Pagina 1 van 1

Prorail onderzoekt verzakking spoor

Geplaatst: di 05 mei 2009, 11:37
door Suus
Prorail onderzoekt verzakking spoor

ProRail laat een groot onderzoek doen naar verzakkingen van het spoor. Dat is een toenemend probleem vooral op plekken waar de rails aansluiten op een vast punt, zoals een brug, een viaduct of een overweg.

De rest op NOS.nl.

Re: Prorail onderzoekt verzakking spoor

Geplaatst: di 05 mei 2009, 11:49
door Ennes
Misschien weer net als vroeger de grond goed laten inklinken voordat het afgebouwd wordt en ingebruik wordt genomen.
maarja, dat duurt te lang en is veel te duur.
Je merkt het vooral op baanvakken die nieuw zijn of die vernieuwd zijn.

Re: Prorail onderzoekt verzakking spoor

Geplaatst: di 05 mei 2009, 15:20
door Vinny
Dat klinkt alsof er weer een onderszoeksbureau ruikt of er geld te verdienen valt. Het probleem is overigens wel heel erg bekend, en niet alleen spoorlijnen hebben er last van. Zo worden in de regio Waddinxveen - Gouda elke vijf jaar straten opnieuw aangelegd omdat ze anders zover verzakken dat het verkeer er hinder of gevaar door ondervindt.

Re: Prorail onderzoekt verzakking spoor

Geplaatst: di 05 mei 2009, 16:49
door Ennes
Vinny schreef:Dat klinkt alsof er weer een onderszoeksbureau ruikt of er geld te verdienen valt. Het probleem is overigens wel heel erg bekend, en niet alleen spoorlijnen hebben er last van. Zo worden in de regio Waddinxveen - Gouda elke vijf jaar straten opnieuw aangelegd omdat ze anders zover verzakken dat het verkeer er hinder of gevaar door ondervindt.
krijg je als je een dorp op veengrond neerzet! het is gewoon een drijvend dorp eignlijk

Re: Prorail onderzoekt verzakking spoor

Geplaatst: di 05 mei 2009, 18:09
door Suus
Bij wegen is een vrij succesvolle mogelijkheid om er een laag piepschuimachtig materiaal onder te plaatsen. Spoor wordt korter en veel zwaarder belast dus een dergelijke mogelijkheid zal er wel niet inzitten.

Re: Prorail onderzoekt verzakking spoor

Geplaatst: wo 06 mei 2009, 20:21
door Geert
En onderheien zal wel te duur zijn. Er zijn overigens meer plaatsen waar de boel verzakt, daar kunnen ze in de Schiedamse Sveaparken wel over meepraten ;) (tip voor Prorail: station Schiedam Kethel stevig funderen) :P

Re: Prorail onderzoekt verzakking spoor

Geplaatst: wo 06 mei 2009, 21:33
door Suus
Op de route van mijn ouders naar het station van Boskoop ligt een weg die vier jaar geleden 50 centimeter is verhoogd. De achtertuinen die aan die straat lagen, lagen daarna een flink stuk lager dan de weg ernaast, en de weg waar deze straat op aansluit was een enorme verkeersdrempel waar je U tegen zei. Tegenwoordig liggen beide wegen weer gelijk, en de achtertuinen weer net zo hoog als de straat zelf. Voor enkele huizen zijn de oude houten constructies om binnen te komen alweer neergezet.

Het is een verhaal zonder einde als er niet een goede vaste fundering onder ligt (wat zand niet is, omdat het zo weg kan spoelen en verschuiven. Beste oplossing lijkt mij net zoals de HSL de hele boel met heiplaten en een betonnen bak funderen.