Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Philip

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Daniel schreef: do 19 sep 2024, 15:50 Verdichtingsritten bij een 5-minutendienst ('s ochtends) of 7,5-minutendienst ('s middags), hoe zie je dat voor je. Er was ooit wel een afstemming op collegetijden, daar is destijds de 10-minutendienst voor losgelaten, maar je bent momenteel een beetje de natuurlijke spreiding door de verschillende bestemmingen kwijt: alles wil met de 202 richting Amersfoort Centraal om over te stappen.
In de nieuwe dienstregeling krijg je wel wat verdeling doordat je ritten naar Vathorst (215), Nieuwland (202) en Bunschoten-Spakenburg (276) krijgt die duidelijk te onderscheiden zijn. Maar reizigers naar andere wijken zullen de eerste bus naar Amersfoort CS blijven pakken.
Terwijl op andere tijden dan de typische collegetijden er niks aan de hand is. Dan is de bus ook wel druk, maar niet met staanplaatsen.

Er zijn volgens mij wel pogingen gedaan tot druktespreiding (met poppetjes zoals bij NS) of die moeten nog komen. Want in de praktijk blijkt vooral dat specifieke ritten heel druk zijn en andere stukken rustiger.
Z2N heeft het over verdichtingsritten in de daluren. Als de bus op andere tijden dan de typische collegetijden ook druk is, maar zonder staanplaatsen, dan is de capaciteit dus onvoldoende. Je kunt niet 166/4 doen en dan concluderen dat het precies past. Deze collegetijden vragen om een 14/14/14/14/4 dienst tussen 10 en 11 uur. Studenten gaan niet een bus eerder nemen bij een kwartierdienst, 'poppetjes' of niet. Druktespreiding is leuk voor een bus die 8 of 12x/uur rijdt.

Voor de langere termijn kan er inderdaad gekeken worden naar spreiding van reizigers. Het zou daarbij erg helpen als lijn 203 op Schothorst goed aan zou sluiten op de trein (SPR Zwolle - Utrecht). Daarmee kun je een forse groep reizigers vanaf de Veluwe verleiden de 203 te nemen in plaats van de 202.
Deze extra reizigers zou je ook kunnen bedienen door een nieuwe lijn vanaf Schothorst direct bij afrit 8 de A28 op te laten gaan.

De steeds toenemende reizigersaantallen geven aan dat lijn 202 een heel goed idee is. Op Amersfoort Centraal ben je zo bij de bus, de chauffeur geeft gas en je bent onderweg. Geen gekronkel en geen lange looptijden. Het zou mooi zijn als de lijn ook nog meer buurten en plaatsen zou kunnen gaan ontsluiten, zoals nu met de lijnen 215 en 276 gaat gebeuren. Dit kan eventueel ter vervanging van een deel van de ritten op de overige lijnen.

Dit alles is niet bedoeld als commentaar op jouw inzet of commentaar op Syntus Utrecht. De manier waarop zij de dienstregeling uitvoeren sinds corona is wat mij betreft een voorbeeld voor andere vervoerders. Het gejuich bij de chauffeurs dat Syntus de concessie behoudt spreekt boekdelen. Ik weet ook dat dit mede mogelijk is gemaakt door een relatief royale provincie.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Philip schreef: do 19 sep 2024, 19:50Je kunt niet 166/4 doen en dan concluderen dat het precies past.
Dat moet je vooral Syntus uitleggen en niet mij hoor. Ze hadden bij Syntus ook gemist dat lijn 5, 7, 8 en 9 een kwartiersdienst met 15-persoonsbusjes hadden voor Corona, het vervoerplan berekent op basis van standaardbussen dat de capaciteit voldoende is met een halfuursdienst.
(Zou best kunnen dat ze op 202 dan ook met 15-meter gerekend hebben, terwijl er nu 12-meter rijdt. Dat scheelt nogal)
Voor de langere termijn kan er inderdaad gekeken worden naar spreiding van reizigers. Het zou daarbij erg helpen als lijn 203 op Schothorst goed aan zou sluiten op de trein (SPR Zwolle - Utrecht). Daarmee kun je een forse groep reizigers vanaf de Veluwe verleiden de 203 te nemen in plaats van de 202.
Die treinoverstappers waren ook al de aanleiding voor de passage in het advies op het U-OV vervoerplan om in Bilthoven aansluiting op de trein uit Zwolle te blijven bieden ter ontlasting van de 202.
Deze extra reizigers zou je ook kunnen bedienen door een nieuwe lijn vanaf Schothorst direct bij afrit 8 de A28 op te laten gaan.
Over Vathorst - USP via de A28 werd al nagedacht meen ik voor de toekomst. Vanuit Schothorst is dat denk ik niet heel veel sneller omdat je dan andersom door de wijk moet gaan rijden (anders is het wel een heel klein deel wat je bediend) en dan ga je eerst de verkeerde kant op en dan weer terug. Station Schothorst ligt wat dat betreft ongelukkig omdat je het alleen via de De Hoef-zijde echt snel kunt bedienen komende vanaf de A28 bij de Hogeweg.
Vanuit Schothorst via de Ringweg Kruiskamp en Hogeweg naar de A28 is niet gek veel sneller vrees ik en bedient minder reizigers dan de huidige 203 bedient.
De steeds toenemende reizigersaantallen geven aan dat lijn 202 een heel goed idee is. Op Amersfoort Centraal ben je zo bij de bus, de chauffeur geeft gas en je bent onderweg.
Het was niet voor niks al lang een wens van de vervoerders, alleen NS hield het steeds tegen om een USP-lijn vanaf CS te rijden.
Het zou mooi zijn als de lijn ook nog meer buurten en plaatsen zou kunnen gaan ontsluiten, zoals nu met de lijnen 215 en 276 gaat gebeuren. Dit kan eventueel ter vervanging van een deel van de ritten op de overige lijnen.
Het onhandige van doorkoppelen op Amersfoort CS is wel dat het station er uiterst beroerd op is ingericht. Vandaar dat ze het nu vooral op de verbindingen met echt grote vraag doen. 276 is er in de praktijk nu al, maar is een ingewilligd verzoek om het ook voor de reizigers inzichtelijk te maken welke ritten er doorrijden. (Ze rijden nu al door namelijk, maar je kunt nergens zien welke 202 je op het USP moet pakken om door naar Bunschoten te kunnen reizen)
De manier waarop zij de dienstregeling uitvoeren sinds corona is wat mij betreft een voorbeeld voor andere vervoerders.
Dat blijkt ook wel uit het recente nieuws dat ze onlangs al weer de 100% van januari 2020 aantikten. Reizigers zien ook dat er een vergeleken met elders relatief betrouwbare dienstregeling wordt gereden. Al zijn er altijd nog wel verbeterpunten her en der.
Ik weet ook dat dit mede mogelijk is gemaakt door een relatief royale provincie.
Valt qua budgetten nog wel mee volgens mij, maar dat de ambtenaren die op OV zitten er wel echt gevoel voor hebben helpt ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Daniel schreef: do 19 sep 2024, 11:20 Volgens de statistieken in het vervoerplan heeft de 202 in het uurblok 10-11 uur 166 reizigers. Dat past nog zittend in 4x/uur een Setra S415.
Je maakte je foto vijf minuten na een uitgevallen rit, dus hier staat voor twee bussen aan reizigers te wachten.
Met zoveel uitgevallen ritten en kleinere bussen hebben reizigers in de praktijk niets aan dit soort berekeningen. Klachten hierover worden niet in behandeling genomen door Syntus want het containerbegrip "personeelstekort" wordt maar al te graag opgevoerd.
Gr BasG
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Dat "zoveel uitgevallen ritten" valt wel mee. En uiteindelijk blijft personeelstekort toch echt het grootste probleem. Dat kun je niet leuk vinden, maar het is wel wat het is. Veel chauffeurs rijden al extra diensten en per saldo heb je op dit moment meer aan een opgeschaalde dienst met hier en daar wat uitval dan een niet opgeschaalde dienst. Dus ja, er zit soms wat ongemak in maar het is nog steeds een verbetering.
Laten we ook niet vergeten dat het terugnemen van de usp ritten door Syntus wel een flinke verbetering in de betrouwbaarheid biedt.
Maar uitval kan altijd gebeuren en een klacht helpt ook weinig als je - zoals ik zelf laatst - gestrand staat met een enorme schroef in je band.
Laatst gewijzigd door meneerh2o op do 19 sep 2024, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Daniel schreef: do 19 sep 2024, 20:47 Het was niet voor niks al lang een wens van de vervoerders, alleen NS hield het steeds tegen om een USP-lijn vanaf CS te rijden.
Wat heeft NS daarover te zeggen?
RW2104

Bericht door RW2104 »

Als ik mij het goed herinner had NS ooit eigen spitsbussen tussen USP en Amersfoort, provincie gaf ze exclusieve toestemming, ging ten koste van een normale buslijn door een andere vervoerder.
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

Fijn dat de 202 zo goed loopt. Wellicht ooit eens geleed gaan rijden?
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Geleed op snelweg?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Kan gewoon. Er waren tot eerder dit jaar al gelede ritten, nooit gekeken of die er er nu nog zijn.
Schapekop in de Keistad

meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Waarom zou geleed op de snelweg niet kunnen?

Planmatig zitten er geen geledes meer op de 202, maar 's morgens kun je er af en toe eentje tegenkomen uit Vianen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

CamilleKreemers schreef: vr 20 sep 2024, 03:13 Geleed op snelweg?
Kan makkelijk. Kijk maar naar lijn 300 Amsterdam-Haarlem of de Q-linklijnen rond Groningen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Bij de lijnen naar De Uithof gaat het wel om langere stukken snelweg dan bij Q-Link en de genoemde lijn 300. Langer dan een kwartier staan in een streekbus lijkt mij niet wenselijk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Maar dat heeft weer niets te maken met of er al dan niet een geledebus wordt ingezet.
F.k.a. Bollenstad
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Ik zat ook al eens te denken of het kan om de geledes van lijn 10 tussen de middag op drukke 202-ritten te zetten.
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Als het doel is om meer mensen een stoel te geven, heeft de inzet van een gelede bus geen enkele zin. Even gauw geteld op basis van foto's kom je in zo'n Citaro G op 42 stoelen. Volgens mij heeft een Setra er net zo veel.
Philip schreef: do 19 sep 2024, 19:50Studenten gaan niet een bus eerder nemen
Nou, dan gaan ze lekker proppen. De slimme student wacht even en heeft de stoelen voor het uitkiezen.
Feed the childrens
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

nvdw schreef: vr 20 sep 2024, 11:12 Als het doel is om meer mensen een stoel te geven, heeft de inzet van een gelede bus geen enkele zin. Even gauw geteld op basis van foto's kom je in zo'n Citaro G op 42 stoelen. Volgens mij heeft een Setra er net zo veel.
De geledes die bij Syntus Utrecht rijden hebben volgens de RDW 49 zitplaatsen, een Setra S418 heeft er 52 en een Setra S415 heeft er 44. Het zou kunnen dat er inmiddels nog meer zitplaatsen in een S418 zitten, want er was ooit sprake van om de enorme beenruimte in die bussen wat te verminderen t.b.v. meer capaciteit.
Schapekop in de Keistad

meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

nvdw schreef: vr 20 sep 2024, 11:12 Als het doel is om meer mensen een stoel te geven, heeft de inzet van een gelede bus geen enkele zin. Even gauw geteld op basis van foto's kom je in zo'n Citaro G op 42 stoelen. Volgens mij heeft een Setra er net zo veel.
Het doel is niet met zoveel mogelijk zitplaatsen komen, het doel is zoveel mogelijk mensen in een bus krijgen.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

meneerh2o schreef: do 19 sep 2024, 22:39 Dat "zoveel uitgevallen ritten" valt wel mee.

