbestedingsdocumenten voor de concessies Sterrenburcht en Kanalendijk
De vragenrondes zijn afgerond. Het is niet meer mogelijk om vragen te stellen!

Wat is er veranderd ten opzichte van deel 1?
  • Beoordelingssysteem is van te voren bekend en is uitgebouwd met enkele nieuwe scores, zoals de ontsluitingsscore, aansluittingsscore, buffertijdscore, wensscore en infrastructuurscore. De brandstofscore is vervangen door een matrit-minutensysteem. Mochten de nieuwe scores als te complex ervaren worden dan zal hierin het een en ander wijzigingen en/of geschrapt worden in de toekomstige delen.
  • Je kan op enkele plaatsen nieuwe haltes aanleggen en haltes renoveren.
  • Meer verschillende types materieel inclusief mini-materieel!
  • Streeklijnen doen hun intrede.
  • Interactieve kaart met meerdere lijnen van andere vervoerders.
  • Rijtijden zijn weergegeven per straatdeel in plaats van te bepalen door zelf te meten.
Geldige biedingen:
Sterrenburcht: Bleubuzz, DAB, NWZO, PHS Bus, Sjenglines, TraveLink
Kanalendijk: Bleubuzz, DAB, NWZO, Sjenglines, TraveLink

Definitieve scores na bezwaarperiode
Biedingen Sterrenburcht
Biedingen Kanalendijk

Winnaar Sterrenburcht: DriveGreen
Winnaar Kanalendijk: TraveLink

Concessie Zilverduinen - Deel 3
Spoiler: show
Alle informatie over de concessie Zilverduinen

Wat is er veranderd ten opzichte van deel 2?
  • Veel meer flexibiliteit!
  • Meer DRU en dus ruimte in de dienstregeling!
  • Verschillende nieuwe en gewijzigde puntensystemen!
  • En nog veel meer...
Biedingen Zilverduinen

Winnaar: DAB
Concessie Klokbekerstad - Deel 4
Spoiler: show
Defintieve versie PvE concessie Klokbekerstad
Wat is nieuw t.o.v. deel 2?
  • Aansluitingsscore: Het kost me erg veel tijd om uit te pluizen en levert in verhouding te weinig punten op. Voor de concessie Klokbekerstad komt deze score te vervallen aangezien de meeste lijnen hoogfrequent rijden.
  • Reservebus score t.o.v. materieelkosten: Hier kan misbruik van gemaakt worden indien er veel budget over is. Oplossing is max. en min. aantal reserve bussen en zwaarder wegende materieelkosten. Daarnaast gaat er wat geschoven worden in de wegingen van de individuele onderdelen binnen de materieelscore.
  • Bufferscore komt te vervallen en buffertijd wordt gewoon een eis.
  • Dienstregelingsscore is erg statisch en er zijn geen extra punten te verdienen voor goede ideeën. Om dit te verhelpen komt er een introductie van de toelichtingsscore. Alhoewel dit waarschijnlijk tot meer discussie kan leiden, dit geeft uiteindelijk meer flexibiliteit en creativiteit.
  • DRU-score wordt omgezet naar het systeem zoals in de concessie Zilverduinen, want nu is het lastig inschatten om een goede balans te vinden. Uiteindelijk hoort de dienstregeling voor reizigers op plaats 1 te komen.
  • Ontsluitingsscore: Deze score zorgt voor rare routeconstructies en heeft dus niet het gewenste effect. De gehele infrastructuurscore wordt opgeheven in de concessie Klokbekerstad. Er is namelijk ook geen mogelijkheid om haltes aan te leggen. De ontsluitingsscore wordt (deels) verwerkt in de wensscore met een afgezwakte score. Op deze manier is het aantal punten dat te verdienen is ook duidelijker.
  • Reizigersgegevens worden weergegeven zoals in de concessie Zilverduinen en niet meer per (voormalige) lijn.
Biedingen Klokbekerstad

Winnaar: BleuBuzz
Concessie Calariusdam - Deel 5
Spoiler: show
Definitieve versie PvE concessie Calariusdam

Biedingen concessie Calariusdam

Winnaar: DriveGreen
Concessie Tremabergen - Deel 6
Spoiler: show
PvE concessie Tremabergen

Winnaar tram: BleuBuzz
Winnaar bus: JVB
Concessies EilandOV 1, 2 en 3 - Deel 7
Spoiler: show
Documenten EilandOv-concessies (dropbox of google drive)

Winnaar EilandOV1: Sjenglines
Concessie Sint Gallius - Deel 8
Spoiler: show
PvE concessie Sint Gallius
Concessie Stadwijk - Deel 9
Spoiler: show
PvE concessie Stadwijk
Busboekjes
Actuele dienstregeling

Vervoerdersstatistieken
Statistieken

Vervoerplanopdrachten
Documenten

Toekomstige planning
Concessie Haringe (EilandOV1)
  • Start concessie: 11 oktober 2020
Concessie Klokkezand (EilandOV2)
  • Start concessie: 1 november 2020
Concessie Zandoog (EilandOV3)
  • Start vragenronde: onbekend
  • Start aanbesteding: onbekend
  • Inschrijfdeadline: onbekend
  • Start concessie: onbekend
Concessie Sint Gallius Bus
  • Start aanbesteding: 1 september 2020 12:00 uur
  • Inschrijfdeadline: 15 december 2020 12:00 uur
  • Start concessie: 30 januari 2021
Concessie Sint Gallius Tram
  • Start vragenronde: 1 oktober 2020 12:00 uur
  • Start aanbesteding: 30 januari 2021 12:00 uur
  • Inschrijfdeadline: 1 mei 2021 12:00 uur
  • Start concessie: 15 mei 2021
Concessie Stadwijk
  • Start vragenronde: 1 januari 2021 12:00 uur
  • Start aanbesteding: 15 mei 2021 12:00 uur
  • Inschrijfdeadline: 15 juli 2021 12:00 uur
  • Start concessie: 31 juli 2021
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Leuk idee, ik ga zeker een poging wagen :).
Wel jammer dat het materieel al vast staat,
daar kun je je als vervoerder mee onderscheiden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik vind dat inderdaad een goed punt. Ik heb de regels iets aangepast. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Is er ook een mogelijkheid om eventueel extra bussen naar keuze bij te kopen?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:Ik vind dat inderdaad een goed punt. Ik heb de regels iets aangepast. :)
Maximaal aantal bussen is nu 10 ipv 12, is dat een bewuste keuze?
Is het een optie om ook kleinere bussen toe te voegen (8,8 of 10 m)?
Overigens is reizigerscomfort geen punt van beoordeling, waarom zou ik dan voor een hoger verbruik kiezen?

Nb. Laat overigens perfect zien waarom een aanbesteding zo lastig is. :lol:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

In eerste instantie was het 8x VDL Citea overname. Ik wil iets meer vrijheid geven door het maximum aantal bussen omhoog te schroeven naar 10. Ik moet reizigerscomfort dan wel toevoegen aan de beoordelingscriteria inderdaad. :) Ik zal even kijken naar andere buslengtes.
ArrivaBas schreef:Is er ook een mogelijkheid om eventueel extra bussen naar keuze bij te kopen?
Je bedoelt meer dan tien?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:
ArrivaBas schreef:Is er ook een mogelijkheid om eventueel extra bussen naar keuze bij te kopen?
Je bedoelt meer dan tien?
Als je zelf bussen gaat aanschaffen wordt de looptijd van de concessie ook belangrijk (ivm afschrijving).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik heb hem op 10 jaar gezet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Leuk idee! *O*

Met 27 haltes vind ik het wel een kleine stad voor een eigen stadsdienst. Klopt het dat je zelf geen nieuwe haltes mag bedenken? En die reistijd vind ik ook nog wat vaag, dat moet je gewoon meten op de kaart? En het maakt daarbij niet uit of de bus over een dunner of dikker weggetje rijdt?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik heb expres een kleine kaart gemaakt, omdat ik geen zin heb om uren werk te doen voor een spel dat niet aanslaat. :) In deze versie mag je nog geen nieuwe haltes plaatsen, maar dat kan de volgende keer als feature worden toegevoegd. Het maakt niet uit of een bus over een dun of dik weggetje rijdt, maar daar kan verandering in komen voor een volgende keer. Ik wil de eerste versie simpel houden.

De afstand kan je inderdaad gewoon meten met de lengte van het balkje op het kaartje. Probeer de weg zo veel mogelijk te volgen. Tussen halte 13 en 14 vind ik een rijtijd van 3 minuten prima bijvoorbeeld. Tussen 8 en 9 kom ik uit op 1 minuut en tussen 9 en 10 kom ik uit op 2 minuten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

En we moeten bij start van de concessie een volledige vloot aan nieuw materieel hebben?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ja, ga er vanuit dat je een nieuw OV-bedrijf hebt opgericht en dat dit je eerste aanbesteding wordt waarbij de overheid nieuw materieel eist.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

En mag je na de uitslag ook een rechtszaak beginnen als je het niet eens bent met de gunning en hoe de procedure is gelopen? :twisted:
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: De mini aanbesteding

Bericht door jelmerrr »

Kan een bus bij elke halte omdraaien?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Yanaike schreef:En mag je na de uitslag ook een rechtszaak beginnen als je het niet eens bent met de gunning en hoe de procedure is gelopen? :twisted:
Nee. :P
jelmerrr schreef:Kan een bus bij elke halte omdraaien?
Op deze kaart alleen bij halte 26. Op het busstation mag je altijd keren. Je mag wel keren bij andere haltes, maar je moet rekening houden met de rijtijd die je bij het rondje aflegt. Wil je bijvoorbeeld bij halte 14 keren, dan kan je dus een rondje om het winkelcentrum heenrijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Ik vind de rijtijden nog wel lastig in te schatten, zeker bij gebogen lijnen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Jef400 »

Dus ringlijnen mogen wel?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ringlijnen mogen zeker. Je hoeft een halte maar in één richting te bedienen om aan de eis te voldoen. Let wel op de reistijden die worden meegenomen in de beoordeling.
Yanaike schreef:Ik vind de rijtijden nog wel lastig in te schatten, zeker bij gebogen lijnen.
Ik zou zeggen doe het grofweg. Mocht je echt te veel twijfelen, stuur dan een PB met welke rijtijden je wilt weten (is namelijk gevoelige info voor je route :wink:). Ik ga ook kijken of iemand niet consequent te veel sjoemelt in de rijtijden, dan krijgt dat bedrijf puntenaftrek.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Zijn de reizigersaantallen in één richting? Of het totaal in beide richtingen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

In één richting. Naar het industrieterrein alleen in de spitsrichting. Dus in de ochtend naar het industriegebied en in de middag vanaf het industriegebied.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: De mini aanbesteding

Bericht door The Greyhound »

DPDelft schreef:
regenmaker schreef:Ik vind dat inderdaad een goed punt. Ik heb de regels iets aangepast. :)
Maximaal aantal bussen is nu 10 ipv 12, is dat een bewuste keuze?
Is het een optie om ook kleinere bussen toe te voegen (8,8 of 10 m)?
Overigens is reizigerscomfort geen punt van beoordeling, waarom zou ik dan voor een hoger verbruik kiezen?

Nb. Laat overigens perfect zien waarom een aanbesteding zo lastig is. :lol:
Reizigers comfort is heel lastig objectief te meten. Je kan hooguit iets verlangen op basis van type stoel, de beenruimte en de hoogte en aantal treden van de in- en uitstap. In het Noorden heeft men dat bijvoorbeeld goed gedaan voor de Qliner bussen. Daar gaat Qbuzz Setra's in zetten. In Zuid-Holland was de enige eis 100km per uur en komen ze weg met Chinese Touringcars.
Daarentegen zou je wel eisen aan de uitstoot van schadelijke stoffen die mogelijk weer te relateren is aan brandstofverbruik..
PHS

Re: De mini aanbesteding

Bericht door PHS »

Ik vind dit spel een leuk en origineel idee :pos:

Ik ga kijken of ik ook een dienstregeling kan maken. Ik heb wel een aantal observaties:
- Stadsdeel 5 ('Koninklijke Buurt') genereert heel weinig reizigers, terwijl in dat stadsdeel het stadsziekenhuis ligt.
- Ik mis gegevens over het aantal reizigers tussen de stadsdelen buiten het centrum, nu lijkt het alsof iedereen van/naar het centrum of het industrieterrein gaat.
- Stadsdeel 6 ('Houtkade') is voor een industriegebied erg klein met ook maar twee haltes. Misschien iets om de volgende keer mee te nemen.
- De rijtijden suggereren dat Heelwoud een flinke stad is, maar daar staan naar mijn gevoel wel heel weinig DRU's tegenover. Ik heb het gevoel dat de rijtijden wel iets omlaag kunnen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Ik liep algauw tegen de DRU-limiet op, omdat de frequentieeisen erg laag zijn en de rijtijden lang. Met een beetje uitbreiden komen de 400 DRU's snel in zicht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Wat een leuk spel. Ik ben gelijk aan het puzzelen gegaan.
Zaterdagavond en zondagavond eindigt de dienst om 18 uur of dient er tot 21 uur te worden doorgereden?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Hainje »

Ik zou nog niet serieus met deze aanbesteding aan de gang gaan hoor Regenmaker.
Naar mijn mening zou je dit als een 0-variant kunnen beschouwen, kijken welke feedback je er op krijgt en dan met alles bij elkaar een goede nieuwe aanbesteding neerzetten. In ieder geval een leuk idee! :pos:
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten