Pagina 1 van 3
Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 15:49
door Suus
Naar aanleiding van het nieuwsartikel:
https://nos.nl/artikel/2575260-treinkaa ... cent-erbij
En de brief aan de Tweede Kamer:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D33894
Het lijkt erop dat de prijsstijging voor de tarieven bij NS rond de 9% zal uitkomen per 1 januari 2026.
Wellicht een korte samenvatting waarom dit nu al zo lang aansleept:
* In 2023 is in aanloop naar de verkiezingen een motie aangenomen waarbij de tarieven voor treinkaartjes, gepland 8,07%, voor 2024 niet is doorgegaan.
* In 2024 kwam deze 8,07% plus een extra percentage inflatiecorrectie ter inhaling bovenop de al noodzakelijke prijsstijging, die daardoor 12,15% dreigde te worden. Daarover is onderhandeld, waarna de uiteindelijke prijsstijging 6,18% is geworden.
* Er is echter geen structureel geld (84 miljoen per jaar) om de resterende 5,97% verhoging weg te krijgen, dus die hangt inclusief een inflatiecorrectie nog boven de markt. Daar komt bij dat in de concessie een eenmalige extra verhoging van 3,5% per 1 januari 2026 is opgenomen, en de inflatiecorrectie ook rond de 2,5% uitkomt. Daardoor zit de prijsstijging voor 2026 opnieuw tegen de 12%.
NS heeft nu efficiëntieafspraken gemaakt, zoals lagere bodem- en streefwaarden voor de zitplaatskans in 2026, materieel sneller "koud" terzijde zetten, scherper plannen van materieelinzet en eersteklas zitplaatsen in treinen ombouwen naar de tweede klas en het aanbod van kortingsproposities te herzien. Daarmee zou 3% van de prijsstijging weggemasseerd moeten worden, waardoor we voor 2026 nog met 9% opgescheept zitten.
Aangezien er de komende maanden een verkiezingscampagne aankomt, ben ik heel benieuwd of er op dit vlak nog verrassingen te verwachten zijn.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 16:14
door West
Lijkt me inderdaad een goed moment voor een ieder met een 'warm OV-hart' om nog eens een stem op een linkse partij te overwegen. Dat eeuwige gezeik met bezuinigingen op publieke / sociale voorzieningen is om misselijk van te worden.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 16:18
door Re.tep
Het lijkt erop dat de prijsstijging voor de tarieven bij NS rond de 9% zal uitkomen per 1 januari 2026
En voordat anderen het benoemen, een flink deel zal gebruikt moeten gaan worden om de nieuwe CAO mee te financieren.
Door het eerder uitfasering van materieel zal de materieelinzet nog krapper worden, kortere treinen, minder zitplaatsen, en zullen meer kortingsopties vervallen.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 16:45
door BasGeluk
En daardoor minder reizigers. Vicieuze cirkel naar beneden dus.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:04
door Re.tep
Een mooi moment voor de vakbonden om dit gegeven mee te nemen bij het bepalen van de inflatie en een looneis van rond de 9 procent te eisen bij de CAO onderhandelingen in alle bedrijfstakken waar ze vertegenwoordigd zijn.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:16
door en-es
Minder reizigers, minder inkomens maar de lonen en lasten gaan gewoon door. Benieuwd hoe dat afloopt. En ja, wellicht alvast even de verkiezingsprogramma's goed doornemen.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:19
door Reiziger Delft
Gaan conducteurs nu voortaan ook na elke halte weer door de hele trein, om kaartjes te controleren? Ja, dit doen ze in veel landen om ons heen ook en zelfs bij Arriva (mobiele teams) wordt je vaker gecontroleerd dan bij NS. Dat zou een heleboel zwartrijders schelen, wat ook meer inkomsten oplevert.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:27
door Etienne
En een lik-op-stukbeleid over o.a. zwartrijden, roken op perrons, geen fietskaartjes zou nog wat kunnen opbrengen?
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:28
door Daniel
Vrees inderdaad dat het aantal zwartrijders (en daarmee de agressie tegen het personeel), hiermee alleen maar toeneemt.
NS kiest met deze prijsverhoging en de al genoemde maatregelen om reizigers de trein uit te jagen in plaats van meer reizigers te trekken. Dus zal de opbrengst van deze prijsverhoging ook wel flink tegenvallen.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:33
door West
Reiziger Delft schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:19
Gaan conducteurs nu voortaan ook na elke halte weer door de hele trein, om kaartjes te controleren? Ja, dit doen ze in veel landen om ons heen ook en zelfs bij Arriva (mobiele teams) wordt je vaker gecontroleerd dan bij NS. Dat zou een heleboel zwartrijders schelen, wat ook meer inkomsten oplevert.
Daar zal meten op de man voor moeten worden ingevoerd, dan zal je het aantal controles bij de minder fanatieke collega's wel omhoog krijgen vermoed ik. Helaas lijkt er ook bij de NS zelf weinig animo om dit erdoor te krijgen.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:35
door Re.tep
Reiziger Delft schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:19
Gaan conducteurs nu voortaan ook na elke halte weer door de hele trein, om kaartjes te controleren?
Dat is wel te hopen inderdaad. Het blijft een grote ergenis dat er amper gecontroleerd wordt. Hoog tijd dat er "meten op de werknemer" ingevoerd gaat worden, waarbij inzichtelijk wordt hoe er gewerkt wordt.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:45
door Selivio
Daniel schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:28
Vrees inderdaad dat het aantal zwartrijders (en daarmee de agressie tegen het personeel), hiermee alleen maar toeneemt.
NS kiest met deze prijsverhoging en de al genoemde maatregelen om reizigers de trein uit te jagen in plaats van meer reizigers te trekken. Dus zal de opbrengst van deze prijsverhoging ook wel flink tegenvallen.
Ik geloof nou niet dat NS nou nog heel veel andere opties over heeft
En wat betreft "meten op de man/vrouw/mens", zat daar niet een AVG in de weg dat dat al dan niet zou kunnen? (Ik ben er zeker voorstander van)
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:56
door Daniel
Selivio schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:45
Ik geloof nou niet dat NS nou nog heel veel andere opties over heeft
Welke acties heeft NS dan ondernomen om meer reizigers te trekken? Zie ook
m'n bericht van vanmorgen hierover.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 18:03
door Commendatore
Wat moet ik verstaan onder 'het aanbod van kortingsproposities herzien'? Prijzen omhoog, formules schrappen?
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 18:12
door Education
Re.tep schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:35
Reiziger Delft schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:19
Gaan conducteurs nu voortaan ook na elke halte weer door de hele trein, om kaartjes te controleren?
Dat is wel te hopen inderdaad. Het blijft een grote ergenis dat er amper gecontroleerd wordt. Hoog tijd dat er "meten op de werknemer" ingevoerd gaat worden, waarbij inzichtelijk wordt hoe er gewerkt wordt.
Nee tuurlijk duiken straks helemaal snel de eerste klas in aangezien er daar minder zitplaatsen zijn.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 18:43
door Re.tep
Commendatore schreef: ↑wo 16 jul 2025, 18:03
Wat moet ik verstaan onder 'het aanbod van kortingsproposities herzien'? Prijzen omhoog, formules schrappen?
Verliesgevende en/of fraudegevoelige kaartsoorten gaan verdwijnen. De eerste was de jongerendagkaart, die viel in beide categorieen.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 18:46
door IIVQ
Het zou wel fair zijn als de overheid, om gelijke behandeling te promoten, de wegenbelasting en brandstofaccijns óók met 9% ophoogt

Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 19:05
door Dionysusnu
Selivio schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:45
En wat betreft "meten op de man/vrouw/mens", zat daar niet een AVG in de weg dat dat al dan niet zou kunnen? (Ik ben er zeker voorstander van)
Dat kan ik me erg moeilijk voorstellen; aantal controles gedaan is helemaal geen persoonsgegeven, maar sowieso is informatie bijhouden over je personeel een hartstikke gerechtvaardigd belang.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 20:09
door Jef400
Etienne schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:27
En een lik-op-stukbeleid over o.a. zwartrijden, roken op perrons, geen fietskaartjes zou nog wat kunnen opbrengen?
Daar heb je onvoldoende V&S voor.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 20:16
door Re.tep
Dan maar het leger /marechaussee inzetten om de boel eens schoon te vegen. Dat werkt op Schiphol ook prima.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: wo 16 jul 2025, 22:34
door Nitein-Repart
Re.tep schreef: ↑wo 16 jul 2025, 18:43
Commendatore schreef: ↑wo 16 jul 2025, 18:03
Wat moet ik verstaan onder 'het aanbod van kortingsproposities herzien'? Prijzen omhoog, formules schrappen?
Verliesgevende en/of fraudegevoelige kaartsoorten gaan verdwijnen. De eerste was de jongerendagkaart, die viel in beide categorieen.
Blijven de abonnementen als Weekend Vrij en Dal Vrij bestaan, alsmede de Spoordeelwinkel en de Prijstijd-deals? Dat zijn wel de manieren om de trein met name in het weekend redelijk te vullen. Als je enkel het spitstarief aanhoudt voor de daluren en het weekend, dan rijden de treinen in het weekend vrijwel leeg rond, want te duur.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: do 17 jul 2025, 00:38
door Commendatore
Mijn hele reisgedrag binnen Nederland is gebaseerd op Dal Vrij eerste klasse. Ik zou er niet vrolijk van worden als dat zou verdwijnen.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: do 17 jul 2025, 06:52
door TomSteyl
IIVQ schreef: ↑wo 16 jul 2025, 18:46
Het zou wel fair zijn als de overheid, om gelijke behandeling te promoten, de wegenbelasting en brandstofaccijns óók met 9% ophoogt
Not approved
Nitein-Repart schreef: ↑wo 16 jul 2025, 22:34Blijven de abonnementen als Weekend Vrij en Dal Vrij bestaan, alsmede de Spoordeelwinkel en de Prijstijd-deals? Dat zijn wel de manieren om de trein met name in het weekend redelijk te vullen. Als je enkel het spitstarief aanhoudt voor de daluren en het weekend, dan rijden de treinen in het weekend vrijwel leeg rond, want te duur.
Ik denk dat de NS voor een paar jaar terug een hele grote fout heeft gemaakt door al die Kruidvat, Blokker en AH-treinkaartjes af te schaffen. De treinen zaten met name in het weekend goed vol, de trein werd goed gepromoot Het treineren begon door de CT-kaarten te vervangen door e-tickets, met strengere voorwaarden van reizen (dus niet doorreizen in de spits op weekdagen, maar harde grenzen). Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd... bovendien is het volksverlakkerij van NS door met cijfers te goochelen "voor/na corona", want voor corona waren er idd actiekaartjes met een reizigersaantal die na corona en na het afschaffen van die actiekaartjes niet meer zijn teruggekomen.
Waar er vgs mij nog veel te halen zal zijn voor NS is vastgoed en gronden. NS presenteert zich als een van de grootste vastgoedeigenaren en is ook grootgrondbezitter. Stationsgebouwen die (deels) tot woningen en/of appartementen omgebouwd kunnen worden, met als bijeffect meer sociale controle op een station. Voormalige stationsgebouwen die NS eventueel nog in eigendom heeft sowieso afstoten en kritisch gaan kijken waar NS nog gronden heeft waar ze geen enkel belang meer bij heeft (de bekende strook bij Wieringen, gedecentraliseerde lijnen, verdwenen lijnen, buitenland). Het lijkt me dat dit alles een goeie duit moet gaan opleveren.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: do 17 jul 2025, 07:15
door Suus
De verkoop van vastgoed is natuurlijk geen permanent middel om gaten in de begroting te dichten.
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Geplaatst: do 17 jul 2025, 07:22
door TomSteyl
Maar het levert ze wel veel geld op! Alle beetjes en veeltjes helpen.
Onpopulaire maatregelen zoals afschaffen van de conducteur op iedere trein, ontslaan van managementlagen, inzet van nog minder goede arbeidsvoorwaarden voor jong personeel, nog minder flexibele inzet enz enz enz is wel het effect als er niks anders gebeurd.
Ik denk dat het oudere personeel en vakbonden nu echt water bij de wijn moeten gaan doen, want dit gaat op den duur finaal mis.