Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Selivio

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Selivio »

Durashift schreef: vr 08 nov 2024, 23:06 De CNV leden -en mensen die niet vakbondslid zijn en/of niet willen staken- kunnen wel doorwerken, toch? CNV is immers akkoord met het eindbod van ProRail.
Vakbond VHS ook, maar volgens een woordvoerder van Prorail (in de T), zijn ze van voornemens om de posten maar helemaal stil te gaan leggen omdat ze niet weten hoeveel medewerkers er zijn die gaan staken. Dit om zo veel mogelijk helderheid te bieden richting vervoerders/reizigers over wat wel en niet kan rijden :s ...
Grt. Stefan
VIRM

Bericht door VIRM »

Wanneer wordt dat naar de reizigers gecommuniceerd?
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Klopt het dat de stakingen ook betrekkingen hebben op trajecten van andere vervoerders of betreft het inderdaad enkel NS?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Alle vervoerders hebben hier last van.
isadora

Bericht door isadora »

VIRM schreef: ma 11 nov 2024, 10:30 Wanneer wordt dat naar de reizigers gecommuniceerd?
https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... osten.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Wel sympathiek dat de drukste dagen, dinsdag en donderdag, gespaard lijken.
Gr BasG
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Het is maar wat je sympathiek noemt. Ik heb niet zo veel.met die staakclub.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Niemand heeft zoveel met stakingen, tenzij het om hun eigen werk/salaris gaat... :roll:
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Staken doet FNV vooral in lekker zichtbare sectoren zoals het OV waar ze bizarre eisen stellen. Toevallig recent gezien waar ze voor mijn CAO op uitgekomen zijn, dat stelt geen drol voor en krijgt dan wel een positief advies vanuit de bonden. (En jaren terug voordat ik opgezegd had nog wel eens input geleverd, waar uiteraard helemaal niks mee gebeurd is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Helemaal mee eens Daniel! Ondertussen wordt de reiziger driedubbel genaaid, namelijk zoek-het-maar-uit op een stakingsdag, op den duur hogere tarieven worden doorberekend en je krijgt te maken met de overheid die een injectie moet zetten die ook aan iets anders besteed had kunnen worden. En als je lid van de bond bent mag je ook nog eens meebetalen aan deze Poolse landdag... ondertussen zijn er sectoren waar ze nooit niks aan doen of de werknemers in de stront laten zakken.

(merk dat ik vurig van dit thema wordt).
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Nou, de apotheken gaan in staking, net zoals het hoger onderwijs.
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

We hebben nu wel twee PVV-ers op verkeer zitten. Die zitten er niet zo mee als er een paar dagen wat minder treinen rijden. We hebben toch de auto?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

In een artikel van RTV Utrecht over de staking...
En ook tussen Utrecht en Leiden wordt het treinverkeer geraakt omdat de treinen door de staking niet verder kunnen rijden. "Dat betekent dat ze zouden moeten keren op station Utrecht Centraal en Leiden Centraal, maar daar is geen ruimte voor", legt de vervoerder uit.
Volgens mij verwart daar iemand een dag, want die rijden normaal alleen in Utrecht verder en ik zou niet weten waarom dat morgen niet kan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Het is een verkeerd geinterpreteerd citaat van NS. Die zeggen namelijk:
https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/stakingen-prorail-november.html schreef:Langs Utrecht en Leiden rijden normaal gesproken een groot aantal treinen. Door de staking kunnen deze treinen niet verder rijden. Dat betekent dat ze zouden moeten keren op station Utrecht Centraal en Leiden Centraal, maar daar is geen ruimte voor. Daarom is NS genoodzaakt om ook op deze trajecten minder treinen te rijden.
Het gaat dus om de normaal doorrijdende InterCitys op Ledn en Ut, maar niet om de (Spr)InterCity Leiden-Utrecht.
TLP

Bericht door TLP »

Maar je moet de zin wel twee keer lezen: omdat Utrecht en Leiden direct na elkaar genoemd staan is het logisch om te denken dat de sprintercity bedoeld wordt, niet de intercity's van/naar/via Amsterdam die ook voorbij Leiden en Utrecht een stuk opgeheven worden.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

FNV en Prorail komen nog niet nader tot elkaar. Er wordt gedreigd met nieuwe acties die meer impact zullen hebben: regionale acties die de hele dag duren en/of een landelijke staking.

https://www.ad.nl/binnenland/landelijke ... ~a9bf4dc1/
En blandning av sött och salt.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Tuurlijk komt Rover weer met dat kulargument 'Kom dan met andere acties dan staken', zonder daarbij aan te geven welke alternatieven er volgens hen dan zijn... :roll:
WSM

Bericht door WSM »

Tuurlijk komt FNV weer met het terroriseren van onschuldige burgers om zelf de zakken te vullen (15% loonsverhoging dan ben je echt van het padje af).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

En tuurlijk komt WSM dan weer met... enfin, alle voorspelbare pavlovreacties zijn wel weer gegeven :Y
trolly

Bericht door trolly »

Tuurliek doet TffpaA het nog even dunnetjes over met een meta-analyse *O*

En uiteraard moet trolly daar dan nog weer even overheen pissen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Waar blijven de roodjassen met hun groentekst???2?
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

WSM schreef: wo 20 nov 2024, 18:47 Tuurlijk komt FNV weer met het terroriseren van onschuldige burgers om zelf de zakken te vullen (15% loonsverhoging dan ben je echt van het padje af).
Staken = onschuldige burgers terroriseren. Tuurlijk joh.

Ik ben het met je eens dat een eis van 15% loonsverhoging veel te hoog is. Dat neemt echter niet weg dat er in Nederland sprake is van stakingsrecht volgens het Europees Sociaal Handvest. Rover stelt daarentegen dat er andere manieren zijn om acties te voeren bij ProRail. Dan ben ik wel benieuwd hoe ze dat voor zich zien. Het klassieke "geen kaartcontrole/kaartverkoop" (waar Rover en consorten over het algemeen mee zwaaien) werkt namelijk niet bij ProRail, maar alleen bij vervoerders.
(nog los van het feit dat juist die actiemogelijkheid - welke volgens mij een zeer geschikt middel was - door de rechter om zeep geholpen is.)
WSM

Bericht door WSM »

Ik denk dat er maar eens nagedacht moet worden over modernisering van het stakingsrecht, zeker in sectoren die zichzelf zo essentieel vinden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

iamthedutchdude schreef: wo 20 nov 2024, 19:26 (nog los van het feit dat juist die actiemogelijkheid - welke volgens mij een zeer geschikt middel was - door de rechter om zeep geholpen is.)
[Citation needed]
Voor zover ik weet staat de rechter het juist wel toe, maar 1) mag het alleen als de werkgever je dan nog toestaat te rijden, en dat doen ze waarschijnlijk toch niet, en 2) kost het nog steeds geld uit de stakingskas, want de rechter oordeelde logischerwijs wel dat het een staking betreft.
Zie ook eerdere berichten in dit topic, rond maart 2023.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

WSM schreef: wo 20 nov 2024, 19:37 Ik denk dat er maar eens nagedacht moet worden over modernisering van het stakingsrecht, zeker in sectoren die zichzelf zo essentieel vinden.
Oehhh, nadenken over dingen, interessant! Ik neem evenwel aan dat men in dit specifieke denkproces niet op jouw inbreng hoeft te rekenen?
Plaats reactie