Oriëntatie a- en b-deel van perrons
-
- Berichten: 863
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Mij is ooit verteld dat het a-deel van een perron in Nederland aan de kant richting Amsterdam Centraal van het station ligt (behalve van Amsterdam Centraal zelf, waar de a-kant richting Haarlem ligt, dwz. de oudste spoorverbinding), en voorzover ik weet klopt dit voor de meeste stations. Nu merkte ik onlangs op dat in Sittard en Maastricht het a-deel daarentegen aan de zuidzijde ligt.
Is dit ook echt een geldende regel? Zijn er meer uitzonderingen?
Is dit ook echt een geldende regel? Zijn er meer uitzonderingen?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
- Ivan
- Berichten: 400
- Lid geworden op: di 26 nov 2024, 23:48
- Locatie: Tilburg
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Ook Roosendaal klopt bij die redenering niet. Ik ga er altijd vanuit dat de a kant links en b kant rechts van het station zit, waarbij de kijkrichting van de lage spoornummers naar de hoge spoornummers is.
- Suus
- Berichten: 52222
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Het is officieel gebaseerd op de kilometertelling van de spoorlijn waaraan het station gelegen is. De A-zijde is aan de kant waar deze het laagst is. Station Roosendaal ligt aan de spoorlijn Antwerpen - Lage Zwaluwe en de kilometertelling loopt op vanaf Antwerpen naar Lage Zwaluwe, en dus zit de A-zijde aan de Antwerpse kant.
Omdat de meeste spoorlijnen echter vanuit de Randstad zijn aangelegd, kan je de vuistregel A-zijde is Amsterdam en B-zijde is Buitenland meestal wel gebruiken.
Omdat de meeste spoorlijnen echter vanuit de Randstad zijn aangelegd, kan je de vuistregel A-zijde is Amsterdam en B-zijde is Buitenland meestal wel gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 8333
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Volgens mij is Uitgeest ook een uitzondering.
Beul van de blindegeleidelijn
- trolly
- Berichten: 11506
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Beetje off-topic misschien, maar wie niet waagt...:
Heeft er ooit een perron met een c-fase bestaan?
Heeft er ooit een perron met een c-fase bestaan?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Amsterdam Centraal kent c perrons, te weten de korte stukjes aan de oostkant tussen de wissels en de brug. Deze worden alleen niet in de reisinformatie gebruikt aangezien er hooguit 1 bak op de c-fase zal staan en de rest op de b-fase staat.
- trolly
- Berichten: 11506
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
trolly waardeert dit bericht
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- Berichten: 215
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Puur uit geheugen dacht ik dat Nijmegen vroeger een spoor 3c had, aan de Arnhemse kant net na het wissel. Echter niet echt bewijs voor 

-
- Berichten: 480
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Nijmegen had inderdaad 3c. Daar vertrokken een tijdje de stoptreinen naar Zutphen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40744
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Dordrecht had een c-fase, echter stond daar volgens mij weer geen sein tussen a en b. Treinen vanaf 1b/c kwamen daar vooral door de bakborden uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 7147
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
- Locatie: Amersfoort
-
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Vroeger dan zeker, tegenwoordig begint de kilometrering in de Westhaven, mogelijk dat het vroeger via de oude Hembrug door liep.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13293
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer / Doesburg
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
's Hertogenbosch heeft toch ook spoor 1c gehad?
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
- Berichten: 4628
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
- Locatie: IJsselstein
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Geen spoor met perron maar als emplacementspoor doen spoor W (Almelo) en spoor WW (Sittard) het ook goed.
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons
Als je niet perronsporen gaat meetellen kom je veel vaker c-sporen tegen en zelfs d- en e-sporen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten