door IIVQ » vr 21 feb 2025, 23:45
Lastige casus. De meeste buschauffeurs komen nooit per OV naar het werk, omdat ze óf de eerste, óf de laatste bus rijden.
Als zoiets als.reiskostenvergoeding niet in de CAO geregeld is, heb je nergens recht op. De limiet van €0,23 onbelaste reiskostenvergoeding wordt door de fiscus streng bewaakt. Daar een hogere zakelijke reiskostenvergoeding voor geven mag niet, of het moet als loon belast worden (en dus bij gelijkblijvende nettouitkering zéér duur voor werkgevers). Het is wel een tijd van personeelsschaarste, dus als de concurrent betere arbeidsvoorwaarden levert ben je weg, die boodschap zou je aan je werkgever mee kunnen geven.
In het algemeen zijn eerste en laatste bussen ma-vr gelijk, dus je hoeft per werknemer maar 9 gevallen uit te rekenen (de drie shifttijden, maal week, za en zo), en bij een standaard drieploegendienst heb je vaak een 5- of 6-weeks-rooster.
Hou daarbij rekening dat als je niet per OV heen kan, je ook niet terug kan als je je auto niet op het terrein van je werkgever achter wil laten (en dus niet meer voor jezelf beschikbaar hebt). Dat kan je elke werknemer het beste zelf laten doen, met een instructie om 9292 te gebruiken en screenshots te sturen. Let daarbij op het weekendresultaat: Als je op 9292 een reis plant op zondag waar echt geen OV is, dan geeft die zonder waarschuwing een advies op maandag.
Succes.
Lastige casus. De meeste buschauffeurs komen nooit per OV naar het werk, omdat ze óf de eerste, óf de laatste bus rijden.
Als zoiets als.reiskostenvergoeding niet in de CAO geregeld is, heb je nergens recht op. De limiet van €0,23 onbelaste reiskostenvergoeding wordt door de fiscus streng bewaakt. Daar een hogere zakelijke reiskostenvergoeding voor geven mag niet, of het moet als loon belast worden (en dus bij gelijkblijvende nettouitkering zéér duur voor werkgevers). Het is wel een tijd van personeelsschaarste, dus als de concurrent betere arbeidsvoorwaarden levert ben je weg, die boodschap zou je aan je werkgever mee kunnen geven.
In het algemeen zijn eerste en laatste bussen ma-vr gelijk, dus je hoeft per werknemer maar 9 gevallen uit te rekenen (de drie shifttijden, maal week, za en zo), en bij een standaard drieploegendienst heb je vaak een 5- of 6-weeks-rooster.
Hou daarbij rekening dat als je niet per OV heen kan, je ook niet terug kan als je je auto niet op het terrein van je werkgever achter wil laten (en dus niet meer voor jezelf beschikbaar hebt). Dat kan je elke werknemer het beste zelf laten doen, met een instructie om 9292 te gebruiken en screenshots te sturen. Let daarbij op het weekendresultaat: Als je op 9292 een reis plant op zondag waar echt geen OV is, dan geeft die zonder waarschuwing een advies op maandag.
Succes.