Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Heel_Holland_Spot
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Oh, oké, wist ik niet.

Maar de 3200 is toch nog steeds de trein met de kleinste bedieningsperiode? Dus in mijn opinie blijft het de beste serie om non-stop te laten rijden.
Of zie ik nu weer iets over het hoofd? (A)
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Stijngeluk
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Stijngeluk »

Allereerst, de 3200 word vanaf deze dienstregeling een reguliere IC.
Het probleem is, er moet van een 15 min dienstregeling Ah - Nm en VV naar een 10 min dienstregeling worden gegaan vanaf Ut.
Het interval van vertrek van de IC in Arnhem richting Ut is 13-6-11.
De 3100 is de 2e die vertrekt, en moet dus 3/4 minuten "goedmaken" op de 3000 om op die 10 min interval uit te komen, en de manier om dat te doen is deze 1 stop minder te laten hebben tussen Ed en Ut, en daardoor dus non stop word.
Die hele dienstregeling op dat traject word ook nog eens "gehinderd" door een invoegende 7300, vandaar dat de 3000 stopt de Db en niet meer Klp zoals vroeger, want dan kan deze iets eerder langs de haar aansluiting, waardoor de 7300 eerder kan invoegen en minder in de weg gaat rijden.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Maar Ah-Nm heeft toch de 3000, 3100, 3600? Dus dat is toch ook een ETMET?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Stijngeluk
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Stijngeluk »

ow, en als aanvulling
de 3200 en 3100 omwisselen met als eindbestemming Nm gaat ook niet, daarvoor is de dienstregeling tussen Ah en Nm te druk
Alles zit daar op planning precies op wat mag met vertrek een aankomsttijden, maar de Ic moeten goed inhouden op dat traject.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40637
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daniel »

MetroRET schreef: wo 18 sep 2024, 19:55 Het lijkt me beter als voorheen met de 3200, wat had het dan moeten zijn (als 3000 altijd laten stoppen geen optie is)?
Qua aansluitbaarheid voor overig OV in beide richtingen is een extra stop voor de 3000 en 3100 en dan de 3200 met één stop het beste. Welke serie dan precies op De Klomp stopt en welke op Driebergen-Zeist maakt dan niet zoveel uit, want beide hebben hun symmetriepunt nabij die beide stations.

De situatie zoals hij nu wordt is inderdaad al wel beter dan in 2021 waarbij middenin de ochtendspits twee keer gewisseld werd van stoppende serie op De Klomp, maar het moment waarop het patroon richting Utrecht wisselt is wel knap ongelukkig zo rond een uur of 8 's ochtends.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stijngeluk
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Stijngeluk »

Heel_Holland_Spot schreef: wo 18 sep 2024, 20:10 Maar Ah-Nm heeft toch de 3000, 3100, 3600? Dus dat is toch ook een ETMET?
Nee, de 3100 en de 3600 zitten 3 minuten na/voor elkaar,
Vanaf Ah richting Nm is het 3000 (3min) 31100 (3min) 7600 (9 min) 3100 (3min) 3600 (3min) 6600 (9min)
Laatst gewijzigd door Stijngeluk op wo 18 sep 2024, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vraag mij serieus af hoe nuttig die 3200 is en of er niet beter Spits-IC's tussen Arnhem en Amsterdam kunnen rijden in het ICE-pad (dus enkel stoppen in Utrecht en de trein rijdt niet als er een ICE rijdt). Juist Veenendaal De Klomp heeft belangrijke busaansluitingen richting Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg (en richting Veenendaal Centrum vanuit Arnhem) en voor Keolis is het heel lastig om goede aansluitingen te bieden als er steeds een andere treinserie stopt. Verder wad het logischer geweest om Driebergen-Zeist een wisselende dienstregeling te geven omdat de buslijnen die Driebergen-Zeist aandoen veel vaker rijden dan de buslijnen die Veenendaal-De Klomp aandoen. Dan is een wisselende dienstregeling minder problematisch.

Verder wel blij dat in eerste ogenblik de kleine stations in Noord-Brabant weer hun halfuursdienst in het weekend terugkrijgen conform dienstregeling 2019. Hetzelfde geldt voor de 5500 die ook weer in het weekend ieder half uur gaat rijden conform dienstregeling 2019.
-
Heel_Holland_Spot
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Maar waarom kan op Ah - Nm niet een strakke 10 minuutdienst worden geboden?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Stijngeluk
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Stijngeluk »

Geen ruimte, met 12 treinen per uur tussen Ah en Est is het een drukke bedoeling
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9520
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door ArrivaBas »

Bij een strakke tienminutendienst worden de opvolgtijden te krap als je er ook nog een paar Sprinters tussendoor wil sturen voor de bediening van Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40637
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daniel »

Nitein-Repart schreef: wo 18 sep 2024, 20:12Juist Veenendaal De Klomp heeft belangrijke busaansluitingen richting Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg (en richting Veenendaal Centrum vanuit Arnhem) en voor Keolis is het heel lastig om goede aansluitingen te bieden als er steeds een andere treinserie stopt.
Niet lastig, maar onmogelijk. Zeker omdat de 3000 tot 8.00 uur lijkt te blijven stoppen op De Klomp richting Utrecht krijg je een periode waarin een aankomende bus met aansluiting richting Arnhem vrijwel direct weer terug moet aansluitend op de trein uit Arnhem. En ik vraag me af of dat wel met dezelfde chauffeur kan qua CAO-regels. Ze hebben nu eigenlijk allemaal een korte pauze daar op de enkele na die op een andere lijn door gaat.
(Als ik feedback vanuit NS in de reactienota zo las hebben ze daar niet door dat het aantal wisselingen niet het probleem is, maar het feit dat er een ruim uur of zelfs langer tussen de wisseling van stoppende serie in de beide richtingen zit. Naast dat een halfuursdienst niet kan aansluiten zowel naar Arnhem als naar Utrecht als daar een kwartier tussen zit)

En reizigers uit Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg raken dus hun aansluiting op Veenendaal-De Klomp richting Utrecht kwijt, maar omdat de bus moet opschuiven voor de aansluiting richting Arnhem kan je ook in Amersfoort niet meer richting Utrecht overstappen vanuit die bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Nitein-Repart »

Heel_Holland_Spot schreef: wo 18 sep 2024, 20:12 Maar waarom kan op Ah - Nm niet een strakke 10 minuutdienst worden geboden?
De belangrijkste treindiensten waar in Arnhem en Nijmegen op wordt aangesloten (naar Zutphen, Doetinchem en Boxmeer) rijden ieder kwartier, dus het is ook niet logisch om Arnhem-Nijmegen in een strakke 10-minutendienst te gaan rijden. Bovendien eindigt de 3100 in het weekend in Arnhem en moet er richting Nijmegen wel aangesloten worden op de 3600.
-
cassie127
Berichten: 7257
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door cassie127 »

De 3100 gaat in het weekend weer naar Nijmegen rijden en rijdt dus Gvc - Shl - Ah - Nm
De 6600 gaat op zaterdagen ook weer tussen Ah en Nm rijden en de 7600 rijdt ook op zaterdag weer tussen Nm en WC en rijdt in de avonduren langer door waardoor ritten van de 3600 die dit jaar in de late avonduren als stoptrein zijn gaan rijden weer als Intercity gaan rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

Stijngeluk schreef: wo 18 sep 2024, 20:04 Allereerst, de 3200 word vanaf deze dienstregeling een reguliere IC.
Het probleem is, er moet van een 15 min dienstregeling Ah - Nm en VV naar een 10 min dienstregeling worden gegaan vanaf Ut.
Het interval van vertrek van de IC in Arnhem richting Ut is 13-6-11.
De 3100 is de 2e die vertrekt, en moet dus 3/4 minuten "goedmaken" op de 3000 om op die 10 min interval uit te komen, en de manier om dat te doen is deze 1 stop minder te laten hebben tussen Ed en Ut, en daardoor dus non stop word.
Die hele dienstregeling op dat traject word ook nog eens "gehinderd" door een invoegende 7300, vandaar dat de 3000 stopt de Db en niet meer Klp zoals vroeger, want dan kan deze iets eerder langs de haar aansluiting, waardoor de 7300 eerder kan invoegen en minder in de weg gaat rijden.
Is er geen optie dat de 3000 zowel in Db en Klp stoppen en zowel de 3100 als 3200 non-stop gaan rijden.
Dat van de 7300 speelt tenslotte ook niet in de avonduren, wanneer de 3000 ook op Klp stopt.

Dan zou je 10/5/15 vertrekken uit Ah richting Ut.
Nitein-Repart
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zat eerder te denken aan het volgende:

Maandag-Donderdag

3000: Nijmegen-Den Helder met stop in Driebergen-Zeist

3100: Arnhem-Leiden e.v. met stop in Veenendaal-De Klomp

3200: Nijmegen-Leiden e.v. met stops in Oosterbeek en Wolfheze, 7500 vervalt.


Vrijdag-Zondag

3000: Nijmegen-Den Helder met stop in Driebergen-Zeist

3100: Nijmegen-Leiden e.v. met stop in Veenendaal-De Klomp

7500: Arnhem-Ede (deels 1x/uur)

Superdal

3000: Nijmegen-Den Helder met stops in Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist

7500 Arnhem-Ede (1x/uur)

De 3000 en 3200 vormen op maandag tot en met donderdag een kwartierdienst tussen Arnhem en Nijmegen, op vrijdag tot en met zaterdag neemt de 3100 het pad van de 3200 tussen Arnhem en Nijmegen over.

De dienstregeling verschuift zo minder en je kan op maandag tot en met donderdag de 7500 schrappen.
-
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: wo 18 sep 2024, 21:02 Is er geen optie dat de 3000 zowel in Db en Klp stoppen en zowel de 3100 als 3200 non-stop gaan rijden.
Op momenten dat de 3000 op De Klomp stopt is de haltering in Utrecht richting Amsterdam maar 1 minuut, dat zal in de spits onvoldoende zijn.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

Met een stop van 6 minuten zou er in theorie (als de ICE niet rijdt) een minuutje af kunnen in Ah, waardoor iets meer marge over zou blijven in Ut.

Verder zie ik dat de achteroprijdende 3500 3 min stilstaat in Asdz, die eventueel ook wel een minuutje korter zou kunnen mocht de 3000 in Ut in de weg zitten.
cassie127
Berichten: 7257
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door cassie127 »

Die keertijd van 6 minuten zit er bewust in omdat er dan als er losse stellen rijden voldoende keertijd is om te plannen zonder machinistenwissel te Arnhem. Daar zijn bij losse stellen 5 tot 5,5 minuten voor nodig.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

En waarom kan dat dan wel probleemloos bij de 3100 :Y .
cassie127
Berichten: 7257
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door cassie127 »

Omdat men daar wel een personeelswissel doet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
teun
Berichten: 1767
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door teun »

Ik zie overigens ook een Arriva sneltrein tussen Zwolle en Groningen die in beide richtingen tussen half zeven en half negen en tussen half vier en zes elk halfuur vertrekt. :Y
cassie127
Berichten: 7257
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door cassie127 »

Ook daar staan een heleboel ritten tussen die niet gaan rijden. Arriva gaat ma-do 2×/dag per richting rijden. Alleen op vrijdag rijden ze vaker.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ
Berichten: 1903
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door IIVQ »

Daniel schreef: wo 18 sep 2024, 20:18 Niet lastig, maar onmogelijk. Zeker omdat de 3000 tot 8.00 uur lijkt te blijven stoppen op De Klomp richting Utrecht krijg je een periode waarin een aankomende bus met aansluiting richting Arnhem vrijwel direct weer terug moet aansluitend op de trein uit Arnhem. En ik vraag me af of dat wel met dezelfde chauffeur kan qua CAO-regels. Ze hebben nu eigenlijk allemaal een korte pauze daar op de enkele na die op een andere lijn door gaat.
Geen enkel probleem. Lijn 83 Amersfoort-Klp is iets meer dan een uur, en je mag 3 uur aaneengesloten rijden zonder pauze en in max 30% van de diensten hoeft niet na 2.5u een sanitaire onderbreking (3 minuten) te zitten. Met 1 of 2 (of zelfs 0) minuut keren op Klp is van de CAO uit dus geen probleem, al weet ik niet wat in de bedrijfsregels van Keolis staat.
Roeland
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Roeland »

Nitein-Repart schreef: wo 18 sep 2024, 21:20 Ik zat eerder te denken aan het volgende:
(...)
3200: Nijmegen-Leiden e.v. met stops in Oosterbeek en Wolfheze, 7500 vervalt.
Dat zullen doorgaande reizigers naar Nm leuk vinden. 5 minuten langer onderweg vanwege 2 stops op ministationnetjes waar buiten de spits bijna niemand instapt...
cassie127
Berichten: 7257
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door cassie127 »

Levert daarnaast ook een behoorlijke beperking op in de maximale lengte van het materieel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten