Pagina 1 van 4

Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 11:21
door Rick Visser
Ben ik weer :)

Ik was maandag in Delft voor de open dag. Er wordt daar een trambaan aangelegd naar de TU, alles ligt open. Even nagezocht: ligt al zeker vanaf juli allemaal open:
Afbeelding

Duurt lang en ik vind een tram een onhandig vervoermiddel. Hij is gevaarlijk (er vallen jaarlijks doden) en zit ander verkeer in de weg:
Afbeelding

Ik heb er al eerder over geschreven: in Düsseldorf en Dortmund hebben ze al zeker tien jaar een goed functionerend ander systeem. Het heet H-Bahn. Het is een zogenaamde suspended monorail: eentje die hangt. Om die aan te leggen hoeft niet de hele straat open:
Afbeelding

Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:
Afbeelding

In Delft is de beslissing al genomen, maar in Groningen komen ze er niet uit: de regiotram is van de baan en het busplan biedt ook geen oplossing. Zou dit niet iets zijn voor Groningen?
Afbeelding Afbeelding

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 11:52
door Somoht
Voordeel van een trambaan is dat je er ook bussen over kan laten rijden, dat gebeurt bij de TU ook al over een paar maanden.

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 11:55
door Statler Rail
Leuk gedaan met die plaatjes... :lol:

Voor Groningen ben je denk ik te laat. Er is al een besluit genomen over het alternatief voor de Regiotram en dat is het plan met de HOV-bussen via verschillende corridors. De eerste bussen in Qlink-huisstijl rijden reeds rond en de Mercedes Capacity-bussen volgen komend jaar.

O ja, er zou ook nog eventueel een kabelbaan in Groningen komen, maar ik geloof niet dat iemand daar nog serieus in gelooft.

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 12:00
door Edwin
Hier komen geen GTL8s maar RegioCitadis wat alleen besloten is. Tevens hebben bijna enkele GTL8 een botsneus die op jou plaatje er niet staat.

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 12:27
door VIRM
En... hoe rendabel gaat een tram naar de TU zijn als de afschafing van de SOV doorgaat?

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 14:46
door 010jongen
Een bus is ook gevaarlijk, en in een stedelijk gebied zijn mensen sowieso al gewend aan een tram. Wat betreft dat gebeuren met de SOV, dan kan je de bouw van de uithoflijn ook wel stop zetten en vele andere over verbindingen.

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 18:31
door WSM
Rick Visser schreef:Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:
Minder zwaar? Rails waar een tram over rijdt die je om de zoveel decimeter ondersteunt met een dwarliggertje versus hangende monorails met overspanningen van 10+ meter en kolommen om de belastingen weer af te voeren naar de grond? Waar zijn de tonnen staal en beton dan gebleven?

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 18:33
door marlies
Gewoon een magneetzweefbaan door het centrum ;)

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 00:25
door Geert
Is het niet peperduur om aan te leggen en te onderhouden?

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 00:37
door Rick Visser
WSM schreef:
Rick Visser schreef:Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:
Minder zwaar? Rails waar een tram over rijdt die je om de zoveel decimeter ondersteunt met een dwarliggertje versus hangende monorails met overspanningen van 10+ meter en kolommen om de belastingen weer af te voeren naar de grond? Waar zijn de tonnen staal en beton dan gebleven?
Tramstellen zijn vele malen zwaarder dan de treinstellen van de H-Bahn. Ik ken de getallen niet, maar als je je afvraagt waar alle staal en beton is gebleven: deze tram rijdt in Dortmund en Düsseldorf. Je kunt op de site zien hoe het er daadwerkelijk uitziet. http://www.h-bahn.info/de/galerie.php
Of rij een stukje mee: http://www.youtube.com/watch?v=iUVasGhia4M

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 00:40
door Rick Visser
Geert schreef:Is het niet peperduur om aan te leggen en te onderhouden?
Elke 25 meter een paal en daartussen in massa geproduceerde standaard baanstukken. De weg hoeft niet open, dat scheelt enorm. De stations zijn wel wat duurder, want die moeten allemaal op hoogte: zie het filmpje, dan kun je misschien zelf inschatten waar de kosten liggen: http://www.youtube.com/watch?v=iUVasGhia4M

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 01:50
door Ardan
Oh ja natuurlijk, eens in de zoveel tijd moet dit verhaaltje weer naar boven komen. Beste Rick, je brengt deze discussie ongeveer elk jaar op, maar steeds komt er dezelfde conclusie uit rollen. Ja, ik vind H-Bahnen ook prima dingen. Maar in Nederland wil men dit niet. Te duur, te onderhoudsgevoelig en vooral wil men zoiets niet voor zijn slaapkamerraam hebben zweven en al helemaal niet in een historische binnenstad. Ik ken alledrie de systemen die er in het Ruhrgebied zijn, en ze zijn geweldig. Maar het argument 'Ja maar daar kan het, dus hier ook' gaat hier nou eenmaal niet op.

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 06:28
door tsov
Er is ook nog iets als esthetiek in de wereld. Dat houdt in dat iets dat op de ene plek mooi en modern kan zijn op een andere locatie een vlag op een modderschuit wordt. Even de argumenten waarom het wel kan op de drie plekken in Duitsland waar zo'n apparaat bestaat:
-Dortmund: universiteitscampus met lelijke nieuwbouw.
-Düsseldorf: luchthaven. Per definitie meer functioneel dan esthetisch verantwoord.
-Wuppertal: aangelegd rond 1900, toen moderniteit het toverwoord was.

Zie het nu serieus voor je dat iemand het leuk vindt om deze ontiegelijk ontsierende palen over de Groningse Grote Markt pal naast de Martinitoren te zien staan? Nee toch? Als je nu zou voorstellen om zo'n ding te bouwen tussen, laten we zeggen, de vertrekhallen van Schiphol en P3 Lang Parkeren: be my guest. Ik heb alleen een vermoeden dat Schiphol niet echt bereid is dit te financieren, want het zal een klein beetje duurder zijn dan de vijf busjes die nu op en neer pendelen.

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 09:34
door Rick Visser
Ardan schreef:--... Maar in Nederland wil 'men' dit niet. Te duur, te onderhoudsgevoelig ....
Je hebt gelijk. In Nederland verstopt 'men' zijn steden liever.
Of 'men' geeft miljarden uit aan een tunneltje van een kilometer of tien.
Wie zijn die 'men' eigenlijk?

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 10:03
door julsteren
http://www.youtube.com/watch?v=mZQjnBTPKNc
Laat ik dinsdag nou een filmpje van dat ding gemaakt hebben :lol:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 11:26
door menno47
Rick Visser schreef: De weg hoeft niet open, dat scheelt enorm.
Vast en zeker ligt er riolering en andere ondergrondse infrastructuur in de weg en daar wordt in dit soort projecten altijd veel te weinig rekening mee gehouden !

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 12:54
door Geert
Rick Visser schreef:Wie zijn die 'men' eigenlijk?
De belastingbetalers?

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 12:58
door reisthijs
Sinds wanneer kan de belastingbetaler zelf bepalen waar z'n geld aan uitgegeven wordt?

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 13:56
door AppleMoose
Door te stemmen bij verkiezingen onder andere.
Daarnaast zijn er nog tal van mogelijkheden om invloed uit te kunnen oefenen.

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 19:04
door Wubbo
Het voordeel van een tram (en bus) is dat haltes vrij eenvoudig aan te leggen zijn. Kwestie van een paar stoeptegels, een wachthokje en een prullenbak. Bij een H-bahn is dat wat lastiger lijkt me. Bovendien kun je met een tram vrij makkelijk keren op een kopspoortje. Hoe werkt dat bij een H-bahn?

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: do 24 okt 2013, 21:18
door julsteren
@Wubbo, de H-bahn in Dortmund vertrekt bij de halte gewoon weer in de andere richting terug, net zoals een normale trein kopmaakt.

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 04:01
door Ardan
Ik ben het met tsov eens dat een H-Bahn op Schiphol niet zou misstaan, en nog wel een succes kon worden ook. P30-Plaza-P40 of zo. Heb je alleen wel wat viaducten, parkeerdekvoetgangersbruggen en de Schipholtunnel als obstakeltjes onderweg maar dat moet op zich wel op te lossen zijn. De haltes liggen dan relatief ver uit elkaar waardoor een H-Bahn snel is, sneller dan bussen of trams kunnen zijn. En je hebt er ook geen last van NIMBY's. Maar verder kan ik in Nederland geen enkele plek bedenken waar een H-Bahn zinvol zou zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van innovatieve verkeers-/vervoersoplossingen. Maar ik ben van mening dat je overvolle buslijnen, zéker in steden, eerst moet vertrammen en niet meteen een H-Bahn moet neerkwakken. Zo gigantisch veel extra capaciteit genereert dat volgens mij niet, het ziet er alleen erg gelikt uit. Ik ben daarom ook een grote voorstander van de tram naar de Uithof, en vind ik het jammer dat de Groningse tram (nog) niet doorgaat, al ken ik de drukte Groningen-Zernike alleen van de verhalen.

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: ma 28 okt 2013, 01:01
door Rick Visser
tsov schreef:Er is ook nog iets als esthetiek in de wereld. [...] Zie het nu serieus voor je dat iemand het leuk vindt om deze ontiegelijk ontsierende palen over de Groningse Grote Markt pal naast de Martinitoren te zien staan?
... beetje fantasie...
Afbeelding

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: ma 28 okt 2013, 09:38
door Klaasje
Echt ooeerlelijk. :X

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Geplaatst: ma 28 okt 2013, 10:12
door tsov
Gelukkig hebben we monumentenzorg...