Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Een van de grootste spoorprojecten in Duitsland de komende jaren is het project Stuttgart 21. Het volledige Centraal station wordt afgebroken, op het ondergrondse S-Bahn station na, en vervangen door een ondergronds station inclusief kilometers lange tunnels in Oost-West richting en een aansluitende HSL naar Ulm. Zonder deze HSL zal het project minimaal 4,1 miljard euro gaan kosten. De nieuwe HSL zal 2,9 miljard euro kosten
Afgelopen week is de sloop van het stationsgebouw begonnen en sindsdien is men daar flink aan het protesteren. Afgelopen donderdag werd het stationsgebouw bezet door zo'n 50.000 tegenstanders. Daarbij werd ook op het dak geklommen en een TGV naar Parijs ingenomen. Ook vandaag zijn er weer grootschalige protesten rondom het centraal station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Het champignon-idee doet mij een beetje aan Berlijn denken, een kruisstation met buiten de stad mogelijkheden om elke windrichting op te rijden. Het project in Leipzig is toch ook al controversieel? Gaat het wel helemaal goed bij de planning van DB?
Fles schreef:Wat moet ik me voorstellen bij "Het champignon-idee"?
Dat is een letterlijke vertaling van het Pilzkonzept. En dat heet alleen maar zo omdat de spoorlijnen min of meer een paddenstoel als vorm hadden. Maar dat was dus een groot project in Berlijn, waaronder ook het nieuwe Hbf viel. Ook in Stuttgart is het plan om een nieuwe spoorlijn in een tunnel te bouwen en deze te kruisen met een andere spoorlijn op een nieuw Hbf.
Gewoon, een nieuwe spoorlijn willen we natuurlijk niet.
De kosten zijn ook niet bepaald voor de poes. Ik geloof dat Stuttgart zelf 900 miljoen euro bijdraagt, terwijl de stad misschien nog wel het minste profijt heeft van de ombouw. Vooral voor reizigers op doorreis zal de tijdwinst met dit project enorm zijn.
Daarnaast is een probleem dat de financiering bijna volledig rust op de verkoop van de gronden die vrijkomen als het emplacement van Stuttgart Hbf niet meer nodig is. Het geld wordt dus al uitgegeven voordat het binnen is, en gezien de huidige economische problemen zijn twijfels daarover best te rechtvaardigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De voorbereidingen van de bouw is al begonnen door de sloop van een deel van het centraal station, maar men hoopt dus verdere werkzaamheden stop te kunnen zetten en het project alsnog af te blazen. Al vermoed ik dat men in dit stadium eigenlijk al te laat is na twintig jaar planvorming en discussies.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Er waren trouwens ook vandaag enkele tienduizenden protestanten actief in het centrum van Stuttgart. Er loopt ook nog een petitie met 55.000 ondertekenaars. Zie daarvoor http://stuttgarterappell.de/?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
136 Teletekst do 30 sep
***************************************
Kort nieuws buitenland
***************************************
` In Stuttgart heeft de Duitse politie
een demonstratie tegen de bouw van een
ondergronds station uiteengedreven.De
politie gebruikte daarbij pepperspray,
waterkanonnen en de wapenstok.Volgens
de politie gooiden betogers met stenen;
volgens de organisatoren was het een
vreedzaam protest.Voor de bouw van het
station moeten honderden bomen wijken.
Ik snap het probleem niet helemaal. Het wordt een ondergronds station en dankzij de komst daarvan komt er bovendien aan de oppervlakte een zee van ruimte voor parken en woningen vrij omdat het emplacement verdwijnt.
Leuk, die zee aan ruimte voor parken en woningen, maar de verkoop van die gronden moet de tunnel financieren. De overheid krijgt dus pas de mogelijkheid om geld te verzamelen voor het project als het project al volledig voltooid is. De komende jaren moet de stad Stuttgart dus heel zuinig omgaan met geld... Let wel, Stuttgart draagt 900 miljoen euro bij. Dat is veel voor een stad van 600.000 inwoners.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
AMSTERDAM - De regering van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg heeft dinsdag de sloop van de zuidelijke vleugel van het centraal station van Stuttgart voorlopig stopgezet. Tegen de afbraak is de afgelopen weken fel geprotesteerd.
Dit is de geplande opvulling van de gebieden in 2019, het jaar dat het project voltooid zou moeten zijn. Let wel, deze kaart komt uit 1997, het project sleept al heel wat jaren voort.
Op deze kaart is rechts van het Hauptbahnhof een deel van de Schlossgarten te zien waarvan de bomen nu zijn omgehakt om plaats te maken voor het ondergrondse station.
Dat ondergrondse station wordt trouwens nog een heel bijzondere constructie. Er liggen nu al een ondergronds S-Bahnstation en een viersporig metrostation, daar moet dus nog een ondergronds station bij. Een soort ondergronds Sloterdijk zeg maar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonde van het stationsgebouw, het zag er apart uit, maar dan niet in lelijke zin. Dus dat opzicht kan ik nog wel begrijpen.
Maar voor de rest is het toch een mooi project? Ik dacht dat wij Nederlanders klagers zijn, maar volgens mij worden we toch weer overtroffen door de Duitsers in dit geval (en de altijd-om-elk-wissewasje-stakende-Fransozen natuurlijk!).
Oh wacht dergelijke spoorprojecten komen hier nog niet eens op de tekentafel (wel als het om snelwegen e.d. gaat), dus de Nederlanders krijgen niet eens echt de kans om erover te klagen...
Ederveen schreef:Zonde van het stationsgebouw, het zag er apart uit, maar dan niet in lelijke zin. Dus dat opzicht kan ik nog wel begrijpen.
Het wordt niet volledig gesloopt. Alleen de noordvleugel is nu afgebroken.
Het stationsgebouw is trouwens een typisch ontwerp uit de Nazi Duitsland periode. Blijkbaar slaat die architectuur nog steeds of weer aan hier en in Duitsland?