Acties in het streekvervoer
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Acties in het streekvervoer
.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8786
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer
Is er al meer zekerheid of de acties vanaf woensdag doorgaan, of het weer heel Nederland betreft (behalve NS en grote steden) en hoe lang deze staking zal duren?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Acties in het streekvervoer
De stakingen zoals ze nu gepland staan zijn op woensdag 22 en vrijdag 24 februari en duren dan de hele dag. Vervoerders hebben tot morgen om te reageren maar schot in de zaak lijkt er niet te komen dus reken maar op stakingen.
Re: Acties in het streekvervoer
In de weken erna zou het de bedoeling zijn om om de dag te staken. De ene week maandag/woensdag/vrijdag en de andere week dinsdag/donderdag.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Acties in het streekvervoer
Dus de vakbonden willen het OV om zeep helpen? Dit nodigt het OV de rug keren enorm uit en eigen auto's aanschaffen.
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Acties in het streekvervoer
.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Acties in het streekvervoer
Ik zou als werkgever voorstellen om.op de looneisen van FNV in te gaan, maar om dat te bekostigen een plan maken om 10% van het personeel overbodig te verklaren en met de opdrachtgevers afspreken om 10% minder kilometers te rijden. Dan kun je wellicht e.e.a. nog rondrekenen.CamilleKreemers schreef: ↑zo 19 feb 2023, 15:15 Dus de vakbonden willen het OV om zeep helpen? Dit nodigt het OV de rug keren enorm uit en eigen auto's aanschaffen.
Re: Acties in het streekvervoer
Wat mij vooral opvalt dat werkgevers alles wat in de buurt komt van werkdruk proberen te vermijden in hun communicatie.sven_engelen schreef: ↑zo 19 feb 2023, 16:25 De communicatie van zowel de vakbonden als de vervoerders is sowieso kinderachtig. Ik werk bij Arriva als chauffeur voor de vlinderbussen en ik zie brieven naar werknemers van zowel werkgever als vakbond voorbij vliegen waarbij stevige taal wordt gebruikt om zo de boel lekker (wellicht onbedoeld) op te hitsen. Vooral de vakbonden zijn hier goed in om daarna nog even te vragen voor respect naar de vervoerders... het is één gekkenhuis.
Re: Acties in het streekvervoer
En nu ook een bericht op NOS.nl:
Ben benieuwd hoe lang de vakbonden dit gaan volhouden. Ooit zal de bodem van de stakingskas worden bereikt... En voor de werkgevers is er geen reden om water bij de wijn te doen, het is niet zo dat zij hun concessie kwijtraken.Streekvervoer staakt woensdag en vrijdag opnieuw om uitblijven cao
Medewerkers in het streekvervoer gaan woensdag en vrijdag opnieuw staken voor een betere cao. Dat melden vakbond CNV en FNV. De bonden waarschuwen dat de stakingen van komende week het begin zullen zijn van een nieuwe reeks stakingen, die volgens CNV wel minimaal 48 uur van tevoren worden aangekondigd.
Re: Acties in het streekvervoer
Hopelijk stelt het Rijk snel een bemiddelaar aan. Desnoods gecombineerd met een onafhankelijk onderzoek naar de financiële mogelijkheden. Dan zijn we van het hele welles/nietes gedoe af. En als het nodig is kan het balletje gelijk doorgekaatst naar de (decentrale) overheden. Want of je nou in kamp A of kamp B zit, iedereen ziet denk ik wel dat de hele sector kapot gaat zo.
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Acties in het streekvervoer
De staking op vrijdag valt samen met herdenkingen voor de oorlog in Oekraïne die dan exact een jaar duurt. In de Jaarbeurs in Utrecht wordt een grote herdenking gehouden waarbij duizenden Oekraïners worden verwacht. Maar met de bus kun je er niet gemakkelijk komen.
https://www.ed.nl/binnenland/kritiek-op ... ~ad0572a9/De stakingen gaan toch door. Van der Gaag: ,,Er zijn op meer dan honderd locaties acties in voorbereiding. Dat kunnen we niet zomaar verzetten, behalve als er een ramp gebeurt.”
Re: Acties in het streekvervoer
Lees: We willen de acties hiervoor niet verzetten. Want áls het niet kan, hoe kan het dan wel als er een ramp heeft plaatsgevonden? Het kan wel of het kan niet. Kunnen is geen “ja, mits…” Het is ‘ja’ of ‘nee’.
Vanuit de vakbonden wil men gewoon niet. Dat krijg je als de vakbonden vrijwel uitsluitend bezet worden door SP’ers. Vandaar ook die activistische taal. Die zal het vast goed doen bij de achterban, maar slaan de onderhandelingen op dit moment gewoon dood. Onderhandelen is nu eenmaal geven en nemen, en niet alleen maar nemen. Daarnaast is het nogal makkelijk om te stellen dat de werkgevers alleen oog hebben voor de looneis. Tsja, 17% is gewoon exorbitant en krijg ik ook niet voor elkaar. Mijn CAO (de CAO Rijk) loopt tot 30 juni 2024 en voor mij zit er tot die tijd echt niet meer dan 8,5% in het vat.
Daarnaast kunnen de vakbonden dit ‘wapen’ (het is gewoon beeldvorming en als die beeldvorming je niet bevalt dan moet je er wat aan doen en niet mekkeren dat de beeldvorming je niet bevalt) eenvoudig uit handen slaan van de werkgevers door juist de looneisen te minderen en meer op de werkdruk te gaan zitten. Maar blijkbaar willen de vakbonden aan de zijlijn blijven zitten zonder resultaat. Kunnen ze tenminste (net zoals de SP jarenlang) blijven roeptoeteren hoe het wel moet volgens hen, zonder daarbij enig compromis te doen. Werkt ook lekker in een pluriforme samenleving als de Nederlandse.
Vanuit de vakbonden wil men gewoon niet. Dat krijg je als de vakbonden vrijwel uitsluitend bezet worden door SP’ers. Vandaar ook die activistische taal. Die zal het vast goed doen bij de achterban, maar slaan de onderhandelingen op dit moment gewoon dood. Onderhandelen is nu eenmaal geven en nemen, en niet alleen maar nemen. Daarnaast is het nogal makkelijk om te stellen dat de werkgevers alleen oog hebben voor de looneis. Tsja, 17% is gewoon exorbitant en krijg ik ook niet voor elkaar. Mijn CAO (de CAO Rijk) loopt tot 30 juni 2024 en voor mij zit er tot die tijd echt niet meer dan 8,5% in het vat.
Daarnaast kunnen de vakbonden dit ‘wapen’ (het is gewoon beeldvorming en als die beeldvorming je niet bevalt dan moet je er wat aan doen en niet mekkeren dat de beeldvorming je niet bevalt) eenvoudig uit handen slaan van de werkgevers door juist de looneisen te minderen en meer op de werkdruk te gaan zitten. Maar blijkbaar willen de vakbonden aan de zijlijn blijven zitten zonder resultaat. Kunnen ze tenminste (net zoals de SP jarenlang) blijven roeptoeteren hoe het wel moet volgens hen, zonder daarbij enig compromis te doen. Werkt ook lekker in een pluriforme samenleving als de Nederlandse.
Re: Acties in het streekvervoer
10% minder kilometers rijden? Nog minder dus. Daarbij zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk. 10% minder ritten is ook 10% wat de vervoerder krijgt van de provincie's. Of wilde je deze geweon weggegeven.Dennenboom schreef: ↑zo 19 feb 2023, 16:42Ik zou als werkgever voorstellen om.op de looneisen van FNV in te gaan, maar om dat te bekostigen een plan maken om 10% van het personeel overbodig te verklaren en met de opdrachtgevers afspreken om 10% minder kilometers te rijden. Dan kun je wellicht e.e.a. nog rondrekenen.CamilleKreemers schreef: ↑zo 19 feb 2023, 15:15 Dus de vakbonden willen het OV om zeep helpen? Dit nodigt het OV de rug keren enorm uit en eigen auto's aanschaffen.
Mijn inziens is de looneis veel te stevig en is de huidige CAO mijn inziens prima. Volgens heeft de vakbond niet doorcdat verder staken reizigers wegjaagd en de looneis zal leiden tot rode cijfers en dus een ontslagronde.
Het wordt tijd dat de overheid ingrijpt en de staking verbied. Laat ze maar iets anders verzinnen maar pest iig niet de reiziger
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Acties in het streekvervoer
Gelukkig kan de overheid geen stakingen verbieden, maar komt daar een rechter aan te pas.
Ik heb geen onderschrift
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Acties in het streekvervoer
Misschien even goed lezen. Hij zegt 'niet zomaar', niet dat het überhaupt niet kan. Het zwart-witdenken wat je anderen verwijt in de rest van je betoog, hanteer je nu (onterecht) zelf. Hoe vervelend ook voor die herdenking, maar je kunt niet overal rekening mee houden bij het staken, anders kun je nooit meer staken. Er zijn namelijk altijd wel redenen te bedenken waarom het niet zou kunnen. En nee, stakingen kun je en ga je niet zomaar afzeggen of verplaatsen. Dat ze bij een ramp wél willen rijden doet daar niets aan af. Een herdenkingsbijeenkomst en een ramp zijn natuurlijk ook niet bepaald te vergelijken met elkaar qua impact.
Goh.
Re: Acties in het streekvervoer
Of de looneis reëel is of exorbitant doet niets af aan het stakingsrecht. En daarbij spelen er nog veel meer zaken, die zeer van belang zijn voor de toekomst van het OV.huibf schreef: ↑di 21 feb 2023, 16:5210% minder kilometers rijden? Nog minder dus. Daarbij zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk. 10% minder ritten is ook 10% wat de vervoerder krijgt van de provincie's. Of wilde je deze geweon weggegeven.Dennenboom schreef: ↑zo 19 feb 2023, 16:42Ik zou als werkgever voorstellen om.op de looneisen van FNV in te gaan, maar om dat te bekostigen een plan maken om 10% van het personeel overbodig te verklaren en met de opdrachtgevers afspreken om 10% minder kilometers te rijden. Dan kun je wellicht e.e.a. nog rondrekenen.CamilleKreemers schreef: ↑zo 19 feb 2023, 15:15 Dus de vakbonden willen het OV om zeep helpen? Dit nodigt het OV de rug keren enorm uit en eigen auto's aanschaffen.
Mijn inziens is de looneis veel te stevig en is de huidige CAO mijn inziens prima. Volgens heeft de vakbond niet doorcdat verder staken reizigers wegjaagd en de looneis zal leiden tot rode cijfers en dus een ontslagronde.
Het wordt tijd dat de overheid ingrijpt en de staking verbied. Laat ze maar iets anders verzinnen maar pest iig niet de reiziger
Re: Acties in het streekvervoer
Off- Topic:
Waarom herdenkt men de startdatum van een oorlog?
Het is toch geen verjaardag.. herdenken doe je na de bevrijding, lijkt mij.
Waarom herdenkt men de startdatum van een oorlog?
Het is toch geen verjaardag.. herdenken doe je na de bevrijding, lijkt mij.
Re: Acties in het streekvervoer
Zolang er geen einde is gekomen aan Poetin’s bloedvergieten, lijkt het mij logischer om de startdatum van de oorlog als herdenkingsdag te hanteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer
Het is alleen niet de startdatum van de oorlog, die begon namelijk in 2014 al.
Re: Acties in het streekvervoer
^^ volgend jaar dus een jubileum viering.
Dan rijden er vast bussen.. in spitstijden want de daluren zijn geschrapt ten faveure van een inflatiecorrectie..
Dan rijden er vast bussen.. in spitstijden want de daluren zijn geschrapt ten faveure van een inflatiecorrectie..
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Acties in het streekvervoer
Verjaardagen worden meestal gevierd. Een ramp wordt herdacht, meestal op de datum van de gebeurtenis. Het zou niet in mij opkomen voor de slachtoffers en nabestaanden van een ramp te willen bepalen wanneer en hoe zij gedenken wat hen overkomen is.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Acties in het streekvervoer
In de concessie IJssel-Vecht reed vorige week 30% van de bussen. Dat is nu 45%. Het begint er op te lijken dat de staking verloopt. Spijtig voor de chauffeurs, maar omdat de politiek weigert extra geld uit te trekken voor het streekvervoer wel onvermijdelijk.
Re: Acties in het streekvervoer
Uit nieuwsgierigheid: hoeveel krijg je betaald vanuit de stakingskas?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Acties in het streekvervoer
Één dag zegt niet zo veel. Het is maar net wie er ingeroosterd zijn.
In een andere sector hebben de stakingen effect gehad:
Ambtenaren krijgen minimaal 240 euro per maand én 2%, plus een vaste vrije dag op 5 mei. Dat is een loonsverhoging van 8 tot 12 procent, afhankelijk van de functie.
In een andere sector hebben de stakingen effect gehad:
Ambtenaren krijgen minimaal 240 euro per maand én 2%, plus een vaste vrije dag op 5 mei. Dat is een loonsverhoging van 8 tot 12 procent, afhankelijk van de functie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten