2024 door de lens van Meltrain

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Meltrain
Donateur

2024 door de lens van Meltrain

Bericht door Meltrain »

In navolging van enkele forumgenoten plaats ik ook een kort overzichtje van mijn foto's uit 2024.

Op 17 februari ging ik een dagje naar Antwerpen.
Op de Noorderlaan kon een Stadslijner op lijn 1 op de foto:
Afbeelding

Hetzelfde materieeltype, maar een andere lijn en locatie: lijn 24 bij het eindpunt Havenhuis:
Afbeelding

Een ex-Gentse PCC sleept zijn defecte broertje vóór Antwerpen-Centraal:
Afbeelding

Een zevendelige Albatros op de Blancefloerlaan te Antwerpen-Linkeroever:
Afbeelding

Een MAN Lion's City op lijn 36 bij premetrostation Van Eeden:
Afbeelding

Op 5 mei kwam ik tijdens een fietstocht door Rotterdam-West een paar keer lijn 10 tegen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op 9 mei was het Hemelvaartsdag en dit jaar ging ik weer eens naar de VSM.
In Apeldoorn kon locomotief 41 241 op de foto:
Afbeelding

Diezelfde loc mocht ook in Beekbergen nog op de foto:
Afbeelding

Op vrijwel dezelfde plek kon de "Bisschop" 2530 op de foto:
Afbeelding

De laatste trein van Beekbergen naar Apeldoorn werd getrokken door de 64 415:
Afbeelding

Ter gelegenheid van 150 jaar trams in Gent gingen mb90 en ik op 18 mei naar Gent.
Bij Gent Zuid kwam de 9888 van de NMVB voorbij:
Afbeelding

In de Vlaanderenstraat kon ik de 9985 van de NMVB fotograferen:
Afbeelding

Bij de eindhalte Bibliotheek in Zwijnaarde mocht de in 1934 gebouwde dieseltram AR 86 op de foto:
Afbeelding

Op het Sint-Pietersstation kon de AR 86 op de foto naast de 9888:
Afbeelding

Ook kon daar de 9093 gefotografeerd worden:
Afbeelding

Op 2 juni reden er PCC's op de route van HTM-tramlijn 11 ter gelegenheid van het feit dat de eerste PCC's 75 jaar eerder werden afgeleverd in Den Haag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zaterdag 6 juli bezocht ik de Stoomtrein Dendermonde – Puurs, die het evenement Scheldeland in Stoom organiseerde.
In Sint-Amands kon ik locomotief 507 “Energie” op de foto zetten:
Afbeelding

Bij het station kwam buslijn 26 naar Puurs langs:
Afbeelding

Eveneens in Sint-Amands kon de trein naar Puurs op de foto, getrokken door Tubize 2069 “Helena”:
Afbeelding

Locomotief 1378 in Baasrode-Noord:
Afbeelding

Op 7 juli ging ik naar de Stoomtram Hoorn-Medemblik voor het Bello Festival

In Twisk kon de LTM 26 gefotografeerd worden terwijl ze de Twiskerdijksloot kruist:
Afbeelding

In Medemblik kon bij molen De Herder de tram, met voorop de GS 18, gefotografeerd worden:
Afbeelding

Met bovenstaande tram reisde ik weer terug naar Twisk. Daar konden de HTM 8 en de “Griezel” samen op de foto:
Afbeelding

In Twisk kon ik de 7742 “Bello” fotograferen tijdens het kruisen van de Twiskerdijksloot:
Afbeelding

Buiten de loods in Hoorn stond loc 30, die net klaar was met haar dienst, en loc 2530 van de VSM die de extra rijtuigen van Beekbergen naar Hoorn had gebracht:
Afbeelding

Begin september was ik een weekje naar de Belgische kust en uiteraard mag een foto van de Kusttram dan niet ontbreken:
Afbeelding

Op 14 september was het Open Monumentendag, wat voor NS en het Spoorwegmuseum reden was om met Mat ’46 en Mat ’54 extra ritten te rijden tussen Utrecht Maliebaan en Amersfoort Centraal.
Ik kon deze trein op de foto zetten terwijl hij station Bilthoven nadert:
Afbeelding

Op 21 september organiseerde de STAR het evenement Stadskanaal onder Stoom, wat voor mij een reden was om naar de provincie Groningen af te reizen.
Per gewone trein ging het naar Veendaam, alwaar ik ruim op tijd was om loc 52 8060 te fotograferen terwijl zij middels een brug het A.G. Wildervanckkanaal kruist:
Afbeelding

Als gast was locomotief 6513 van de SHM op bezoek. Zij verzorgde de meeste ritten tussen Stadskanaal en Nieuw Buinen. Op het station Nieuw Buinen kon ik deze locomotief dan ook op de foto zetten:
Afbeelding

De trein van de terugreis werd getrokken door loc 52 8082, die tijdens het omlopen in Veendam op de foto kon:
Afbeelding

Op 22 september ging ik naar de Stoomtrein Katwijk Leiden, waar dat weekend voor het eerst ritten werden gereden met de onlangs gerestaureerde loc ZE 607.
Nog voordat ik het station van de SKL bereikt had, kon ik de 607 al op de foto zetten, met op de achtergrond het Valkenburgse Meer:
Afbeelding

Het station van de SKL is een replica van het station van Gorssel, wat gebouwd is door de ZE (en overigens nog steeds bestaat).
Dat maakt het natuurlijk extra leuk om de 607 met (replica-)rijtuigen van de Gelderse Tramwegen naast dit station te fotograferen:
Afbeelding

In het museum staat ook (de niet-rijvaardige) locomotief 13 van de Geldersche Tramweg-Maatschappij met een bijpassend rijtuig en goederenwagon:
Afbeelding

Op 28 september was bij de jaarlijkse donateursdag van de RTM in Ouddorp.
Ter hoogte van Port Zelande kon ik de stoomtram met loc 50 fotograferen:
Afbeelding

Iets zuidelijker konden de MABD 1804 “Kievit” en drie stalen rijtuigen op de foto gezet worden:
Afbeelding

Op 20 oktober werd de Najaarsstoomdag bij de Museum Buurtspoorweg georganiseerd.
Bij de halte Zoutindustrie kon locomotief 152 "ELNA" op de foto gezet worden:
Afbeelding

Locomotieven 6513 (van de SHM) en 7853 reden in voorspan met een hele korte trein:
Afbeelding

Op 15 december ging de nieuwe concessie Zuid-Holland Noord in die gewonnen was door Qbuzz. Die dag heb ik in Leiden enkele foto's gemaakt van de nieuwe en tijdelijke bussen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eveneens op 15 december nam Qbuzz het busvervoer in Fryslân over van Arriva. Op 29 december ging ik daarom naar die provinsje en kon ik in Franeker een nieuwe Iveco op de foto zetten:
Afbeelding

Ook kon in Franeker een WINK van Arriva gefotografeerd worden:
Afbeelding

Tot slot rest mij niets anders dan jullie allen een fantastisch 2025 toe te wensen.
Bedankt voor het lezen van dit verslag.
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 01 feb 2025, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
waldo79

Re: 2024 door de lens van Meltrain

Bericht door waldo79 »

Dank, verademing tussen al die reeksen met bussen.

Fijne jaarwisseling gewenst :trein:
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Leuke serie, al blijf je soms wat op dezelfde locatie hangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Leuk verslagje, maar ik weet niet of het aan mij ligt, maar enkele foto's willen niet laden. Ik mis alle foto's vóór 18 mei, de foto's van 2 juni en 20 oktober t/m 15 december Zuid-Holland.
en-es

Bericht door en-es »

Dan ben ik niet de enige.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: za 01 feb 2025, 18:41 Leuk verslagje, maar ik weet niet of het aan mij ligt, maar enkele foto's willen niet laden. Ik mis alle foto's vóór 18 mei, de foto's van 2 juni en 20 oktober t/m 15 december Zuid-Holland.
Dat zijn zo te zien foto's die ik via Facebook had geüpload. Die blijven helaas maar een beperkte tijd zichtbaar op dit forum, omdat Facebook de url regelmatig ververst.
Ik heb de links aangepast, zodat de foto's weer (voor een beperkte periode) zichtbaar zijn. :)
Bedankt voor het compliment. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie