Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Anne
Donateur
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

De trappen van Delft-Zuid bij het Kruithuisviaduct zijn verwijderd. Toegag tot perron ligt nu tijdelijk ten zuiden van het viaduct. Om het spoor te kunnen kruisen kan je nu de nieuwe tunnel gebruiken. Voorlopig alleen voor voetgangers en via de trappen.

Afbeelding

De fietsenstalling op het viaduct verdwijnt nu dus. Toen ik er nog dagelijks overheen moest fietsen was het altijd opletten als er net een trein was aangekomen. Situatie voor de fietsers langs de Kruithuisweg wordt dus verbeterd/veiliger.

Als je er een fiets hebt staan > weghalen voor 21 juni!

Bij de tunnel is voor de liefhebbers van het bordjestoppic de stationsnaam aangebracht.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 17222
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Anne schreef: zo 23 mei 2021, 19:58 De trappen van Delft-Zuid bij het Kruithuisviaduct zijn verwijderd.
Volgens mij heb jij niet goed naar de laatste foto gekeken. ;)

Maar zonder gekheid: toen ik nog studeerde had ik ook een fiets bij dat station staan, waarmee ik naar de TU fietste.
Maar omdat het op het viaduct altijd erg vol stond met fietsen, zette ik mijn fiets altijd beneden neer, in de fietsenstalling aan de oostzijde van het station.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Donateur
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Dat Delft-Zuid heb ik bewust neer gezet omdat deze nog onderdeel uitmaakten van het oude station ;)

en ook een beetje om lezers uit de tent te lokken
robert1955
Berichten: 115
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door robert1955 »

Aanbesteding nieuwe tram is gestart, behalve op de vernieuwde HOVM site nog niet veel kunnen vinden:
https://www.hovm.nl/htm-start-aanbested ... uwe-trams/
50 stuks plus optie, levering vanaf 2026
Bemined
Berichten: 2872
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Die optie betreft 10 extra trams. Men is ook begonnen met een marktconsultatie voor nieuwe bussen, circa 100 stuks (12 en 18 meter) te leveren in de periode 2023-2024.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46883
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Suus »

De nieuwe remise voor deze trams komt zover ik weet in Ypenburg, tussen het Valutapad en het Guldenpad.
Rame à l'approche
robert1955
Berichten: 115
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door robert1955 »

Dat was toch in de tijd gekoppeld? Oftewel, dat is geen knelpunt meer?
Wievank
Berichten: 293
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wievank »

Hier was ook sprake van een impasse. Die remise schoot maar niet op, aangezien de bestelling voor de trams 'toch nog niet de deur uit was', terwijl de trams maar niet besteld werden omdat er geen zekerheid was over waar ze te stallen. Met de keus voor Ypenburg wordt minder weerstand verwacht dan van het villa wijkje bij de Zuiderweg. Door de trams nu daadwerkelijk te bestellen wordt er extra druk op dat proces gezet.

Daarnaast natuurlijk nog de problematiek rondom de benodigde aanpassingen op de diverse tramtrajecten. Wat dat betreft zijn er doorbraken op de meest problematische stukken (zoals de Zoutmanstraat), en resteren vooral trajectdelen waar minder grote inpassingsproblemen met vooral buurtbewoners verwacht worden.

Maar als we even naar de wetgeving kijken komt deze bestelling 'slechts' 6 jaar te laat. Uiterlijk vorig jaar (2020) had al het bestaande materieel vervangen of aangepast moeten zijn aan de toegankelijkheidseisen. Met hele ruime afstand is Haaglanden daarmee de laatste regio in Nederland die hieraan gaat voldoen (met uitzondering van NS waar weer andere jaartallen voor vastgesteld zijn).
Lange_Dre
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Dat er in Den Haag niet al jaren geleden nieuwe trams besteld zijn had onder andere te maken dat er geen stalingsruimte voor langere en bredere trams is. Heeft er denk ook deels met de gemeente Den Haag te maken, die wil op de huidige remise aan de lijsterbesstraat liever ziet verdwijnen zodat er een woonwijk gebouwd kan worden. Daardoor viel er meteen een mogelijke locatie af. De locaties die in de periode daarna zijn voorgesteld zijn stuk voor stuk afgevallen. En zonder nieuwe stalingsruimte konden er nog geen nieuwe trams besteld worden.

En daarnaast niet geheel onbelangrijk, in Nederland en vooral tussen de gemeente, HTM en het (overbodige en ondemocratische) MRDH gaat de procesvorming niet heel snel. Daar is dit helaas weer eens een goed voorbeeld van. En tot slot moest er ergens nog een zak met goud gevonden worden, bij die wetgeving kwam namelijk geen subsidiepot mee. :(
robert1955
Berichten: 115
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door robert1955 »

MRDH investeert 402Mio, Den Haag 45 en HTM 15. Dat is voor het geheel, trams, baan en stalling.

Voor de trams is de max lengte 37m, lage vloer van eerste tot en met laatste deur, vier onderstellen. Multigeledes [zoals de CAF Urbos] zijn daarmee uitgesloten.
Denkbare varianten:
- Avenio achtige: 4 bakken elk op eigen onderstel
- Regio Citadis achtige: middenbak op 2 onderstellen, kopbakken op 1, andere zijde opgelegd
- Kopbakken elk twee, middenbak zwevend [beide zijden opgelegd]
- Klassieke draaistellentram [moet korter zijn om aan de boogstraal eis te voldoen. Omdat capaciteit per tram een belangrijk criterium wordt, is dat een nadeel]
Van de laatste twee weet ik niet of er zoiets momenteel bestaaat
Selivio
Berichten: 233
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Selivio »

Waarom zou een Uros of gelijkende tram niet kunnen? Moeten het 4 draaistellen zijn? Je sluit dan direct al redelijk veel populairdere tramtypes/fabrikanten uit(alle die 2 zwevende bakken gebruiken en 3 bakken op draaistellen). De trams ala regio citadis worden toch meer aangeprijsd als tram-trein als ik zo de sites van verschillende fabrikanten langs ga.

PS. na nog even verder gekeken te hebben, Skoda heeft de forcity smart. Die is ook leverbaar in je derde optie(2 draaistellen op de kopbakken en een zwevend tussenstuk *O* )
Grt. Stefan
robert1955
Berichten: 115
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door robert1955 »

Staat expliciet zo in een bijlage van HTM bij commissiestukken MDRH op 14 april
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/848 ... 14-04-2021
agendapunt 5, 11.02

Genoemd wordt de asdruklimiet
En verder wordt het hele Haagse net op één profiel ingericht, dan is een type dat daar van afwijkt gelijk minder aantrekkelijk
OVspotter070
Berichten: 295
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door OVspotter070 »

Over de werkzaamheden bij Den Haag CS hoog bij de tram is bekend gemaakt. Werkzaamheden beginnen op 17 juli, weet niet wanneer de werkzaamheden klaar zijn. Lijnen 2, 3, 4 en 6 worden gesplist. Routes worden zo:

2A: Kraayenstein - Den Haag Centraal laag (na halte Gravenstraat naar halte Buitenhof)

2B: Laan van NOI laag - Leidschendam Noord

3A: Loosduinen - Den Haag Centraal laag (na halte Gravenstraat naar halte Centrum) (Gekoppeld met lijn 4A)

3B: Centrum-West - Station Laan van NOI hoog (Gekoppeld met lijn 4B)

4A: De UIthof - Den Haag Centraal laag (na halte Gravenstraat naar halte Centrum) (Gekoppeld met lijn 3A)

4B: Lansingerland-Zoetermeer - Station Laan van NOI hoog (Gekoppeld met lijn 3B)

6A: Leyenburg - Den Haag Centraal laag (na Halte Gravenstraat naar halte Buitenhof)

6B: Laan van NOI laag - Leidschendam Noord

Pendelbus 62: Laan van NOI laag - Den Haag Centraal

Haltes voor de heenrit: Laan van NOI, Stuyvensantstraat, Oostinje, Prinses Beatrixlaan, Den Haag Centraal.

Haltes voor de terugrit: Den Haag Centraal, Juliana van Stolberglaan, Oostinje, Stuyvensantstraat, Laan van NOI.
Laatst gewijzigd door OVspotter070 op za 19 jun 2021, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 2872
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Waarbij RandstadRail vanuit Zoetermeer zo te zien de gehele dag een 7,5 minuut interval rijdt (lijn 3 en 4 samen), ook in de spits. Geplande keertijd te Laan van NOI is 90 seconden om de RET niet in de weg te zitten. Of ze elkaar ook echt niet in de weg zitten is afwachten, RET dienstregeling is nog niet bekend deze periode.
Korot
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Korot »

Waarom rijdt RandstadRail niet door naar Den Haag Centraal - Lijn E? Die halte had dacht ik een laag middenplatform zodat de Zoetermeer trams daar evt. zouden kunnen keren.
Bemined
Berichten: 2872
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Waarschijnlijk omdat de wissels bij Laan van NOI nog steeds niet aangepast zijn. Dat noodperron was blijkbaar niet voorzien bij de initiële aanleg van de RandstadRail waardoor deze wissels geen bewegend puntstuk hebben gekregen destijds. Dus dat moet of tussentijds vervangen worden of bij het eerstvolgende grote onderhoud, en gezien hoe lang het duurt kiest men voor het tweede.
Korot
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Korot »

Welke wissels? Je gebruikt dezelfde route als lijn E, dus dezelfde wissels, neem ik aan?
OVspotter070
Berichten: 295
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door OVspotter070 »

Bemined schreef: vr 21 mei 2021, 21:42
Ardan schreef: vr 21 mei 2021, 21:32 Wat is het probleem dan? Mag een RC daar dan niet rechtdoor rijden?
De puntstukken van deze wissels zijn asymmetrisch, de ene zijde is geschikt voor metro's, de andere zijde voor trams. Dus trams kunnen alleen rechtsaf, metro's alleen rechtdoor. Voor testritten zullen ze er op lage snelheid overheen gegaan zijn denk ik, niet op dienstsnelheid.
Hier is je vraag. @Korot
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 4084
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lijn 45 »

Er komt een snelle tramlijn naar Scheveningen strand.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10824
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Z2N »

Leuk en aardig allemaal, maar hoeveel sneller kan een tram zijn als die gewoon binnen de gewone dienstregeling ingepast moet worden? Zolang er geen inhaalsporen zijn langs de route van tram 9 valt het met de reistijdwinst wel mee.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46883
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Suus »

Een tijdwinst van maximaal 5-6 minuten lijkt mij wel mogelijk. Het traject van lijn 9 is grotendeels vrijliggend met maar heel weinig grote kruisingen. Als je vlak voor lijn 9 van CS Rijnstraat vertrekt kan je dankzij de tienminutendienst van lijn 9 een heel eind komen zonder achter de 9 te hangen.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 17222
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: vr 18 jun 2021, 21:37 Waarschijnlijk omdat de wissels bij Laan van NOI nog steeds niet aangepast zijn. Dat noodperron was blijkbaar niet voorzien bij de initiële aanleg van de RandstadRail waardoor deze wissels geen bewegend puntstuk hebben gekregen destijds. Dus dat moet of tussentijds vervangen worden of bij het eerstvolgende grote onderhoud, en gezien hoe lang het duurt kiest men voor het tweede.
Volgens de HTM gaan er op lijn E wel RegioCitadissen rijden :lol:
https://assets.htm.production.redkiwi.i ... t_HR2b.pdf
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
OVspotter070
Berichten: 295
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door OVspotter070 »

Das fout natuurlijk. :roll:
Pim-AllianceB95
Berichten: 1037
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De lijnnummers 2A/3B/4B/6A zijn nu al op de DRIS-panelen verschenen, in ieder geval op het CS (in plaats van 'gewoon' 2/3/4/6, dus over de gehele route). Tot zover de poging om het met die A's en B's voor de reizigers wat duidelijker te maken vanaf 11-7 :lol:
Gebruikersavatar
Anne
Donateur
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Suus schreef: za 19 jun 2021, 11:17 Een tijdwinst van maximaal 5-6 minuten lijkt mij wel mogelijk. Het traject van lijn 9 is grotendeels vrijliggend met maar heel weinig grote kruisingen. Als je vlak voor lijn 9 van CS Rijnstraat vertrekt kan je dankzij de tienminutendienst van lijn 9 een heel eind komen zonder achter de 9 te hangen.
Tussen HS en CS kan je al 3 min rijtijd winnen door de route van lijn 17 te nemen.
Er zijn vier belangrijke en vaak drukke kruispunten (Bosbrug, Dr. Kuyperstraat, Javastraat, Laan Copes) maar de haltes liggen daar na het kruispunt.
Daarom kan de volle rijtijdwinst t.o.v. de lijn 9 worden gehaald. Beide lijnen zullen last hebben op de Nieuwe Parklaan van verkeer dat uit de zijwegen komt en staat te wachten tot ze het kruispunt kunnen oprijden. En van de chaos op Scheveningen.
Het blijft jammer dat een aantal jaren terug de gemeenteraad de drukste kruispunten niet ongelijkvloers wilde maken.

Door bij CS iets voor een reguliere lijn 9 te vertrekken voorkom je dat een al volle tram vanaf Vrederust nog veel drukker wordt. Nu zie je dat het halteren ook extra lang duurt om dat uitstappers zich door de drukte moeten worstelen.

Belangrijk is wel dat die Strandexpres goed herkenbaar is en de reizigers duidelijk wordt gemaakt dat die alleen voor Scheveningen Bad is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten