Pagina 1 van 2

"Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 23:23
door Fles
Ik hoor overal hardnekkige spoorofielen klaarkomen op "Diesel onder de draad". Oftewel: Het voortbewegen van een railvoeruig met een dieselelektrische of dieselhydraulische aandrijving TERWIJL er ook een bovenleiding aanwezig is.

Kan iemand me uitleggen wat daar ZO boeiend aan zou kunnen zijn? Ik mis het namelijk. Bedankt -o-

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 23:29
door BR628
Nou ik vind juist t tegenovergestelde interessant. Plaatje van een diesel zonder waslijn geeft meer sfeer m.i.

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 23:35
door Fles
Absoluut. Anders ga je al snel denken aan vervangend mat.

Maar om erin te zitten. Massa's mensen vinden het opwindend om onder een koperen draadje te rijden ZONDER HET TE GEBRUIKEN :o

Terwijl het ze geen sikkepit boeit als er een pantograaf omhoog steekt. Dat is toch raar? :?

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 23:41
door Suus
Ik vind het kut. Die bovenleiding hangt er niet voor niets, elektrische treinen zullen er rijden ook :twisted:

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 23:41
door Geert
Ik vind 't juist zonde, gebruik dan lekker stroom als er bovenleiding hangt. Dat prehistorische gedoe met diesel...

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 23:47
door Suus
Precies, prehistorisch is het! Een erfenis van de steentijd en toen er nog dinosauriërs waren! Diesel is zooo 10000 jaar voor Christus, we hebben nu elektriciteit op elke straathoek hoor :Y

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 23:51
door Fles
Spoornerds aller landen, jullie horen het: Kappen met die flauwekul :twisted:

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 23:55
door Meltrain
Elektrische locs zonder bovenleiding vind ik dan weer wel mooi hoor. :Y :lol:

Dit heb ik één keer gezien op de Havenspoorlijn, waarbij een 125x van ACTS vooraan de trein hing met de machinist in de cabine, maar de trein werd uiteraard rijdende gehouden door een 67'er (ex NMBS Reeks 62) die achter de 125x hing.

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 23:58
door Caspar
Treinstellen die zowel onder de draad kunnen rijden op de spanning van de bovenleiding, als overschakelen op diesel op een bovenleiding loos stuk, dat is pas mooi en efficiënt. Frankrijk heeft er daar een aantal van rondrijden van Bombardier.

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:03
door Fles
Klopt ja. Er is zelfs een stuk waar je onder het rijden overschakelt van electrisch op diesel-aandrijving. Maar niet zo lang meer geloof ik. Ik heb het weleens gereden, is wel grappig. Ben je lekker aan het zoeven, ineens VROEMMMMmmmm :D

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:05
door Suus
Die onzin wil de SNCF ook doen met een aantal regionale treinen die van Lille naar ergens in België zouden gaan rijden. In Frankrijk op gewoon elektrisch, in België dan op diesel.

President Sarkozy heeft echter beweerd dat in 2050 er geen dieseltreinen meer zullen rijden in Frankrijk, ik ben benieuwd of dat nog waargemaakt gaat worden :lol:

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:06
door Fles
2050 :D

Ja, zo kan ik het ook :')

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:07
door Caspar
@Bee, klopt het dat vanaf volgende week de triendienst vanaf Lille naar Kortrijk en Tournai in België al door de SNCF wordt gereden?

In 2050 is Sarkozy overleden dus zal niemand hem er persoonlijk meer op kunnen afrekenen :lol:

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:07
door MdJ
Meltrain schreef:Elektrische locs zonder bovenleiding vind ik dan weer wel mooi hoor. :Y :lol:

Dit heb ik één keer gezien op de Havenspoorlijn, waarbij een 125x van ACTS vooraan de trein hing met de machinist in de cabine, maar de trein werd uiteraard rijdende gehouden door een 67'er (ex NMBS Reeks 62) die achter de 125x hing.
Ook in Coevorden werd dit gedaan. Freewheelen over spoor 3/4/5, daar rangeren (eerst de locs apart zetten, de 6700 om de 1200 loc heen, 6700 aan de trein, 1200 voorop en crossen maar naar De Heege en weer terug. Eerst de 6700 om de 1200 laten omlopen en weer de trein in elkaar zetten. (1200 voorop).

Dat die 1200 voorop moest lopen tijdens een treinbeweging (niet rangeren iig) was ivm ATB...

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:12
door Suus
Caspar schreef:@Bee, klopt het dat vanaf volgende week de triendienst vanaf Lille naar Kortrijk en Tournai in België al door de SNCF wordt gereden?

In 2050 is Sarkozy overleden dus zal niemand hem er persoonlijk meer op kunnen afrekenen :lol:
Zowel de IC's Lille - Tournai - Herstal als IC's Lille - Kortrijk - Antwerpen/Oostende komen voor volgende week nog steeds uit Railtime rollen dus ik vermoed dat er niets veranderd.

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:22
door Mikos
Fles schreef:Ik hoor overal hardnekkige spoorofielen klaarkomen op "Diesel onder de draad" (...) Kan iemand me uitleggen wat daar ZO boeiend aan zou kunnen zijn?
Sommige mensen kicken erop om alle bordjes van stations op de foto te zetten en dat dan volledig bij te gaan houden met complete fotocompilaties en lijsten met waar ze nog naartoe moeten... Ieder zijn meug. Laat een ander toch eens in zijn waarde, man. :neg:

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:25
door Fles
Je kan ook gewoon de vraag beantwoorden natuurlijk.

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:27
door Mikos
Als je die op een fatsoenlijke manier zou stellen, zou je er misschien een fatsoenlijk antwoord op krijgen...

Om antwoord te geven op je vraag: Ik zou het niet weten. Ik ben geen 'hardnekkige spoorofiel die klaarkomt op Diesel onder de draad'... :roll:

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:29
door Fles
Tsja. Dan denk ik "Zeg dan niks". Maar goed, dat ben ik.

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:30
door Mikos
Ik denk dan: Stel de vraag op een normale manier, misschien dat een van de aanwezigen die wel voelt voor diesel onder de draad er dan antwoord op durft te geven, zonder vooraf al afgeschoten te worden. :wink:

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:31
door Caspar
Het is natuurlijk eens wat anders, dan wat je doorgaans zou verwachten. Misschien is het juist die afwisseling dat het leuk maakt?
Ik vind vooral die Ardenner lijntjes in België (vanaf Dinant naar het zuiden) wat dat betreft wel grappig, daar rijdt sinds 150 jaar al diesel materieel, terwijl sinds een jaar of 15 de boel daar geëlektrificeerd is.

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:33
door Fles
Ja maar goed, je merkt er toch niks van :?:

Op de Athus-Meuse is het trouwens rap afgelopen met de MW41, daar komt MS08 (aka Desiro ML) te rijden :Y

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: di 04 dec 2012, 02:56
door Suus
Sterker nog, dat rijdt er al. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ook lijn 162 tussen Namen en Luxemburg en een stukje van lijn 43 overgaan op 25 kV. De bovenleiding op dit traject is ernstig versleten en aan vervanging toe, daarom heeft men besloten de boel te gaan vervangen en ook gelijk de lijn geschikt te maken voor kantelbaktreinen.

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 01:25
door Michael 1988
Ik kom er niet klaar van of zo en mij boeit het ook niet wat voor aandrijving een trein heeft, maar als het niet anders kan dat een keer een diesel onder de draad moet rijden dan zij het zo. In oktober 2011 was er een storing tussen Deventer en Almelo. Toen konden er ook geen elektrische treinen rijden (tenminste er waren er niet genoeg) vanuit Enschede. Toen zag ik ook ineens de buffels onder de stof vandaan komen vanuit Hengelo. Gewoon simpelweg omdat er geen ander soort materieel zo 1,2,3 ergens anders vandaan gehaald kon worden. Of alles moest via Duitsland gaan, maar dat kan ook zo 1,2,3 niet. Voor de mensen die het niet weten, alleen de lijn tussen Deventer en Enschede en Hengelo, Oldenzaal en Duitsland is geëlektrificeerd. De rest is allemaal diesel. Overigens rijden er dagelijks diesels (zowel goederen als personenvervoer) onder de draad in Nederland, dus om er zo'n gedoe van te maken lijkt mij ook overdreven.

Zolang het beestje rijdt vind ik het prima. Je hoort me pas klagen wanneer die niet rijdt.

Re: "Diesel onder de Draad"?

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 10:39
door reisthijs
Bee schreef:
Caspar schreef:@Bee, klopt het dat vanaf volgende week de triendienst vanaf Lille naar Kortrijk en Tournai in België al door de SNCF wordt gereden?

In 2050 is Sarkozy overleden dus zal niemand hem er persoonlijk meer op kunnen afrekenen :lol:
Zowel de IC's Lille - Tournai - Herstal als IC's Lille - Kortrijk - Antwerpen/Oostende komen voor volgende week nog steeds uit Railtime rollen dus ik vermoed dat er niets veranderd.
Hoezo 'nog steeds'? Deze IC's zijn nu allemaal geknipt, wel goed nieuws dat ze nu dus weer aan elkaar geplakt worden!