Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Ontwerp PvE Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley is beschikbaar: Link (pdf)
Looptijd: juni 2026–juni 2036
Looptijd: juni 2026–juni 2036
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Een van de zaken die me zo snel even opvalt: er wordt alweer meer afbreuk gedaan aan het BAZEB. Nu mag men tot medio 2036 met groengas rijden. 

-
Even wat zaken die me opvielen:
De provincie kent de concessie überhaupt zo slecht dat men nog zegt dat lijn 11 vanuit Beuningen naar Nijmegen CS rijdt in plaats van dat die eindigt op Station Dukenburg
Ook weer leuk dat er geen minimumfrequenties van 6x per uur of vaker voor in ieder geval de spits in staan bij de Arnhemse lijn 7 en lijnen 5, 6 en 10 in Nijmegen, gaat vast goed werken...
En dan in plaats daarvan lijn 89 extra laten rijden in het weekend door het een A-lijn te maken, waar zijn ze mee bezig...
En dan op pagina 79 mag de concessiehouder afspraken gaan maken over de 42/85 met de concessiehouder van de noodconcessie Arnhem-Nijmegen in plaats van de concessiehouder Achterhoek-Rivierenland...
De provincie kent de concessie überhaupt zo slecht dat men nog zegt dat lijn 11 vanuit Beuningen naar Nijmegen CS rijdt in plaats van dat die eindigt op Station Dukenburg

Ook weer leuk dat er geen minimumfrequenties van 6x per uur of vaker voor in ieder geval de spits in staan bij de Arnhemse lijn 7 en lijnen 5, 6 en 10 in Nijmegen, gaat vast goed werken...
En dan in plaats daarvan lijn 89 extra laten rijden in het weekend door het een A-lijn te maken, waar zijn ze mee bezig...
En dan op pagina 79 mag de concessiehouder afspraken gaan maken over de 42/85 met de concessiehouder van de noodconcessie Arnhem-Nijmegen in plaats van de concessiehouder Achterhoek-Rivierenland...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
En lijn 352 staat als met als begin-/eindhalte Arnhem CS ipv Velperplein.
Gr BasG
-
-
- OVNL-beheerder
http://www.zeroemissiebus.nl 
Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus (BAZEB)

Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus (BAZEB)
-
Ze hebben dit gekopieerd uit andere Rrreis gebieden. de 4x en tot 24.00 is minimaal en dat mag gewoon meer zijn en dat zal ook wel moeten. Ik verwacht dat in ieder geval Transdev in zal schrijven met de huidige frequentie.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
En deze hebben ze gewoon gekopieerd uit het document Achterhoek-Rivierenland.

-
Voor mij opvallend zijn de voertuigeisen en het niet benoemen van Velperplein als knooppunt en Hoofdstraat Apeldoorn wel.
Qua voertuigeisen is het wel interessant:
1. Er mag CNG gereden worden tot einde concessie (kom maar op..... infrastructuur ligt er al op de huidige locaties)
2. Bestaande 53xx en 54xx mag blijven rijden tot 2029 (17 jaar); de oudere bussen moeten het veld ruimen(indien Transdev blijft rijden).
3. Trolleys, die een langere levensduur hebben dan CNG, mogen niet ouder zijn dan 15 jaar. Dit houdt in dat de 5234-5242 sowieso vervangen moeten worden, de 5243-5253 in 2028 vervangen moeten worden (dus eerder dan de CNG bussen met meer kilometers).
4. En nog steeds ziet de concessieverlener niet het belang in van communicatie tussen bussen onderling (en eventueel een portofoon van een coordinator bij evenementen of calamiteiten).
5. Radio is gelukkig wel toegestaan (zelfde omschrijving als IJssel-Vecht) mits er geen overlast is voor de passagier. Maar dat is dan weer afhankelijk van de nieuwe vervoerder.
Voor Transdev is bovenstaande een iets beter uitgangspunt dan andere vervoerders omdat ze bij de start van de concessie doodleuk al met een voorsprong van 144 bussen beginnen om de concessie te starten. Feitelijk hoeft per juni 2026 alleen de Citaro's van Nijmegen, de ex-Haaglanden en ex-Zeeuwse CNG bussen, de trolleys 5234-5242 en de vloot op Veluwe Zuid vervangen te worden. Dat scheelt aanzienlijk in de levering van nieuw materiaal. Overig nieuw materiaal kan dan later instromen maar heeft geen effect op de dienstuitvoering vanaf de start.
En.... we moeten verplicht aan de Westervoortsedijk blijven
. De andere 2 stallingen kunnen ze overnemen. Voor Food Valley zullen ze op zoek moeten naar iets nieuws en gezien de slechte staat van de Wapenrustlaan zal het me niet verbazen dat de huidige 3 stallingen omgezet gaat worden naar 2 stallingen.
Qua voertuigeisen is het wel interessant:
1. Er mag CNG gereden worden tot einde concessie (kom maar op..... infrastructuur ligt er al op de huidige locaties)
2. Bestaande 53xx en 54xx mag blijven rijden tot 2029 (17 jaar); de oudere bussen moeten het veld ruimen(indien Transdev blijft rijden).
3. Trolleys, die een langere levensduur hebben dan CNG, mogen niet ouder zijn dan 15 jaar. Dit houdt in dat de 5234-5242 sowieso vervangen moeten worden, de 5243-5253 in 2028 vervangen moeten worden (dus eerder dan de CNG bussen met meer kilometers).
4. En nog steeds ziet de concessieverlener niet het belang in van communicatie tussen bussen onderling (en eventueel een portofoon van een coordinator bij evenementen of calamiteiten).
5. Radio is gelukkig wel toegestaan (zelfde omschrijving als IJssel-Vecht) mits er geen overlast is voor de passagier. Maar dat is dan weer afhankelijk van de nieuwe vervoerder.
Voor Transdev is bovenstaande een iets beter uitgangspunt dan andere vervoerders omdat ze bij de start van de concessie doodleuk al met een voorsprong van 144 bussen beginnen om de concessie te starten. Feitelijk hoeft per juni 2026 alleen de Citaro's van Nijmegen, de ex-Haaglanden en ex-Zeeuwse CNG bussen, de trolleys 5234-5242 en de vloot op Veluwe Zuid vervangen te worden. Dat scheelt aanzienlijk in de levering van nieuw materiaal. Overig nieuw materiaal kan dan later instromen maar heeft geen effect op de dienstuitvoering vanaf de start.
En.... we moeten verplicht aan de Westervoortsedijk blijven

-
Als ze dan toch de concessie Foodvalley noemen, hadden ze dan niet beter ook Veenendaal aan het gebied kunnen toevoegen met gedooglijnen 280 en 50? Nu blijft het rondje Ede-Veenendaal onhandig tussen 2 vervoerders verdeeld.
Of als je het helemaal goed wilt doen kan je ook nog Rhenen en Scherpenzeel toevoegen. Vind het raar om de term Foodvalley te gebruiken (in plaats van Veluwe) terwijl 4 gemeentes daarvan überhaupt niet binnen het vervoer gebied liggen.
Zullen wel weer marketing technische ideeën achter zitten.
Of als je het helemaal goed wilt doen kan je ook nog Rhenen en Scherpenzeel toevoegen. Vind het raar om de term Foodvalley te gebruiken (in plaats van Veluwe) terwijl 4 gemeentes daarvan überhaupt niet binnen het vervoer gebied liggen.
Zullen wel weer marketing technische ideeën achter zitten.
Ik heb geen onderschrift
-
Uit bijlage C1 lijkt te volgen, dat Achterhoek-Rivierenland door Arriva gereden blijft worden?
Wellicht was degene die bijlage C1 opstelde, even vergeten dat Achterhoek-Rivierenland nu wordt aanbesteed?
Wellicht was degene die bijlage C1 opstelde, even vergeten dat Achterhoek-Rivierenland nu wordt aanbesteed?
-
Ik vermoed dat de reden dat Veenendaal en Rhenen niet in de concessie zitten voortkomt uit het feit dat ze niet in provincie Gelderland liggen. Is een vermoeden
.
Wat Scherpenzeel betreft, deze ligt dan wel in Gelderland en wordt bediend door buurtbus 511 van de concessie Veluwe Zuid.
Renswoude en Scherpenzeel liggen weliswaar in Gelderland maar de vervoersstromen zijn meer richting Amersfoort dan richting Ede.
Foodvalley gaat in deze alleen maar over het Gelderse deel m.u.v. Nijkerk. Het deel waar de provincie Gelderland over het vervoer gaat.
Wat Scherpenzeel betreft, deze ligt dan wel in Gelderland en wordt bediend door buurtbus 511 van de concessie Veluwe Zuid.
Renswoude en Scherpenzeel liggen weliswaar in Gelderland maar de vervoersstromen zijn meer richting Amersfoort dan richting Ede.
Foodvalley gaat in deze alleen maar over het Gelderse deel m.u.v. Nijkerk. Het deel waar de provincie Gelderland over het vervoer gaat.
-
Renswoude ligt overigens in Utrecht
.
Scherpenzeel daarentegen is inderdaad Gelderland.

Scherpenzeel daarentegen is inderdaad Gelderland.
-
Hoezo zou men die trolleys moeten vervangen? Is het geen optie om die bussen een midlife beurd te geven en het comfort waar kan te verbeteren? Oude diesel bussen na 15 jaar vervangen kan ik mij goed voorstellen, maar een trolley is toch meer vergelijkbaar met een tram dan een diesel bus? Maar dan op rubberen willen ipv op een rails? Of is een volledig nieuwe trolley bus goedkoper tegenwoordig?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Het rondje vervalt toch al, dat wordt in 2025 een halve maan (alleen 83 en 85 gekoppeld)sirvinniei schreef: ↑vr 05 jul 2024, 10:37 Nu blijft het rondje Ede-Veenendaal onhandig tussen 2 vervoerders verdeeld.
Rhenen is echter provincie Utrecht. Scherpenzeel is wel Gelderland maar een ietwat bijzonder geval door de ligging, want in de aanbesteding van Utrecht werd het als normale gemeente benoemd i.p.v. als gebied waar de Utrechtse lijn 80 gedoogd moet worden. (Er staan daar ook Utrechtse DRIPs en halteborden)Of als je het helemaal goed wilt doen kan je ook nog Rhenen en Scherpenzeel toevoegen.
Wat me in de gedooglijst opviel is dat bij De Klomp 298 gedoogd moet worden die er al jaren niet meer komt. Lijn 50 moet echter alleen in De Klomp gedoogd worden en wordt niet genoemd als gedooglijn in Wageningen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Ja, en dat lijkt mij dus onnodig verwarrend. Je neemt een naam op in je concessies, waarvan het halve gebied niet binnen de concessie valt.
Provincieoverscheidende concessies zijn helemaal niet zo heel gek. Net ten noorden van deze concessie heb je nog Ijssel Vecht. Met concessies moet je meer kijken naar stedelijke gebieden. Rhenen, Ede, Veenendaal en Wageningen vormen samen een stedelijk gebied, terwijl verbindingen richting bijvoorbeeld Utrecht en Arnhem voornamelijk met de trein worden afgelegd.
Daarnaast kan je een duidelijker stadsnet creeëren door lijnen 85, 83, 87 en 86 ook op te nemen.
Ik heb geen onderschrift
-
Provincie overschrijdende concessies zijn er inderdaad. Alleen tussen samenwerkende provincies. Flevoland, Gelderland, Overijssel werken samen aan 1 product. Wil je in de provincie Utrecht steden toevoegen aan Rrreis dan moet ook de provincie Utrecht aan tafel komen bij het overleg (en financieel bijdragen).
Valleilijn is een gedooglijn in Hoevelaken en Amersfoort.
Valleilijn is een gedooglijn in Hoevelaken en Amersfoort.
-
Hoevelaken is toch gemeente Nijkerk. Het station ligt naar ik weet wel op Utrechts grondgebied.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Klopt, Hoevelaken is Nijkerk maar Stoutenburg Noord waar het station in ligt is gemeente Amersfoort.
Al staat het kombord van Hoevelaken tegenwoordig al wel voor de bushalte aan de zuidkant van het station.
Al staat het kombord van Hoevelaken tegenwoordig al wel voor de bushalte aan de zuidkant van het station.
Schapekop in de Keistad
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ik vind het vooral opvallend dat de ComfortRRReislijn 302 als B-lijn wordt bestempeld. Volgens mij was het in de concessie IJssel-Vecht nog een A-lijn en ook qua reizigersaantallen is het meer een A dan B-lijn.
Ik ben ook benieuwd of de 99 een nieuw lijnnummer krijgt zoals bij de concessie Oost-Brabant in het PvE beschreven staat. Die concessies gaan een half jaar na elkaar in.
Ik ben ook benieuwd of de 99 een nieuw lijnnummer krijgt zoals bij de concessie Oost-Brabant in het PvE beschreven staat. Die concessies gaan een half jaar na elkaar in.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Voor de liefhebber de definitieve aanbestedingsstukken:
https://s2c.mercell.com/today/119982
https://s2c.mercell.com/today/119982
-
De naam Foodvalley in een concessienaam is imo wel een beetje raar. Geen idee welk persoon dit nou heeft bedacht maar wat heeft Foodvalley nou een concessie te maken. Is men van plan met Foodbussen te gaan rijden ipv Foodtrucks? 

-
- Donateur
Idd vreemde naam.
Zo kan je ook verzinnen
ZOB ASML
ZOBrainport
Roep naar niet te hard....
Zo kan je ook verzinnen
ZOB ASML
ZOBrainport
Roep naar niet te hard....
- ovVeluwe
Dat is de naam van de regio rondom Ede, Wageningen en Barneveld.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht
- The Greyhound
Opmerkelijk dat trolleybussen een maximale leeftijd mogen hebben van 15 jaar. In de praktijk gaan die makkelijk langer mee.