Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
gpvos
Berichten: 863
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door gpvos »

Mij is ooit verteld dat het a-deel van een perron in Nederland aan de kant richting Amsterdam Centraal van het station ligt (behalve van Amsterdam Centraal zelf, waar de a-kant richting Haarlem ligt, dwz. de oudste spoorverbinding), en voorzover ik weet klopt dit voor de meeste stations. Nu merkte ik onlangs op dat in Sittard en Maastricht het a-deel daarentegen aan de zuidzijde ligt.

Is dit ook echt een geldende regel? Zijn er meer uitzonderingen?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 400
Lid geworden op: di 26 nov 2024, 23:48
Locatie: Tilburg

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door Ivan »

Ook Roosendaal klopt bij die redenering niet. Ik ga er altijd vanuit dat de a kant links en b kant rechts van het station zit, waarbij de kijkrichting van de lage spoornummers naar de hoge spoornummers is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52222
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door Suus »

Het is officieel gebaseerd op de kilometertelling van de spoorlijn waaraan het station gelegen is. De A-zijde is aan de kant waar deze het laagst is. Station Roosendaal ligt aan de spoorlijn Antwerpen - Lage Zwaluwe en de kilometertelling loopt op vanaf Antwerpen naar Lage Zwaluwe, en dus zit de A-zijde aan de Antwerpse kant.

Omdat de meeste spoorlijnen echter vanuit de Randstad zijn aangelegd, kan je de vuistregel A-zijde is Amsterdam en B-zijde is Buitenland meestal wel gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 8333
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door VIRM »

Volgens mij is Uitgeest ook een uitzondering.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11506
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door trolly »

Beetje off-topic misschien, maar wie niet waagt...:

Heeft er ooit een perron met een c-fase bestaan?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 7024
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door Bemined »

Amsterdam Centraal kent c perrons, te weten de korte stukjes aan de oostkant tussen de wissels en de brug. Deze worden alleen niet in de reisinformatie gebruikt aangezien er hooguit 1 bak op de c-fase zal staan en de rest op de b-fase staat.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11506
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door trolly »

trolly waardeert dit bericht
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
jjasloot
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door jjasloot »

Puur uit geheugen dacht ik dat Nijmegen vroeger een spoor 3c had, aan de Arnhemse kant net na het wissel. Echter niet echt bewijs voor ;)
rvdborgt
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door rvdborgt »

Nijmegen had inderdaad 3c. Daar vertrokken een tijdje de stoptreinen naar Zutphen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40744
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door Daniel »

trolly schreef: do 17 jul 2025, 13:57 Heeft er ooit een perron met een c-fase bestaan?
Dordrecht had een c-fase, echter stond daar volgens mij weer geen sein tussen a en b. Treinen vanaf 1b/c kwamen daar vooral door de bakborden uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7147
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door Klaasje »

VIRM schreef: do 17 jul 2025, 13:46 Volgens mij is Uitgeest ook een uitzondering.
Amsterdam Centraal en Uitgeest liggen beiden aan (het kilometerlint van) de spoorlijn Den Helder-Amsterdam Centraal.
Bemined
Berichten: 7024
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door Bemined »

Vroeger dan zeker, tegenwoordig begint de kilometrering in de Westhaven, mogelijk dat het vroeger via de oude Hembrug door liep.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13293
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer / Doesburg

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door Ardan »

's Hertogenbosch heeft toch ook spoor 1c gehad?
Gediplomeerd ongeluksmagneet
MdJ
Berichten: 4628
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: IJsselstein

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door MdJ »

Geen spoor met perron maar als emplacementspoor doen spoor W (Almelo) en spoor WW (Sittard) het ook goed.
Bij twijfel: gebruik beton.
Bemined
Berichten: 7024
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Bericht door Bemined »

Als je niet perronsporen gaat meetellen kom je veel vaker c-sporen tegen en zelfs d- en e-sporen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten