Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie IJsselmond (2005-2013)

Bericht door Suus »

Over enkele maanden wordt bekend gemaakt wie vanaf begin september 2011 de nieuwe vervoerder in de nieuwe concessie IJsselmond wordt. Deze concessie is erg interessant doordat ook de tramdienst Zwolle - Kampen is inbegrepen in dit nieuwe contract. Verder bevat deze concessie de huidige gebieden IJsselmond (Oostelijk Flevoland, Noordoostpolder en het gebied Kampen - Genemuiden - Steenwijk) en Stadsvervoer Lelystad. Op dit moment is Connexxion de vervoerder van de twee busconcessies en de NS rijdt nu nog de treindienst naar Kampen, maar in 2011 kan dit dus zomaar veranderen.

Ik ben erg benieuwd wat dit gaat opleveren, aangezien er hier voor het eerst in Nederland een tramdienst openbaar wordt aanbesteed. Veolia Transport en Connexxion hebben hier ervaring mee, vooral in het buitenland. Ook het moederbedrijf van Syntus: Keolis, heeft hier in het buitenland ervaring mee. Zoals gezegd een interessante ontwikkeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door reisthijs »

Weet je ook hoelang die concessie zal gaan duren? Bij railvervoer verwacht ik een vrij lange periode.

Ik ben vooral benieuwd hoe het zal gaan in de overgangsperiode. 1,5 jaar om nieuwe materieel te bestellen is in ieder geval vrij kort en de lijn moet ook nog omgebouwd worden. Grote kans dus dat de nieuwe vervoerder nog een tijdje met Buffels moet rijden.

En wie wordt de eigenaar van de trams, de vervoerder of de concessieverlener?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Ik ben het aan het uitzoeken maar het is niet helemaal duidelijk wie nu de leiding heeft bij de aanbesteding :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Joshua »

Ik ben vooral nieuwsgierig naar die tramdienst :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

De Concessie IJsselmond is eigenlijk een soort van samenwerking van de provincie Flevoland en de Provincie Overijssel. Het lijkt me dat de aanbesteding dus ook wordt geregeld door een team bestaande uit medewerkers uit beide provincies.

Het grootste deel van de Concessie bevind zich in de provincie Flevoland. Een opvallend punt hierbij is dat de Hanzeliner gaat verdwijnen wanneer de Hanzelijn in werking gaat. Door deze nieuwe spoorlijn en ook de tramlijn in het gebied zullen de reispatronen in deze concessie enorm wijzigen. Het lijnennet zal hier ook op worden aangepast. Hierover zullen er wel enkele details bekend worden wanneer het PVE is vastgesteld. Daar bovenop wordt de concessie Lelystad tegelijk met deze concessie in 1 aanbesteding aanbesteed omdat deze concessie nogal wat te klein is om los aan te besteden.

De tram is inderdaad een beetje een apart punt binnen deze concessie, dit zal vast wel een leuke uitdaging worden voor de vervoerders die op de aanbesteding in gaan schrijven..
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Karl »

Bee schreef:(...) Veolia Transport en Connexxion hebben hier ervaring mee, vooral in het buitenland. Ook het moederbedrijf van Syntus: Keolis, heeft hier in het buitenland ervaring mee. Zoals gezegd een interessante ontwikkeling.
Voor Syntus is deze concessie een welkome aanvulling op het werkpakket (met het verlies van de Achterhoek), maar wellicht dat zij destijds te druk bezig waren met het schrijven van een offerte voor de, inmiddels verloren, Achterhoek? Ik weet niet wanneer de offertes ingeleverd dienden te worden.

Arriva heeft trouwens ook veel ervaring met tramvervoer in het buitenland. Of heeft Arriva ergens aangegeven niet mee te dingen naar deze concessie?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Bij Arriva kon ik minder tramvervoer vinden bij de anderen, maar wellicht dat Arriva veel met trams doet in het Verenigd Koninkrijk (zijn ze niet zo happig op trams).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Tochjo »

Karl schreef:Voor Syntus is deze concessie een welkome aanvulling op het werkpakket (met het verlies van de Achterhoek), maar wellicht dat zij destijds te druk bezig waren met het schrijven van een offerte voor de, inmiddels verloren, Achterhoek?
Syntus heeft aangegeven mee te dingen naar de concessie IJsselmond.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Dat is geen grote verrassing denk ik. Het is wel duidelijk dat nu Connexxion uit het bedrijf is, Keolis de kans heeft gegrepen om flink uit te kunnen breiden in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door willy84 »

Worden er nou concessies samengevoegd tov nu? Is die tram in Nieuwegein nooit aanbesteed trouwens?
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door reisthijs »

Dat geeft geen antwoord op de vraag, of de concessie van de sneltram is aanbesteed. Voor zover ik weet is de sneltram in 2004 onderhands gegund aan Connexxion. De gezamenlijke openbare aanbesteding van al het stads- streek- en tramvervoer in het BRU-gebied moet nog komen. Meer het is hier al wel zo dat het BRU de eigenaar is van de trams, dat lijkt me ook de handigste oplossing voor een tramconcessie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Daniel »

En die gezamelijke concessie gaat nog lastig worden want de bus en tramconcessie hebben niet dezelfde einddatum :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door --Stefan-- »

Dan kan er toch een korte concessie worden uitgegeven net zoals Arnhem/Nijmegen?
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Daniel »

De huidige busconcessie is al zo'n korte (december 2008 ingegaan en loopt tot december 2011), de huidige tramconcessie loopt echter tot 2013 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Aanbesteding IJsselmond

Bericht door Daniel »

Aanbesteding IJsselmond
Geplaatst op: zondag 7 maart 2010 23:30
Laatst bijgewerkt: zondag 7 maart 2010 23:30


Provincie Flevoland, provincie Overijssel en gemeente Lelystad starten binnenkort een nieuwe aanbesteding voor het streekvervoer, de stadsdienst in Lelystad en de spoorverbinding tussen Kampen en Zwolle. Voor deze aanbesteding is een concept programma van eisen gemaakt, deze ligt ter inzage tot 31 maart a.s.

De speerpunten bij de aanbesteding zijn:
* "vanzelfsprekend" openbaar vervoer door een goed onthoudbare dienstregeling en begrijpelijke tarieven
* een goede uitvoering van de dienstregeling
* een goede informatievoorziening
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding IJsselmond

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding IJsselmond

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Daniel »

Kan vanaf de portal niet zien dat er een bestaand topic is (en daar al helemaal niet naar doorplaatsen), maar ze zijn bij deze samengevoegd :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Wubbo »

Deze aanbesteding bestaat grofweg uit twee delen: september 2011-december 2012 (IJsselmond: huidige dienstregeling, Lelystad: nader te bepalen) en de periode erna (indienststelling Hanzelijn en Zwolle - Kampen; beide dienstregelingen nader te bepalen).
Er staan wel wat interessante dingen in het PvE. Zoals:

Artikel 6.9:
Een eventuele routeverlenging als gevolg van omleidingen mag niet leiden tot een verhoging van de reiskosten voor de reizigers.

Hoofdstuk 3:
Om de herkenbaarheid van het openbaar vervoer en de concessieverleners te vergroten en te profileren, worden de bussen en regiotrams uitgevoerd in een IJsselmond huisstijl. Dit levert een bijdrage aan het kwaliteitsgevoel van de reiziger in het openbaar vervoer.
Het materieel moet voldoen aan hoge milieueisen, maar de afweging om te investeren in het voorzieningenniveau en daarmee de reiziger te verleiden weegt zwaarder dan het investeren in nieuw materieel.

Artikel 25.1:
Busmaterieel op reguliere ritten moet minimaal voldoen aan de euro-5 emissienorm. Busmaterieel op de buslijnen op de trajecten Zwolle-Lelystad en Zwolle-Kampen, versterkingsritten en scholierenlijnen moet minimaal voldoen aan de euro-3 emissienorm + roetfilter.

Artikel 26.8:
Het busmaterieel op de stadslijnen in Lelystad is voorzien van een volledig lage vloer.

Artikel 61.3:
Wanneer de chipkaartapparatuur in de bus niet functioneert, mogen reizigers gratis reizen. De Concessiehouder betaalt de gederfde inkomsten in de concessie IJsselmond Flevoland en IJsselmond Overijssel aan de Concessieverlener op basis van gemiddelde reizigersopbrengsten op die rit.

Opvallend trouwens dat er op de voorkant van het PvE een Alliance met defect display staat...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door webguy »

Ik vond interessant dat er veel Connexxion-achtige reisinformatie dingen in stonden, SMS codes voor haltes bijvoorbeeld, maar ook aan de website worden veel eisen gesteld: drempelvrij-keurmerk, veel informatie en ook als PDF, maar ook een mobiele site, waarop ook voor elke halte de actuele vertrektijden zijn op te vragen. Dat kan al bij CXX met SMS, maar klinkt in ieder geval goed.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door MdJ »

Artikel 21:
De bussen niet langer mogen zijn dan 10,8 meter met uitzondering
van versterkingsritten en scholierenritten en eventueel nader door
de concessieverlener aan te wijzen bijzondere ritten/lijnen.

Opmerkelijk, nu rijden er nog 12-meter...
Bij twijfel: gebruik beton.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Ruben »

Wat is het praktisch nut van zo'n vereiste?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Bastiaan »

Het gaat hier niet om de streeklijnen, maar om de stadsdienst Lelystad. Op zich kan ik het me voorstellen dat ze wat kleiner materieel willen op de stadsdienst. De 12 meter Amba's die hier in Zwolle rijden vind ik eigenlijk ook net een slagje te groot voor de bochtige routes door Zwolle-Zuid, maar dat blijft straks met Syntus ook zo.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Geert »

Gedeelte over mobiele websites is afgesplitst naar: Mobiele ov-sites
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten