Coalitie oneens over toekomst NS
Geplaatst: wo 03 dec 2008, 23:35
Coalitie oneens over toekomst NS
Gepubliceerd: 3 december 2008 13:42 | Gewijzigd: 3 december 2008 13:42
Den Haag, 3 Dec. De coalitie is het oneens over de toekomst van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De PvdA wil dat de NS nu al de garantie krijgt dat ze ook na 2015 treinen over het hoofdspoornetwerk mag laten rijden. Een nieuwe aanbesteding is dan overbodig. Coalitiepartij CDA vindt dat te voorbarig.
De NS heeft nu het recht tot 2015 de belangrijkste spoorroutes te exploiteren. Die concessie loopt in 2015 af. Kleinere, regionale spoorlijnen zijn deels deels in handen van concurrenten als Syntus en Arriva. Daarmee is eindelijk een evenwicht gevonden, zei Kamerlid Samsom (PvdA) vanochtend tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hij wil de NS ook na 2015 het alleenrecht geven voor de belangrijkste spoorroutes. Samsom wees op de grote investeringen die komende jaren in het spoornetwerk worden gedaan.
Minister Eurlings (Verkeer, CDA) wil 4,5 miljard euro investeren om te zorgen dat in de treinen in de Randstad ‘spoorboekloos’ kunnen rijden. Een groot deel van dat bedrag betaalt de NS zelf doordat de staat, enig aandeelhouder, de NS een superdividend van twee miljard laat betalen. Samsom: „Als we de NS vragen tot 2020 te investeren en misschien ook de jaren daarna, dan moet je niet het zwaard van Damocles van de aanbesteding boven hun hoofd hangen.”
Volgens de PvdA’er was het hele idee van aanbesteding vooral gedacht vanuit het idee de NS te privatiseren. Nu dat idee verlaten is, is aanbesteding niet meer nodig. Coalitiepartij CDA vindt het voorstel van de PvdA te voorbarig en is bang dat de controle verloren wordt: „Je moet niet te snel de prijsprikkels weghalen. Hiermee zeg je eigenlijk: tot 2030 vertrouwen we alle topmannen, topvrouwen en conducteurs van de NS”, zei Kamerlid Koopmans (CDA). Hij noemde het voorstel van de PvdA „pamperen”. Ook Boris van der Ham (D66) vindt dat de NS „moet voelen dat ze moet presteren. Je moet niet nu al de handdoek in de ring gooien. Aanbesteden heeft een positief effect op de kwaliteit.” Volgens de PvdA kan de NS-concessie volgens de Spoorwegwet zonder aanbesteding worden verlengd. Dan kunnen ook weer nieuwe voorwaarden aan de NS worden gesteld. De SP toonde zich „blij” met het PvdA-voorstel.
Bron: NRC Handelsblad
Gepubliceerd: 3 december 2008 13:42 | Gewijzigd: 3 december 2008 13:42
Den Haag, 3 Dec. De coalitie is het oneens over de toekomst van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De PvdA wil dat de NS nu al de garantie krijgt dat ze ook na 2015 treinen over het hoofdspoornetwerk mag laten rijden. Een nieuwe aanbesteding is dan overbodig. Coalitiepartij CDA vindt dat te voorbarig.
De NS heeft nu het recht tot 2015 de belangrijkste spoorroutes te exploiteren. Die concessie loopt in 2015 af. Kleinere, regionale spoorlijnen zijn deels deels in handen van concurrenten als Syntus en Arriva. Daarmee is eindelijk een evenwicht gevonden, zei Kamerlid Samsom (PvdA) vanochtend tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hij wil de NS ook na 2015 het alleenrecht geven voor de belangrijkste spoorroutes. Samsom wees op de grote investeringen die komende jaren in het spoornetwerk worden gedaan.
Minister Eurlings (Verkeer, CDA) wil 4,5 miljard euro investeren om te zorgen dat in de treinen in de Randstad ‘spoorboekloos’ kunnen rijden. Een groot deel van dat bedrag betaalt de NS zelf doordat de staat, enig aandeelhouder, de NS een superdividend van twee miljard laat betalen. Samsom: „Als we de NS vragen tot 2020 te investeren en misschien ook de jaren daarna, dan moet je niet het zwaard van Damocles van de aanbesteding boven hun hoofd hangen.”
Volgens de PvdA’er was het hele idee van aanbesteding vooral gedacht vanuit het idee de NS te privatiseren. Nu dat idee verlaten is, is aanbesteding niet meer nodig. Coalitiepartij CDA vindt het voorstel van de PvdA te voorbarig en is bang dat de controle verloren wordt: „Je moet niet te snel de prijsprikkels weghalen. Hiermee zeg je eigenlijk: tot 2030 vertrouwen we alle topmannen, topvrouwen en conducteurs van de NS”, zei Kamerlid Koopmans (CDA). Hij noemde het voorstel van de PvdA „pamperen”. Ook Boris van der Ham (D66) vindt dat de NS „moet voelen dat ze moet presteren. Je moet niet nu al de handdoek in de ring gooien. Aanbesteden heeft een positief effect op de kwaliteit.” Volgens de PvdA kan de NS-concessie volgens de Spoorwegwet zonder aanbesteding worden verlengd. Dan kunnen ook weer nieuwe voorwaarden aan de NS worden gesteld. De SP toonde zich „blij” met het PvdA-voorstel.
Bron: NRC Handelsblad