Korte vragen

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

door Ardan » zo 07 mar 2021, 22:26

DingeZ schreef: zo 21 feb 2021, 16:58 NCBG's
Heh?

Re: Korte vragen

door katvis » zo 07 mar 2021, 14:24

Afbeelding

Re: Korte vragen

door DDietzen » zo 07 mar 2021, 13:40

Dat gebeurt as we speak, zoals inmiddels ook wordt besproken in dit draadje.

Re: Korte vragen

door katvis » zo 07 mar 2021, 13:37

Komen de Vectron's in NS kleuren?

Re: Korte vragen

door DingeZ » zo 21 feb 2021, 16:58

Suus schreef: zo 21 feb 2021, 09:28
Jultar schreef: zo 21 feb 2021, 08:28 Er wordt inderdaad bij 100, 200, 300 en 400 begonnen, afhankelijk van waar je zit. Het is bedoeld als een extra stukje herkenning voor de locatie waar de trein rijdt - of stilstaat - zodat er geen misverstand kan ontstaan bij calamiteiten.

100 is de Noordsectie, 200 de Zuidsectie, 300 de aansluiting bij Zevenbergschen Hoek en uiteindelijk 400 de aansluiting naar België bij Breda. De stukken met km 300 en 400 zijn dus slechts enkele kilometers lang.
Dat verklaart het! Dankjewel :)
Op zich is het op NCBG's vrij gebruikelijk om kilometerringen te maken met honderdtallen. Bij elke splitsing wordt er dan met een nieuw honderdtal begonnen. Bij hoofdlijnen begint de kilometrering vaak bij het station waar de oorspronkelijke lijn is begonnen (zo kun je ook zien dat het vanaf Asd bij Apd doorloopt richting Zp en niet Dv). De HSL is dus wel een beetje anders. Als je wat beter de kilometreringen wil inzien werkt deze kaart wel goed.

Re: Korte vragen

door reisthijs » zo 21 feb 2021, 13:23

Jawel, maar in februari mag het eigenlijk niet meer sneeuwen.
De wijzigingsbladen zijn heilig, het weer wordt verzocht zich daar maar aan te houden (A)

Re: Korte vragen

door Durashift » zo 21 feb 2021, 12:57

Jultar schreef: zo 21 feb 2021, 08:36 Solo SGM-II is enkel in de periode van wijzigingsblad oktober tot wijzigingsblad februari niet toegestaan. Aangezien inmiddels wijzigingsblad februari is ingegaan, is een solo SGM-II gewoon weer mogelijk.
Maar, door sneeuwval wordt het spoor niet glad dan?

Re: Korte vragen

door Suus » zo 21 feb 2021, 09:28

Jultar schreef: zo 21 feb 2021, 08:28 Er wordt inderdaad bij 100, 200, 300 en 400 begonnen, afhankelijk van waar je zit. Het is bedoeld als een extra stukje herkenning voor de locatie waar de trein rijdt - of stilstaat - zodat er geen misverstand kan ontstaan bij calamiteiten.

100 is de Noordsectie, 200 de Zuidsectie, 300 de aansluiting bij Zevenbergschen Hoek en uiteindelijk 400 de aansluiting naar België bij Breda. De stukken met km 300 en 400 zijn dus slechts enkele kilometers lang.
Dat verklaart het! Dankjewel :)

Re: Korte vragen

door Jultar » zo 21 feb 2021, 08:36

Solo SGM-II is enkel in de periode van wijzigingsblad oktober tot wijzigingsblad februari niet toegestaan. Aangezien inmiddels wijzigingsblad februari is ingegaan, is een solo SGM-II gewoon weer mogelijk.

Re: Korte vragen

door Visgraatmodel » zo 21 feb 2021, 08:34

Ik weet niet of ik zeker van mijn zaak ben maar wat ik heb begrepen mag SGM-II niet solo rijden van de ILT vanwege een gebrek aan magneetremmen. Hoe heeft het dan kunnen gebeuren dat stel 2138 rond de sneeuwdagen rondom Apeldoorn heeft kunnen rijden?

Re: Korte vragen

door Jultar » zo 21 feb 2021, 08:28

Er wordt inderdaad bij 100, 200, 300 en 400 begonnen, afhankelijk van waar je zit. Het is bedoeld als een extra stukje herkenning voor de locatie waar de trein rijdt - of stilstaat - zodat er geen misverstand kan ontstaan bij calamiteiten.

100 is de Noordsectie, 200 de Zuidsectie, 300 de aansluiting bij Zevenbergschen Hoek en uiteindelijk 400 de aansluiting naar België bij Breda. De stukken met km 300 en 400 zijn dus slechts enkele kilometers lang.

Re: Korte vragen

door Ardan » za 20 feb 2021, 23:57

Of er wordt bij 100 begonnen met tellen vanaf Rotterdam. Zeker op aftakkingen en op nieuw aangelegde lijnen wordt er wel eens +50 of +100 bij de kilometrering van de hoofdlijn opgeteld, ik denk om zo een unieke positie in een gebied te kunnen krijgen (als in, km 2,5 is altijd op lijn A, km 102,5 is altijd op de aftakking van lijn A naar B).
De Amsterdamse Zuidtak begint zo uit mijn hoofd bij 150. Bij de aftakking van Diemen Zuid naar de Watergraafsmeer staat misschien wel het hoogste kilometerbordje van Nederland: 904 (of 906 of 908. In ieder geval begin 900).

Re: Korte vragen

door Daniel » za 20 feb 2021, 22:33

Nee, de kilometers lopen namelijk de andere kant op (tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal heeft sporenplan.nl de kilometrering op de sporenplannen staan).
Aangezien kilometer 100 bij de aansluiting net ten noorden van Rotterdam ligt lijkt er vanaf Antwerpen Centraal geteld te worden. Dat klopt althans heel aardig als ik de afstand langs het spoor meet op Google Maps.

Re: Korte vragen

door ZO6176 » za 20 feb 2021, 22:27

Volgens mij vanaf kilometer nul in Amsterdam.

Re: Korte vragen

door Suus » za 20 feb 2021, 22:17

Hoe werkt de kilometrage van de HSL-Zuid? Het is mij wel eens opgevallen dat op de hectometerbordjes een enorm hoge kilometerstand staat, boven de 100. Van waaruit wordt daar geteld?

Re: Korte vragen

door Stefan » ma 15 feb 2021, 10:32

Thanks, interessant om te lezen!

Re: Korte vragen

door Visgraatmodel » ma 15 feb 2021, 00:13

Ik heb via het vertalen van het woord ‘lekke band’ en ‘bandenmetro’ in het Frans dit kunnen Googlen voor je met een legenda. Best fascinerend eigenlijk. :D
http://emdx.org/rail/metro/principeE.html

Re: Korte vragen

door Meltrain » zo 14 feb 2021, 22:58

Is het wel eens voorgekomen dat een bandenmetro of -tram in de rijdende dienst een lekke band of klapband kreeg?
En zo ja, wat gebeurt er in zo'n geval?

Re: Korte vragen

door Z2N » za 13 feb 2021, 18:40

Het hangt ook wel van de omstandigheden af: de machinisten van de Klaas-sprinter Alphen - Gouda willen nog wel eens wachten als de aansluitende IC vanuit Leiden te laat is, als 1 minuutje wachten er dan voor zorgt dat bijna iedereen de aansluiting haalt. Er zit met stevig doorrijden voldoende marge in de dienstregeling om de tegentrein in Boskoop dan niet te vertragen, dus de trein uit Boskoop haalt dan in Alphen alle aansluitingen weer.

Re: Korte vragen

door Suus » za 13 feb 2021, 16:26

Overstappen bij treindiensten die elk kwartier of vaker rijden worden sowieso niet gegarandeerd bij vertragingen. In Leiden krijg je overdag dus nergens garantie op.

Re: Korte vragen

door marvinkok » za 13 feb 2021, 16:02

Het is maar net hoe het in de TAD is vastgelegd. Meestal wordt er amper gewacht, alleen bij laatste verbindingen van de dag wordt er aansluiting gegeven.

Re: Korte vragen

door en-es » za 13 feb 2021, 15:50

Volgens mij is die garantie al vele jaren geleden geschrapt. Treinen moeten ten koste van alles op tijd rijden. Want anders boete!

Re: Korte vragen

door Visgraatmodel » za 13 feb 2021, 14:51

Heeft het Nederlandse spoorwegnet bepaalde treindiensten die een ‘gegarandeerde overstap’ bieden met treinen die op elkaar wachten?

Voor de zoveelste keer is mijn IC op Leiden te laat binnengekomen en heb ik de strakke overstap niet gehaald richting Schiphol.

Re: Korte vragen

door ArrivaBas » di 09 feb 2021, 15:29

SDC schreef: ma 08 feb 2021, 22:19 Ik dacht dat er laatst iets op het forum heeft gestaan over stations waarvan overwogen wordt om ze (ooit) helemaal te sluiten :Y
Dus niet de stations die gewoon openblijven en enkel het T&S-personeel kwijtraken.
Van Nederland heb ik geen lijstje voorbij zien komen. PHS heeft wel een lijstje gemaakt van de stations in België die minder dan honderd instappers per dag zien. Stations met die aantallen zijn wel stations waarbij het me niets verbaast als NS of ProRail ze wil sluiten.

Re: Korte vragen

door Alargule » di 09 feb 2021, 08:16

en-es schreef: ma 08 feb 2021, 22:05 Een lijst dus met stations die men overweegt te sluiten? Bestaat zoiets, ja?
Jazeker:
  • Amsterdam RAI
  • Diemen Zuid
  • Berghem-Piekenhoef

Omhoog