De omgekeerde drempels in Nijesyl liggen er niet voor niets. Het was een racebaan.Kampeerder schreef: ↑di 29 okt 2024, 21:09 Lijn 44 via Wijckel laten rijden biedt twee voordelen: een rechtstreekse en veel snellere verbinding van Wijckel naar Sneek, en ten tweede een kwartier reistijdbesparing door lijn 44 Bolsward te laten aansluiten op lijn 41 Heerenveen (in plaats van de koppeling op Balk Harich Rotonde). Nadeel is denk ik wel dat dit ten koste gaat van de aansluiting naar Lemmer op Vinkebuorren, want ik ben bang dat daar straks een kwartier wachttijd is vanaf lijn 44. Dus de reis naar Heerenveen zal er niet sneller op worden, want die is vanaf Wijckel 50 minuten en vanaf De Vinkebuorren via Lemmer iets meer dan 40 minuten.
Ik weet niet precies waar reizigers het meest naartoe gaan, maar mijn ervaring is (ik kom er niet heel vaak) dat er op de Vinkebuorren altijd veel overstappers zijn, zowel naar Lemmer als naar Sneek. Ik denk dat de meesten naar Lemmer gaan maar pin me daar niet op vast.
Het probleem in Nijesyl ligt toch echt aan de weginrichting en niet aan de bussen. Dit zie je ook op veel andere plekken: eerst drempels aanleggen, en vervolgens janken dat je huis uit elkaar trilt. In Nijesyl liggen een soort van omgekeerde drempels en dat zijn inderdaad ondingen. De oplossing tegen de trillingen is heel simpel: weg met die dingen. Hoe strakker de weg, hoe minder trillingen je hebt. En dan mogen ze nog blij zijn dat Qbuzz met dieselbussen gaat rijden, want elektrische bussen klappen nog drie keer zo hard over die drempels heen door hun veel te hoge gewicht.
Concessie Fryslân (2025-2034)
-
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
-
Alleen past dat niet qua rijtijden/aansluitingen, zeker niet in de spits. Je zou dan namelijk rond .20 aankomen op de Veerhaven, en rond .40 moeten vertrekken. De boot komt om .15 aan en vertrekt om .30. Een veel krappere aansluiting dan nu (20 minuten) wil je niet hebben op de boot, en een aansluiting van 40 minuten is ook weer erg overdreven. De andere kant op is een aansluiting van 20-25 minuten vanaf de boot ook veel te lang. En lijn 355 zit vast aan de treinknoop in Leeuwarden.zone2000 schreef: ↑di 29 okt 2024, 21:18Had zich imo mooi geleend voor het doortrekken van de qliner 355. Veel provinciale weg, weinig stops tussen Dokkum-Lauwersoog. Door dit deel aan de 51 te koppelen wordt het wel een hele lange zit.sirvinniei schreef: ↑di 29 okt 2024, 19:45 Bijzonder dat de bediening van Lauwersoog weer veranderd. Vervoerders weten echt niet goed wat ze daarmee moeten doen.
- Meltrain
- Donateur
Ze hadden beter van die druppelvormige drempels kunnen aanleggen: daar kunnen bussen geruisloos overheen, maar auto's worden er wel door afgeremd.Zonnig schreef: ↑di 29 okt 2024, 21:21De omgekeerde drempels in Nijesyl liggen er niet voor niets. Het was een racebaan.Kampeerder schreef: ↑di 29 okt 2024, 21:09 Lijn 44 via Wijckel laten rijden biedt twee voordelen: een rechtstreekse en veel snellere verbinding van Wijckel naar Sneek, en ten tweede een kwartier reistijdbesparing door lijn 44 Bolsward te laten aansluiten op lijn 41 Heerenveen (in plaats van de koppeling op Balk Harich Rotonde). Nadeel is denk ik wel dat dit ten koste gaat van de aansluiting naar Lemmer op Vinkebuorren, want ik ben bang dat daar straks een kwartier wachttijd is vanaf lijn 44. Dus de reis naar Heerenveen zal er niet sneller op worden, want die is vanaf Wijckel 50 minuten en vanaf De Vinkebuorren via Lemmer iets meer dan 40 minuten.
Ik weet niet precies waar reizigers het meest naartoe gaan, maar mijn ervaring is (ik kom er niet heel vaak) dat er op de Vinkebuorren altijd veel overstappers zijn, zowel naar Lemmer als naar Sneek. Ik denk dat de meesten naar Lemmer gaan maar pin me daar niet op vast.
Het probleem in Nijesyl ligt toch echt aan de weginrichting en niet aan de bussen. Dit zie je ook op veel andere plekken: eerst drempels aanleggen, en vervolgens janken dat je huis uit elkaar trilt. In Nijesyl liggen een soort van omgekeerde drempels en dat zijn inderdaad ondingen. De oplossing tegen de trillingen is heel simpel: weg met die dingen. Hoe strakker de weg, hoe minder trillingen je hebt. En dan mogen ze nog blij zijn dat Qbuzz met dieselbussen gaat rijden, want elektrische bussen klappen nog drie keer zo hard over die drempels heen door hun veel te hoge gewicht.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Ik ben groot voorstander van zulke drempels, maar dat is helaas iets wat ze in Fryslân nog niet echt ontdekt hebben. In Feanwâlden liggen er een paar, en lijn 42 bij Follega/Lemmer ook een aantal, maar verder zie ik ze nergens. Routes als lijn 20 en 115 zijn op dit moment echt een drama met al die drempels... Zulke lanceerinrichtingen werken eigenlijk ook averechts, want je hebt het grote beroepsverkeer er het meest mee (en die veroorzaken daarmee ook de meeste trillingen), terwijl auto's er met een veel hogere snelheid overheen kunnen.
-
Ik vind het vooral opvallend dat Qbuzz voor hoogvloers bussen blijft kiezen voor de Qliner lijnen. In het geval van lijn 114/115 is dat echt een grote stap terug voor mensen die slechter ter been zijn of alleen met een kinderwagen moeten reizen. En ja die bussen hebben een rolstoeift. Alleen kan ik uit ervaring zeggen dat die dingen bij Qbuzz dusdanig slecht onderhouden worden, waardoor je wanneer je in een rolstoel zit vaak niet mee kan. Waardoor dit type bussen er ve voor zorgen dat de mensen in een rolstoel of gewoon slecht ter been zijn de Qliner lijnen ontwijken. Van echt voor iedereen toegankelijk ov kun je dus helaas niet spreken. En dat terwijl er genoeg provincies zijn die laten zien dat je als vervoerder ook een meer toegankelijkere bus kan inzetten op HOV Lijnen, sterker nog voor ZHN heeft Qbuzz zelf ook het licht gezien door voor een low entry bus te kiezen voor hun snelbuzz /Rnet lijnen (netzoals Qliner HOV vervoer). Ik blijf het gewoon onbegrijpelijk vinden dat Qbuzz in het noorden aan hoogvloersbussen blijft vast houden die voor lang niet iedereen HOV isIk denk zelfde route als 114/115 naar Assen. Vind ik ook niet echt een Qliner-route, maar zal denk ik vooral zijn om vanuit Appelscha een snelle rechtstreekse verbinding met Drachten te behouden. Daarbij kan men vanuit Appelscha nu 1x/uur rechtstreeks naar Drachten/Leeuwarden en 1x/uur rechtstreeks naar Heerenveen, en uit de reizigersaantallen is kennelijk gebleken dat er veel meer reizigers doorreizen richting Drachten. Daarom is ook bewust de keuze gemaakt om vanuit Appelscha 2x/uur snel door te rijden naar Drachten, en lijn 15 als losse lijn Heerenveen-Oosterwolde in te leggen.
-
Wanneer zal de complete dienstregeling bekend worden? of in iedergeval meer informatie op de website van QBuzz zelf ?
-
Was een concessie eis, meen dat er in de reactienota ook een vraag over was, maar eigenlijk gewoon genegeerd werd. Als chauffeur zijnde zou het ook mijn voorkeur hebben, gebruik van de lift kost gewoon tijd.Lange_Dre schreef: ↑di 29 okt 2024, 23:34Ik vind het vooral opvallend dat Qbuzz voor hoogvloers bussen blijft kiezen voor de Qliner lijnen. In het geval van lijn 114/115 is dat echt een grote stap terug voor mensen die slechter ter been zijn of alleen met een kinderwagen moeten reizen. En ja die bussen hebben een rolstoeift. Alleen kan ik uit ervaring zeggen dat die dingen bij Qbuzz dusdanig slecht onderhouden worden, waardoor je wanneer je in een rolstoel zit vaak niet mee kan. Waardoor dit type bussen er ve voor zorgen dat de mensen in een rolstoel of gewoon slecht ter been zijn de Qliner lijnen ontwijken. Van echt voor iedereen toegankelijk ov kun je dus helaas niet spreken. En dat terwijl er genoeg provincies zijn die laten zien dat je als vervoerder ook een meer toegankelijkere bus kan inzetten op HOV Lijnen, sterker nog voor ZHN heeft Qbuzz zelf ook het licht gezien door voor een low entry bus te kiezen voor hun snelbuzz /Rnet lijnen (netzoals Qliner HOV vervoer). Ik blijf het gewoon onbegrijpelijk vinden dat Qbuzz in het noorden aan hoogvloersbussen blijft vast houden die voor lang niet iedereen HOV isIk denk zelfde route als 114/115 naar Assen. Vind ik ook niet echt een Qliner-route, maar zal denk ik vooral zijn om vanuit Appelscha een snelle rechtstreekse verbinding met Drachten te behouden. Daarbij kan men vanuit Appelscha nu 1x/uur rechtstreeks naar Drachten/Leeuwarden en 1x/uur rechtstreeks naar Heerenveen, en uit de reizigersaantallen is kennelijk gebleken dat er veel meer reizigers doorreizen richting Drachten. Daarom is ook bewust de keuze gemaakt om vanuit Appelscha 2x/uur snel door te rijden naar Drachten, en lijn 15 als losse lijn Heerenveen-Oosterwolde in te leggen.![]()
-
Hogevloersbussen op Qliners heeft meerdere redenen. Ten eerste het comfort: in een lagevloersbus krijg je nooit dezelfde vering en wegligging. We hebben bij Arriva ook enkele Volvo's op de Qliners en ik vind het verschrikkelijke dingen, niet omdat ze zo slecht rijden, maar omdat een Intouro gewoonweg honderd keer comfortabeler rijdt. Zeker op lange ritten zoals 315 en 350 is een semi-touringcar echt niks te veel gevraagd.
Daarnaast biedt een hogevloers bus domweg meer capaciteit: in GD stromen nu een paar lagevloers, 15 meter MANs in als vervangers voor de Setra's, maar deze hebben maar 51 zitplaatsen, hetzelfde aantal als een 2 meter kortere Intouro. Qbuzz heeft niet voor niks gekozen voor de inzet van een aantal extra lange Qliners in Fryslân om meer capaciteit te kunnen bieden waar dat wenselijk is.
De rolstoellift werkt prima is mijn ervaring, maar er zijn maar weinig rolstoelers in de bus. Dat heeft niks met de Qliner te maken, want ook in de lagevloers streekbussen heb ik vrijwel nooit rolstoelen. Ik ken een paar vaste reizigers in de provincie die regelmatig met hun rolstoel reizen, en die doen dat waar dat van toepassing is ook gewoon met de Qliner. Als de rolstoellift niet werkt kan die altijd nog handmatig bediend worden. Er zijn hooguit een aantal chauffeurs die er gewoon geen zin in hebben en bij voorbaat al zeggen dat de lift kapot is. Het is aan Qbuzz om iedere chauffeur goed te instrueren (Arriva geeft regelmatig instructies!) en ervoor te zorgen dat onwillige chauffeurs op hun donder krijgen. En daarnaast is mijn ervaring dat de betreffende reizigers zelf ook perfect weten hoe de lift werkt
Verder stel ik voor om deze discussie gewoon niet meer te voeren hier, want volgens mij is deze discussie elders al vaak zat gevoerd.
Daarnaast biedt een hogevloers bus domweg meer capaciteit: in GD stromen nu een paar lagevloers, 15 meter MANs in als vervangers voor de Setra's, maar deze hebben maar 51 zitplaatsen, hetzelfde aantal als een 2 meter kortere Intouro. Qbuzz heeft niet voor niks gekozen voor de inzet van een aantal extra lange Qliners in Fryslân om meer capaciteit te kunnen bieden waar dat wenselijk is.
De rolstoellift werkt prima is mijn ervaring, maar er zijn maar weinig rolstoelers in de bus. Dat heeft niks met de Qliner te maken, want ook in de lagevloers streekbussen heb ik vrijwel nooit rolstoelen. Ik ken een paar vaste reizigers in de provincie die regelmatig met hun rolstoel reizen, en die doen dat waar dat van toepassing is ook gewoon met de Qliner. Als de rolstoellift niet werkt kan die altijd nog handmatig bediend worden. Er zijn hooguit een aantal chauffeurs die er gewoon geen zin in hebben en bij voorbaat al zeggen dat de lift kapot is. Het is aan Qbuzz om iedere chauffeur goed te instrueren (Arriva geeft regelmatig instructies!) en ervoor te zorgen dat onwillige chauffeurs op hun donder krijgen. En daarnaast is mijn ervaring dat de betreffende reizigers zelf ook perfect weten hoe de lift werkt

Verder stel ik voor om deze discussie gewoon niet meer te voeren hier, want volgens mij is deze discussie elders al vaak zat gevoerd.
-
kunnen ze de 380 dan niet beter via n381 bij hoogsmilde naar assen laten afslaan dat lijkt mij meer een traject voor een qliner
en dan de 15 binnen door laten rijden
en dan de 15 binnen door laten rijden
-
-
Maar wat ik lees gaat de 15 alleen het traject Oosterwolde-Heerenveen rijden
- Vinny
Het probleem is vooral dat er veel doorgaand verkeer rijdt, en dat is met het autoluw maken van de Sneker binnenstad alleen maar meer geworden. Eigenlijk zou de gemeente een rondweg moeten aanleggen.De omgekeerde drempels in Nijesyl liggen er niet voor niets. Het was een racebaan.
Dan zal je dit haventje moeten uitkopen:
https://maps.app.goo.gl/oXA9Xk7FdhM7DC2Z9
Gebeurt de komende 50 jaar dus niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Wat voegt het uitkopen van die haven toe? Sowieso met al het omliggende water. Een rondweg? Tamelijk duur plan lijkt me
-
https://maps.app.goo.gl/vVtQnB5Xrckgpmac8?g_st=ic
Als je hier naar links kijkt en dan dat daar een aquaduct/viaduct kan worden gebouwd. Waar je dan onder het spoor en het water door kunt, kom je na een tijdje weer in de richting van de zuidwesthoekweg. Hier is wel wat meer ruimte voor een (halve) rondweg maar ja, al deze plannen gaan natuurlijk wel wat kosten en wat landschap doorkruisen.
Als je hier naar links kijkt en dan dat daar een aquaduct/viaduct kan worden gebouwd. Waar je dan onder het spoor en het water door kunt, kom je na een tijdje weer in de richting van de zuidwesthoekweg. Hier is wel wat meer ruimte voor een (halve) rondweg maar ja, al deze plannen gaan natuurlijk wel wat kosten en wat landschap doorkruisen.
-
Ik denk echter dat er dan wel sprake zou zijn van overcapaciteit op Oosterwolde - Assen, aangezien je daar dan 3x/uur (of meer) een bus zou laten rijden terwijl dat nu 2x/uur is. Als je dan wat had gewild met de N381, dan was de Qliner naar Beilen (met aansluiting van/naar Emmen en op trein) wellicht logischer geweest i.c.m. een halfuursdienst via Appelscha naar Assen. Dat had immers de reistijd van Oosterwolde naar Zwolle en verder nog kunnen verkorten.
Met wijzigingen in die hoek van de provincie zit je echter hoogstwaarschijnlijk wel met overleg met OV-bureau Groningen-Drenthe, aangezien die wijzigingen waarschijnlijk ook invloed hebben op hun concessie(s).
- Vinny
Langs het spoor was ooit een weg gepland van Sneek naar Koudum. Bij Nijesyl is die strook volgens mij nog altijd vrijgehouden behalve dus bij de jachthaven. Of je moet twee keer het spoor kruisen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Sinds de N7 bij Sneek (zuid) er in de huidige vorm is stuurt de gemeente SWF bewust aan op het rijden via hoofdwegen en de rondweg, niet binnendoor.
Daarvoor is er in de N354 bij IJlst een Ovonde gekomen zodat het verkeer uit IJlst makkelijker de N354 op kan komen.
Er is rond SNeek een rondweg (N354 + N7).
In Sneek zijn er aan[passingen gedaan imbt het autoluw maken.
Het busvervoer heeft juist meer doorgang en minder hinderende auto's.
Dat nu juist een nieuwe vervoerder de Singel mijdt is zeer vreemd te noemen.
In het Centrum + Frieswijkstraat stappen veel passagiers op / uit.
Daarvoor is er in de N354 bij IJlst een Ovonde gekomen zodat het verkeer uit IJlst makkelijker de N354 op kan komen.
Er is rond SNeek een rondweg (N354 + N7).
In Sneek zijn er aan[passingen gedaan imbt het autoluw maken.
Het busvervoer heeft juist meer doorgang en minder hinderende auto's.
Dat nu juist een nieuwe vervoerder de Singel mijdt is zeer vreemd te noemen.
-
Ik ben benieuwd wanneer ze verder met de stalling gaan in Alkmaar, er staat nu een portocabine
- Vinny
De andere buslijnen blijven wel rijden via de Singel, als ik de uitsnijde van de lijnnetkaart bekijk. Dus voor reizigers uit Balk, Hommerts, Jutryp, Gaastmeer en Oudega verandert er niets. Alleen reizigers uit Follega en Lemmer die naar het centrum van Sneek willen hoeven iets meer te lopen (of overstappen).Dat nu juist een nieuwe vervoerder de Singel mijdt is zeer vreemd te noemen.
-
is er nog nieuws over lijn 320 380 14 84
hoe zit het met de avonduren en het weekend want ik kon lijntaxi 584 niet terug zien in de kaart
blijven 14 en 84 in de weekenden en avonduren doorrijden ?
hoe zit het met de avonduren en het weekend want ik kon lijntaxi 584 niet terug zien in de kaart
blijven 14 en 84 in de weekenden en avonduren doorrijden ?
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
De dienstregeling is nog niet bekend…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
... Als vervangers voor de Setra's. Wellicht Off-topic maar waar gaat (een deel van, deze Mans vervangen ze niet allemaal, samen met de 6 Volvo's die daar ook instromen kom je op 17) deze bussen dan heen?Kampeerder schreef: ↑wo 30 okt 2024, 00:43 Hogevloersbussen op Qliners heeft meerdere redenen. Ten eerste het comfort: in een lagevloersbus krijg je nooit dezelfde vering en wegligging. We hebben bij Arriva ook enkele Volvo's op de Qliners en ik vind het verschrikkelijke dingen, niet omdat ze zo slecht rijden, maar omdat een Intouro gewoonweg honderd keer comfortabeler rijdt. Zeker op lange ritten zoals 315 en 350 is een semi-touringcar echt niks te veel gevraagd.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
- Lijn 45
- Contacteer:
Er gaan Integro's (en misschien ook Setra's) naar Fryslân.
-
waarom laten ze de 380 assen drachten Transferium Oost niet doorijden naar Drachten Van Knobelsdorffplein
voor scholieren toch veel makkelijker
voor scholieren toch veel makkelijker
-
Dat rijdt hij ook...