OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44380
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Daarom moet je het korps conducteurs langzaam laten krimpen en bij de werving vooral inzetten op een groei van het aantal Veiligheid & Service-medewerkers. En het blijkt niet zelden dat de mensen zonder vervoerbewijs ook voor de meeste onrust zorgen in treinen en fysieke blokkades opwerpen werkt in de statistieken. En iedereen weet dat een percentage van 0% zwartrijders en overlast niet haalbaar is.
Rame à l'approche
VIRM
Berichten: 5212
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Nul procent zwartrijders is inderdaad onhaalbaar. Maar ga je met meer V&S de pakkans echt vergroten?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9063
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Ik betwijfel het. Utrecht Centraal heeft een van de grootste ploegen aan V&S in het land, en daar zie ik regelmatig tailgaters en poortspringers.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
PHS
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door PHS »

Suus schreef:Daarom moet je het korps conducteurs langzaam laten krimpen en bij de werving vooral inzetten op een groei van het aantal Veiligheid & Service-medewerkers. En het blijkt niet zelden dat de mensen zonder vervoerbewijs ook voor de meeste onrust zorgen in treinen en fysieke blokkades opwerpen werkt in de statistieken.
Zolang Veiligheid & Service vooral veel Veiligheid en weinig Service is, zie ik weinig in jouw voorstel. In plaats van een conducteur groepjes kleerkasten door de trein te laten marcheren, is nou niet bepaald uitnodigend voor de reiziger om vragen aan te stellen, om reisassistentie van te krijgen of om een praatje mee aan te knopen. Conducteurs hebben naast een controlerende functie ook een sociale functie, dat mis ik bij Veiligheid & Service.
Suus schreef:Stagneren van de investeringen in materieel is geen goed idee. Als de economie onverwachts over drie jaar weer terug is op het oude groeipad zitten we weer met een materieeltekort. Opnieuw investeren in ICM is ook een twijfelachtige investering.
Er kan best wat langer met de ICM, de SGM en de Traxx+ICR worden rondgereden, naar buitenlandse maatstaven zijn dat prima treinen die nog niet aan het einde van hun levensduur zitten. Een materieeltekort hoeft dus niet te ontstaan. Dat we in Nederland graag tijdig het materieel vernieuwen, is prettig voor de reiziger, maar in tijden van bezuinigingen gaat de portemonnee voor, en is het logisch om even geen nieuwe treinen te kopen. Des te meer omdat de verwachting is dat de deze reizigersdip tijdelijk is, wat aanleiding is voor tijdelijke, en geen structurele bezuinigingen. Ik vermoed dat de 1,3 miljard euro bezuinigingen dan ook vooral in de treinen zitten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44380
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

SGM moet in 2025 aan de kant staan, want sprinters moeten aan het eind van de concessie allemaal een gelijkvloerse instap hebben. De reizigers, omwonenden en ProRail willen maar al te graag af van TRAXX, dus dat moet ook zo snel mogelijk opbokken naar de leasemaatschappij.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5181
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door reisthijs »

Voor de SGM en ICR en de oudste ICMs is de vervanging allang besteld, ik ga er niet van uit dat NS de lopende bestellingen gaat annuleren. Dus met dit materieel veel langer doorrijden is helemaal niet nodig.

Stel dat de groei in 2023 weer op het oude niveau is, kan er dan nog steeds ICNG bijbesteld worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dennenboom
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Dennenboom »

Wat wel eens gebeurt is dat de levering van al besteld materieel in overleg met de fabrikant over een wat langere periode wordt uitgesmeerd.
Jultar
Berichten: 313
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Jultar »

DDNG gaat ook niet uitgesteld worden voor zover ik weet. DDZ moet gewoon echt vervangen worden. Het gaat om extra bestellingen ICNG die nu niet of later pas komen, als ik het goed heb. Die dingen zijn schreeuwend duur, dus als je ICM met wat extra DDNG kan vervangen in plaats van de dure ICNG, dan zijn dat weer miljoenen bespaard.
Daarvoor hoeft ICM slechts enkele jaren langer op het spoor te blijven.
Laatst gewijzigd door Jultar op wo 01 jul 2020, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan!
Berichten: 73
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daan! »

Waarom zouden ze überhaupt ICM willen vervangen door DDNG?

Ik zou sowieso alleen de series die over de HSL rijden laten rijden met ICNG en de rest laten rijden met DDNG en VIRM.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5181
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door reisthijs »

Als je alleen ICNG wil inzetten in series die over de HSL gaan, moet je ICM vervangen door DDNG.

Voor treinen die niet over de HSL gaan is er bij de aanbesteding de mogelijkheid open gehouden om een goedkopere variant van ICNG te bestellen, zonder de installatie voor 25 kV en/of met een lagere maximumsnelheid.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 5212
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Dus dan kun je in theorie vier ICNG-varianten krijgen? De reguliere HSL-variant, de Beneluxvariant, de Duitslandvariant (voor Den Haag - Aken) en de niet-HSL-variant. Maakt het lekker overzichtelijk voor de materieelinzet. :mrgreen:

Hoeveel duurder is een ICNG versus een nnieuwe Intercitydubbeldekker?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5181
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door reisthijs »

NS bestelde 79 ICNG's voor 800 miljoen, dat is dus gemiddeld ongeveer 10 miljoen per stuk.

Ter vergelijking, een voorbeeld van het soort dubbeldekkers dat NS wil aanschaffen: ODEG bestelde bij Siemens 23 Desiro HC's voor 300 miljoen, dat is 13 miljoen per stuk.

Een DDNG zou dus best wel eens duurder kunnen zijn dan een ICNG.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Daan!
Berichten: 73
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daan! »

Maar een DDNG biedt waarschijnlijk wel meer zitplaatsen per euro.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5181
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door reisthijs »

Maar wat heb je daar precies aan op, bijvoorbeeld, de Zeeuwse lijn? Wil je graag meer lege stoelen vervoeren?

ICNG is niet voor niets de aangewezen opvolger van ICM.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Daan!
Berichten: 73
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daan! »

Nu rijdt er op de Zeeuwse lijn ook VIRM, maar dan nog:
- De intercity vanuit Zeeland zou goed de HSL op kunnen waardoor alsnog ICNG nodig is daar.
- Veel treinen met enkele ICM-stellen zijn er niet. Het zou goed kunnen dat bijvoorbeeld 1 stel DDNG, 2 stellen ICM kunnen vervangen. Kortere composities dus.
Bemined
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Bemined »

VIRM schreef:Hoeveel duurder is een ICNG versus een nnieuwe Intercitydubbeldekker?
Tien-delige OMNEO dubbeldekkers kosten zo'n 15 miljoen per stuk:
https://www.bombardier.com/en/media/new ... f-type=all

Dan heb je het over treinen met 550 zitplaatsen, bijna het dubbele van ICNG (rekening houdend met dat die 79 stellen meer vijfjes dan achtjes bevat). Dus ja, dan lijkt me ICNG per zitplaats een stuk duurder.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5181
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door reisthijs »

Even rekenen:
In zo'n OMNEO kost een zitplaats € 27.272, bij ICNG kost een zitplaats gemiddeld € 32.000 (800 miljoen voor 25.000 zitplaatsen).
Voor drukte trajecten waar zoveel zitplaatsen nodig zijn zou de OMNEO dus voordeliger zijn.

Nou zijn dit wel lange OMNEO'S (dat drukt de prijs per zitplaats) versus meersysteem ICNG's.
Bij kortere treinstellen en budget-ICNG's zal het verschil een stuk kleiner zijn.

Zie bijvoorbeeld de Italiaanse broertjes van de ICNG, die zijn een stuk goedkoper.
https://www.alstom.com/press-releases-n ... trenitalia
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
dennistd
Berichten: 3762
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door dennistd »

En die OMNEO's zullen vast een zitplaatsindeling hebben die gebouwd is op Fransen, waardoor de gemiddelde Nederlander er niet fatsoenlijk in kan zitten :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44380
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Tel ook even het enorme aantal klapstoelen op de foto's: https://www.behance.net/gallery/6933709 ... m-Normandy
Rame à l'approche
sirvinniei
Berichten: 2746
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door sirvinniei »

Wat betreft de mondkapjesplicht (dat past ook nog steeds in dit draadje toch?). Kwam ik net een conductrice (met mondkapje) tegen die een ronde deed in de trein. Voor mij zaten twee mensen met een baby zonder mondkapje. De conductrice doet haar ronde, stopt bij het echtpaar zegt: "wat een schattige baby" en loopt gewoon door. Tsja, zo "bescherm" je jezelf ook niet :lol:
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 1770
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door en-es »

Okee.
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
VIRM
Berichten: 5212
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Heb je ze er op aangesproken? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13422
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Aking »

Hadden we niet een coronatopik? Of is het onterecht dat de kondoekoeïn nu ontslagen wordt omdat ze dr niks van zei en is ze zo een van de 2300 en daarmee ontopik? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
sirvinniei
Berichten: 2746
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door sirvinniei »

Sorry ik hou m'n mond :X
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13422
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Aking »

Geef dan in ieder geval antwoord op de vraag die je gesteld wordt :X

Of moeten we het antwoord daarop zelf invullen? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten