Pagina 1 van 1

Spoordienstregeling Duitsland 2027

Geplaatst: vr 18 jul 2025, 18:20
door Suus
Want je kan er nooit vroeg genoeg bij zijn *O*

In december 2026 gaat Stuttgart 21 en de doortrekking naar de HSL richting Ulm grotendeels open, behalve de aftakking naar Bad Cannstatt (treinen richting Aalen en Nürnberg). Ergens in maart 2027 wordt dan de verbinding van de Gäubahn (treinen naar Singen en Zürich) naar het kopstation verbroken, de treinen vanaf de Gäubahn zullen echter nog niet direct naar hun nieuwe eindstation op het vliegveld geleid kunnen worden. In de zomer van 2027 wordt dan de route van de S-Bahn verlegd en gaat het nieuwe station Mittnachtstraße open en in november 2027 gaat het bovengrondse kopstation volledig dicht en kunnen alle regionale en langeafstandstreinen gebruik maken van het tunnelstation. Meer informatie en verwachte reistijden op https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... r-13446492

De gedeeltelijke opening gaat nog wel wat improvisatie opleveren, want een aantal van de voorziene doorgaande treindiensten worden een jaar lang niet mogelijk en het ondergrondse station heeft geen keercapaciteit, dus er zal wat uitwisseling van diensten moeten plaatsvinden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2027

Geplaatst: vr 18 jul 2025, 19:05
door tjoektjoek
Dat zou betekenen dat de 6:57 uur durende ICE Amsterdam - München Hbf met 19 minuten korter 6:38 uur gaat duren. Vanaf Utrecht zou het nog net iets meer zijn dan 6 uur met 6:08.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2027

Geplaatst: za 19 jul 2025, 10:05
door cassie127
Nu:
12:43 Mannheim Hbf
14:08 Ulm Hbf (= 01:25 vanaf Mannheim Hbf

Straks:
12:43 Mannheim Hbf
±13:51 Ulm Hbf (= 01:08 vanaf Mannheim Hbf)

Vanaf Ulm is het dan nog ongeveer 2 uur en 15 minuten naar München waardoor dit mogelijk zou kunnen zijn:
13:53 Ulm Hbf
15:08 München Hbf

Dat zijn slechts 17 minuten, maar een kwartier is op zo'n afstand weer mooi meegenomen. Maar goed deze reistijden vaak ook gemiddelden, een ICE-3 (alle types) kan tussen Mannheim en Stuttgart zo'n 15km/u sneller rijden omdat een ICE-4 slechts voor 265km/u is toegelaten en de spoorlijn grotendeels met 280km/u bereden mag worden.

Met deze aankomsttijd in München wordt de overstap (zolang die tijden ook niet te veel veranderen) op de Railjet richting Innsbruck een stuk ruimer en ontstaat er ook een nieuwe snelle overstapmogelijkheid op de RJX richting Salzburg en Wenen.

Voor Wenen krijg je nu nog een reisadvies met in de snelste opties 2 overstappen rond het tijdstip van ICE 225, en doe je er 11,5 tot 12 uur over vanuit Amsterdam. Straks kan dat in 11 uur met slechts één overstap (van rond de 20 minuten)

Daarbij moet ik vooral zeggen dat een reistijd van 5:33 uur vanuit Arnhem naar München echt snel is je daarmee naast de auto ook goed kun concureren met het vliegtuig.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2027

Geplaatst: za 19 jul 2025, 11:28
door verfmeer
Die overstap naar Innsbruck wordt nu niet eens aangeboden vanwege de korte overstaptijd (6 minuten). Als dat straks wel gebeurd kan je dus met een enkele overstap in München van Amsterdam naar Verona en Bologna reizen. Nu zijn dat er nog 3 (Mannheim, Basel en Milaan).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2027

Geplaatst: za 19 jul 2025, 11:36
door en-es
Mits je geen vertraging hebt. Het blijft Deutsche Bahn. :trein:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2027

Geplaatst: za 19 jul 2025, 11:39
door verfmeer
Ach, anders krijg je een gratis hotelovernachting in München.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2027

Geplaatst: za 19 jul 2025, 11:50
door en-es
Ik kom liever dezelfde dag aan op mijn bestemming. :Y