Pagina 1 van 3

Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 19:05
door Thom91
Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Uitgegeven: 16 maart 2011 17:48
Laatst gewijzigd: 16 maart 2011 18:15


DEN HAAG - De wc-loze treinstellen van de NS-Sprinter kunnen misschien een toiletvoorziening krijgen door er een wagon met wc tussen of aan te hangen.

Die optie wil minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastrucuur) laten onderzoeken, zei zij woensdag in een debat met de Tweede Kamer. Veel Kamerleden vinden het onverteerbaar dat de Sprintertreinen, die bedoeld zijn voor kortere ritjes, niet beschikken over een toilet. In eerder aangenomen moties werd Schultz gevraagd actie te ondernemen, maar in een recente brief herhaalde ze dat het laten ombouwen van de treinen te duur (90 miljoen euro) is.
Lees verder



Wel beetje apart, een extra wagon voor een wc. Vindt het overigens wel goed bedacht.

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 19:11
door Daniel
Eraan hangen lijkt me nogal lastig met keren, dan moet je eerst de WC om laten lopen :mrgreen: Zou dus ertussenin moeten worden maar dat gaat weer ten koste van de doorkijkbaarheid van de trein.

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 19:22
door BR628
Ach dr wordt gewoon iets geroepen om mensen hoop te laten houden, terwijl de minister ongetwijfeld allang weet dat dat m ook niet gaat worden.

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 19:36
door Chauf21
In deze zaak hoop ik inderdaad dat Schultz haar rug recht houdt en het voorstel niet meer dan gaat bekijken en tot de conclusie komt dat het niet haalbaar is.

Wat zijn de argumenten eigenlijk om het niet bij het voorstel/uitvoer van Schultz te laten? Volgens mij had ze toch een heel redelijke invulling aan die eerdere motie gegeven. Ik zie nog steeds meer in het plaatsen van WC's op stations dan in treinen. Als je een beetje ruim denkt kan je die WC-voorzieningen op stations bemensen wat gelijk kan bijdragen aan de realisatie van persoonlijke informatie en assistentie op de kleinere stations.

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 19:51
door Thom91
maar hoe zit het dan als je wilt plassen in de trein?
je kan uitstappen maar de volgende trein gaat in gunstigste geval pas 15 minuten later..
daar schiet je dus niks mee op..

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 19:52
door Fles
Ik denk dat ze dit gaan doen. Op z'n minst een haalbaarheidsstudie van 90 miljoen hieraan wijden :Y

Afbeelding

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 19:53
door Mark
_O-

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 20:09
door Vinny
En natuurlijk een touwladder om van het treincompatiment in de wc-wagon te komen... :mrgreen:

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 20:10
door Fles
Vinny schreef:En natuurlijk een touwladder om van het treincompatiment in de wc-wagon te komen... :mrgreen:
Stil nou, eerst maar eens op de aanbevelingen van de haalbaarheidsstudie wachten :P

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 20:32
door WSM
Chauf21 schreef:Wat zijn de argumenten eigenlijk om het niet bij het voorstel/uitvoer van Schultz te laten? Volgens mij had ze toch een heel redelijke invulling aan die eerdere motie gegeven. Ik zie nog steeds meer in het plaatsen van WC's op stations dan in treinen. Als je een beetje ruim denkt kan je die WC-voorzieningen op stations bemensen wat gelijk kan bijdragen aan de realisatie van persoonlijke informatie en assistentie op de kleinere stations.
De motie eist specifiek het plaatsen van wc's in treinen. Ze voert de motie dus gewoon niet uit.

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 20:55
door VIRM
Zijn de IRM-treinstellen een hele poos geleden niet verlengd tot de huidige VIRM 4 en 6'jes?
Dan zou datzelfde principe toch kunnen werken voor de SLT's? Tover ze om tot SLT5 en SLT7 en plaats in de extra bak 1 of 2 WC's (afhankelijk van de lengte van de trein).
Voordeel:
1. WC's.
2. Betere opvang van eventuele reizigersgroei.
Is dat allemaal technisch haalbaar?

