Z2N heeft het over verdichtingsritten in de daluren. Als de bus op andere tijden dan de typische collegetijden ook druk is, maar zonder staanplaatsen, dan is de capaciteit dus onvoldoende. Je kunt niet 166/4 doen en dan concluderen dat het precies past. Deze collegetijden vragen om een 14/14/14/14/4 dienst tussen 10 en 11 uur. Studenten gaan niet een bus eerder nemen bij een kwartierdienst, 'poppetjes' of niet. Druktespreiding is leuk voor een bus die 8 of 12x/uur rijdt.Daniel schreef: ↑do 19 sep 2024, 15:50 Verdichtingsritten bij een 5-minutendienst ('s ochtends) of 7,5-minutendienst ('s middags), hoe zie je dat voor je. Er was ooit wel een afstemming op collegetijden, daar is destijds de 10-minutendienst voor losgelaten, maar je bent momenteel een beetje de natuurlijke spreiding door de verschillende bestemmingen kwijt: alles wil met de 202 richting Amersfoort Centraal om over te stappen.
In de nieuwe dienstregeling krijg je wel wat verdeling doordat je ritten naar Vathorst (215), Nieuwland (202) en Bunschoten-Spakenburg (276) krijgt die duidelijk te onderscheiden zijn. Maar reizigers naar andere wijken zullen de eerste bus naar Amersfoort CS blijven pakken.
Terwijl op andere tijden dan de typische collegetijden er niks aan de hand is. Dan is de bus ook wel druk, maar niet met staanplaatsen.
Er zijn volgens mij wel pogingen gedaan tot druktespreiding (met poppetjes zoals bij NS) of die moeten nog komen. Want in de praktijk blijkt vooral dat specifieke ritten heel druk zijn en andere stukken rustiger.
Voor de langere termijn kan er inderdaad gekeken worden naar spreiding van reizigers. Het zou daarbij erg helpen als lijn 203 op Schothorst goed aan zou sluiten op de trein (SPR Zwolle - Utrecht). Daarmee kun je een forse groep reizigers vanaf de Veluwe verleiden de 203 te nemen in plaats van de 202.
Deze extra reizigers zou je ook kunnen bedienen door een nieuwe lijn vanaf Schothorst direct bij afrit 8 de A28 op te laten gaan.
De steeds toenemende reizigersaantallen geven aan dat lijn 202 een heel goed idee is. Op Amersfoort Centraal ben je zo bij de bus, de chauffeur geeft gas en je bent onderweg. Geen gekronkel en geen lange looptijden. Het zou mooi zijn als de lijn ook nog meer buurten en plaatsen zou kunnen gaan ontsluiten, zoals nu met de lijnen 215 en 276 gaat gebeuren. Dit kan eventueel ter vervanging van een deel van de ritten op de overige lijnen.
Dit alles is niet bedoeld als commentaar op jouw inzet of commentaar op Syntus Utrecht. De manier waarop zij de dienstregeling uitvoeren sinds corona is wat mij betreft een voorbeeld voor andere vervoerders. Het gejuich bij de chauffeurs dat Syntus de concessie behoudt spreekt boekdelen. Ik weet ook dat dit mede mogelijk is gemaakt door een relatief royale provincie.