Ideeën inzet ICNG-D
Geplaatst: za 05 jul 2025, 14:02
Met de komst van de eerste van de twaalf ICNG's die ook geschikt zijn voor Duitsland, rijst de vraag op welke trajecten deze trein het handigst ingezet kunnen worden. In het materieelontwikkelingentopic werd al uitgebreid gesproken. De meest logische oplossing is als eerste de verbinding: uursverdichting ICE Amsterdam - Keulen (- Frankfurt). De ICNG zou dan in de uren waarop de ICE niet rijdt het tot een uursdienst kunnen brengen:
Dan krijg je IC Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Oberhausen Hbf - Duisburg Hbf - Düsseldorf Hbf - Köln Hbf.
Een eventuele extra stop zou nog Düsseldorf Flughafen zijn, zodat dit vliegveld ook bediend wordt door een snelle trein uit Nederland.
Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.
Deze route is al bekend voor machinisten van NS International en in Venlo kan de machinist rusten om erna via Keulen weer naar Amsterdam te rijden. ICNG maakt hiermee ook kilometers op routes waar 160 km/h gereden kan worden, zoals tussen Amsterdam en Utrecht en Eindhoven - Venlo (na invoering van ERTMS?).
Dan krijg je IC Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Oberhausen Hbf - Duisburg Hbf - Düsseldorf Hbf - Köln Hbf.
Een eventuele extra stop zou nog Düsseldorf Flughafen zijn, zodat dit vliegveld ook bediend wordt door een snelle trein uit Nederland.
Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.
Deze route is al bekend voor machinisten van NS International en in Venlo kan de machinist rusten om erna via Keulen weer naar Amsterdam te rijden. ICNG maakt hiermee ook kilometers op routes waar 160 km/h gereden kan worden, zoals tussen Amsterdam en Utrecht en Eindhoven - Venlo (na invoering van ERTMS?).