Stadsdienst Zwolle
Geplaatst: vr 23 dec 2011, 22:54
Hallo allemaal,
Vandaag en afgelopen maandag, heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van de stadsdienst Zwolle. Ik moet na vele van deze ritten concluderen, dat dit zowel voor chauffeur als voor de passagier gewoon ronduit slecht is.
Ik nam bij de halte 'Burgemeester Rojensingel' lijn 1 richting stadshagen. Althans ik dacht dat hij daar langs ging. Op de halte paal was lijn 1 verdwenen, maar op de dienstregeling daaronder stond keurig lijn 1 aangegeven, en aan de andere kant van de straat reed wel een lijn 1. Dus ik was er vanuit gegaan dat lijn 1 dus daar langs zou komen. Mooi niet dus. Bleek dat hij sinds kort alleen nog langs de Katerdijk gaat ipv Burg. Rojensingel. Dus ik doorgelopen naar de halte Deltion Campus. Daar stond dat hij elke 10 minuten langs zou komen. Was ook weer niet waar. Het was lijn 9 die ik eerst 20 minuten voorbij heb zien komen, voordat lijn 1 kwam. De reden? Oponthoud op het stuk station naar onze halte.
Toen wij eindelijk ingestapt waren, was de bus overvol. Er moesten minstens 50 man staan, en alle stoelen waren bezet. In een amba is dat alles behalve plezierig. Het was zo erg, dat ik naast de chauffeur moest staan, wat verboden is.
De bus had al enorme vertraging opgelopen, en hij kon niks inhalen. Sterker nog er werd steeds meer vertraagd. Volgens de dienstregeling zouden we 16:00 weer op station moeten zijn, 16:20 kwamen we daar pas aan. De route door eerst Holtenbroek en vervolgens Stadshagen is een erg lastige voor chauffeurs. Met (vooral in Holtenbroek) veel onoverzichtelijke kruispunten, waar de voorrang niet voor de bus is. Dit resulteert erin dat de bus langzaam rijdt, en de zeer strakke dienstregeling niet gehaald kan worden. Daarnaast rijden veel fietsers in het pad van de bus, geven geen voorrang als ze geen voorrang hebben, en rijden lekker door.
Het was door bovenstaande punten een erg onplezierige rit. Ook de andere ritten door Zwolle waren erg druk (overvol zelfs tijdens de spits) Ik denk dat de oplossing niet eens erg moeilijk is. De frequentie verhogen, en gefaseerd meer busbanen en routes uitzoeken.
Vandaag en afgelopen maandag, heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van de stadsdienst Zwolle. Ik moet na vele van deze ritten concluderen, dat dit zowel voor chauffeur als voor de passagier gewoon ronduit slecht is.
Ik nam bij de halte 'Burgemeester Rojensingel' lijn 1 richting stadshagen. Althans ik dacht dat hij daar langs ging. Op de halte paal was lijn 1 verdwenen, maar op de dienstregeling daaronder stond keurig lijn 1 aangegeven, en aan de andere kant van de straat reed wel een lijn 1. Dus ik was er vanuit gegaan dat lijn 1 dus daar langs zou komen. Mooi niet dus. Bleek dat hij sinds kort alleen nog langs de Katerdijk gaat ipv Burg. Rojensingel. Dus ik doorgelopen naar de halte Deltion Campus. Daar stond dat hij elke 10 minuten langs zou komen. Was ook weer niet waar. Het was lijn 9 die ik eerst 20 minuten voorbij heb zien komen, voordat lijn 1 kwam. De reden? Oponthoud op het stuk station naar onze halte.
Toen wij eindelijk ingestapt waren, was de bus overvol. Er moesten minstens 50 man staan, en alle stoelen waren bezet. In een amba is dat alles behalve plezierig. Het was zo erg, dat ik naast de chauffeur moest staan, wat verboden is.
De bus had al enorme vertraging opgelopen, en hij kon niks inhalen. Sterker nog er werd steeds meer vertraagd. Volgens de dienstregeling zouden we 16:00 weer op station moeten zijn, 16:20 kwamen we daar pas aan. De route door eerst Holtenbroek en vervolgens Stadshagen is een erg lastige voor chauffeurs. Met (vooral in Holtenbroek) veel onoverzichtelijke kruispunten, waar de voorrang niet voor de bus is. Dit resulteert erin dat de bus langzaam rijdt, en de zeer strakke dienstregeling niet gehaald kan worden. Daarnaast rijden veel fietsers in het pad van de bus, geven geen voorrang als ze geen voorrang hebben, en rijden lekker door.
Het was door bovenstaande punten een erg onplezierige rit. Ook de andere ritten door Zwolle waren erg druk (overvol zelfs tijdens de spits) Ik denk dat de oplossing niet eens erg moeilijk is. De frequentie verhogen, en gefaseerd meer busbanen en routes uitzoeken.