Pagina 34 van 48

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 10:07
door Buzjevur
VIRM schreef: wo 22 feb 2023, 10:03 Uit nieuwsgierigheid: hoeveel krijg je betaald vanuit de stakingskas?
De uitkering is gebaseerd op een normbedrag dat elk half jaar wordt aangepast. Vanaf 1 januari 2023 is het normbedrag €81,93. De stakingsuitkering is:

Voor de eerste 5 dagen 85% van het normbedrag: €70 netto per dag.
Vanaf dag 6 en verder 115% van het normbedrag: €94 netto per dag.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 10:55
door Philip
Buzjevur schreef: wo 22 feb 2023, 10:04 Één dag zegt niet zo veel. Het is maar net wie er ingeroosterd zijn.

In een andere sector hebben de stakingen effect gehad:
Ambtenaren krijgen minimaal 240 euro per maand én 2%, plus een vaste vrije dag op 5 mei. Dat is een loonsverhoging van 8 tot 12 procent, afhankelijk van de functie.
Op de eerdere vijf stakingsdagen reed steeds 30%. Als er in totaal 200 buschauffeurs rijden in de concessie in de ochtendspits, dan rijden er nu 90 en toen 60. Dat is absoluut een significant verschil en geen toeval.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 11:02
door Z2N
Dat is niet significant, want op basis van twee momentopnames een conclusie trekken is waardeloos.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 11:45
door Buzjevur
Philip schreef: wo 22 feb 2023, 10:55
Op de eerdere vijf stakingsdagen reed steeds 30%. Als er in totaal 200 buschauffeurs rijden in de concessie in de ochtendspits, dan rijden er nu 90 en toen 60. Dat is absoluut een significant verschil en geen toeval.
Ja dat scheelt 30. Maar je kunt er ook 400, 180 en 120 van maken. Dan is het verschil 60. Alleen zegt het nog steeds helemaal niets.

Je vergeet dat elke dag is opgebouwd uit een andere groep chauffeurs.

Als je een vergelijking wil maken moet je wel de juiste variabele gebruiken. Wie staakte er toen en wie van die chauffeurs staakt nu, of zou staken als hij ingeroosterd was?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 11:56
door Philip
Statistiek vindt veelal plaats via momentopnames. Een politieke peiling is ook een momentopname. Dat betekent niet dat die peiling waardeloos is.

En omdat je geen inzicht hebt in de gegevens die Buzjevur noemt, is statistiek uitgevonden. We weten niet welke chauffeurs in dienst zijn.

Vorige week was het elke dag 30%. Dat is geen momentopname. Ik schat het aantal chauffeurs tegelijkertijd in dienst op 200. Dat is geen willekeurig getal.

De kans dat 90 van de 200 chauffeurs rijden als 70% staakt (de nul-hypothese) is vrijwel nihil. Dus het verschil is significant. Er is dus reden om de nul-hypothese te verwerpen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 13:39
door dennistd
In Twente (en aannemelijk dus ook Utrecht) rijdt de rest van de dag niks meer omdat er geen bezetting is bij KRC (verkeersleiding).

Twente en Utrecht zit op dezelfde werkplek, één persoon doet beide concessies

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 13:45
door wouter15
Volgens de website van Keolis betreft het de regio's Twente en Almere. In Utrecht schijnt 50% van de bussen wel te rijden.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 13:56
door Tom024
dennistd schreef: wo 22 feb 2023, 13:39 In Twente (en aannemelijk dus ook Utrecht) rijdt de rest van de dag niks meer omdat er geen bezetting is bij KRC (verkeersleiding).

Twente en Utrecht zit op dezelfde werkplek, één persoon doet beide concessies
Dat is een spaarzame bezetting in geval van grotere verstoringen. :shock:

Fijn dat de mensen van de gemeentereiniging een nieuwe CAO hebben. Daar heeft de overheid kennelijk wel geld voor over.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 13:58
door dennistd
wouter15 schreef: wo 22 feb 2023, 13:45 Volgens de website van Keolis betreft het de regio's Twente en Almere. In Utrecht schijnt 50% van de bussen wel te rijden.
Dan zullen ze wel wat gewijzigd hebben daar

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 14:37
door marvinkok
Twente en Almere is 1 werkplek ;)
Rail was vanmorgen ook niet bezet, vandaar geen keolis-treinen tot minstens 09:00

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 15:00
door dennistd
Foutje :oops:

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 16:05
door Daniel
Utrecht rijdt inderdaad gewoon, zit nu in een bus die rijdt althans.
Vanmorgen had ik ook een rijdende rit kunnen hebben, ware het niet dat die met +5 op het beginpunt arriveerde en ik toen al naar het perron gelopen was om de alternatieve reismogelijkheid per trein te gebruiken.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 23 feb 2023, 08:48
door VIRM
Tom024 schreef: wo 22 feb 2023, 13:56
dennistd schreef: wo 22 feb 2023, 13:39 In Twente (en aannemelijk dus ook Utrecht) rijdt de rest van de dag niks meer omdat er geen bezetting is bij KRC (verkeersleiding).

Twente en Utrecht zit op dezelfde werkplek, één persoon doet beide concessies
Dat is een spaarzame bezetting in geval van grotere verstoringen. :shock:

Fijn dat de mensen van de gemeentereiniging een nieuwe CAO hebben. Daar heeft de overheid kennelijk wel geld voor over.
De gemeenten hebben gisteren (zag ik in het NOS journaal van 20:00) aangegeven hier eigenlijk geen geld voor te hebben, dus hiervoor gaan aankloppen bij de Rijksoverheid. Diezelfde gemeenten betalen overigens het streekvervoer niet, dat zijn weer de provincies en eventueel vervoerregio's (en de provincies halen hun geld op via de Rijksoverheid en motorrijtuigenbelasting). Het begrip 'overheid' is een beetje lastig toepasbaar bij deze vergelijking. ;)

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 23 feb 2023, 09:38
door IIVQ
En er is een groot verschil: Het grootste deel van het gemeentereinigingspersoneel is ambtenaar en krijgt zijn loon dus direct uit de gemeentekas, een ander deel is uitbesteed maar ook die zijn via AVV aan hetzelfde loon gekoppeld wat ongetwijfeld direct doorberekend wordt in het contract.

Van het CAO OV-personeel is niemand in dienst bij de aanbestedende overheid. De vervoerbedrijven moeten loonstijgingen zelf oplossen, en krijgen alleen een verhoogde compensatie via de CPI (consumentenprijsindex, en dieselprijsindex). Zolang hun loonstijging tred houdt met de algemene prijsstijgingen gaat dat prima, maar als de OV-mensen een relatief naar andere sectoren hoge loonstijging krijgen (of vooraan lopen) dan snijdt dat in de marges.

Het is naar de aard van het opdrachtgeverschap dan ook niet aan de overheid om te zeggen "hier heb je extra geld ter compensatie van X". Bij Corona hebben ze dat wel gedaan omdat dat een bijzondere situatie was.

Bovendien moeten dan 6 bedrijven met 16ish opdrachtgevers onderhandelen om dat te bereiken. Dat gaat niet gebeuren.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 07:49
door Thijsjuh
Bij Keolis rijden er tot in elk geval 12 uur geen bussen.
IIVQ schreef: do 23 feb 2023, 09:38 Van het CAO OV-personeel is niemand in dienst bij de aanbestedende overheid. De vervoerbedrijven moeten loonstijgingen zelf oplossen, en krijgen alleen een verhoogde compensatie via de CPI (consumentenprijsindex, en dieselprijsindex). Zolang hun loonstijging tred houdt met de algemene prijsstijgingen gaat dat prima, maar als de OV-mensen een relatief naar andere sectoren hoge loonstijging krijgen (of vooraan lopen) dan snijdt dat in de marges.
Een aanvulling hierop. Van de loonindexen waarmee de subsidies opgehoogd worden, wordt niet alleen de stijging in de Cao betaald. Maar ook bijv. als iemand na 1 jaar een trede hoger gaat. Dit jaar is die index rond de 4%, dat er dan 14% Ge-eist en 8% geboden wordt spreekt redelijk boekdelen...

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 08:27
door IIVQ
Het zijn geen subsidies, het zijn DRU/DRK-vergoedingen.

En de loonkosten worden niet elk jaar hoger omdat mensen treden omhoog gaan, want er stroomt pensionerend personeel uit en er komt nieuw personeel op trede 1 binnen.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "dit jaar is die index 4%", dat verschilt enorm per trede en staat in de CAO (bijlage 12, ja dat weet ik uit mijn hoofd).

Wat bedoel je met de 8 en 14% en boekdelen?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 09:31
door Thijsjuh
IIVQ schreef: vr 24 feb 2023, 08:27 Het zijn geen subsidies, het zijn DRU/DRK-vergoedingen.

En de loonkosten worden niet elk jaar hoger omdat mensen treden omhoog gaan, want er stroomt pensionerend personeel uit en er komt nieuw personeel op trede 1 binnen.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "dit jaar is die index 4%", dat verschilt enorm per trede en staat in de CAO (bijlage 12, ja dat weet ik uit mijn hoofd).

Wat bedoel je met de 8 en 14% en boekdelen?
Volgens mij hebben we het over verschillende zaken. De exploitatievergoeding (volksmond; subsidie) vanuit de decentrale overheden wordt elkaar jaar geïndexeerd met de LBI. Die stijgen alleen minder dan dat de kosten op dit moment stijgen, heeft niks met de Cao te maken zoals jij suggereert.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 12:06
door Daniel
Een dure CAO zou toch ook bijdragen aan de kostenstijging lijkt me?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 13:24
door CamilleKreemers
Aldus OVpro zijn de 15 stakingsdagen voor maart al bekend gemaakt, tenzij de bedrijven inwilligen wat FNV eiste.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 14:09
door huibf
Word tijd dat reizigers ook staken.
Wat wil zeggen. Niet of te weinig betalen.
Ben er wel een beetje klaar mee.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 14:24
door Milco
Wordt het niet juist tijd dat de overheid flink meer geld in het Nederlandse OV pompt zodat de gewenste salarisverhogingen doorgezet kunnen worden?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 14:33
door PHS
CamilleKreemers schreef: vr 24 feb 2023, 13:24 Aldus OVpro zijn de 15 stakingsdagen voor maart al bekend gemaakt, tenzij de bedrijven inwilligen wat FNV eiste.
Op FNV.nl staat een overzicht:
De stakingsperiode van zes weken begint volgende week dinsdag 28 februari. Daarna wordt gestaakt op donderdag 2 maart, maandag 6 maart, woensdag 8 maart, vrijdag 10 maart, dinsdag 14 maart, woensdag 15 maart, maandag 20 maart, woensdag 22 maart, vrijdag 24 maart, woensdag 29 maart, donderdag 30 maart, maandag 3 april, woensdag 5 april en vrijdag 7 april.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 14:44
door zone2000
Milco schreef: vr 24 feb 2023, 14:24 Wordt het niet juist tijd dat de overheid flink meer geld in het Nederlandse OV pompt zodat de gewenste salarisverhogingen doorgezet kunnen worden?
Afbeelding

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 15:15
door Stijngeluk
Milco schreef: vr 24 feb 2023, 14:24 Wordt het niet juist tijd dat de overheid flink meer geld in het Nederlandse OV pompt zodat de gewenste salarisverhogingen doorgezet kunnen worden?
Ja, maar dit is het nadeel van de aanbestedingen.
Aanbestedingen hebben zeker voordelen, laten we dat ook gezegd hebben.
Maar ze worden gewonnen op een combinatie van een z'n hoog mogelijke service, voor zo weinig mogelijk geld.
Hoe bespaar je geld: Minder materieel nodig hebben maar vooral, minder personeel nodig hebben.
Dus zeer strak plannen, want daardoor bespaar je personeel en word het goedkoper van.
In de wetgeving van aanbestedingen ben ik niet helemaal 100% thuis, maar is het niet mogelijk om personeelsvoorwaarden in de aanbestedingen op te nemen? Minimaal zoveel pauze, rijtijden die te halen zijn. rijden van bus van laatste halte naar pauzeplaats meenemen in de aanbesteding.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 15:22
door CamilleKreemers
De aanbestedingen geven aan datt aan de geldende wetgeving moet worden voldaan en er realistische rijtijden gelxen, dus verwacht wetten en CAO's. Binnen de concessies wordt daaraan voldaan. FNV en CNV willen echter forse verbeteringen daarin, terwijl vervoerders geen geld hebben na twee jaren corona en nu herstel.

Idioot vind ik het, want het effect van alle stakingen wordt dat men massaal alternatives gaat zoeken en dus geen OV meer gebruikt. Minder reizigers is nog minder inkomsten, dus straks ontslagen om kosten te besparen.