[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
CamilleKreemers
Berichten: 3233
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Wievank schreef: do 15 okt 2020, 14:34
M.b.t. DSSA: in alle varianten wordt gerekend met een dubbel kopstation (dus eigenlijk helemaal geen doorstroomstation), m.u.v. A2-corridor. Aan de westzijde wordt dit 4 sporen richting Haarlem, 2 richting Schiphol en 4 voor de A2-corridor. Aan de oostzijde wordt het 1 spoor voor de ICE, 4 richting Weesp en 4 voor de A2-corridor. Ook is hieraan te zien waarom er geen koppeling tussen Weesp en Haarlem in de plannen zit: deze sporen liggen niet allemaal in het verlengde van elkaar.
ik vind het wel jammer dat die koppeling onmogelijk wordt gemaakt tussen Haarlem en Weesp. Dit had wellicht een fors efficientere dienstregeling kunnen opleveren. Een spoor 2 tot 4 minuten bezetten is minder belastend dan de verplichte 6 bij een kering (en het terugbezetten van het spoor). Dit klinkt heel krap. Ook kan daardoor misschien de regionale bezetting toenemen.

Ik werk aan een dienstregeling voor de "ideeen over het OV", maar ga daar uit van 4 sporen Haarlem-Weesp, 4sporen Zaandam-Duivendrecht, 2x Sporen Schiphol en 1x Spoor International vertrek.

Met 11 sporen heb ik de hele dienstregeling bediend.
2x Sporen Schiphol is eentje vertrek AirportSprinter en ICD, de andere is voor aankomsten ervan.
Wievank
Berichten: 270
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wievank »

@Bemined:
Ik heb het niet zozeer over DSSA in PHS, maar vooral over de varianten in het ToekomstBeeld OV 2040 (TBOV 2040). De PHS varianten zijn namelijk allang weer achterhaald, mede doordat de verbouwing van Wp uitgesteld/afgesteld zijn (was een deelproject van OV SAAL).

@CamilleKreemers:
Met de verdeling zoals jij benoemt heb je wel een extra spoorbak/eilandperron nodig, die er niet is.
Zoals jij het noemt zou je uitkomen op:
Spoor 2 voor de ICE
Spoor 4, 5, 7 en 8 voor Hlm-Wp
Spoor 10-11 voor Shl-Wgm (waarmee je o.a. geen Eurostar kan bedienen)
Spoor 13, 14, 15 (welke helaas verdwijnt) en 16 (welke niet bestaat) voor Zd-Ut

De enige koppeling die eventueel mogelijk geacht wordt is als zowel Hlm-Asd als Asd-Wp beiden alleen nog maar met sprinters bediend zouden worden. Dan zou het namelijk eventueel mogelijk zijn dit op twee sporen af te handelen. Alleen dit is buitengewoon krap m.b.t. perronopvolging te Asd.
In een variant inclusief IC's wordt dat sowieso onmogelijk geacht, zelfs met toevoeging van een inhaalmogelijkheid te Ass en de bestaande bij Asdm.
CamilleKreemers
Berichten: 3233
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb de IC's op aankomst uit Weesp. X1 en vertrek nasr Haarlem x4 (elke 10 minuten). De sprinter komt aan om x7 en vertrek x9 in dezelfde richting.

Je hebt wel gelijk. Ik dacht dat er 5 eilandperrons waren.
Dan was mogelijk:
Spoor 15: International ri Schiphol
Spoor 14: vertrek naar Schiphol
Spoor 13: aankomst uit Schiphol
Spoor 11/10: IC/Spr van Utrecht naar Alkmaar
Spoor 8/7: IC/SPR van Weesp naar Haarlem
Spoor 5/4: IC/SPR van Alkmaar naar Utrecht
Spoor 2/1: IC/SPR van Haarlem naar Weesp (maar benodigd heel platform kruisen).

Er mist alleen een eilandperron😭
Bemined
Berichten: 2227
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Spoor 1 is inderdaad een kopspoor aan de westkant, dus op de onderste bundel zul je kerende treinen houden. En de Airportsprinter op 1/2 is helaas geen optie want daarvoor ligt de dive-under bij aansluiting Singelgracht verkeerd.
CamilleKreemers schreef: do 15 okt 2020, 15:12Een spoor 2 tot 4 minuten bezetten is minder belastend dan de verplichte 6 bij een kering (en het terugbezetten van het spoor).
Je moet echter wel bedenken dat de meeste perrons in DSSA in twee perronfases verdeeld worden. De perrons worden zo'n 650 meter lang waardoor er op de meeste perrons vanaf beide richtingen tegelijk gekeerd kan worden. Met doorgaande treinen is dat geen optie, dan kun je hooguit de sprinter voor de intercity zetten maar bij gebrek aan viersporigheid moet de sprinter dan vervolgens in Muiderpoort weer aan de kant om ingehaald te worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12710
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

De daadwerkelijke vervoersgroei in de regio Amsterdam was jaarlijks ruim 5% de afgelopen jaren, en de verwachting is dat zodra de maatregelen vervallen er weer opgestart wordt met zo'n 85% van vorig jaar. De combinatie van die twee zorgt voor de prognose dat in 2024 de vraag weer op het niveau van 2019 zal zitten.
Het vreemde is, dat de Stadsregio de ambitie heeft om het OV ook te laten groeien in de modal-shift, dus dat het harder groeit dan het autoverkeer. Dan moet je wel met een redelijke ambitie werken, want anders lukt dat niet. De plannen die er nu zijn stemmen mij niet zo vrolijk: het gaat heel veel geld kosten en feitelijk maar weinig capaciteit toevoegen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Staatslijn K
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

Het enige probleem in Amsterdam is dat de IC treinen richting Amersfoort en Almere niet in een kwartierdienst vallen. Anders was doorkoppeling zeker mogelijk. Misschien kan de spitstrein uit Enkhuizen door naar Amersfoort. Misschien kunnen de sprinters wel door naar Zwolle / Vathorst. Dan kan het zo:
IC (Enkhuizen - Hoorn) - Amsterdam CS - Amersfoort - (Deventer)
IC Den Haag CS - Haarlem - Almere Centrum
IC Vlissingen - Haarlem - Amsterdam CS (keren op spoor 1)
SPR Hoorn - Beverwijk - Zwolle
SPR Zandvoort - Amersfoort Vathorst

In de toekomst zou je dan buiten de spits elk kwartier naar Hoorn kunnen rijden en misschien ook naar Deventer.
Elke dag vanuit de Noordkop naar Amsterdam
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12710
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Met een paar fly-overs kun je wellicht ook de verbinding Amersfoort-Schiphol via de Westtak mogelijk maken (althans, nu is het ook mogelijk maar na de verbouwing van Centraal wordt het lastiger). Denk dat dat de onvrede uit die hoek wel wat kan wegnemen, waarmee je Almere-Amsterdam via Duivendrecht/Zuid aanbiedt en Amersfoort-Amsterdam via de klassieke route (via Centraal). Per slot van rekening doet dit denk ik wel het meest recht aan de feitelijke vervoersstromen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44621
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Staatslijn K schreef: do 15 okt 2020, 21:40 Het enige probleem in Amsterdam is dat de IC treinen richting Amersfoort en Almere niet in een kwartierdienst vallen. Anders was doorkoppeling zeker mogelijk. Misschien kan de spitstrein uit Enkhuizen door naar Amersfoort. Misschien kunnen de sprinters wel door naar Zwolle / Vathorst
De doorkoppelingen tussen Amersfoort/Zwolle en Hoorn die je nu voorstelt gaan na de verbouwing van Amsterdam Centraal niet meer mogelijk zijn, er komt een doorgaande corridor Utrecht - Zaandam waardoor een dive-under ten oosten van Amsterdam Centraal gebouwd gaat worden. De doorkoppelingen in de huidige dienstregeling zijn straks letterlijk in beton gegoten.
Rame à l'approche
Staatslijn K
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Staatslijn K »

Vinny schreef: do 15 okt 2020, 22:19 Met een paar fly-overs kun je wellicht ook de verbinding Amersfoort-Schiphol via de Westtak mogelijk maken (althans, nu is het ook mogelijk maar na de verbouwing van Centraal wordt het lastiger). Denk dat dat de onvrede uit die hoek wel wat kan wegnemen, waarmee je Almere-Amsterdam via Duivendrecht/Zuid aanbiedt en Amersfoort-Amsterdam via de klassieke route (via Centraal). Per slot van rekening doet dit denk ik wel het meest recht aan de feitelijke vervoersstromen.

Nadeel is wel dat je vanuit Amsterdam CS dan wel de overstap in Amersfoort richting Zwolle moet verbeteren. Anders gaat de reis naar het noorden wel heel erg toenemen. Overigens zou bij een frequentie verhoging tussen Zwolle (Groningen, desnoods met meer stops) en de rest van Nederland het wel een interessant idee zijn om juist de trein naar Utrecht vaker te laten rijden omdat je alle belangrijke plaatsen vaak even goed kan bereiken via Amersfoort / Utrecht als via Almere.

Verder weet ik niet of sprinters voldoen op het traject Amsterdam CS - Lelystad
Elke dag vanuit de Noordkop naar Amsterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten