Deel je mening: Hoe ga je met OV personeel om

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
gkw1969

Deel je mening: Hoe ga je met OV personeel om

Bericht door gkw1969 »

Ik ben, als buschauffeur, wel benieuwd hoe jullie met het OV personeel om gaan. Maken jullie een babbeltje met de chauffeur of conducteur of lopen jullie gewoon voorbij en gaan achterin zitten?

Ik ben namelijk altijd geïnteresseerd in het leren kennen van nieuwe mensen.

Ik ben zelf buschauffeur met standplaats Arnhem. Ik heb Jotham al eens in de bus gehad, maar zal me de volgende keer even aan hem voorstellen.
Laatst gewijzigd door gkw1969 op wo 14 aug 2024, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
TffpaA
Donateur

Re: Komkommertijd: hoe ga je met OV personeel om

Bericht door TffpaA »

Ik mis de pollopties nog (A)
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Hoe zet ik er een poll bij in dan?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Onder een nieuw bericht dat je aanmaakt in een nieuw topic op "Peiling aanmaken" klikken?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

TffpaA schreef: di 13 aug 2024, 14:14 Ik mis de pollopties nog (A)
In zo'n topic waar je mening gevraagd wordt is een poll niet nodig.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Waarover moet ik mijn mening geven dan? ;)

Updates:
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

ODRAIL schreef: di 13 aug 2024, 14:54
TffpaA schreef: di 13 aug 2024, 14:14 Ik mis de pollopties nog (A)
In zo'n topic waar je mening gevraagd wordt is een poll niet nodig.
De TS geeft in zijn OP nota bene twee opties verbatim aan. Lijkt me dat het dan op zijn minst handiger is om die in een poll te gieten. Komt er vast ook meer respons - tot nu toe wordt er vooral metacommentaar gegeven, namelijk (A)
Julius

Bericht door Julius »

gkw1969 schreef: di 13 aug 2024, 14:25 Hoe zet ik er een poll bij in dan?
viewtopic.php?f=16&t=17307

Maar deze topic is geen komkommertijd dan, meer een deel je ervaring(en) topic :s
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik groet de chauffeur bij instappen en bij het verlaten. Al wil het met een open instapregime bij het instappen niet lukken.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Groeten bij het instappen; bij het uitstappen in principe alleen als het een heel rustige bus is en/of ik de buschauffeur in kwestie een toffe vind. Bij de tram idem dito, al laat ik het tegenwoordig bij de consequent verveeld wegkijkende 'servicemedewerkers' vaak maar achterwege.

Het groeten van metrobestuurder, treinmachinist of veerbootkapitein eigenlijk nooit; conducteurs groet ik wel als er oogcontact gemaakt wordt en de persoon in kwestie zelf al groet (wat bij controles doorgaans en bij gewoon langslopen soms het geval is).
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Bij instappen door de voordeur van de bus groet ik. Bij uitstappen groet ik verbaal als het rustig is, met een opgestoken hand als het wat drukker is en ik anders iemand in hun gezicht zou schreeuwen, of niet wanneer het erg druk is of ik de uitgang ver achterin een (dubbel)gelede bus gebruik. Als ik langs de voorkant van de bus wegloop en de verkeerssituatie niet al te druk is, steek ik nog een hand op als groet bij wegrijden.

Een eventuele conducteur groet ik als ik langs diegene loop bij in- of uitstappen, of als diegene mij groet in het voorbijlopen. En na de kaartcontrole zeg ik altijd "werk ze!", waarbij ik altijd benieuwd ben of ze uit automatisme "van hetzelfde!" zeggen tegen mij als reiziger :twisted: De machinist van een binnenrijdende of wegrijdende trein groet ik, af en toe als ik er zin in heb, ook met een opgestoken hand. Niet zwaaiend, want er is mij ooit ingepeperd (al weet ik niet meer door wie) dat dat een gevaarteken zou zijn.
gkw1969

Re: Deel je mening: Hoe ga je met OV personeel om

Bericht door gkw1969 »

Ik heb even de titel gewijzigd in een vorm van een discussiestuk. Het lijkt me namelijk heel interessant om ervaring te horen van leden van deze groep. Daarnaast zou ik het wel interessant vinden hoe een chauffeur, conducteur etc reageert op jou.
VIRM

Bericht door VIRM »

Bij het in- en uitstappen van de bus begroet ik de chauffeur altijd, of zeg ze gedag. Ik gebruik dan meestal gewoon dezelfde deur waardoor ik dan niet door de hele bus hoeft te schreeuwen. En als reiziger met een zichtbare beperking val je soms ook wat meer op, en checken chauffeurs ook nog wel eens waar ik er uit moet, etc.
Beul van de blindegeleidelijn
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Als ik met mijn werkkleding (buschauffeur in de regio Leiden) in de trein zit, groet ik zowel de machinist van de trein als de HC die eventueel langskomt. Ik begin dan niet uit mezelf een praatje, maar vaak (N=3) begint de HC tegen me te praten en zijn we zo ineens op mijn aankomststation. Als ik in mijn werkkleding zit, groet ik collega's in het OV sowieso, ongeacht wie of wat het is.

Maar als ik bijvoorbeeld gewoon naar Delft reis voor de studie of voor mijn plezier in de trein zit, groet ik evengoed wel de HC als deze langsloopt, maar is de dynamiek meer zoals je verwacht tussen reiziger en HC, behalve wanneer ik uitstap, want dan zeg ik altijd "fijne dag" of "fijne avond" tegen de HC als ik langs hem/haar loop.

In de bus is het heel simpel; instappen via de voordeur, de chauffeur groeten, gaan zitten en met het uitstappen vervolgens de kenmerkende hand opsteken en (als het niet te druk is) 'bedankt, tot ziens' roepen.
Tram/metro/variëteiten groet ik noch de bestuurder noch een eventuele conducteur; zo vaak ga ik dan ook niet met die vervoermiddelen in Nederland.

Wat me wel opvalt is hoe vriendelijk wij eigenlijk omgaan met voornamelijk het personeel in de bus. Zowel in de regio Dorsten waar ik vaak kom als in Berlin wordt nergens de buschauffeur gegroet of bedankt en gaat men gewoon zitten, of bevelen ze een kaartje. Ook met het uitstappen geen zwaaitje, bedankje of whatever, maar gwn uitstappen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Ik moet zeggen dat ik al een behoorlijke tijd zeer weinig met het OV reis vanwege een nieuwe detachering, maar in de bus groet ik wel altijd netjes, en bij een langere rit (meestal >10 minuten) in de bus bedank ik de chauffeur ook altijd bij het uitstappen.

Het is voor corona losbarstte nog wel eens voorgekomen dat ik een praatje maakte met chauffeurs. Het leukste gesprek dat ik had was in en ging over een van de laatste 12-meter Citaro's die toen nog in Tilburg reden. Het is bijna jammer dat ik die Tilburgse buschauffeur daarna nog slechts één keer ben tegengekomen en hij toen niet naar de bus overstapte die ik moest hebben. Helaas pakte ik altijd slechts heel af en toe de bus in Tilburg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Bij het voor de voordeur in- of uitstappen groet ik de chauffeur altijd. Als ik bij een andere deur in- of uitstap zwaai ik enkel bij uitstappen of roep ik als het rustig is iets als "Bedankt" of "Fijne avond". Conducteurs groet ik altijd, ook als ze langslopen (mits ik dat in de gaten heb uiteraard). In België of Duitsland groet ik alleen bij instappen, bij het uitstappen bij de achterdeur sta je soms een beetje voor lampie heb ik het idee, want iets zeggen bij uitstappen gebeurt vrij zelden. :') Enkel in de Ardennen een paar jaar geleden viel het mij op dat wel iedereen de chauffeur bedankte bij het uitstappen...

Updates:
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik groet OV-personeel in het voertuig (vrijwel) altijd, mits ik ze tegenkom.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Ik groet ov -personeel altijd als ik ze zie. Zowel binnen als buiten het voertuig.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik neem aan dat je ze ook feliciteert als ze jarig zijn? (A)
VIRM

Bericht door VIRM »

VIRM schreef: wo 14 aug 2024, 11:47 Bij het in- en uitstappen van de bus begroet ik de chauffeur altijd, of zeg ze gedag. Ik gebruik dan meestal gewoon dezelfde deur waardoor ik dan niet door de hele bus hoeft te schreeuwen. En als reiziger met een zichtbare beperking val je soms ook wat meer op, en checken chauffeurs ook nog wel eens waar ik er uit moet, etc.
En nog een toevoeging: als reiziger met een zichtbare beperking kom je in het OV (maar ook bij andere organisaties) de leukste mensen tegen. *O* En ik houd wel van een praatje. ;)
Vinny

Bericht door Vinny »

Meestal zeg ik wel gedag, en heel soms een praatje.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ik vind het niet meer dan vanzelfsprekend dat je de buschauffeur groet bij het instappen. Net zoals dat je een telefoongesprek, of als je een medewerker in een bedrijf gaat spreken, ook altijd met een begroeting begint.

Bij het uitstappen zwaai ik altijd wel even, tenzij het zo druk is dat ik dan alleen maar medepassagiers voor de kop maai :p
Gediplomeerd ongeluksmagneet
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

doek-doek-doek-doek-DOEI! wordt het dan.
Stefan

Bericht door Stefan »

VIRM schreef: wo 14 aug 2024, 11:47 Bij het in- en uitstappen van de bus begroet ik de chauffeur altijd, of zeg ze gedag. Ik gebruik dan meestal gewoon dezelfde deur waardoor ik dan niet door de hele bus hoeft te schreeuwen. En als reiziger met een zichtbare beperking val je soms ook wat meer op, en checken chauffeurs ook nog wel eens waar ik er uit moet, etc.
Als ik iemand met een (zichtbare) beperking in zie stappen, zeg ik eigenlijk altijd het lijnnummer en de bestemming van de bus. Nemen mensen mij altijd wel in dank af eigenlijk. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
VIRM

Bericht door VIRM »

En dat is ontzettend fijn. :pos:
Plaats reactie