Voor de doorkijkbaarheid kun je natuurlijk altijd glazen WC-hokjes maken. :mrgreen:

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 20:59
door Chauf21
Thom91 schreef:maar hoe zit het dan als je wilt plassen in de trein?
je kan uitstappen maar de volgende trein gaat in gunstigste geval pas 15 minuten later..
daar schiet je dus niks mee op..
De materieelinzet kan je zodanig organiseren dat de betreffende treinen zonder toilet niet in series als de s4000 terecht komen. Je houdt de toiletloze treinen dus alleen in series waar reizigers daadwerkelijk niet langer dan vijftien tot dertig minuten in zitten. Ik neem daarbij aan dat het grootste deel van de reizigers vooraf wel kan inschatten of zij wel of niet naar het toilet hoeven of in staat zijn om het behoefte even op te houden. Als je daarbij rekent dat reizigers op meer stations gebruik kunnen maken van (betere) toiletvoorzieningen of van toiletvoorzieningen in de overige treinen, houd je volgens mij maar een beperkte groep reizigers over die eventueel in de problemen zouden kunnen komen. Is het voor die reizigers dan waard om miljoenen te investeren in iets dat relatief beperkt gebruikt zal worden?
WSM schreef:De motie eist specifiek het plaatsen van wc's in treinen. Ze voert de motie dus gewoon niet uit.
Het gaat om deze motie, toch? Dan voert ze die motie inderdaad niet uit.

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 22:07
door webguy
Maar het hele idee van de sprinters is dat ze rap optrekken zodat er betere dienstregelingen mogelijk zijn. Als je er een bak tussen hangt, dan trekt de boel weer trager op en is het hele effect weg. Overigens is alles zo modulair als wat aan die trein, dus moeilijk is dat niet. Je verliest verder wel de "doorkijk", maar we kunnen toilet ook doorzichtig maken of nog beter: de manden spiegel wanden maken, zodat je een ruimtelijk effect krijgt...

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 22:50
door Vinny
Glazen wc's bieden in ieder geval de garantie dat ze nooit gebruikt worden...

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 22:54
door Ruben
Je kan ook een huidig rijtuig verwisselen voor een nieuwe met een wc, en alle zo vrijgespeelde rijtuigen combineren tot nieuwe SLT's. Heb je wel nog koprijtuigen nodig. Is de optie op alle SLTs al opgebruikt of kunnen we dit nog op deze wijze invullen? :idea:

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 22:55
door Vinny
Gat in de grond boren, met een bordje erbij: "voor uiterste noodgevallen" :twisted:

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 23:23
door Dexter
NS-Reiziger schreef:Je kan ook een huidig rijtuig verwisselen voor een nieuwe met een wc, en alle zo vrijgespeelde rijtuigen combineren tot nieuwe SLT's. Heb je wel nog koprijtuigen nodig. Is de optie op alle SLTs al opgebruikt of kunnen we dit nog op deze wijze invullen? :idea:
Nee, er is staan nog een optie 4 en een optie 5 open, maar die zijn dus vooralsnog gecancelled vanwege Poephokgate. Overigens zou je die SLT's uit opties 4 en 5 wel met een toilet kunnen uitvoeren en die gekoppeld laten rijden met de toiletloze SLT's. Een tussenbak-met-toilet toevoegen hoeft geen gevolgen te hebben voor de aanzetsnelheid, zolang je maar een extra motordraaistel toevoegd. Een toiletloze bak inruilen voor een toiletbak betekent zitplaatsen inleveren.

Maar een SLT V en VII zouden erg krom qua capaciteit worden (net te groot voor de daluren, maar te klein voor de spits) en bovendien kom je in de knoop met de perronlengtes en de lengtes van de opstelsporen. Een SLT IV (70 m) en VI (100 m) zijn nu vrijwel mooi gelijk aan een klassiek drietje en viertje. Een SLT V zou 85 meter lang zijn (3,5 bakken) en een SLT VII 115 meter (4,5 bakken). Als het nu al niet goed gaat met de materieelinzet, hoe moet het dan wel niet gaan? :roll:

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 23:25
door Fles
Chauf21 schreef: Ik zie nog steeds meer in het plaatsen van WC's op stations dan in treinen. Als je een beetje ruim denkt kan je die WC-voorzieningen op stations bemensen wat gelijk kan bijdragen aan de realisatie van persoonlijke informatie en assistentie op de kleinere stations.
Precies. Zo ruim is in het verleden al gedacht, alleen precies de andere kant op. Je zet een automaat neer dus de lokettist heeft minder te doen -> Loket sluiten -> vervolgens klachten over gebrek aan sociale veiligheid op perrons/station -> toilet sluiten.

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: do 17 mar 2011, 10:01
door Freek
Chauf21 schreef:
WSM schreef:De motie eist specifiek het plaatsen van wc's in treinen. Ze voert de motie dus gewoon niet uit.
Het gaat om deze motie, toch? Dan voert ze die motie inderdaad niet uit.
Het gaat inderdaad om de genoemde motie. Maar de goede lezer ziet dat de minister de motie wel kan uitvoeren. De Kamer wil namelijk het volgende:
verzoekt de regering in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet een toilet in iedere trein verplicht te stellen,
Het genoemde bedrag is noodzakelijk om in de huidige treinen te voorzien van tioloetten. In de nieuwe concessie-eisen kan een tioletplicht worden opgenomen, met uitzondering bestaand materieel. Motie uitgevoerd, Kamer blij, minister blij, NS blij.
Bovendien is de discussie in de samenleving nu meer gericht op het hebebn van een tiolet in de trein die morgen rijdt. Dat wordt dus sowieso niet verplicht.

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: do 17 mar 2011, 13:34
door Chauf21
Freek schreef:Het genoemde bedrag is noodzakelijk om in de huidige treinen te voorzien van tioloetten. In de nieuwe concessie-eisen kan een tioletplicht worden opgenomen, met uitzondering bestaand materieel. Motie uitgevoerd, Kamer blij, minister blij, NS blij.
Dat is wel hetgene dat de minister nu gaat voorstellen, ja :)

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: do 17 mar 2011, 13:58
door Ennes
Fles schreef:Ik denk dat ze dit gaan doen. Op z'n minst een haalbaarheidsstudie van 90 miljoen hieraan wijden :Y

Afbeelding
Lijkt me wel een oplossing!!!

op deze manier is het alleen nodig om een controleploeg door de WC wagon te laten gaan. en BINGO , dat ding gaat zichzelf terugverdienen!!!

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: do 17 mar 2011, 14:01
door Fles
Treinreiziger kan plassen in meeneem noodtoilet

OIRSCHOT/DEN HAAG - In treinen waarin een toilet ontbreekt zouden reizigers gebruik kunnen maken van een meeneem noodtoilet. Via deze zogenaamde roadbag kunnen zowel vrouwen als mannen snel en hygiënisch hun kleine boodschap doen, waardoor de NS niet voor 90 miljoen euro toiletten in haar nieuwe Sprinters hoeft in te bouwen.
De meeneem noodtoiletten kunnen een eind maken aan de vele klachten van reizigers over het ontbreken van toiletten in de nieuwe treinen. Bedenker Ton van de Ven van Vedeve Oirschot en Slimopgelost.nl heeft minister Melanie Schultz van Haegen van Milieu en Infrastructuur en de hoofddirectie van de NS gisteren per brief dit voorstel gedaan en tegelijk een aantal testexemplaren van de noodtoiletten gestuurd.
Afbeelding

Bron en meer

:')

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: do 17 mar 2011, 14:07
door Fles
Ennes schreef:op deze manier is het alleen nodig om een controleploeg door de WC wagon te laten gaan. en BINGO , dat ding gaat zichzelf terugverdienen!!!

En op de CTA een extra flapje: "Hoge nood? Achteraan instappen!" _O-

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: do 17 mar 2011, 14:29
door reisthijs
Freek schreef:In de nieuwe concessie-eisen kan een tioletplicht worden opgenomen, met uitzondering bestaand materieel.
Jammer alleen dat je daar dus niet veel mee opschiet, dat bestaande materieel is nu juist het probleem. En als NS vóór 2015 al het stoptreinmaterieel heeft vervangen door Sprinters, hoeveel nieuwe stoptreinen zullen er dan in de concessieperiode 2015-2030 worden aangeschaft? Juist, niet zo veel. Ergens rond 2020 zal er wel wat nieuws moeten komen ter vervanging van SGMm maar dat is het wel zo'n beetje. De meerderheid van de Sprinters blijft dan dus tot 2030 toiletloos.
Freek schreef:Motie uitgevoerd, Kamer blij, minister blij, NS blij.
Maar ook: personeel niet blij, reizigers niet blij... sorry hoor maar over wiens belangen gaat het hier nou echt?

Re: Schultz bekijkt extra wc-wagon bij Sprinter

Geplaatst: do 17 mar 2011, 14:34
door Ennes
Afbeelding



een ander (veel goedkoper) alternatief:

Afbeelding + Afbeelding