Korte vragen

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

door Visgraatmodel » do 15 apr 2021, 19:23

Ja hoor, het gaat erom dat je het kan aantonen in de trein bij eventuele controle.

Re: Korte vragen

door cassie127 » do 15 apr 2021, 15:30

Kun je een IC direct toeslag kopen bij de zuil en daar vervolgens een uur later pas mee reizen? Of mag dat niet?

Re: Korte vragen

door Bemined » ma 12 apr 2021, 19:09

Oorspronkelijke verdeling was 13 zesdelige stammen voor de Benelux, 10 zesdelige voor de ICD naar Breda, 7 zesdelige voor de AMRO en 12 negendelige voor Eindhoven. Dat waren inderdaad niet alle rijtuigen, er waren wat rijtuigen over, hier te zien tijdens een conditierit ik geloof in 2017:
Afbeelding
Toen de Benelux via de HSL ging rijden vervielen er twee stammen, en later vervielen er nog twee stammen van de ICD toen men in Amsterdam onder de kap ging keren i.p.v. leeg van/naar de Watergraafsmeer ging pendelen. Deze 4 stammen plus de reserverijtuigen zijn toen gebruikt om overige stammen te verlengen waardoor er nu 24 zevendelige en 14 negendelige stammen zijn.

En inderdaad, ten opzichte van het aantal diensten is dat een behoorlijk hoog percentage reserve, bij treinstellen wordt vaak zo rond de 15% voor technisch reserve aangehouden (ook weer verschillend per type, DDZ vaak meer en SLT wat minder).

Re: Korte vragen

door Suus » zo 11 apr 2021, 18:09

En voor onderhoud wordt de hele stam naar binnengehaald, bakwisselingen zijn vrij zeldzaam en worden alleen bij grotere schade. De stammen worden met locomotief weggezet om de verwarming/koeling draaiende te houden, daar zijn geen 1700’s meer voor beschikbaar.

Re: Korte vragen

door Jultar » zo 11 apr 2021, 18:00

Er zijn inmiddels dus nog twee extra 9 negendelige stammen, ook al zijn die niet in de 165xx reeks genummerd. Ik meen dat het nummertjes 16235 en 16239 zijn. Zelfs de reisinfo weet nog steeds niet dat die negendelig zijn geloof ik (of dat moet recent gefixt zijn).

Edit: oh ik zie dat het zowaar inmiddels ook in de reisinfo goed staat. Dat heeft dan volgens mij een half jaar of zoiets geduurd :')

Re: Korte vragen

door Suus » zo 11 apr 2021, 17:56

Er zijn volgens mij 12 negendelige stammen, met 108 rijtuigen. Dan zijn er 15 stammen met zeven rijtuigen, dat zijn nog eens 105 rijtuigen. En er zijn 11 stammen met zeven rijtuigen voor de internationale dienst, dat zijn 77 rijtuigen. En drie rijtuigen zijn gereserveerd voor de Koninklijke trein. Ik kom dan uit op 293 rijtuigen?

Re: Korte vragen

door Durashift » zo 11 apr 2021, 17:55

nvdw schreef: do 08 apr 2021, 20:24 Ruiten van een bus staan vrijwel rechtop en bevriezen dus niet zo snel. Ik had als uitrijchauffeur altijd meer werk van mijn eigen autoruiten dan die van de bussen ;)

Is het dan toch dichtgevroren, dan gooiden we er van die ontdooivloeistof op. En dat hoefde dan alleen bij de voorste bussen van een rij.
Bij een bus is het lastig uit te voeren..maar de tip die ik van een collega kreeg is beide voorportier ramen op een kiertje te zetten. Dat houdt bevriezing ook tegen (zeker bij voertuigen die slechts een paar uur stil staan en de warmte van de motor vrij dichtbij de cabine hebben (vracht auto dus).

Re: Korte vragen

door Jultar » zo 11 apr 2021, 17:39

Macquarie European Rail bestaat al een tijdje niet meer, dat is inmiddels ook Akiem, maar er zijn nog maar twee locs via dat contract gehuurd (de 186 237 en de 238), de rest is allemaal al teruggestuurd. In de plaats zijn er een aantal locs gehuurd bij Alpha Trains, naast de al bestaande 11 locomotieven. Geen idee hoeveel precies, maar volgens mij een stuk of 8.

Een aantal rijtuigen staan ongebruikt op de Watergraafsmeer, dat zijn vooral stuurstandrijtuigen. Enkele andere rijtuigen zijn gebruikt om nog wat 7-wagenstammen naar 9-wagenstammen te verlengen.
Voor de rest is het dat de rijtuigen gewoon oud zijn en eigenlijk een grote revisie nodig hebben. Het is een mooi roulatiecircus om de bakkilometers een beetje te spreiden, zodat ze nog net allemaal meekunnen tot ICNG eindelijk instroomt.

Re: Korte vragen

door DDietzen » zo 11 apr 2021, 17:24

Volgens het serieoverzicht op Wikipedia zijn er totaal nog 302 Intercityrijtuigen (ICR) actief (dwz: niet gesloopt noch naar het Spoorwegmuseum gestuurd). Voor de reguliere dienstregeling worden volgens mij maar 202 rijtuigen gebruikt in de omlopen (8x7 9200, 8x9 1100, 8x7+2x9 ICD). Dat is een schamele 67% van het totaal aantal rijtuigen.
Van de Traxxjes zouden er 65 onder NS-vleugels zouden zijn (45 Akiem, 11 ATC, 9 Macquarie) maar slechts 52 in omlopen ingezet worden: dat is 80% van het totaal.

Gezien de Traxxjes zou ik stellen dat voor de Traxx+ICR-stammen een reserve van 20% wordt aangehouden, wat me een tikje ruim maar nog wel vrij redelijk lijkt. Maar waarom staat er veel meer ICR 'stil' dan Traxx? Waar zijn die overige (met een natte vinger 50) rijtuigen gebleven? Is een aantal rijtuigen niet omgebouwd voor HSL-inzet en staan die al een paar jaar ergens weg te roesten? Of hebben die toch een andere bestemming gekregen?

Re: Korte vragen

door Etienne » za 10 apr 2021, 19:15

Z2N schreef: za 10 apr 2021, 12:34 Dan zal er wel ergens rond Gouda geknutseld worden, waardoor de 8600 niet met de tegentrein kan kruisen boven de Gouwe?
Nou ben ik vanochtend richting Den Haag gereisd; maar ik heb geen spoor van werkzaamheden kunnen ontdekken. Daarnaast vertrekken alle treinen richting Alphen dit weekend van spoor 10.

Re: Korte vragen

door waldo79 » za 10 apr 2021, 17:18

Milco schreef: za 10 apr 2021, 13:35 Mwa, de overstap van Tilburg naar Den Bosch (en v.v.) is in Boxtel 6 minuten. Dat vind ik best netjes eigenlijk.
Da's van de 5200 naar de 3500, maar als je dan richting Nijmegen wilt met de sprinter krijg je weer een lange overstap van 26 minuten voor je kiezen in Den Bosch. Anderzijds loopt komende vanuit Tilburg de sprinter wel aardig leeg in Den Bosch.

Re: Korte vragen

door Hainje » za 10 apr 2021, 14:10

Heb liever een oplossing zoals die van vandaag dan TVV.

Re: Korte vragen

door Milco » za 10 apr 2021, 13:35

Mwa, de overstap van Tilburg naar Den Bosch (en v.v.) is in Boxtel 6 minuten. Dat vind ik best netjes eigenlijk.

Re: Korte vragen

door waldo79 » za 10 apr 2021, 12:36

Ook vreemd: tussen Den Bosch en Tilburg geen treinen vandaag. Er rijden geen vervangende bussen, maar reizigers dienen zelf uit te vinden dat er omgereisd dient te worden via Boxtel. Ter gelegenheid daarvan stopt de 3500 vandaag extra te Btl.

Verder rijden de sprinters Weert - Tilburg Universiteit door naar Roosendaal en is de serie Dordrecht - Arnhem Centraal geknipt waardoor doorgaande reizigers zowel in Boxtel als Den Bosch overstappen. Dit met uiterst belabberde aansluitingen.

Re: Korte vragen

door Z2N » za 10 apr 2021, 12:34

Dan zal er wel ergens rond Gouda geknutseld worden, waardoor de 8600 niet met de tegentrein kan kruisen boven de Gouwe?

Re: Korte vragen

door Suus » za 10 apr 2021, 12:30

Iemand enig idee waarom vandaag en morgen (10 en 11 april) de 8600 Gouda - Alphen in beide richtingen op de tijden dat op werkdagen de 8700 Gouda - Alphen rijdt? De website van NS meldt niets.

Re: Korte vragen

door regenmaker » vr 09 apr 2021, 11:12

Ok bedankt. :)

Re: Korte vragen

door Tom024 » vr 09 apr 2021, 07:37

Vaak zijn het inderdaad alleen de voorste bussen waarbij de voorruit bevroren is. Vloeistof erop spuiten en, als er tijd is, de voorruitverwarming aan helpen prima.

Re: Korte vragen

door nvdw » do 08 apr 2021, 20:24

Ruiten van een bus staan vrijwel rechtop en bevriezen dus niet zo snel. Ik had als uitrijchauffeur altijd meer werk van mijn eigen autoruiten dan die van de bussen ;)

Is het dan toch dichtgevroren, dan gooiden we er van die ontdooivloeistof op. En dat hoefde dan alleen bij de voorste bussen van een rij.

Re: Korte vragen

door Hainje » do 08 apr 2021, 18:47

regenmaker schreef: do 08 apr 2021, 16:48 Hoe werkt het eigenlijk met het beschermen van de ruiten van bussen tegen bevriezing? Of worden de ruiten dagelijks gekrabd als er winterweer is en de bussen niet overdekt staan?
Neem aan dat je de voorruiten bedoelt? Want het lijkt me stug dat ze ff minimaal 24m aan busruiten gaat staan krabben.

Re: Korte vragen

door dennistd » do 08 apr 2021, 18:27

Volgens mij wordt er van die ontdooispray op gespoten. Zeker weet ik het niet: ik ben er nooit voor de middag :mrgreen:

Re: Korte vragen

door regenmaker » do 08 apr 2021, 16:48

Hoe werkt het eigenlijk met het beschermen van de ruiten van bussen tegen bevriezing? Of worden de ruiten dagelijks gekrabd als er winterweer is en de bussen niet overdekt staan?

Re: Korte vragen

door Jultar » do 08 apr 2021, 13:18

Kort door de bocht, maar een bioreactor scheidt de vaste stoffen van de vloeistoffen en maakt vervolgens de vloeistoffen door middel van bacteriën schoon. Dat schone water wordt daarna gewoon op het spoor gedumpt, de vaste stoffen worden wel opgeslagen in de opslagtank. Daardoor hoeven die bioreactoren slechts eens in de twee à drie maanden geleegd te worden.
Ik heb geen idee wat ze met de massa doen, maar er zijn op een aantal locaties in het land mogelijkheden om die opslagtanks leeg te halen.

Re: Korte vragen

door Tom024 » do 08 apr 2021, 11:56

Steeds meer treinen hebben een bioreactor. Hoe werkt zo'n ding eigenlijk en wat is de capaciteit? De opvangbakken bij de NS Flirts worden dagelijka geleegd, dat zal bij een bioreactor niet het geval zijn, lijkt me?
En: gaat die smurrie gewoon het riool in of is dat bijvoorbeeld chemisch afval?

Re: Korte vragen

door Suus » di 06 apr 2021, 07:26

Hij is zeker gebruikt, je kan op deze foto's de toegang vanaf het middenperron zien:

https://perspoor.files.wordpress.com/20 ... oll-ns.jpg
http://stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=schiedam&num=4

Voordat de Beneluxlijn werd aangelegd, had Schiedam een stationshal op de plek waar nu het metrostation staat. Daarvan zat de vloer op dezelfde hoogte als de nu enige stationstunnel (dit verklaart wellicht ook waarom Schiedam Centrum een van de weinige stations in Nederland is waar je eerst de trap op moet om bij de tunnel onder de sporen te komen). In de stationshal zaten dan weer trappen naar tunnels onder de Horvathweg naar het laaggelegen stationsplein (waar vroeger ook het busstation was). Een van de twee tunnels onder de Horvathweg is nog in gebruik voor de fietsenstalling, de ander is vervangen door de stationshal die nu onder de Horvathweg door loopt. Achter het station stonden oorspronkelijk ook nog de nodige woonkazernes, maar die zijn in de jaren '70 gesloopt, niet lang na de aanleg van de A20.

Omhoog