Acties in het streekvervoer
- AppleMoose
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Acties in het streekvervoer
Terug naar 1800 noem ik niet bepaald 'moderniseren'.
En blandning av sött och salt.
-
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Acties in het streekvervoer
Let op: ik heb niet gezegd dat de rechter het verboden heeft, slechts dat die mogelijkheid om zeep geholpen is. Door de rechter is het namelijk toegestaan om minder loon uit te betalen in het geval dat er geen kaartverkoop plaatsvindt maar wel gereden wordt. Chauffeurs kunnen dan inderdaad aanspraak maken op de stakingspot. Dat betekent dus dat FNV dan met de stakingspot een lastenverlichting voor de vervoerder financiert. Oftewel: weg pressiemiddel, vervoerders zijn juist blij als je met dergelijke acties aankomt.Dionysusnu schreef: ↑wo 20 nov 2024, 19:39[Citation needed]iamthedutchdude schreef: ↑wo 20 nov 2024, 19:26 (nog los van het feit dat juist die actiemogelijkheid - welke volgens mij een zeer geschikt middel was - door de rechter om zeep geholpen is.)
Voor zover ik weet staat de rechter het juist wel toe, maar 1) mag het alleen als de werkgever je dan nog toestaat te rijden, en dat doen ze waarschijnlijk toch niet, en 2) kost het nog steeds geld uit de stakingskas, want de rechter oordeelde logischerwijs wel dat het een staking betreft.
Zie ook eerdere berichten in dit topic, rond maart 2023.
RTV Utrecht schreef:Passagiers gratis mee laten rijden, zoals vaak als alternatief geopperd wordt, is geen oplossing. Door een rechterlijke uitspraak mogen werkgevers dan het loon inhouden. Dus dat betekent dat ze weliswaar minder inkomsten uit kaartverkoop hebben, maar een nog groter bedrag besparen op loonkosten. Daar zet je de werkgevers dus niet mee onder druk."
-
- Berichten: 1993
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Acties in het streekvervoer
Maar het is natuurlijk ook inkomstenderving omdat niemand betaalt. Zou dat voor de vervoerders dan toch lonend zijn? Bij bussen misschien wel als ze nog steeds DRU-subsidie krijgen. Maar bij NS? Dat vraag ik me af.
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Acties in het streekvervoer
En daarbij is dit een non-discussie, want Prorail heeft maar een paar betalende klanten, te weten NS, de lokale spoorvervoerders en wat goederenboeren.
En die komen niet allemaal bij het loketje de verkeersleider langs om ticketje voor een paar uur en kilometer spoorgebruiksvergoeding te betalen, waarna de dienstdoende lokettist zegt "We staken, rij maar door zonder te betalen".
Als dat wel zou gebeuren zou NS cs dankzij de staking meer winst maken (zelfde inkomsten, minder uitgaven).
En die komen niet allemaal bij het loketje de verkeersleider langs om ticketje voor een paar uur en kilometer spoorgebruiksvergoeding te betalen, waarna de dienstdoende lokettist zegt "We staken, rij maar door zonder te betalen".
Als dat wel zou gebeuren zou NS cs dankzij de staking meer winst maken (zelfde inkomsten, minder uitgaven).
-
- Berichten: 1993
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Acties in het streekvervoer
Uiteraard, maar ik vind de discussie wel interessant/relevant voor de volgende keer dat de staking weer bij de vervoerders is.
-
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Acties in het streekvervoer
Geen idee. FNV zegt in het geciteerde artikel van wel, maar dat is nou niet de meest onafhankelijke bronDionysusnu schreef: ↑wo 20 nov 2024, 20:38 Maar het is natuurlijk ook inkomstenderving omdat niemand betaalt. Zou dat voor de vervoerders dan toch lonend zijn?

-
- Berichten: 6078
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Acties in het streekvervoer
Ik bleef nieuwsgierig naar welk percentage loonsverhoging in de afgelopen CAO periode onderhandeld was in 2022.Durashift schreef: ↑vr 08 nov 2024, 23:06 (..)
Volgens mij klopt de argumentatie van de FNV niet helemaal:
Volgens onze DNB was de inflatiepiek in oktober 2022 met 10,6% in het euro gebied. Okay. dat is dus meer dan NL alleen dus hier kan het cijfer nog wat hoger geweest zijn. Daarbij is het algehele leven gewoon een stuk duurder geworden, ook nu nog. 8% erbij voor een jaar lijkt mij niet gek. (..)(..)De FNV wil een loonsverhoging van 13 procent. Dat is volgens de vakbond nodig omdat de vorige cao vlak voor een enorme inflatiepiek was afgesloten. De vorige cao liep van januari 2023 tot en met afgelopen juni. De nieuwe cao zou een looptijd van een jaar hebben. (..)
Ik heb het onderhandelingsresultaat van destijds gevonden:
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... ao-prorailFNV onderhandelingsresultaat 2022 ProRail CAO schreef:(..)Als je uitgaat van een modaal loon, dan is er sprake van 9% loonsverhoging en 2,7% aan éénmalige loonsverhoging ter compensatie van de hoge inflatie in 2022.
(..)
Een looptijd van 18 maanden, te weten van 1 januari 2023 tot 1 juli 2024.
(..)
Een structurele loonsverhoging per 1 januari 2023 van 6% met een 'vloer' van €375. De vloer per 1 januari 2023 wil zeggen dat de verhoging minimaal €375 bruto bedraagt bij een fulltime dienstverband.(..)
Loonsverhoging éénmalig ter compensatie van de hoge inflatie
Een eenmalige vergoeding met de salarisuitbetaling van januari 2023 van €1350 bruto bij een fulltime dienstverband. (..)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Afgelopen maandag bij BNR, radioprogramma Zakendoen, in de rubriek ongevraagd advies werd deze stakingsperiode ook besproken. Advies aan ProRail is: omdat er een onderhandelingsresultaat is bereikt met de drie vakbonden maar waarvan alleen de FNV dit negatief aan de (kader)leden heeft voorgelegd, kan er wél met CNV en VHS een bindende CAO verklaring bereikt worden (die dan ook geldt voor de niet vakbondsleden onder de medewerkers, zoals het altijd gaat met CAO's) maar zeg tegen de FNV gewoon: tja, jullie willen niet, dan geen akkoord en betalen we op basis van de voorgaande CAO.
Vanaf minuut 30 tot en met 40.39.
https://www.bnr.nl/podcast/zakendoen/10 ... eld-bouwen
ProRail is een goede betaler, doen ruim 10% meer dan vergelijkbare (zo je dat al kan) organisaties met functies en verantwoordelijkheden, ze ze ook.
FNV heeft voornamelijk leden in de hogere salarisschalen (en dus functies) die dus niet volledig voor inflatie worden gecompenseerd in het CAO bod.
De andere vakbonden hebben vooral leden in de lagere schalen, die worden wel goeddeels gecompenseerd. Dat verklaar wellicht het verschil in acceptatie?
Je bedoelt misschien de sterke positie van een Pro-Rail / NS / OV busvervoerders in de maatschappij (macht om de mobiliteit van grote groepen burgers te beperken zogezegd) die onrechtvaardig is tegenover andere groepen in onze maatschappij.

"wij kunnen ermee weg komen, wij FNV, gaan dat geld binnenhalen voor onze leden maar dat de maatschappij er als geheel slechter van wordt (staking, hogere kosten voor vervoer etc.) maakt ons niet uit". Het transactional zijn van Trump, is het, vindt Arnoud Boot.

Je vindt Arnoud Boot aan je zijde, denk ik.

Zelfde podcast, nu vanaf minuut 51.
https://www.bnr.nl/podcast/zakendoen/10 ... eld-bouwen
Op minuut 54 krijgt de NS nog een veeg uit de pan van hem omdat ze hun medewerkers (vooral in/op de trein) niet durven aan te spreken op hun arbeidsinzet, vanwege de angst tot stakingen.
Daarna komt de permanente RVU nog even ter sprake. Die is slecht voor ons land, stelt hij. De tijdelijke regeling was okay maar nu die permanent is gemaakt schaadt dat ons land, als maatschappij, volgens hem.
- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Acties in het streekvervoer
Wat de maatschappij echt schaadt is een select clubje lieden waarvan hun vermogen meer dan een half miljard euro is. Veelal verkregen door wat met schulden en aandelen te schuiven, maar zeker niet door noeste arbeid waar 99% van de bevolking bijna dagelijks voor het bed uit moet komen om te overleven.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 446
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Acties in het streekvervoer
De overheid zou dat zelfs kunnen opleggen, zoals in België bv. is gebeurd. Een staking moet een bepaalde tijd van tevoren worden aangekondigd (ik dacht 10 dagen) en werknemers moeten een bepaalde tijd van tevoren laten weten of ze al dan niet staken. Met degenen die niet staken wordt dan een "stakingsdienstregeling" gereden naar mogelijkheid. Maar als op een bepaald seinhuis iedereen staakt, dan zijn er nog steeds geen treinen. Maar dat komt niet vaak voor.
-
- Berichten: 1773
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Acties in het streekvervoer
Er waait nu wel een (gure?) rechtse wind. FNV moet echt oppassen de hand niet te overspelen zoals de luchtverkeersleiders in Amerika in 1981
https://www.hln.be/reizen/zo-loste-reag ... ~ab824f33/
https://www.hln.be/reizen/zo-loste-reag ... ~ab824f33/
-
- Berichten: 1993
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Acties in het streekvervoer
Het "voordeel" is dat ProRail met een personeelstekort zit, dus treindienstleiders ontslaan helpt niet zomaar. Dat zie je in het Verenigd Koninkrijk ook, daar probeerde de vorige overheid om de treinstakingen bij wet te verbieden (althans verminderen), maar daar is niks van gekomen.
-
- Berichten: 5397
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Acties in het streekvervoer
Tja, personeelstekort. Je moet het ijzer smeden als het heet is. De werkgevers hebben weinig te willen nu. 

-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Acties in het streekvervoer
Al die stakende treindienstleiders gewoon ontslaan! De ARI kan de rijwegen wel inleggen, en als er geen treindienstleiders meer zijn om storingen op te lossen, verwacht ik ook een lagere instroom van storingen! Dan is de storingscrisis snel opgelost!
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer
Stakingsrecht is een Europees recht, dus als iemand de stakende treindienstleiders ontsluit zal de rechter het terugfluiten.Dennenboom schreef:Er waait nu wel een (gure?) rechtse wind. FNV moet echt oppassen de hand niet te overspelen zoals de luchtverkeersleiders in Amerika in 1981
https://www.hln.be/reizen/zo-loste-reag ... ~ab824f33/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1467
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59
Re: Acties in het streekvervoer
Dat zou geen slechte eerste stap zijn.rvdborgt schreef: ↑wo 20 nov 2024, 23:13De overheid zou dat zelfs kunnen opleggen, zoals in België bv. is gebeurd. Een staking moet een bepaalde tijd van tevoren worden aangekondigd (ik dacht 10 dagen) en werknemers moeten een bepaalde tijd van tevoren laten weten of ze al dan niet staken. Met degenen die niet staken wordt dan een "stakingsdienstregeling" gereden naar mogelijkheid. Maar als op een bepaald seinhuis iedereen staakt, dan zijn er nog steeds geen treinen. Maar dat komt niet vaak voor.
Het is heel bijzonder dat een (als er belastinggeld te graaien valt) zogenaamd essentiële sector platgelegd wordt omdat één van de drie vakbonden niet akkoord is met de voorgestelde CAO.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
- isadora
- Berichten: 6002
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Acties in het streekvervoer
We kunnen weer ongestoord reizen:
https://nos.nl/artikel/2545993-nieuwe-s ... et-vakbond
https://nos.nl/artikel/2545993-nieuwe-s ... et-vakbond
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1773
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Acties in het streekvervoer
Toch nog goed nieuws in de "hoofdpijnweek":
ProRail en vakbonden zijn het eens over nieuwe cao
ProRail en vakbonden zijn het eens over nieuwe cao
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24
Re: Acties in het streekvervoer
Leuk, maar er staat niets over het onderhandelingsresultaat? 

- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer
Nee, dat komt maandag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Acties in het streekvervoer
Alleen heeft die ene vakbond wel veel meer leden bij Prorail dan beide andere vakbonden samen.

-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18
Re: Acties in het streekvervoer
.
Laatst gewijzigd door Education op wo 01 jan 2025, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 8477
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Acties in het streekvervoer
Gelukkig Nieuwjaar, Education.
...het is allemaal een complot van de vakbonden

...het is allemaal een complot van de vakbonden

-
- Berichten: 2353
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Acties in het streekvervoer
Oh dat platleggen komt ook structureel voor in het streekvervoer. Bij afgelopen CAO onderhandeling ( niet de laatste) steeds hetzelfde spelletje.
Staken in maart en april ( niet in de vakanties) dan veel tam tam roeren en wat dagen rijden met de schoolexamens en dan weer doorstaken.
Afgelopen keer was de dag in dag uit staking een leuk ding om reizigers te pesten. Dat duurde ruim 4 maanden en tijdens de vakanties werd er niet gestaakt.
Even een opmerking, als buschauffeur en voormalig stakingsleider: WIJ STAKEN NIET OM PASSAGIERS TE PESTEN, WIJ STAKEN VOOR BETERE ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN of compensatie voor de steeds slechter wordende arbeidsomstandigheden.
Het is in het belang van de passagier dat de chauffeur uitgerust achter het stuur zit en niet opgefokt is omdat hij/zij nodig naar het toilet moet (dat wordt enigszins gedicteerd door de rijtijden, pauzes en voorzieningen). Of dat hij wel op een gezond moment en in alle rust (lees 30 minuten) zijn boterham kan eten en dat niet in 20 minuten naar binnen moet schrokken op een tijdstip die kort na aanvang dienst ligt of kort voor einde dienst. En dan heb ik het nog niet eens over gebroken diensten waarbij je 90 tot 100% van de tijd in de spits rijdt met het almaar drukker wordende verkeer op. Buschauffeur is niet voor niets opgenomen in het rijtje van zware beroepen. Alles wat een buschauffeur doet wordt gedicteerd door regels en dienstregeling en...... passagiers die om niets kwaad worden en denken dat de BUSchauffeur een privé chauffeur is die ze af mogen blaffen. Probeer daar maar eens een balans in te vinden EN nog eens veilig te rijden...
Denk hier eens aan als we de volgende keer staken voor een nieuwe CAO.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 804
- Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
- Locatie: Oudewater
-
- Berichten: 8477
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Acties in het streekvervoer
waldo79 waardeert het bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten