Pagina 1 van 3

Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 06:13
door Alargule
Nieuws in de categorie "dat verdient een eigen draad":
GVBeestje schreef:Binnen tien jaar M52 naar Schiphol https://www.nu.nl/binnenland/6017220/am ... iphol.html

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 06:51
door trolly
Ah, dat was jou dus ook opgevallen.
De Volkskrant schreef:De Noord-Zuidlijn in Amsterdam wordt het komende decennium vanaf station Amsterdam-Zuid doorgetrokken naar Hoofddorp. De metrolijn, die volgens schattingen minstens 3 miljard euro gaat kosten, gaat vrijwel overal bovengronds rijden, parallel aan de A4, en krijgt een eigen station bij luchthaven Schiphol.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 07:49
door Alargule
Een definitief besluit is het natuurlijk nog niet. Naar ik heb begrepen zou dat ergens in het komend voorjaar moeten worden genomen.

Maar nu er voor het eerst een termijn en een bedrag aan zijn gekoppeld, lijkt dat besluit vooral nog een hamerstuk te zijn.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 09:01
door Alargule
Opvallend: toen ik het nieuws vanochtend vroeg las, vond ik het ook nog op de site van Het Parool. Inmiddels niet meer.

Ook AT5 meldt (nog) niks.

Weten zij meer?

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 09:03
door Suus
Ik weet nog wel de vorige keer dat Amsterdam een metrolijn ging bouwen. In 2002 ging men akkoord en in 2011 zou het af zijn :X

Afbeelding

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 09:11
door Klaasje
Ja, leuk, alleen is de technische complexiteit in de verste verte niet vergelijkbaar.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 09:13
door Alargule
Klopt. Daarom dat projecten van vergelijkbare technische eenvoud, zoals de aansluiting van de Hoekse lijn op de Rotterdamse metro, of de aanleg van de Uithoflijn, ook zo op tijd klaar waren. En netjes binnen budget.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 09:20
door teun
Nou dan lijkt het me duidelijk: anderhalf à twee jaar vertraging in plaats van zeven :Y

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 10:33
door Mdk
Had de uithoflijn volgens de eerste plannen niet in 2012 moeten rijden?

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 10:38
door Alargule
Ja, en de Hoekse lijn ergens in 2011, naar ik me herinner.

Maar he, als we zover teruggaan: de Noord/Zuidlijn had er al in 2005 moeten liggen.

Ach, ik wacht wel even tot 2045.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 10:40
door Lijn 45
Volgens plannen uit 1990 had er in 1997 al een tram naar de Uithof moeten rijden. :P

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 12:06
door samsam538
Dan is de Airportsprinter niet meer nodig na de doortrekking. Wat gaan ze dan over de Westtak sturen? Ik las ergens internationale treinen, maar die wilden ze toch op Amsterdam Zuid hebben?

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 12:15
door trolly
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt: "nou nou, kom kom, tut tut" — aldus de NOS.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 12:22
door Alargule
Ja, dat viel natuurlijk te verwachten.

Goed, over tot de orde van de dag.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 12:54
door trolly
Echt? Moeten we niet ergens een woedende meute gaan vormen, bijvoorbeeld op het Binnenhof?

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 12:57
door isadora
Heb jij een tractor?

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 13:36
door trolly
Nee, ik ben nog aan het sparen.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 14:03
door AppleMoose
Als we nou eens allemaal gaan knippen en plakken en met onderstaande het malieveld gaan bezetten :idea: (A) Afbeelding

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 14:07
door Alargule
trolly schreef:Nee, ik ben nog aan het sparen.
Voor een slordige half miljoen heb je er al eentje!

Die arme, arme boeren.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 14:31
door Klaasje
Een afdankertje aan trein- of metromaterieel is zo bij het ministerie in de voortuin gezet toch?

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 21:06
door Durashift
Is dat DM90 materieel al weg uit Nijmegen?

Verders.. zou ik zeggen: denk eens om.. begin met het (laten) schrijven van de beveiligingssoftware.. i.p.v. te starten met het creëren van een baanlichaam. :wink:

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 22:08
door Bemined
Pas maar op, als die beveiligingssoftware over 20 jaar af is blijkt Schiphol op Zee opeens werkelijkheid te worden, en dan kan je opnieuw beginnen want je software bevat geen functionaliteit voor een waterkering die dan opeens nodig is in het gewijzigde tracé.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: do 12 dec 2019, 22:38
door Durashift
:D :wink: :pos:

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: za 14 dec 2019, 11:27
door VIRM
samsam538 schreef:Dan is de Airportsprinter niet meer nodig na de doortrekking. Wat gaan ze dan over de Westtak sturen? Ik las ergens internationale treinen, maar die wilden ze toch op Amsterdam Zuid hebben?
Volgens mij was het de bedoeling om de ICD naar Amsterdam Zuid te sturen en (deels) verder te laten rijden richting Groningen/Leeuwarden. Over de Westtak rijden er dan internationale treinen en de Airport Sprinter. Die Airport Sprinter kan best handig zijn voor bestemmingen in het westen van de stad, overstappers op Sloterdijk en een snelle verbinding naar Amsterdam Centraal.

Re: Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp

Geplaatst: za 14 dec 2019, 20:43
door SuperGhost
Maar zo'n hoge frequentie als ze die airportsprinter willen geven is dan volgens mij niet rendabel meer dan.

Ik denk dat men dan wellicht meer kunnen inzetten op meer sprinters naar Zaandam (en dan naar of Hoorn of Uitgeest/Alkmaar)