Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Bemined » do 17 jul 2025, 17:48

Als je niet perronsporen gaat meetellen kom je veel vaker c-sporen tegen en zelfs d- en e-sporen.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door MdJ » do 17 jul 2025, 17:42

Geen spoor met perron maar als emplacementspoor doen spoor W (Almelo) en spoor WW (Sittard) het ook goed.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Ardan » do 17 jul 2025, 17:13

's Hertogenbosch heeft toch ook spoor 1c gehad?

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Bemined » do 17 jul 2025, 15:43

Vroeger dan zeker, tegenwoordig begint de kilometrering in de Westhaven, mogelijk dat het vroeger via de oude Hembrug door liep.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Klaasje » do 17 jul 2025, 15:31

VIRM schreef: do 17 jul 2025, 13:46 Volgens mij is Uitgeest ook een uitzondering.
Amsterdam Centraal en Uitgeest liggen beiden aan (het kilometerlint van) de spoorlijn Den Helder-Amsterdam Centraal.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Daniel » do 17 jul 2025, 14:59

trolly schreef: do 17 jul 2025, 13:57 Heeft er ooit een perron met een c-fase bestaan?
Dordrecht had een c-fase, echter stond daar volgens mij weer geen sein tussen a en b. Treinen vanaf 1b/c kwamen daar vooral door de bakborden uit.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door rvdborgt » do 17 jul 2025, 14:42

Nijmegen had inderdaad 3c. Daar vertrokken een tijdje de stoptreinen naar Zutphen.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door jjasloot » do 17 jul 2025, 14:14

Puur uit geheugen dacht ik dat Nijmegen vroeger een spoor 3c had, aan de Arnhemse kant net na het wissel. Echter niet echt bewijs voor ;)

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door trolly » do 17 jul 2025, 14:13

trolly waardeert dit bericht

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Bemined » do 17 jul 2025, 14:12

Amsterdam Centraal kent c perrons, te weten de korte stukjes aan de oostkant tussen de wissels en de brug. Deze worden alleen niet in de reisinformatie gebruikt aangezien er hooguit 1 bak op de c-fase zal staan en de rest op de b-fase staat.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door trolly » do 17 jul 2025, 13:57

Beetje off-topic misschien, maar wie niet waagt...:

Heeft er ooit een perron met een c-fase bestaan?

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door VIRM » do 17 jul 2025, 13:46

Volgens mij is Uitgeest ook een uitzondering.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Suus » do 17 jul 2025, 12:38

Het is officieel gebaseerd op de kilometertelling van de spoorlijn waaraan het station gelegen is. De A-zijde is aan de kant waar deze het laagst is. Station Roosendaal ligt aan de spoorlijn Antwerpen - Lage Zwaluwe en de kilometertelling loopt op vanaf Antwerpen naar Lage Zwaluwe, en dus zit de A-zijde aan de Antwerpse kant.

Omdat de meeste spoorlijnen echter vanuit de Randstad zijn aangelegd, kan je de vuistregel A-zijde is Amsterdam en B-zijde is Buitenland meestal wel gebruiken.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Ivan » do 17 jul 2025, 12:24

Ook Roosendaal klopt bij die redenering niet. Ik ga er altijd vanuit dat de a kant links en b kant rechts van het station zit, waarbij de kijkrichting van de lage spoornummers naar de hoge spoornummers is.

Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door gpvos » do 17 jul 2025, 12:10

Mij is ooit verteld dat het a-deel van een perron in Nederland aan de kant richting Amsterdam Centraal van het station ligt (behalve van Amsterdam Centraal zelf, waar de a-kant richting Haarlem ligt, dwz. de oudste spoorverbinding), en voorzover ik weet klopt dit voor de meeste stations. Nu merkte ik onlangs op dat in Sittard en Maastricht het a-deel daarentegen aan de zuidzijde ligt.

Is dit ook echt een geldende regel? Zijn er meer uitzonderingen?

Omhoog