is mijn werk bereikbaar als ik in 24/7 rooster werk

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Brugwachter

is mijn werk bereikbaar als ik in 24/7 rooster werk

Bericht door Brugwachter »

Er is bij mijn werkomgeving discussie ontstaan over de reiskosten vergoeding. De werkgever zegt: er stoppen genoeg bussen in buurt, dus je kan met openbaar vervoer komen, dus betaal ik OV vergoeding conform de reiskosten regeling. Onze roosters lopen van 07:00-15:00 15:00 - 23:00 en 23:00 - 07:00 op alle dagen in de week. De collega's komen uit alle delen van de provincie (kleine dorpjes en/of redelijk grote afstanden) en bij controle blijkt dat vooral in de weekends niemand met OV op de werkplek kan komen en dat er ook door de week onmogelijkheden ontstaan om op tijd te komen of soms kom je niet eens meer naar huis toe. Op dit moment worden de woon werk kilometers betaald als "dienstreis" en komt vrijwel iedereen met eigen auto. Een enkele collega woont dicht bij het werk en komt per fiets.

Nu ben ik aan het zoeken naar een oplossing om per collega de mogelijkheden in beeld te brengen. De reisplanners werken goed, maar je kunt daar niet een werk rooster instoppen waarbij je dan kan zien of en op welke dagen het wel/niet gaat passen. Heeft iemand een suggestie? Ik weet dat er veel data toegankelijk is, in mijn huis-domotica kan ik live de bustijden in beeld brengen. Maar een dienstrooster analyse ligt wat te ver weg voor mij als hobby programmeur. Chat GPT komt een eind maar heeft moeite de dienstregelingen in te lezen (die staan als grafisch plaatje op de sites).

ik hoor graag jullie suggesties, misschien is er we een app voor, maar die kan ik zo niet vinden
Philip

Re: is mijn werk bereikbaar als ik in 24/7 rooster werk

Bericht door Philip »

Veruit het eenvoudigst is om elke werknemer zelf aan te laten geven of het OV een optie is.
Bemined

Bericht door Bemined »

Er zijn wel mogelijkheden om geautomatiseerd reisadviezen op te vragen, maar je zult toch met de nodige parameters moeten gaan spelen vermoed ik. Hoe ver mag de loopafstand tot de halte zijn? Of is de fiets een acceptabel vervoermiddel naar de dichtstbijzijnde halte? En moet er dan een officiële fietsenstalling zijn bij die halte?

Zeker op zondag zal 7:00 voor veel locaties een uitdaging zijn per OV, maar ook op zaterdag gaat dat lang niet overal lukken. Zelfs Vlaardingen, met zowel een bus, tram als metro, kun je op zaterdag niet voor 7:00 per OV verlaten.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Wel richting Maassluis, de eerste metro daarheen gaat om 06:24 (A) . Maar inderdaad, voor de meeste plekken wordt 7:00 een uitdaging in het weekend. Voor Schiphol rijdt NS extra treinen in de vroege ochtend, specifiek om aan te sluiten op de personeelsdiensten daar.
Durashift

Bericht door Durashift »

Als je op schrift hebt dat de manager zegt dat er genoeg bussen stoppen in de buurt en daarmee dus impliceert dat 'met de bus komen' de norm wordt, dan gewoon met de bus komen en te laat op je werk verschijnen. Als je dat met een grotere groep collega's doet, zal het toch snel over zijn met dergelijke ongein, of niet?

Moet het bedrijf op de centen letten of willen ze aan het CO2 verbruik van woon-werk verkeer door medewerkers sleutelen?
en-es

Bericht door en-es »

Te laat komen op je werk wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Dus of dat een goed idee is?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Lastige casus. De meeste buschauffeurs komen nooit per OV naar het werk, omdat ze óf de eerste, óf de laatste bus rijden.

Als zoiets als.reiskostenvergoeding niet in de CAO geregeld is, heb je nergens recht op. De limiet van €0,23 onbelaste reiskostenvergoeding wordt door de fiscus streng bewaakt. Daar een hogere zakelijke reiskostenvergoeding voor geven mag niet, of het moet als loon belast worden (en dus bij gelijkblijvende nettouitkering zéér duur voor werkgevers). Het is wel een tijd van personeelsschaarste, dus als de concurrent betere arbeidsvoorwaarden levert ben je weg, die boodschap zou je aan je werkgever mee kunnen geven.

In het algemeen zijn eerste en laatste bussen ma-vr gelijk, dus je hoeft per werknemer maar 9 gevallen uit te rekenen (de drie shifttijden, maal week, za en zo), en bij een standaard drieploegendienst heb je vaak een 5- of 6-weeks-rooster.

Hou daarbij rekening dat als je niet per OV heen kan, je ook niet terug kan als je je auto niet op het terrein van je werkgever achter wil laten (en dus niet meer voor jezelf beschikbaar hebt). Dat kan je elke werknemer het beste zelf laten doen, met een instructie om 9292 te gebruiken en screenshots te sturen. Let daarbij op het weekendresultaat: Als je op 9292 een reis plant op zondag waar echt geen OV is, dan geeft die zonder waarschuwing een advies op maandag.

Succes.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Dit is niet zozeer een OV gerelateerde vraag maar eerder een vraag over de arbeidsvoorwaarden.
Er is blijkbaar een reiskostenvergoeding opgenomen in de bedrijfsregels en daar dient de werkgever zicht aan te houden en ik snap dat de werkgever over wil naar alleen het vergoeden van OV ipv kilometers. Een generiek overzicht van wie wel of niet het OV kan komen is alleen aan te tonen bij de uitstaphalte. Op basis van de aankomst- en vertrektijden van de uitstaphalte kun je aangeven of iemand wel of niet met het OV kan komen. Als iedereen die op zondagochtend om 7.00 moet beginnen er niet kan komen heeft je werkgever een probleem en moet hij in ieder geval de vroege dienst op zondag al individuele kilometervergoeding betalen. En zo doe je dat met alle aanvang- en eindtijden van de dienst tov de OV haltes in de buurt.

Daarnaast moet iedere personeelslid dit voor zichzelf uit gaan zoeken op het woonadres en ieder personeelslid kan dan aangeven aan de werkgever wanneer hij/zij wel of geen gebruik kan maken van OV. En die dagen los claimen.

Kort gezegd, er is alleen een generieke oplossing mogelijk als de OV halte in de buurt van je werk bepaalde tijden onbereikbaar is.

(dit is niet vanuit OV oogpunt bekeken maar vanuit de arbeidsvoorwaardelijke kant)
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
en-es

Bericht door en-es »

Eigenlijk is die vraag heel eenvoudig te beantwoorden. Even op de reisplanner kijken. Gaat het niet dan zul je alternatief vervoer moeten zoeken zoals auto. Uiteindelijk wil je werkgever dat je op tijd komt. En als dat niet met OV kan, jammer dan. OV en ploegendienst gaan lastig samen helaas.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

en-es schreef: vr 21 feb 2025, 22:05 Te laat komen op je werk wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Dus of dat een goed idee is?
Maar de baas zegt dat het met het OV kan, dus je toont aan dat de baas ongelijk heeft. Of hij moet accepteren dat de werktijden niet kunnen. Ik denk dat als de baas dit soort verlet als reden van ontslag wil aanvoeren hij heel gauw teruggefloten wordt.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nee hoor. Het is je eigen verantwoordelijkheid om op tijd op het werk te zijn. Reiskostenvergoeding is een gunst van de werkgever, geen wettelijk recht.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Tenzij reiskostenvergoeding is afgesproken in een bedrijfsreglement of CAO. Op het moment dat het op papier staat en werkgever en werknemer heeft er voor getekend is het een recht dat afgedwongen kan worden.

@Brugwachter, als je lid bent van de vakbond leg dan daar de situatie voor. Als dat niet het geval is mag je ook even via een PB of mail contact opnemen met mij, ik wil dan graag meekijken naar wat de mogelijkheden zijn voor jullie op het gebied van arbeidsvoorwaarden.
Durashift

Bericht door Durashift »

IIVQ schreef: zo 23 feb 2025, 10:06 Nee hoor. Het is je eigen verantwoordelijkheid om op tijd op het werk te zijn. Reiskostenvergoeding is een gunst van de werkgever, geen wettelijk recht.
Er zijn wel.regeeltjes volgens mij waar een werkgever aan moet voldoen bij het versoberen van de arbeidsvoorwaarden.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Uiteraard. Maar als de werkgever (en of de CAO) zegt: "Je krijgt een OV-vergoeding" en je kan niet per OV naar het werk komen vanwege de tijden, dan heb je gewoon pech.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

En dat is dus een mooie case voor juristen aangezien we ook nog iets geven als het gelijkheidsbeginsel. Een medewerker mag niet uitgesloten van, bij voorbeeld, een secundaire arbeidsvoorwaarde alleen maar omdat hij niet aan voorwaarden KAN voldoen om er voor in aanmerking te komen.
Daarom geef ik ook aan dat dit een arbeidsvoorwaardelijk probleem is en geen planningsprobleem.
en-es

Bericht door en-es »

Het beste is dat topicstarter nog eens in gesprek gaat met de werkgever. En eventueel naar de vakbond stapt als dat gesprek op niks uitloopt.
Bemined

Bericht door Bemined »

Zou dat in discussie willen gaan niet het hele idee achter deze vraag zijn? ;) Het klinkt immers alsof de vraagsteller op zoek is naar een manier om op basis van data het argument van de werkgever te kunnen weerleggen.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Daarom ook mijn verzoek even contact op te nemen. Als kaderlid van de vakbond en OR lid heb ik daar veel ervaring mee en ga graag zo'n discussie aan.
Roeland

Bericht door Roeland »

Waarschijnlijk werkt Brugwachter bij een overheidsorgaan, waarvan het merendeel van de werknemers met reguliere werktijden op een hoofdkantoor werkt (dat goed per OV bereikbaar is), maar waar een (relatief klein) deel van de medewerkers in ploegendienst werkt op allerlei afgelegen locaties (zoals sluizen en bruggen). En daar stopt vaak geen OV (zeker niet om 23 uur 's avonds).
Dan lijkt het mij redelijk, dat de werkgever qua reiskosten onderscheid maakt tussen twee categorieën medewerkers:
- die veelal tijdens kantooruren op een plek werken die goed per OV bereikbaar is
- met onregelmatige werktijden op plekken die niet (of: niet goed) per OV bereikbaar zijn
Dit lijkt me typisch iets wat je bijv. met de OR van jullie bedrijf/organisatie kunt opnemen.
Plaats reactie