Historisch materieel in september [24 foto's]
Geplaatst: do 03 okt 2024, 22:42
In de maand september was er divers museummaterieel te zien, wat voor mij reden is om hier een kort verslagje aan te wijden.
Allereerst was het op 14 september Open Monumentendag, wat voor NS en het Spoorwegmuseum reden was om met Mat ’46 en Mat ’54 extra ritten te rijden tussen Utrecht Maliebaan en Amersfoort Centraal.
Ik kon deze trein op de foto zetten terwijl hij station Bilthoven nadert:
Op 21 september organiseerde de STAR het evenement Stadskanaal onder Stoom, wat voor mij een reden was om naar de provincie Groningen af te reizen.
Per gewone trein ging het naar Veendaam, alwaar ik ruim op tijd was om loc 52 8060 te fotograferen terwijl zij middels een brug het A.G. Wildervanckkanaal kruist:

Naast het (historische) station kon de locomotief nogmaals op de foto:

Met de stoomtrein ging het naar Stadskanaal, alwaar de vuurloze stoomlocomotief enkele voetplaatritten verzorgde:

Ook stonden daar nog enkele stoommachines, waaronder deze zaagmachine:

Om parkeer- en verkeersdrukte bij het station te voorkomen, was er een tijdelijk parkeerterrein ingericht in een weiland. Tussen het (tijdelijke) parkeerterrein en het station reed deze bus van de FRAM:

Als gast was locomotief 6513 van de SHM op bezoek. Zij verzorgde de meeste ritten tussen Stadskanaal en Nieuw Buinen. Op het station Nieuw Buinen kon ik deze locomotief dan ook op de foto zetten:

Nadat ik weer in Stadskanaal was, keek ik daar weer even rond, alvorens met de stoomtrein naar Veendam te gaan. Net buiten Stadskanaal kon ik vanuit de stoomtrein nog een Setra fotograferen op de tijdelijke buslijn 158:

De trein van de terugreis werd getrokken door loc 52 8082, die tijdens het omlopen in Veendam op de foto kon:

De volgende dag was ik wederom op pad, maar deze keer hoefde ik een stuk minder ver te reizen, namelijk tot Leiden Centraal. Hiervandaan ging het per OV-Fiets naar Valkenburg (Z.H.) om een bezoek te brengen aan de Stoomtrein Katwijk Leiden (SKL).
Dat weekend werden namelijk voor het eerst publieksritten gereden met loc ZE 607.
Deze locomotief werd in 1904 gebouwd voor de Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik en ging in 1957 buiten dienst en naar het Spoorwegmuseum. Sinds 2003 staat ze in Valkenburg en sinds begin dit jaar is ze, na ruim 65 jaar stilstand, weer rijvaardig.
Nog voordat ik het station van de SKL bereikt had, kon ik de 607 al op de foto zetten, met op de achtergrond het Valkenburgse Meer:

Het station van de SKL is een replica van het station van Gorssel, wat gebouwd is door de ZE (en overigens nog steeds bestaat).
Dat maakt het natuurlijk extra leuk om de 607 met (replica-)rijtuigen van de Gelderse Tramwegen naast dit station te fotograferen:

Naast de 607 was ook locomotief 8 die dag actief. Deze locomotief heeft geen verleden in het personenvervoer, maar heeft bij diverse steenfabrieken gereden.
Bij het station konden beide locomotieven naast elkaar op de foto:

De SKL rijdt sinds begin 2023 een compleet rondje rond het Valkenburgse Meer. Langs een groot deel van het traject ligt een fietspad en omdat ik toch per OV-Fiets was, kon ik loc 607 nogmaals rijdend op de foto zetten:

Maar de SKL heeft natuurlijk nog veel meer locomotieven, zoals deze twee voormalige industrielocomotieven die in de locomotievenloods staan:

In de rijtuigenloods staan (tijdelijk) deze twee (in Nederland gebouwde) locomotieven die pas vorig jaar in Indonesië verkregen zijn, alwaar ze dienst deden op suikerrietplantages:

In het museum staat ook (de niet-rijvaardige) locomotief 13 van de Geldersche Tramweg-Maatschappij met een bijpassend rijtuig en goederenwagon:

Tot slot bezit het museum nog een enorme collectie diesellocomotieven en (industriële) goederenwagons. Naast een rit met de stoomtrein rond het Valkenburgse Meer, kun je ook een rit maken met de dieseltrein naar de remise, waar het meeste materieel staat dat nog gereviseerd moet worden:

Tot slot was ik op 28 september bij de jaarlijkse donateursdag van de RTM in Ouddorp. Deze dag stond dit jaar in het teken van de opening van (de laatste fase van) het museum. De tekst boven de deur stond vroeger ook op het station van de RTM in de Rosestraat in Rotterdam:

In het museum staat een replica van de voormalige locomotievenloods van Strijen, met daarin locomotief 57:

Naast deze loods staat bus RTM 82 “Atalanta” met daarnaast de nieuwe minitrein:

De stoomtram werd getrokken door loc 50 die vanuit de duinen gefotografeerd kon worden:

Met het Sperwer-stel ging ik naar Port Zelande, alwaar ik de aankomt van de stoomtram kon fotograferen:

Met deze tram ging het naar het eindpunt West-Répart, waar de locomotief snel moest omlopen, voordat de dieseltram aankwam. Nadat deze gearriveerd was, kon ik de stoomtram weer vertrekken richting het beginpunt.
Ik stapte echter al bij Port Zelande uit, om de dieseltram, bestaande uit de MABD 1804 “Kievit” en drie stalen rijtuigen, op de foto te kunnen zetten:

Vanwege het enkelsporige baanvak konden we echter niet direct vertrekken, dus kon de aankomst van het Sperwer-stel ook nog gefotografeerd worden:

Hierna ging het weer terug naar het RTM-museum en daarna naar huis.
Hiermee eindig het verslag. Ik hoop dat jullie het leuk vonden en een beeld hebben van de verscheidenheid van museummaterieel in Nederland.
Allereerst was het op 14 september Open Monumentendag, wat voor NS en het Spoorwegmuseum reden was om met Mat ’46 en Mat ’54 extra ritten te rijden tussen Utrecht Maliebaan en Amersfoort Centraal.
Ik kon deze trein op de foto zetten terwijl hij station Bilthoven nadert:

Op 21 september organiseerde de STAR het evenement Stadskanaal onder Stoom, wat voor mij een reden was om naar de provincie Groningen af te reizen.
Per gewone trein ging het naar Veendaam, alwaar ik ruim op tijd was om loc 52 8060 te fotograferen terwijl zij middels een brug het A.G. Wildervanckkanaal kruist:

Naast het (historische) station kon de locomotief nogmaals op de foto:

Met de stoomtrein ging het naar Stadskanaal, alwaar de vuurloze stoomlocomotief enkele voetplaatritten verzorgde:

Ook stonden daar nog enkele stoommachines, waaronder deze zaagmachine:

Om parkeer- en verkeersdrukte bij het station te voorkomen, was er een tijdelijk parkeerterrein ingericht in een weiland. Tussen het (tijdelijke) parkeerterrein en het station reed deze bus van de FRAM:

Als gast was locomotief 6513 van de SHM op bezoek. Zij verzorgde de meeste ritten tussen Stadskanaal en Nieuw Buinen. Op het station Nieuw Buinen kon ik deze locomotief dan ook op de foto zetten:

Nadat ik weer in Stadskanaal was, keek ik daar weer even rond, alvorens met de stoomtrein naar Veendam te gaan. Net buiten Stadskanaal kon ik vanuit de stoomtrein nog een Setra fotograferen op de tijdelijke buslijn 158:

De trein van de terugreis werd getrokken door loc 52 8082, die tijdens het omlopen in Veendam op de foto kon:

De volgende dag was ik wederom op pad, maar deze keer hoefde ik een stuk minder ver te reizen, namelijk tot Leiden Centraal. Hiervandaan ging het per OV-Fiets naar Valkenburg (Z.H.) om een bezoek te brengen aan de Stoomtrein Katwijk Leiden (SKL).
Dat weekend werden namelijk voor het eerst publieksritten gereden met loc ZE 607.
Deze locomotief werd in 1904 gebouwd voor de Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik en ging in 1957 buiten dienst en naar het Spoorwegmuseum. Sinds 2003 staat ze in Valkenburg en sinds begin dit jaar is ze, na ruim 65 jaar stilstand, weer rijvaardig.
Nog voordat ik het station van de SKL bereikt had, kon ik de 607 al op de foto zetten, met op de achtergrond het Valkenburgse Meer:

Het station van de SKL is een replica van het station van Gorssel, wat gebouwd is door de ZE (en overigens nog steeds bestaat).
Dat maakt het natuurlijk extra leuk om de 607 met (replica-)rijtuigen van de Gelderse Tramwegen naast dit station te fotograferen:

Naast de 607 was ook locomotief 8 die dag actief. Deze locomotief heeft geen verleden in het personenvervoer, maar heeft bij diverse steenfabrieken gereden.
Bij het station konden beide locomotieven naast elkaar op de foto:

De SKL rijdt sinds begin 2023 een compleet rondje rond het Valkenburgse Meer. Langs een groot deel van het traject ligt een fietspad en omdat ik toch per OV-Fiets was, kon ik loc 607 nogmaals rijdend op de foto zetten:

Maar de SKL heeft natuurlijk nog veel meer locomotieven, zoals deze twee voormalige industrielocomotieven die in de locomotievenloods staan:

In de rijtuigenloods staan (tijdelijk) deze twee (in Nederland gebouwde) locomotieven die pas vorig jaar in Indonesië verkregen zijn, alwaar ze dienst deden op suikerrietplantages:

In het museum staat ook (de niet-rijvaardige) locomotief 13 van de Geldersche Tramweg-Maatschappij met een bijpassend rijtuig en goederenwagon:

Tot slot bezit het museum nog een enorme collectie diesellocomotieven en (industriële) goederenwagons. Naast een rit met de stoomtrein rond het Valkenburgse Meer, kun je ook een rit maken met de dieseltrein naar de remise, waar het meeste materieel staat dat nog gereviseerd moet worden:

Tot slot was ik op 28 september bij de jaarlijkse donateursdag van de RTM in Ouddorp. Deze dag stond dit jaar in het teken van de opening van (de laatste fase van) het museum. De tekst boven de deur stond vroeger ook op het station van de RTM in de Rosestraat in Rotterdam:

In het museum staat een replica van de voormalige locomotievenloods van Strijen, met daarin locomotief 57:

Naast deze loods staat bus RTM 82 “Atalanta” met daarnaast de nieuwe minitrein:

De stoomtram werd getrokken door loc 50 die vanuit de duinen gefotografeerd kon worden:

Met het Sperwer-stel ging ik naar Port Zelande, alwaar ik de aankomt van de stoomtram kon fotograferen:

Met deze tram ging het naar het eindpunt West-Répart, waar de locomotief snel moest omlopen, voordat de dieseltram aankwam. Nadat deze gearriveerd was, kon ik de stoomtram weer vertrekken richting het beginpunt.
Ik stapte echter al bij Port Zelande uit, om de dieseltram, bestaande uit de MABD 1804 “Kievit” en drie stalen rijtuigen, op de foto te kunnen zetten:

Vanwege het enkelsporige baanvak konden we echter niet direct vertrekken, dus kon de aankomst van het Sperwer-stel ook nog gefotografeerd worden:

Hierna ging het weer terug naar het RTM-museum en daarna naar huis.
Hiermee eindig het verslag. Ik hoop dat jullie het leuk vonden en een beeld hebben van de verscheidenheid van museummaterieel in Nederland.