Concessie Fryslân (2024-2034)
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Is het nou vandaag die hoorzitting?
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Nou zal mij benieuwen dan
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Heeft iemand nog een update van wat er uit de hoorzitting kwam? Ik heb namelijk niks gelezen erover.
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ik heb er ook nog niks over gehoord of gelezen.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Dat kan helaas ook nog wel even duren. Dit is een hoorzitting van de bezwaarcommissie van de concessieverlener (provincie Fryslân) geweest. Die commissie is onafhankelijk en brengt in bezwaarprocedures advies uit aan het provinciebestuur. Na zo’n hoorzitting duurt het zo enkele weken voordat dat advies er is. Op basis daarvan neemt GS dan een beslissing op bezwaar. Kan dus maar zo nog een week of 4 duren voordat we meer horen en dus weten wat er uit die bezwaarprocedure komt. Vervolgens kunnen partijen nog zes weken in beroep bij een rechterlijke instantie, voordat er zekerheid is, is het dus minstens mei en met een beetje pech veel later.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 00:10
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Weet iemand of er inmiddels al een definitief besluit genomen is of wanneer dit genomen gaat worden ?
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
De hoorzitting van de bezwaarcommissie is in tegenstelling tot eerdere berichten pas vandaag. Duurt dus waarschijnlijk nog wel een week of 4 voordat er een beslissing op bezwaar is.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Wat duurt dit lang zeg
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Besluitvorming/besluiteloosheid duurt lang...
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Op zijn elf en dertigst komt niet voor niets uit Friesland
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 14:44
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Vandaag, 26 maart, vond op het provinciehuis in Leeuwarden de hoorzitting plaats over de ingediende bezwaren van Arriva en Qbuzz tegen het gunningsbesluit van de busconcessie Fryslân. Een deel van de zitting was openbaar, maar een groot gedeelte ook niet. Dit komt omdat er bedrijfsvertrouwelijke informatie (over de inschrijvingen van de partijen) werd besproken. Uiteraard was er ook pers aanwezig tijdens het openbare gedeelte.
Een belangrijk argument in ons bezwaar is de manier van beoordelen: deze wijkt af van hoe de provincie had vastgelegd dit te gaan doen. Daarnaast hebben we ook inhoudelijke bezwaren. We hebben bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de bereikbaarheid van het platteland. Tot onze verbazing is dit negatief beoordeeld. Dit is opmerkelijk omdat juist de bereikbaarheid van het platteland een belangrijk thema is voor de provincie Fryslân. Onlangs werd dit nogmaals benadrukt door het vrijmaken van extra geld hiervoor (motie Kruis). Tot slot zien we grote verschillen in de kwaliteit van de aangeboden pilotplannen van Qbuzz en Arriva. Dit terwijl het beoordelingsresultaat voor deze plannen voor beide partijen gelijk was.
We hebben een prachtige bieding neergelegd als Arriva waarin we meer hebben aangeboden dan door de provincie is gevraagd. Zoals meer dan het uitgevraagde maximaal aantal dienstregelingsuren van 668.000 en een maximale ontsluiting van de dorpen. En daar staan we nog steeds achter. Over enkele weken verwachten we de uitspraak van de bezwarencommissie van de provincie Fryslân.
Bron : Intranet Arriva
Een belangrijk argument in ons bezwaar is de manier van beoordelen: deze wijkt af van hoe de provincie had vastgelegd dit te gaan doen. Daarnaast hebben we ook inhoudelijke bezwaren. We hebben bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de bereikbaarheid van het platteland. Tot onze verbazing is dit negatief beoordeeld. Dit is opmerkelijk omdat juist de bereikbaarheid van het platteland een belangrijk thema is voor de provincie Fryslân. Onlangs werd dit nogmaals benadrukt door het vrijmaken van extra geld hiervoor (motie Kruis). Tot slot zien we grote verschillen in de kwaliteit van de aangeboden pilotplannen van Qbuzz en Arriva. Dit terwijl het beoordelingsresultaat voor deze plannen voor beide partijen gelijk was.
We hebben een prachtige bieding neergelegd als Arriva waarin we meer hebben aangeboden dan door de provincie is gevraagd. Zoals meer dan het uitgevraagde maximaal aantal dienstregelingsuren van 668.000 en een maximale ontsluiting van de dorpen. En daar staan we nog steeds achter. Over enkele weken verwachten we de uitspraak van de bezwarencommissie van de provincie Fryslân.
Bron : Intranet Arriva
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Tja, da's wel een reactie op z'n Arriva's. Prachtige plannen met meer DRU en maximale ontsluiting... in het eerste dienstregelingjaar, want daarna wordt alles weer geschrapt omdat het te onrendabel is zonder dat reizigers er ooit aan hebben kunnen wennen.
Mijns inziens terecht dat de provincie daar doorheen prikt.
Mijns inziens terecht dat de provincie daar doorheen prikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 14:44
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Tuurlijk Arriva, maak dat excuus maar. Niemand heeft dat gecontroleerd?
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Nou als je geen bezwaar had aangetekend dan had qbuzz hier al ongeveer 3 maand aan kunnen besteden.Tijdens de zitting vroeg Arriva-advocate Lombert zich af of Qbuzz überhaupt wel voldoende bussen kan inzetten. Het heeft namelijk een order geplaatst van 166 bussen bij het Belgische Van Hool, een bedrijf dat op het punt van omvallen staat. Ook plaatste ze vraagtekens bij het plan van Qbuzz om extra chauffeurs aan te trekken.
Oh en Van Hool er bij trekken terwijl dit pas sinds een paar weken aan het licht wakkert is ook niet toepasselijk.
Als ik dat artikel lees dan lijkt arriva echt een hele slechte verliezer te zijn. En zoals in het laatste stuk staat wordt hier de reiziger uiteindelijk de dupe van
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Wat zijn de aangedane redenen voor het bezwaar? Ik kon alleen het eerste stukje lezen.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
166 bussen is volgens mij precies het aantal bussen dat Qbuzz heeft besteld voor ZHN en GD. Het lijkt mij namelijk sterk dat er al bussen besteld zijn zolang er bezwaar loopt. En dat maakt het extra laf van Arriva om Van Hool er met de haren bij te slepen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Dat is het inderdaad. Dit heeft niets direct met de concessie friesland te maken. Al zou er wel een kans zijn dat qbuzz de gd Q-liners door wilt/wou schuiven naar friesland, maar alsnog. Dit wist bijna niemand toen de gunning werd gemaakt
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
- The Greyhound
- Berichten: 815
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Waar moet de provincie doorheen prikken? Een plan moet bij een aanbesteding beoordeeld worden zoals het is ingediend. Anders had de provincie ook kunnen zeggen dat de Qbuzz implementatie in DMG zo’n puinhoop was en dat na een jaar nog steeds niet geleverd werd wat er in het plan beloofd dat ze met zo’n bedrijf niets te maken willen hebben.Daniel schreef: ↑di 26 mar 2024, 21:55 Tja, da's wel een reactie op z'n Arriva's. Prachtige plannen met meer DRU en maximale ontsluiting... in het eerste dienstregelingjaar, want daarna wordt alles weer geschrapt omdat het te onrendabel is zonder dat reizigers er ooit aan hebben kunnen wennen.
Mijns inziens terecht dat de provincie daar doorheen prikt.
Daarnaast heeft die maximale ontsluiting bij Arriva voor het grootste deel tot het einde van de concessie bestaan, weliswaar in bepaalde gevallen met kleinere busjes, omdat de vraag in landelijke gebieden nu eenmaal laag is en blijft.
- The Greyhound
- Berichten: 815
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Los van het mogelijke faillissement van Van Hool is het wel interessant om te weten wat voor backup plan Qbuzz zou hebben als een deel van de elektrische bussen niet beschikbaar is bij de start. Met de lange levertijden van elektrische bussen zien we eigenlijk in alle concessies de elektrische bussen te laat binnenstromen.
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Overigens geeft onderstaande gedeelte wel enig inzicht op het tijdpad vanaf nu:
Oftewel:lc.nl schreef:De provinciale bezwaarschriftencommissie komt binnen vier tot vijf weken met een advies voor Gedeputeerde Staten van Fryslân. Die hebben vervolgens nog vier weken om een besluit te nemen.
- Rond eind april (uiterlijk) komt de bezwaarschriftencommissie met een advies.
- Rond eind mei (uiterlijk) volgt het besluit van de provincie.
- Vervolgens is uiterlijk rond half juli (= zes weken tijd) bekend of een eventueel beroep bij het CBb volgt. Op zijn vroegst is dan pas bekend of Qbuzz definitief de concessie behoudt (uitgaande van geen beroep)
- In het geval van wel een beroepsprocedure volgt dan de termijn waarin de provincie een verweerschrift schrijft en alle stukken van de zaak opstuurt. Hierbij staat geen termijn benoemd, maar wel staat er het volgende:
Uitgaande van deze 10 dagen en enige tijd voor het schrijven van het verweerschrift reken ik voor deze termijn voor het gemak even met vier weken. We zitten dan rond half augustus.rechtspraak.nl schreef:U kunt tot maximaal 10 dagen vóór de zitting nieuwe stukken indienen. Zo hebben de rechter en andere partij(en) voldoende tijd om de stukken te lezen. - Vervolgens volgt er een zitting, waarna het CBb zes weken heeft om een uitspraak te doen. Het is dan dus rond eind september voordat er volledige zekerheid is of Qbuzz de concessie behoudt.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Dat is dan een duur a4tje geweest voor Arriva.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Je zal toch dat dat soort fouten worden opgepikt als je een team met meerdere personen hebt.
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten