'Grenzen aan verkeerslawaai'
Geplaatst: vr 30 okt 2009, 12:42
'Grenzen aan verkeerslawaai'
DEN HAAG - De geluidsoverlast die het groeiende verkeer veroorzaakt, moet aan banden gelegd worden. Milieuminister Jacqueline Cramer introduceert daarom geluidsplafonds langs rijkswegen en hoofdspoorwegen. Eén miljoen huizen worden zo beter beschermd tegen de herrie.
De ministerraad gaat vrijdag hoogstwaarschijnlijk akkoord met dit voorstel van Cramer, bevestigen welingelichte bronnen in Den Haag.
Wegbeheerders zijn daardoor gedwongen tot het nemen van maatregelen als het geluidsniveau uitkomt boven de 65 decibel langs rijkswegen en boven de 70 decibel langs hoofdspoorwegen. Concreet komt dat neer op ongeveer op 3 miljoen auto's of 30.000 treinen.
Lees verder op nu.nl
Dit vind ik wel een interessant artikel. Ik woon zelf aan een spoorbaan (afstand minder dan 200 meter). Nu heb ik daar natuurlijk zelf voor gekozen, en heb ik ook nog het geluk dat het aantal goederentreinen hier meestal niet meer is dan 2 per dag ('s ochtends een afvaltrein, 's avonds een afvaltrein). Maar het aantal passagierstreinen is hier wel redelijk hoog (8 per richting per uur overdag). Nu is ICL gelukkig uit de s1500 verdwenen, wat altijd voor het meeste geluidsoverlast zorgde (een gesprek in de keuken moest onderbroken worden als het raam open stond), maar nog steeds merk ik wel veel verschillen tussen de soorten materieel. Zo is ICM veel lawaaieriger dan VIRM. Ik vind het dan ook wel eens interessant, want sommige huizen hebben sinds de dienstregeling van 2007 wel met veel meer treinen te maken dan vroeger.
DEN HAAG - De geluidsoverlast die het groeiende verkeer veroorzaakt, moet aan banden gelegd worden. Milieuminister Jacqueline Cramer introduceert daarom geluidsplafonds langs rijkswegen en hoofdspoorwegen. Eén miljoen huizen worden zo beter beschermd tegen de herrie.
De ministerraad gaat vrijdag hoogstwaarschijnlijk akkoord met dit voorstel van Cramer, bevestigen welingelichte bronnen in Den Haag.
Wegbeheerders zijn daardoor gedwongen tot het nemen van maatregelen als het geluidsniveau uitkomt boven de 65 decibel langs rijkswegen en boven de 70 decibel langs hoofdspoorwegen. Concreet komt dat neer op ongeveer op 3 miljoen auto's of 30.000 treinen.
Lees verder op nu.nl
Dit vind ik wel een interessant artikel. Ik woon zelf aan een spoorbaan (afstand minder dan 200 meter). Nu heb ik daar natuurlijk zelf voor gekozen, en heb ik ook nog het geluk dat het aantal goederentreinen hier meestal niet meer is dan 2 per dag ('s ochtends een afvaltrein, 's avonds een afvaltrein). Maar het aantal passagierstreinen is hier wel redelijk hoog (8 per richting per uur overdag). Nu is ICL gelukkig uit de s1500 verdwenen, wat altijd voor het meeste geluidsoverlast zorgde (een gesprek in de keuken moest onderbroken worden als het raam open stond), maar nog steeds merk ik wel veel verschillen tussen de soorten materieel. Zo is ICM veel lawaaieriger dan VIRM. Ik vind het dan ook wel eens interessant, want sommige huizen hebben sinds de dienstregeling van 2007 wel met veel meer treinen te maken dan vroeger.