Pagina 1 van 2

Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:16
door fogeltje
Mijn moeder heeft iets raars opgemerkt. Er zat een behoorlijk prijsverschil tussen kaartjes van NS en DB op hetzelfde traject. Op de heenweg heeft ze voor het traject Venlo - Mönchengladback - Köln - Koblenz (alles Nahverkehr) een kaartje uit de NS automaat getrokken en 29,10 betaald, met Railpluskorting (ook de prijs die NSHispeed geeft op de site).

Op de terugweg heeft in Koblenz bij de balie van DB een kaartje gekocht voor de terugrit en slechts 23,70 betaald (de DB site geeft 24,10 voor dit traject, maar ze een kaartje voor 2 personen gekocht (dus 47,40 totaal), wellicht dat je daar dan nog wat korting op krijgt, maar daar gaat het verder niet om) voor dat traject. Hoezo zit daar een verschil van 5 euro in (even uitgaande van de prijs die DB op hun site aangeeft)? De tarieven zouden toch gelijk moeten zijn ongeacht bij welke vervoerder je het kaartje koopt? Wellicht dat ik haar moet zeggen de volgende keer de DB automaat in Venlo te gebruiken.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:18
door BR628
De NS-automaat verkoopt alleen Globalpreis terwijl de DB zover ik weet A, B en C prijsklasse heeft. A is voor ICE, B voor IC/EC en C is Regionalverkehr. Terwijl het Nederlandse Globalpreis ergens tussen B en C inhangt.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:26
door fogeltje
Wellicht dat daar dan het verschil in zit, het Duitse kaartje zei in ieder geval "nur gültig in Zügen des Nahverkehrs". Als je een kaartje in NL aan de NS Internationaal balie zou halen, zou je dan wel de "goedkopere Duitse" prijs krijgen?

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:28
door BR628
Volgens mij niet, want dat tarief kan men hier niet verkopen. Als je enigzins de mogelijkheid hebt, zou ik altijd je treinkaartje van/naar/in Duitsland bij de DB kopen, al dan niet via een CC via internet. Loont altijd. Sowieso, NS Hispeed :')

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:35
door fogeltje
Ik heb verder ook niks met NSHispeed, maar als ik via de gewone NS site die verbinding op wil zoeken dan lukt dat niet, dat ding kent alleen de Keolis boemel (en geeft daar ook geen prijs bij). De volgende keer dus gewoon de DB automaat in Venlo gebruiken, als dat ding tenminste een Nederlandse pinpas accepteert. Ik zelf ben al heel lang niet meer de trein naar de familie in Duitsland geweest...naja vorig jaar, maar toen alleen naar huis en toen ben ik gewoon aan de DB balie geweest.

Grappig is overigens dat als je bij de balie aangeeft dat je alleen Nahverkehr wilt hebben, dat ze je dan in Nederland ook via Nijmegen sturen op de reisinfo en dan daar de boemel naar Eindhoven want die 1900 is natuurlijk een intercity en dat computersysteem kan er natuurlijk niet over nadenken dat treinverkeer in Nederland anders is dan in Duitsland, echt over Fernverkehr kun je in NL niet praten. De reis via Nijmegen zou dan overigens wel voor dezelfde prijs zijn dan wanneer je rechtstreeks de 1900 zou pakken.

Bedankt voor de info iig.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:38
door BR628
fogeltje schreef:De volgende keer dus gewoon de DB automaat in Venlo gebruiken, als dat ding tenminste een Nederlandse pinpas accepteert.
Dat kan nog steeds niet, maar papiergeld accepteert ie wel.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:39
door fogeltje
BR628 schreef:
fogeltje schreef:De volgende keer dus gewoon de DB automaat in Venlo gebruiken, als dat ding tenminste een Nederlandse pinpas accepteert.
Dat kan nog steeds niet, maar papiergeld accepteert ie wel.
Ook handig om te weten! En verder natuurlijk te schandalig voor woorden, die automaat woont in Nederland, dus dan moet hij ook maar goed integreren en zich aanpassen aan onze maatschappij :mrgreen:

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:51
door Vinny
BR628 schreef:Volgens mij niet, want dat tarief kan men hier niet verkopen. Als je enigzins de mogelijkheid hebt, zou ik altijd je treinkaartje van/naar/in Duitsland bij de DB kopen, al dan niet via een CC via internet. Loont altijd. Sowieso, NS Hispeed :')
Dat geldt vrijwel altijd; wanneer je treinkaartjes bij een buitenlandse (europese) vervoerder koopt betaal je het internationale treintarief. Je betaalt dus ook meer voor een kaartje van/naar Belgie bij de NS dan bij de NMBS, maar ook als je bijvoorbeeld een kaartje Vlissingen-Rotterdam koopt bij de Zwitserse spoorwegen betaal je meer dan bij de NS. Wat BR628 ook zegt. Helemaal onlogisch is dat natuurlijk niet. Je kunt niet verwachten van spoorwegmaatschappijen dat ze alle aantrekkelijke tarieven van hun buren ook in de computer hebben staan. De Belgen hebben daarom bijv. ook Maastricht in hun tarieventabel opgenomen, zodat je voor een ticket Brussel-Maastricht (bijv) slechts het Belgische binnenlandse tarief betaalt.
Die "Globalpreis" is een afspraak van treinvervoerders in Europa, ben zelf even de afkorting vergeten... :oops:

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:59
door fogeltje
Ik vind het alleen raar dat ik bij DB NIET meer betaal voor stukken in Nederland. Ik heb vorig jaar een kaartje Koblenz - Eindhoven (Nahverkehr) gekocht en betaalde niet meer dan ik betaald zou hebben als ik Koblenz - Venlo had gekocht en dan een kaartje/reizen op saldo bij NS, ook rekening houdend met het feit dat bij een nieuw kaartje een soort van instaptarief verwerkt zit. Of dat verschil zat er wel in maar omdat de reis zo miniem was is het me niet opgevallen, maar volgens mij niet, ik dacht dat ik dat toen thuis nog wel wat had nagerekend.

Of ligt dat eraan dat de NS verder maar 1 tarief kent binnen Nederland en dat dus voor DB (en andere vervoerders) verder geen rekening hoeven te houden met andere dingen.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 15:06
door Geert
@Vinny, volgens mij is dat het TCV-tarief (tarif commun pour voyageurs).

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 16:36
door Vinny
Ik vind het alleen raar dat ik bij DB NIET meer betaal voor stukken in Nederland
Ik vermoed dat het TCV tarief voor Nederlandse trajecten vrijwel gelijk is aan het binnenlandse tarief. In Nederland bestaat er geen verschil tussen IC en R tarief natuurlijk. Mijn ervaring is dat een ticket Bad-Bentheim - Amsterdam gekocht aan een Duits loket ongeveer net zo duur is dan een ticket Bad-Bentheim - Amsterdam gekocht bij de conducteur van NS Hispeed (toevallig met beiden ervaring).

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 12:07
door fogeltje
Vinny schreef:
BR628 schreef:Volgens mij niet, want dat tarief kan men hier niet verkopen. Als je enigzins de mogelijkheid hebt, zou ik altijd je treinkaartje van/naar/in Duitsland bij de DB kopen, al dan niet via een CC via internet. Loont altijd. Sowieso, NS Hispeed :')
Je kunt niet verwachten van spoorwegmaatschappijen dat ze alle aantrekkelijke tarieven van hun buren ook in de computer hebben staan.
Er zou ik zeggen "eens", maar aan de andere kant vind ik dat tegenwoordig een kulargument. De hele samenleving is internationaal verlinkt en vernetwerkt. Op Europees niveau zou het zeker een kleine moeite moeten zijn om elkaars tarieven over te nemen in mijn ogen, tenminste op zijn minst als je bij een balie een kaartje koopt.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 17:48
door Vinny
Daarvoor hebben ze nou juist het TCV tarief "bedacht". Dat dat dan vervolgens niet de goedkoopste reismogelijkheden biedt, dat is aan de ene kant jammer aan de andere kant: internationale reizen zijn een luxe dus daar hoeft ook niet het goedkoopste tarief makkelijk voor beschikbaar te zijn.,..

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 17:53
door reisthijs
Maar voor reizigers naar België verkoopt NS dan wel weer kaartjes met voordelige tarieven (superdagretour, weekendretour enz.) dus waarom kan dat niet ook voor Duitsland?

(Of wacht... NS wil natuurlijk helemaal niet dat je voordelig naar Duitsland kan, iedereen moet met de ICE...)

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 17:57
door Vinny
Belgie en Luxemburg zijn spoorwegtechnisch nog altijd sterk met Nederland verbonden. Kennelijk vindt men het belangrijk om op deze relaties wel aantrekkelijke kortingsacties te verkopen. Overigens kan dat ook naar Duitsland hoor, maar dan moet je op de speciale aanbiedingen van Hispeed kijken. Meestal is dat trouwens ICE - dat dan weer wel.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 17:59
door BR628
Ach, zolang NS Hispeed bijvoorbeeld nu al zegt dat de IC treinen Schiphol - Berlijn voor 1e week juli al helemaal vol zijn, terwijl DB aangeeft er nog plenty plek is tegen het laagste tarief... Kunnen een boel redenen voor zijn, maar logisch is het allemaal niet voor de reiziger.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 18:06
door Bart
In de luchtvaart is het ook heel normaal dat je bij verschillende maatschappijen kijkt wat de prijzen zijn. Als je niet vergelijkt, ben je een dief van je portemonnee. Waarom kun je dat niet verwachten van treinreizigers, om bijvoorbeeld even bij zowel NS als DB te kijken?

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 18:09
door Caspar
Ja maar bij de luchtvaart ga je ook daadwerkelijk met een andere vlucht. Hier zit je gewoon in het zelfde rijtuig van de zelfde trein, alleen bij de buren afrekenen is mischien enkele tientjes goedkoper of andersom.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 21:11
door webguy
Wat ook best kan is dat het een DB trein is, maar dat NS Hispeed een beperkt aantal stoelen toebedeeld heeft om te verkopen. Reisbureaus kopen zo ook vaak stoelen op chartervluchten of vakantiepakketten in...

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 23:16
door Fles
en dan heb je ook nog de Treinreiswinkel die blijkbaar wel meer dan 3 maanden van tevoren kunnen boeken, toch? :?:

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 23:23
door Bart
Nee, de treinreiswinkel boekt gewoon precies hetzelfde als een consument.

(paashaas?)

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 23:26
door Suus
Alleen boeken ze via de DB, en niet via de NS.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 23:41
door fogeltje
Bart schreef:In de luchtvaart is het ook heel normaal dat je bij verschillende maatschappijen kijkt wat de prijzen zijn. Als je niet vergelijkt, ben je een dief van je portemonnee. Waarom kun je dat niet verwachten van treinreizigers, om bijvoorbeeld even bij zowel NS als DB te kijken?
Het probleem is dat als ik bij de DB een kaartje wil kopen, ik eerst een balie van de DB moet bereiken...en die staan in Duitsland. Vliegtickets van verschillende maatschappijen kan ik denk ik wel in Nederland kopen. En in hoeverre treinreizen een luxe is, dat is ook nog maar net de vraag. In het huidige tijdperk is het onzin om te zeggen "we hebben dat algemene tarief nodig omdat we niet alle tarieven van onze buren kunnen opnemen". Dat men dat niet wil is een ander.

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 23:51
door Geert
Waarom zou men het willen? Goedkopere tarieven brengen minder geld op en de concurrentie met het vliegtuig lijkt toch al niet echt te leven bij de internationale spoorvervoerders...

Re: Prijsverschillen DB/NS

Geplaatst: za 30 apr 2011, 01:16
door Vinny
Regionaal treinverkeer concurreert sowieso niet met de luchtvaart. De ICE doet dat wel, en die is in Duitsland gewoon duur, daar kan de Nederlandse vervoerder ook weinig aan doen....