Concessie Fryslân (2025-2034)
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
De dienstregeling is nog niet bekend, maar er zal vast een goede aansluiting komen in Drachten. De Qliners krijgen langere bussen dan nu het geval is, dus dat zorgt daarbij voor meer capaciteit.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
-
Als ik het allemaal goed lees, krijg je het volgende:
Wijnjewoude krijgt met lijn 380 2x/uur (of vaker?) een verbinding tussen Drachten en Oosterwolde (en door naar Assen) via de provinciale weg. Lijn 114, die nu nog 1x/uur die route rijdt, komt te vervallen. Daarnaast blijft lijn 14 nog altijd 1x/uur door het dorp rijden. De rechtstreekse verbinding(en) met Leeuwarden vallen volledig weg: overstappen op lijn 320 wordt standaard (en daarvan wordt gemeld dat het een "goede aansluiting" wordt).
Wijnjewoude krijgt met lijn 380 2x/uur (of vaker?) een verbinding tussen Drachten en Oosterwolde (en door naar Assen) via de provinciale weg. Lijn 114, die nu nog 1x/uur die route rijdt, komt te vervallen. Daarnaast blijft lijn 14 nog altijd 1x/uur door het dorp rijden. De rechtstreekse verbinding(en) met Leeuwarden vallen volledig weg: overstappen op lijn 320 wordt standaard (en daarvan wordt gemeld dat het een "goede aansluiting" wordt).
-
De halte aan de provinciale weg voor Wijnjewoude (Weinterp) is 1,5km (20 minuten lopen) verwijderd van het dorp, waar nu lijn 14 nog door komt.
-
Zeker, maar het is voor een deel van de bewoners van Wijnjewoude (namelijk diegenen die fietsen naar de halte geen probleem vinden) wel een alternatief. Daarnaast noemde ik lijn 14 ook al. 

-
Dit is in het belang van Bakhuizen, Hemelum, Koudum en omstreken (5000 mensen). Reistijd Bakhuizen - Sneek gaat van 60 naar 40 minuten. Koudum - Sneek naar 30 minuten (fietsen naar het station is onaantrekkelijk).
-
Dan kun je beter lijn 45 doortrekken naar Bakhuizen. Nu eindigt lijn 45 nog in the middle of nowhere, terwijl er op 5 min. rijden twee dorpen liggen die geen fatsoenlijke verbinding met de steden hebben.
Wat zijn trouwens de belangrijkste doelbestemmingen van reizigers vanuit Bakhuizen en Hemelum? Sneek en Leeuwarden? of eerder Balk, Lemmer, Heerenveen of Bolsward?
Wat zijn trouwens de belangrijkste doelbestemmingen van reizigers vanuit Bakhuizen en Hemelum? Sneek en Leeuwarden? of eerder Balk, Lemmer, Heerenveen of Bolsward?
- Meltrain
- Donateur
Het valt me op dat Oudehaske en Haskerhorne hun bediening in het weekend verliezen. Lijn 191 wordt immers opgeheven, lijn 99 rijdt niet via die dorpen en lijn 95 rijdt niet in het weekend (op dat traject).
Waarom? Vanaf Koudum is het maximaal 15 minuten fietsen naar het station over een (zo te zien) vrijliggend fietspad.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Vanuit Bakhuizen is de snelste reisoptie momenteel met buurtbus 103 (vertrek --:54) naar Stavoren en daar de trein. Om aan te kunnen sluiten op Workum, zelfs al zou je met een 12 meter kunnen keren (wat niet kan momenteel), moet je 10 minuten eerder rijden om aan te sluiten op dezelfde trein. Dan is de reistijd winst 6 minuten.Roeland schreef: ↑di 29 okt 2024, 12:18 Dan kun je beter lijn 45 doortrekken naar Bakhuizen. Nu eindigt lijn 45 nog in the middle of nowhere, terwijl er op 5 min. rijden twee dorpen liggen die geen fatsoenlijke verbinding met de steden hebben.
Op het moment dat de meeste reizigers reizen is er nog een optie met lijn 45, die hoef je daar niet voor door te trekken, die heeft daar in de middle of nowhere namelijk wel een busstation met cross-platform overstap op lijn 44.
Enkel Koudum komt er wat bekaaider vanaf, maar ik zou zeggen dat mensen met fietsen + trein en 44 + 99 (straks 390) nog steeds twee redelijke opties hebben. En voor mensen die niet over willen stappen is er straks ook nog een (langzamere) optie.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Het valt mij overigens op dat er geen serie stadsbussen voor Leeuwarden is besteld. De huidige elektrische bussen gaan naar de eilanden dus dan blijft er verder weinig over. In veel andere steden waar Qbuzz rijdt hebben ze specifieke stadsbussen (Groningen, Assen, Emmen, Utrecht, Dordrecht, Leiden, Gouda, Alphen a/d Rijn).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Updates:
Updates:
- Lijn 45
- Contacteer:
De Crossways lijken niet de laagste nummers van de concessie te krijgen (daar zet Qbuzz de stadsbussen), dus er lijkt minstens een serie (de Altassen?) specifiek voor stadslijnen besteld te zijn.
-
Lijn 45 eindigt dan wel bij Flinkeboskje, maar sluit daar altijd goed aan op lijn 44 in beide richtingen. Of lijn 44 in de nieuwe dienstregeling nog steeds zo'n mooie knoop heeft op Flinkeboskje durf ik niet te zeggen, maar men zal zich vast inspannen om lijn 45 zo goed mogelijk aan te laten sluiten.
Als je in de nieuwe dienstregeling met lijn Workum station zou rijden met lijn 44, denk ik dat je een aansluiting van zo'n tien minuten zou hebben op de treinknoop. Ik betwijfel echter of je daarmee zo veel sneller bent naar Sneek. Naar het station duurt met de trein een kwartier plus overstaptijd, via Bolsward duurt zo'n 35-40 minuten. Je zal dus naar Sneek station ruim een kwartier sneller zijn, maar dit is niet voor iedereen de eindbestemming. Op dit moment stappen heel veel reizigers in Bolsward over op lijn 99, maar vanuit lijn 99 stapt 's ochtends het grootste deel uit bij Antonius Ziekenhuis. Voor deze scholieren is een reis per trein dus niet sneller, en vanuit de trein uit Stavoren heb je een vrij krappe overstap op de bus naar Antonius. In de nieuwe dienstregeling vermoed ik dat lijn 44 zal aansluiten op de 390 naar Sneek en de 92 naar Leeuwarden. Reistijd naar Leeuwarden zal met overstap op 92 ook ongeveer gelijk zijn aan de trein vanaf Workum.
Keren op station Workum kan overigens wel met een bus. Bij het station zelf is onwenselijk, maar honderd meter verderop kan gekeerd worden op het terrein van (als ik mij goed herinner) Friesland Campina. Daar moest ik afgelopen zomer met TVV bussen ook keren. Nadeel van via station Workum rijden is dat je de busknoop in Bolsward gaat missen.
Lijn 84 krijgt ook een nieuwe route en gaat vanaf Ureterp niet via Frieschepalen, maar via Wijnjewoude naar Bakkeveen rijden. Daarmee krijgen zowel Wijnjewoude als Bakkeveen een scheve halfuursdienst, wat een flinke verbetering is. Daarnaast zou lijn 84 ook nog enkele extra spitsritten krijgen, want met name in de rit die nu om 8:10 in Drachten aankomt zitten de passagiers zowat tegen de voordeur aan geplakt.
Ik vind de keuze qua route wel interessant, want zowel lijn 14 als lijn 84 gaan dus over de klinkerweg tussen Wijnjewoude en Bakkeveen rijden. De breedte/inrichting van de weg met bomen dicht op de weg is de reden dat Arriva hier liever niet met grote bussen langs wilde rijden. De weg is inderdaad niet geweldig, maar het kan wel met een bus. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de route van lijn 12 (straks 13) naar Houtigehage.
Als je in de nieuwe dienstregeling met lijn Workum station zou rijden met lijn 44, denk ik dat je een aansluiting van zo'n tien minuten zou hebben op de treinknoop. Ik betwijfel echter of je daarmee zo veel sneller bent naar Sneek. Naar het station duurt met de trein een kwartier plus overstaptijd, via Bolsward duurt zo'n 35-40 minuten. Je zal dus naar Sneek station ruim een kwartier sneller zijn, maar dit is niet voor iedereen de eindbestemming. Op dit moment stappen heel veel reizigers in Bolsward over op lijn 99, maar vanuit lijn 99 stapt 's ochtends het grootste deel uit bij Antonius Ziekenhuis. Voor deze scholieren is een reis per trein dus niet sneller, en vanuit de trein uit Stavoren heb je een vrij krappe overstap op de bus naar Antonius. In de nieuwe dienstregeling vermoed ik dat lijn 44 zal aansluiten op de 390 naar Sneek en de 92 naar Leeuwarden. Reistijd naar Leeuwarden zal met overstap op 92 ook ongeveer gelijk zijn aan de trein vanaf Workum.
Keren op station Workum kan overigens wel met een bus. Bij het station zelf is onwenselijk, maar honderd meter verderop kan gekeerd worden op het terrein van (als ik mij goed herinner) Friesland Campina. Daar moest ik afgelopen zomer met TVV bussen ook keren. Nadeel van via station Workum rijden is dat je de busknoop in Bolsward gaat missen.
Qliner 380 wordt de basislijn Drachten - Oosterwolde en neemt daarmee die functie over van lijn 14/114. Nu nog vormen lijn 14/114 samen een (in Oosterwolde scheve) halfuursdienst op dit traject, maar de 114 vervalt en lijn 14 verliest de functie en zal enkel nog bedoeld zijn ter ontsluiting van de dorpen. Lijn 14 wordt namelijk nog tien minuten langzamer tussen Drachten en Wijnjewoude, omdat deze via Frieschepalen en Bakkeveen gaat rijden. Tussen Drachten en Oosterwolde is lijn 380 altijd sneller.iamthedutchdude schreef: ↑di 29 okt 2024, 10:23 Als ik het allemaal goed lees, krijg je het volgende:
Lijn 84 krijgt ook een nieuwe route en gaat vanaf Ureterp niet via Frieschepalen, maar via Wijnjewoude naar Bakkeveen rijden. Daarmee krijgen zowel Wijnjewoude als Bakkeveen een scheve halfuursdienst, wat een flinke verbetering is. Daarnaast zou lijn 84 ook nog enkele extra spitsritten krijgen, want met name in de rit die nu om 8:10 in Drachten aankomt zitten de passagiers zowat tegen de voordeur aan geplakt.
Ik vind de keuze qua route wel interessant, want zowel lijn 14 als lijn 84 gaan dus over de klinkerweg tussen Wijnjewoude en Bakkeveen rijden. De breedte/inrichting van de weg met bomen dicht op de weg is de reden dat Arriva hier liever niet met grote bussen langs wilde rijden. De weg is inderdaad niet geweldig, maar het kan wel met een bus. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de route van lijn 12 (straks 13) naar Houtigehage.
-
Ik weet niet precies hoe het qua materieel zit, maar het lijkt er nu op dat dit gemengd zal worden. Diensten voor de stad blijven in ieder geval wel gescheiden van streek. De Altassen zullen voor de streek bedoeld zijn, al sluit ik niet uit dat ze ook op de stad zullen rijden. In ieder geval lijn 26, 27, 35, 52, 93, 94 zullen met deze busjes worden gereden, lijn 56 gedeeltelijk en ik denk lijn 75 ook. Andere mogelijke kandidaten zijn lijn 28 en 96. Als ik snel even reken heb je voor lijn 26 zo'n twee busjes nodig, lijn 27 drie, voor lijn 35/93/94 minstens vijf en voor lijn 75 ook twee. Dan nog één busje naar Dokkum voor 52/56 en dan zit je al op 13 van de 17. Mogelijk komt er wel een aparte serie Crossways voor de stad maar daar is nog niks over bekend.
-
zou het niet handiger zijn om de 380 assen drachten niet na Drachten Transferium Oost op de route van de 320 door te laten rijden naar leeuwarden als extra bus in de spits
ik zag ook dat de 84 en de 14 een nieuwe route krijgen en de 14 van wijnjewoude naar via bakkeveen naar drachten gaat en dat de 84 van bakkeveen via wijnjewoude naar drachten rijd
ik zag ook dat de 84 en de 14 een nieuwe route krijgen en de 14 van wijnjewoude naar via bakkeveen naar drachten gaat en dat de 84 van bakkeveen via wijnjewoude naar drachten rijd
-
En 380 rijdt die vanaf Oosterwolde nu net als de 115? Niet echt een traject voor een hogevloersbus met vele haltes o a in de Smildes en Assen zelf. Of zal die sneller gaan?
-
Lijn 380 sluit aan op de busknoop met 320 die doorrijdt van/naar Heerenveen. Vanuit Leeuwarden is het belangrijk dat er met de Qliner een rechtstreekse verbinding blijft met het Van Knobelsdorffplein, dus daarom zal die keuze wel gemaakt zijn.
Ik denk zelfde route als 114/115 naar Assen. Vind ik ook niet echt een Qliner-route, maar zal denk ik vooral zijn om vanuit Appelscha een snelle rechtstreekse verbinding met Drachten te behouden. Daarbij kan men vanuit Appelscha nu 1x/uur rechtstreeks naar Drachten/Leeuwarden en 1x/uur rechtstreeks naar Heerenveen, en uit de reizigersaantallen is kennelijk gebleken dat er veel meer reizigers doorreizen richting Drachten. Daarom is ook bewust de keuze gemaakt om vanuit Appelscha 2x/uur snel door te rijden naar Drachten, en lijn 15 als losse lijn Heerenveen-Oosterwolde in te leggen.nv_busfreak schreef: ↑di 29 okt 2024, 15:18 En 380 rijdt die vanaf Oosterwolde nu net als de 115? Niet echt een traject voor een hogevloersbus met vele haltes o a in de Smildes en Assen zelf. Of zal die sneller gaan?
-
wat is de buslijn 26 vanaf akkrum
-
Lijn 95 gaat ook op zaterdag van H’veen naar Lw vv rijden (overdag). In de vroege ochtend en tot een uur of 23 in de avond alleen tussen Joure en H’veen. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaat lijn 95 op zondag ook rijden tussen grofweg 9 en 23 uur alleen tussen Joure en H’veen. Dus Oudehakse en Haskerhorne verliezen hun verbinding niet
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 29 okt 2024, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verbeterd
Reden: Quote verbeterd
-
Op de kaartjes lijkt het één lange lijn Akkrum - Aldeboarn - Gorredijk - Jubbega - Oldeberkoop - Noordwolde en daarmee een combinatie van verschillende lijntaxi's en scholierenlijnen. Of dat een spitsdienst moet worden of wat het idee ervan is, is voor mij onduidelijk. In de presentatie komt alleen aan bod dat er op Akkrum - Gorredijk en op Gorredijk - Noordwolde meer ritten komen.
-
Kan dat duiden op een koppeling op de lijn Heerenveen - Noordwolde?
-
Lijn 26 is een nieuwe spitslijn van Akkrum via Gorredijk naar Noordwolde, volgens de route van de huidige lijnen 621 en 519. Deze lijn wordt met midibusjes gereden en wordt daarom dus ook niet gekoppeld aan lijn 17.
-
Bijzonder dat de bediening van Lauwersoog weer veranderd. Vervoerders weten echt niet goed wat ze daarmee moeten doen.
Ik vind lijn 1 ook straks wel een hele bijzondere stadslijn: 6 kilometer over de snelweg.
Ik vind lijn 1 ook straks wel een hele bijzondere stadslijn: 6 kilometer over de snelweg.
Ik heb geen onderschrift
-
Qbuzz past dit concept al langer toe, bijvoorbeeld met lijn 3 in Groningen-Drenthe. Die stadslijn rijdt vanaf Groningen naar Leek en gaat ongeveer 9 kilometer over de snelweg. Qbuzz is dus zeker al bekend met zo een concept. 

-
Hier zijn meerdere redenen voor:
1) Comfort/gemak: de zuidwestelijke wind heeft vrij spel over de landerijen, genoeg mensen kiezen daarom voor de trage verbinding via Bolsward;
2) Potentieel: ik zie veel mensen gebracht/gehaald worden van dat station uit Koudum;
3) Psychologisch: je fiets letterlijk in de exact tegenovergestelde richting van je eindbestemming toe, wat contra-intuïtief is.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Misschien kan een buschauffeur die in die regio rijdt deze beantwoorden.
Als onderstaande routes door kunstmatige intelligentie bedacht zijn dan lijkt er een behoorlijke vervoersvraag vanuit Gaasterland naar Heerenveen te zijn; dusdanig groot om het vertragen van lijn 44 met ~5 minuten te rechtvaardigen.

Het kan natuurlijk ook gedaan zijn omdat het simpelweg past: de bus komt vanuit Bolsward en waar deze vertrektijd in Bolsward op gebaseerd is, dat gaat mijn verstand te boven.
Wel lijkt het mij balen voor de passagiers die in het oosten van Balk wonen en naar Lemmer moeten, want zij krijgen er misschien wel 5 minuten bij.
Er is in mijn ervaring wel een significante groep reizigers tussen Balk en Lemmer: reizigers die naar Groningen/Emmeloord gaan stappen daar op de bus. In Emmeloord zit tevens een ROC waar redelijk wat leerlingen uit Lemmer en Balk opzitten.
Reizigers tussen Balk en Heerenveen/Zwolle kiezen veelal voor lijn 41.
Het is ongeveer 800 meter lopen naar het ROC en 400 naar de middelbare school. Eigenlijk zou je van deze afstanden de afstand tot halte Antonius Ziekenhuis af moeten halen waardoor je op respectievelijk 600 en 25 meter extra lopen komt. Lopen zal waarschijnlijk sneller zijn dan overstappen.Kampeerder schreef: Voor deze scholieren is een reis per trein dus niet sneller, en vanuit de trein uit Stavoren heb je een vrij krappe overstap op de bus naar Antonius.
Dit is een interessant artikel trouwens:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... e-schudden
Het verbaast me dat de media het nog niet opgepikt heeft dat er mogelijk 4 bussen per uur door Nijesyl heen gaan 'razen'.
-
Lijn 44 via Wijckel laten rijden biedt twee voordelen: een rechtstreekse en veel snellere verbinding van Wijckel naar Sneek, en ten tweede een kwartier reistijdbesparing door lijn 44 Bolsward te laten aansluiten op lijn 41 Heerenveen (in plaats van de koppeling op Balk Harich Rotonde). Nadeel is denk ik wel dat dit ten koste gaat van de aansluiting naar Lemmer op Vinkebuorren, want ik ben bang dat daar straks een kwartier wachttijd is vanaf lijn 44. Dus de reis naar Heerenveen zal er niet sneller op worden, want die is vanaf Wijckel 50 minuten en vanaf De Vinkebuorren via Lemmer iets meer dan 40 minuten.
Ik weet niet precies waar reizigers het meest naartoe gaan, maar mijn ervaring is (ik kom er niet heel vaak) dat er op de Vinkebuorren altijd veel overstappers zijn, zowel naar Lemmer als naar Sneek. Ik denk dat de meesten naar Lemmer gaan maar pin me daar niet op vast.
Het probleem in Nijesyl ligt toch echt aan de weginrichting en niet aan de bussen. Dit zie je ook op veel andere plekken: eerst drempels aanleggen, en vervolgens janken dat je huis uit elkaar trilt. In Nijesyl liggen een soort van omgekeerde drempels en dat zijn inderdaad ondingen. De oplossing tegen de trillingen is heel simpel: weg met die dingen. Hoe strakker de weg, hoe minder trillingen je hebt. En dan mogen ze nog blij zijn dat Qbuzz met dieselbussen gaat rijden, want elektrische bussen klappen nog drie keer zo hard over die drempels heen door hun veel te hoge gewicht.
Ik weet niet precies waar reizigers het meest naartoe gaan, maar mijn ervaring is (ik kom er niet heel vaak) dat er op de Vinkebuorren altijd veel overstappers zijn, zowel naar Lemmer als naar Sneek. Ik denk dat de meesten naar Lemmer gaan maar pin me daar niet op vast.
Het probleem in Nijesyl ligt toch echt aan de weginrichting en niet aan de bussen. Dit zie je ook op veel andere plekken: eerst drempels aanleggen, en vervolgens janken dat je huis uit elkaar trilt. In Nijesyl liggen een soort van omgekeerde drempels en dat zijn inderdaad ondingen. De oplossing tegen de trillingen is heel simpel: weg met die dingen. Hoe strakker de weg, hoe minder trillingen je hebt. En dan mogen ze nog blij zijn dat Qbuzz met dieselbussen gaat rijden, want elektrische bussen klappen nog drie keer zo hard over die drempels heen door hun veel te hoge gewicht.
-
Had zich imo mooi geleend voor het doortrekken van de qliner 355. Veel provinciale weg, weinig stops tussen Dokkum-Lauwersoog. Door dit deel aan de 51 te koppelen wordt het wel een hele lange zit.sirvinniei schreef: ↑di 29 okt 2024, 19:45 Bijzonder dat de bediening van Lauwersoog weer veranderd. Vervoerders weten echt niet goed wat ze daarmee moeten doen.