door Gast » zo 05 jan 2025, 18:25
Sorry als hier al een topic over bestaat, kon het niet vinden (moet wel zeggen dat ik niet uitvoerig heb gezocht), maar dit is iets wat me al zo lang irriteerde dat ik het echt ergens wilde vragen, en nadat ik hier een paar uur over verschillende topics heb gelezen, lijkt dit me de juiste plek.
Ik ben nog niet van plan om een account te maken, vind het een te leuk forum en ben bang dat ik er dan te veel tijd zou besteden.
Ik woon zelf in Zuid-Limburg (regio Parkstad), en studeer in Breda. Dit is natuurlijk een extreme vorm van forensen maar dat terzijde, als het aan mij lag was dit niet hoe ik het gedaan had, maar het is de situatie. Aangezien ik hier nu al de afgelopen 2-3 jaar consistent (ook in het weekend, late uren en vroege uren) heen heb gereisd, heb ik best veel ervaringen opgedaan.. Ik merk dat mijn reis bestaat uit vier "stukjes", eentje van thuis naar station Heerlen (hiervoor zijn in principe 3 opties, de bus, het kleine station of de elektrische deelfiets), dan van Heerlen naar Eindhoven en als laatste van Eindhoven naar Breda, en dan van Breda met de bus of lopend naar de uni.
Dit gaat meestal goed, vorig jaar (of in 2023) was er wel wat vaker iets aan de hand tussen Weert en Eindhoven, maar dan werd mijn reistijd er niet zo veel langer op, omdat de overstap in Eindhoven 25min is, dus die 15min extra met de bus is dan goed te doen. Natuurlijk is er ook nog het alternatief van omreizen via Venlo en Roermond, en heb je nog streekbus 11 die naar Weert gaat. Tussen Weert en Roermond is ook bus 73, al heb ik denk ik maar 2 keer meegemaakt dat die eruit lag. Beide keren geen vervangend vervoer van de NS, want het was geen geplande stremming. Natuurlijk zat die streekbus helemaal vol, ook mensen die naar Maastricht Airport moesten enzo.
Had zelf geen haast en had gewacht tot de bussen weer reden en ondertussen iets gelezen (dit was in het weekend).
Tussen Heerlen en Sittard gebeurt er niet vaak iets, en gelukkig heb je ook daar nog lijn 40 (die is vrij competitief als je net de aansluiting op de RS15 hebt gemist in mijn ogen, je bent met die bus dan sneller in Sittard dan als je wacht op de volgende RS15, wat ik wel fijn vond als ik daar toch weer moest overstappen op de IC naar Eindhoven). Bovendien is er ook nog de (tijdsintensieve) optie om via Maastricht te reizen, dan ben je wel te laat maar kun je ten minste wel op je bestemming raken.
Het ergste vind ik Roermond-Sittard. Als er iets gebeurt tijdens mijn reis dan is het 8/10 keer op dat traject (of de overstap in sittard op de trein richting Heerlen in de late avonduren), echt waar. Nu zou dit niet zo'n probleem zijn als de NS of Arriva fatsoenlijk busvervoer zouden inzetten bij storingen, maar dit gebeurt gewoon niet. Heb meerdere keren op Roermond na 2 uur wachten nog geen bus gezien. Een keer werd er na 2 uur wel een bus ingezet, maar dat was er dan ook maar een. En de reizigers bleven komen, want in Eindhoven werd doodleuk gezegd dat er tussen Roermond en Sittard treinvervangend vervoer was. Dan is die ene bus natuurlijk niet genoeg. Heb een keer zelfs uit wanhoop maar een OV fiets gepakt, heb onderweg naar Sittard een paar keer gecheckt, en pas toen ik bij Nieuwstadt was was de storing opgelost. Heb daar uiteindelijk niet mijn geld terug voor kunnen krijgen omdat het te ingewikkeld was met de OV fiets, maar vond het ergens wel kwalijk dat ik een boete moest betalen terwijl ze eigenlijk geen andere optie boden (informatievoorziening was niet goed op orde, en het begon al donker te worden toen ik in Sittard aankwam, en dat was in de zomer).
Ook andersom heb ik het nog vaak genoeg mogen meemaken, en dat vind ik eigenlijk toch wel erger dan op de weg terug naar huis, want vaak kan ik dan net zo goed teruggaan, omdat ik weet dat als ik daar om bijvoorbeeld 7 uur sta, ik er niet voor 9 uur weg ga kunnen komen in het gunstigste geval, en dan moet ik nog min of meer 2 uurtjes reizen, en weer 3 uur terug in de avond. Dan heb ik dus feitelijk minder lestijd dan reistijd.. Het is eigenlijk een schande dat het vrij dichtbevolkte Zuid-Limburg volledig opgesloten word van de rest van Nederland zodra er ook maar het minste gebeurd tussen Sittard en Roermond. Toen ik nog in Eindhoven werkte ben ik hierdoor ook een aantal keer te laat geweest.
Dit alles zou lang niet zo erg zijn als er een streekbus zou zijn tussen Roermond en Sittard. Het liefst een die ieder half uur rijdt, maar zelfs ieder uur zou een grote verbetering zijn. Het lijkt me sterk dat hiervoor geen vraag zou zijn, maar alleen al als omreisoptie voor gestrande reizigers bij de zoveelste onverwachte storing tussen Roermond en Sittard zou je genoeg reizigers trekken (waarvan de meeste waarschijnlijk in de bus op saldo reizen) om de lijn rendabel te maken, nog niet te spreken over de verschillende tussenverbindingen die op deze lijn mogelijk zouden zijn. Vind het sowieso vreemd, ieder ander gedeelte van de reis heeft via een streekbus een omreismogelijkheid (bus 40 van Heerlen-Sittard, bus 73 van Roermond-Weert, bus 11 van Weert-Eindhoven en bus 319 + 143 van Eindhoven via Reusel & Hilvarenbeek naar Tilburg en bus 327 van Tilburg-Breda), dus waarom niet op het deel waar het het vaakste fout gaat en dit de grootste gevolgen heeft voor de reiziger? Qua reizigerspotentieel in de omliggende dorpen is het denk ik vergelijkbaar met bus 73 tussen Roermond-Weert, dus als die wel kan, snap ik niet waarom een bus naar Sittard niet zou kunnen..
Sorry voor de lange post, ik houd van yapping, maar dit was een beetje uit de hand gelopen merk ik. Verwijder het maar als het tegen de regels is.
Tldr; Waarom is er geen streekbus tussen Roermond en Sittard? Dit zou handig zijn i.v.m. de vele storingen op dit traject (kapotte bovenleiding, seinstoring, etc.) en er is vast ook vraag naar vanuit reizigers in de tussenliggende dorpen.
Alvast bedankt voor een reactie.
Sorry als hier al een topic over bestaat, kon het niet vinden (moet wel zeggen dat ik niet uitvoerig heb gezocht), maar dit is iets wat me al zo lang irriteerde dat ik het echt ergens wilde vragen, en nadat ik hier een paar uur over verschillende topics heb gelezen, lijkt dit me de juiste plek.
Ik ben nog niet van plan om een account te maken, vind het een te leuk forum en ben bang dat ik er dan te veel tijd zou besteden.
Ik woon zelf in Zuid-Limburg (regio Parkstad), en studeer in Breda. Dit is natuurlijk een extreme vorm van forensen maar dat terzijde, als het aan mij lag was dit niet hoe ik het gedaan had, maar het is de situatie. Aangezien ik hier nu al de afgelopen 2-3 jaar consistent (ook in het weekend, late uren en vroege uren) heen heb gereisd, heb ik best veel ervaringen opgedaan.. Ik merk dat mijn reis bestaat uit vier "stukjes", eentje van thuis naar station Heerlen (hiervoor zijn in principe 3 opties, de bus, het kleine station of de elektrische deelfiets), dan van Heerlen naar Eindhoven en als laatste van Eindhoven naar Breda, en dan van Breda met de bus of lopend naar de uni.
Dit gaat meestal goed, vorig jaar (of in 2023) was er wel wat vaker iets aan de hand tussen Weert en Eindhoven, maar dan werd mijn reistijd er niet zo veel langer op, omdat de overstap in Eindhoven 25min is, dus die 15min extra met de bus is dan goed te doen. Natuurlijk is er ook nog het alternatief van omreizen via Venlo en Roermond, en heb je nog streekbus 11 die naar Weert gaat. Tussen Weert en Roermond is ook bus 73, al heb ik denk ik maar 2 keer meegemaakt dat die eruit lag. Beide keren geen vervangend vervoer van de NS, want het was geen geplande stremming. Natuurlijk zat die streekbus helemaal vol, ook mensen die naar Maastricht Airport moesten enzo. [station=Heemstede-Aerdenhout]Had[/station] zelf geen haast en had gewacht tot de bussen weer reden en ondertussen iets gelezen (dit was in het weekend).
Tussen Heerlen en Sittard gebeurt er niet vaak iets, en gelukkig heb je ook daar nog lijn 40 (die is vrij competitief als je net de aansluiting op de RS15 hebt gemist in mijn ogen, je bent met die bus dan sneller in Sittard dan als je wacht op de volgende RS15, wat ik wel fijn vond als ik daar toch weer moest overstappen op de IC naar Eindhoven). Bovendien is er ook nog de (tijdsintensieve) optie om via Maastricht te reizen, dan ben je wel te laat maar kun je ten minste wel op je bestemming raken.
Het ergste vind ik Roermond-Sittard. Als er iets gebeurt tijdens mijn reis dan is het 8/10 keer op dat traject (of de overstap in sittard op de trein richting Heerlen in de late avonduren), echt waar. Nu zou dit niet zo'n probleem zijn als de NS of Arriva fatsoenlijk busvervoer zouden inzetten bij storingen, maar dit gebeurt gewoon niet. Heb meerdere keren op Roermond na 2 uur wachten nog geen bus gezien. Een keer werd er na 2 uur wel een bus ingezet, maar dat was er dan ook maar een. En de reizigers bleven komen, want in Eindhoven werd doodleuk gezegd dat er tussen Roermond en Sittard treinvervangend vervoer was. Dan is die ene bus natuurlijk niet genoeg. Heb een keer zelfs uit wanhoop maar een OV fiets gepakt, heb onderweg naar Sittard een paar keer gecheckt, en pas toen ik bij Nieuwstadt was was de storing opgelost. Heb daar uiteindelijk niet mijn geld terug voor kunnen krijgen omdat het te ingewikkeld was met de OV fiets, maar vond het ergens wel kwalijk dat ik een boete moest betalen terwijl ze eigenlijk geen andere optie boden (informatievoorziening was niet goed op orde, en het begon al donker te worden toen ik in Sittard aankwam, en dat was in de zomer).
Ook andersom heb ik het nog vaak genoeg mogen meemaken, en dat vind ik eigenlijk toch wel erger dan op de weg terug naar huis, want vaak kan ik dan net zo goed teruggaan, omdat ik weet dat als ik daar om bijvoorbeeld 7 uur sta, ik er niet voor 9 uur weg ga kunnen komen in het gunstigste geval, en dan moet ik nog min of meer 2 uurtjes reizen, en weer 3 uur terug in de avond. Dan heb ik dus feitelijk minder lestijd dan reistijd.. Het is eigenlijk een schande dat het vrij dichtbevolkte Zuid-Limburg volledig opgesloten word van de rest van Nederland zodra er ook maar het minste gebeurd tussen Sittard en Roermond. Toen ik nog in Eindhoven werkte ben ik hierdoor ook een aantal keer te laat geweest.
Dit alles zou lang niet zo erg zijn als er een streekbus zou zijn tussen Roermond en Sittard. Het liefst een die ieder half uur rijdt, maar zelfs ieder uur zou een grote verbetering zijn. Het lijkt me sterk dat hiervoor geen vraag zou zijn, maar alleen al als omreisoptie voor gestrande reizigers bij de zoveelste onverwachte storing tussen Roermond en Sittard zou je genoeg reizigers trekken (waarvan de meeste waarschijnlijk in de bus op saldo reizen) om de lijn rendabel te maken, nog niet te spreken over de verschillende tussenverbindingen die op deze lijn mogelijk zouden zijn. Vind het sowieso vreemd, ieder ander gedeelte van de reis heeft via een streekbus een omreismogelijkheid (bus 40 van Heerlen-Sittard, bus 73 van Roermond-Weert, bus 11 van Weert-Eindhoven en bus 319 + 143 van Eindhoven via Reusel & Hilvarenbeek naar Tilburg en bus 327 van Tilburg-Breda), dus waarom niet op het deel waar het het vaakste fout gaat en dit de grootste gevolgen heeft voor de reiziger? Qua reizigerspotentieel in de omliggende dorpen is het denk ik vergelijkbaar met bus 73 tussen Roermond-Weert, dus als die wel kan, snap ik niet waarom een bus naar Sittard niet zou kunnen..
Sorry voor de lange post, ik houd van yapping, maar dit was een beetje uit de hand gelopen merk ik. Verwijder het maar als het tegen de regels is.
Tldr; Waarom is er geen streekbus tussen Roermond en Sittard? Dit zou handig zijn i.v.m. de vele storingen op dit traject (kapotte bovenleiding, seinstoring, etc.) en er is vast ook vraag naar vanuit reizigers in de tussenliggende dorpen.
Alvast bedankt voor een reactie.