OV-financiering/beleid
Geplaatst: di 16 okt 2012, 19:52
Na discussies gelezen te hebben op dit forum over organisatie van regionaal/lokaal openbaar vervoer, vraag ik mij af wat de meest gangbare financieringsvormen van regionaal OV zijn en wat de voor- en nadelen daarvan zijn. Jullie hebben hier ongetwijfeld een mening over.
Zelf weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Een nadeel in Nederland vind ik de versnippering van OV-autoriteiten, maar in stadsregio's hebben gemeentes weer invloed in het beleid van die regio (is dat een voordeel?). In Londen werkt het volgens mij weer anders dan in de rest van Engeland/Groot-Brittannië(?).
In ieder geval: in Duitsland werkt men met Verkersverbunden. Regelen deze alleen het OV, of regelen deze ook infrastructuur zodat een verbund een integraal mobiliteitsbeleid kan maken en uitzetten? Op de Nederlander komt het misschien over als 'een extra bestuurslaag', maar hier op het forum lees ik vaak dat het juist wel effectief OV oplevert. Is het in die zin dan vergelijkbaar met een Nederlandse stadsregio (WGR): eigenlijk hoor je er nooit wat van, je betaalt er ook niet direct belasting en van enige democratie lijkt geen sprake. Maar een decentrale overheid is eigenlijk maar afhankelijk van BDU van het Rijk. Naast wat provinciale opcenten heeft een provincie, laat staan stadsregio, niet echt een middel om geld te genereren voor hun OV-beleid.
In Frankrijk kent men het Versament Transport waaruit verbeteringen in het OV (maar ook in de weg?) betaald kunnen worden, maar dit is omstreden omdat ook bedrijven meebetalen die helemaal niet profiteren van, bijvoorbeeld, een nieuwe tramlijn of een nieuwe busverbinding.
Londen heeft TfL, zij bepalen eigenlijk van alles over verschillende modaliteiten. Zo genereren ze inkomsten met hun 'congestion charge' als je Londen binnen wil komen om OV mee te financieren.
Misschien is hier wel een boek/tijdschriftartikel over dat ik een keer moet lezen. Dan hoor ik het graag.
Ohja: ik weet niet of dit onderwerp hier thuishoort, maar gezien de 'et cetera' in de subforumomschrijving, gooi ik het hier maar in.
Zelf weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Een nadeel in Nederland vind ik de versnippering van OV-autoriteiten, maar in stadsregio's hebben gemeentes weer invloed in het beleid van die regio (is dat een voordeel?). In Londen werkt het volgens mij weer anders dan in de rest van Engeland/Groot-Brittannië(?).
In ieder geval: in Duitsland werkt men met Verkersverbunden. Regelen deze alleen het OV, of regelen deze ook infrastructuur zodat een verbund een integraal mobiliteitsbeleid kan maken en uitzetten? Op de Nederlander komt het misschien over als 'een extra bestuurslaag', maar hier op het forum lees ik vaak dat het juist wel effectief OV oplevert. Is het in die zin dan vergelijkbaar met een Nederlandse stadsregio (WGR): eigenlijk hoor je er nooit wat van, je betaalt er ook niet direct belasting en van enige democratie lijkt geen sprake. Maar een decentrale overheid is eigenlijk maar afhankelijk van BDU van het Rijk. Naast wat provinciale opcenten heeft een provincie, laat staan stadsregio, niet echt een middel om geld te genereren voor hun OV-beleid.
In Frankrijk kent men het Versament Transport waaruit verbeteringen in het OV (maar ook in de weg?) betaald kunnen worden, maar dit is omstreden omdat ook bedrijven meebetalen die helemaal niet profiteren van, bijvoorbeeld, een nieuwe tramlijn of een nieuwe busverbinding.
Londen heeft TfL, zij bepalen eigenlijk van alles over verschillende modaliteiten. Zo genereren ze inkomsten met hun 'congestion charge' als je Londen binnen wil komen om OV mee te financieren.
Misschien is hier wel een boek/tijdschriftartikel over dat ik een keer moet lezen. Dan hoor ik het graag.
Ohja: ik weet niet of dit onderwerp hier thuishoort, maar gezien de 'et cetera' in de subforumomschrijving, gooi ik het hier maar in.