Texel, Den Helder en Huisduinen (13 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Texel, Den Helder en Huisduinen (13 foto’s)

Bericht door Milco »

Hoewel er gisterochtend nog wat regen viel, had ik gezien dat het de rest van de dag prachtig weer werd. Daarom plande ik weer een dagje reizen in en ditmaal ging de reis naar Texel, alwaar de vaste buslijn in de zomermaanden twee keer per uur rijdt. Lopend ging het vanuit huis naar station Almere Buiten, om met overstappen in Almere Centrum, Amsterdam Centraal en Anna Paulowna uiteindelijk een halfuur later dan gepland in Den Helder te arriveren. Daar besloot ik niet met de bus naar de boot te gaan, maar lekker te gaan lopen; het was er immers prima weer voor! En op de Hoofdgracht, ter hoogte van het Marinemuseum, trof ik een leuke fotolocatie om een bus af te wachten en dat werd uiteraard lijn 33, die het treinstation met de veerhaven verbindt:
Afbeelding

Hierna ging ik lopend de bus achterna om met de boot over te steken naar Texel! Nadat ik in ’t Horntje direct was overgestapt op lijn 28 kocht ik een dagkaart en reisde ik vervolgens naar Den Burg. Nadat de zon eerst nog wat te ver afweek voor goede foto’s, kon ik een halfuurtje later wel mijn slag slaan met de bus die mij hierheen had gebracht en inmiddels op de terugweg naar de veerhaven het kleine busstationnetje in Den Burg oprijdt:
Afbeelding

En ja, toeristen in laten stappen duurt soms wat langer, en daardoor kon ik snel doorlopen om de bus even verderop, op de Elemert, nogmaals te spotten:
Afbeelding

Doordat hierna lijn 28 naar De Koog vertraging had, haalde ik ‘m nog met gemak. Met deze bus reisde ik dus verder noordwaarts, om uit te stappen bij de halte Pontweg-Californiëweg om op de laatstgenoemde weg deze bus af te wachten. Doordat lijn 28 nu in het zomerseizoen twee keer per uur rijdt en twee bussen zonder reserve wat weinig is, rijdt ook de ex-Utrechtse Citaro 9262 op het eiland indien nodig. Gisteren was deze bus inderdaad actief en nadat hij een rondje door De Koog had gereden, kon ik ‘m mooi op de foto zetten op de Californiëweg:
Afbeelding

Hierna besloot ik de busroute al lopend tegemoet te lopen; dat scheelt ook immers weer omkijken of de bus er al aankomt :mrgreen: Bij de halte Ruijslaan-Ecomare, op de Ruijslaan, vond ik een leuke fotolocatie en besloot ik de volgende rit af te wachten die weer met Solaris 9379 werd uitgevoerd:
Afbeelding

Voor een volgende leuke locatie hoefde ik niet lang na te denken, want iets verderop waren de duinen goed zichtbaar en lag het fietspad voor mij aan de goede kant :mrgreen: Hier besloot ik dan ook een halfuurtje te wachten, om daarna de volgende rit hier mooi op de foto te zetten op een Texels landschap:
Afbeelding

Hierna liep ik door naar de bebouwde kom van De Koog. Aldaar heet het nog steeds de Ruijslaan en aldaar trof ik per toeval een Texelhopperbusje aan die dus ook mooi op de foto mocht:
Afbeelding

In de verte zien jullie de volgende bus al, want daarvoor stond ik immers op deze locatie. Het werd geheel verrassend weer de Solaris 9379:
Afbeelding

En even noordelijker kon ik na een halfuurtje wachten voor de laatste keer een leuke foto maken van de Citaro 9262 op het Noord-Hollandse eiland:
Afbeelding

Hierna had ik het op Texel wel gezien en nadat ik de supermarkt nog even had geplunderd, reisde ik per bus, boot en gratis bus weer naar station Den Helder. Omdat het nog lekker weer was en ik hier ook niet zo heel vaak kom, het is nogal een eind reizen vanuit Almere, besloot ik hier te blijven en wat busroutes af te lopen. Op de rotonde nabij het station, die De Vijfsprong heet, kon ik met de kenmerkende watertoren op de achtergrond lijn 32 naar Nieuw-Den Helder op de foto zetten:
Afbeelding

Ik liep hierna een stuk westwaarts. Op de Javalaan kon ik de gratis zomerlijn 851 naar Petten op de foto zetten die met een voormalige EBS-bus wordt uitgevoerd:
Afbeelding

Hierna liep ik nog verder richting het westen en wel naar het aan zee gelegen Huisduinen. Aldaar kon ik na een halfuurtje relaxen de nieuwe stadslijn 37 op de foto zetten die hier op de Zeeweg rijdt:
Afbeelding

Hierna liep ik terug richting Den Helder om wat te gaan eten. Onderweg was ik bij het ziekenhuis echter mooi op tijd voor lijn 30 die hier op de Timorlaan rijdt en zijn eindhalte heeft bereikt, om aldaar direct terug te keren naar Schagen:
Afbeelding

Hierna besloot ik wat te gaan eten, om daarna door te lopen naar het station. Na nog wat foto’s die ik later wel op mijn website zal tonen, was het klaar met fotograferen en reisde ik via Amsterdam Centraal en Weesp weer naar Almere Buiten om daarvandaan weer naar huis te lopen na een prachtige dag, een mooie reis en 24 kilometer lopen! 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Durashift

Re: Texel, Den Helder en Huisduinen (13 foto’s)

Bericht door Durashift »

^^ Leuke reis, herkenbaar.. zeer herkenbaar allemaal. ^^ ik heb vroeger, als kind, wel menigmaal daar bij die boom op de hoek (laatste foto) staan kijken naar de bussen die voorbij kwamen. Ook wel zelf de bus genomen bij de halte van het ziekenhuis (wij woonden verderop, nabij de dijk -met mijn ouders- naar familie in Julianadorp). *bus*

Toen was het nog NZH en reden er de standaard streekbus. Ook een tijdje hele korte exemplaren, voorloper van de mini bus, zeg maar. Weet ff niet meer wat voor merk dat nou was.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Achteraf.. had je misschien al in Schagen uit de trein kunnen stappen en daar de 30 naar Julianadorp / Den Helder nemen? Had je misschien het half uur wachten in Anna Paulowna gescheeld.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Busposities heeft een behoorlijk overzicht van NZH-materieel, misschien kan je het herkennen?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Voormalig EBS op 851? Het lijkt meer ex-TCR Limburg gezien de kleuren.
Mooie platen verder!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ja, enkele EBS Scania’s hebben daarna bij Arriva in Limburg gereden. ;)

@Durashift: waarom zou ik overstappen op een bus en kosten maken terwijl ik een NS abonnement heb en met 30 minuten vertraging een claim kan indienen? Het wachten duurde maar een kwartier gezien de vertraging…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Plaats reactie