Laten we ook niet vergeten dat het terugnemen van de usp ritten door Syntus wel een flinke verbetering in de betrouwbaarheid biedt.
Vandaag viel 15% van de ritten van lijn 202 in Amersfoort Nieuwland uit. Dat vind ik niet "meevallen".
Gr BasG
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

En om hoeveel ritten hebben we het dan precies? Als er 6 ritten waren en er viel 1 rit uit kun je dat ook 15% noemen.

Om de boel nog wat verder in perspectief te plaatsen: de 202 rijdt vanaf CS vrijwel gelijk op met de 2 en de bezetting is bepaald niet hoog. Het is vooral uitventen. In een situatie zoals deze denk ik dat het een goede beslissing is om dan de 202 deels te laten vervallen, zodat de bus op een andere rit weer volgens dienstregeling kan rijden. Daar raak je het kleinste aantal reizigers mee en de overlast voor die mensen is ook minimaal. Ik denk dat zeker 85% van de mensen daar ook begrip voor zal hebben.

Zelf had ik overigens +23 met lijn 70 en heb desondanks nul boze reizigers gezien.
trolly

Bericht door trolly »

Ik weet 100% zeker dat 85% van de reizigers er begrip voor hebben dat 15% van de ritten uitvalt :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ovforens

Bericht door ovforens »

:)
meneerh2o schreef: za 21 sep 2024, 00:15 .

Zelf had ik overigens +23 met lijn 70 en heb desondanks nul boze reizigers gezien.
de echt boze reizigers zie je ook niet; die hebben een autootje en maken nu mede dat de rijtijden soms zo onder druk komen te staan. het OV is gelukkig uit het diepste dal maar nog steeds erg onbetrouwbaar. Of de bus komt is in sommige concessies een loterij en daarmee hou je alleen de moeters over.

gelukkig zie je dat de autoriteiten de rituitval nu ook onder de bingers krijgen en zowel beboeten als streven naar 0 procent.
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

CamilleKreemers schreef: vr 20 sep 2024, 03:13 Geleed op snelweg?
Heel normaal. Kijk maar in Duitsland. Snelbus hier, snelbus daar. Denken in mogelijkheden.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

meneerh2o schreef: za 21 sep 2024, 00:15 En om hoeveel ritten hebben we het dan precies? Als er 6 ritten waren en er viel 1 rit uit kun je dat ook 15% noemen.

Om de boel nog wat verder in perspectief te plaatsen: de 202 rijdt vanaf CS vrijwel gelijk op met de 2 en de bezetting is bepaald niet hoog. Het is vooral uitventen. In een situatie zoals deze denk ik dat het een goede beslissing is om dan de 202 deels te laten vervallen, zodat de bus op een andere rit weer volgens dienstregeling kan rijden. Daar raak je het kleinste aantal reizigers mee en de overlast voor die mensen is ook minimaal. Ik denk dat zeker 85% van de mensen daar ook begrip voor zal hebben.

Vijf van de 27 vielen uit.
Lijn 70 had vertraging door en een festival en een zeer ernstig dodelijk ongeval waar veel mensen ooggetuige van waren. Beetje ongepast om dat te vergelijken met een lijn die al jaren hoge uitval vertoont.
Gr BasG
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

meneerh2o schreef: za 21 sep 2024, 00:15 En om hoeveel ritten hebben we het dan precies? Als er 6 ritten waren en er viel 1 rit uit kun je dat ook 15% noemen.
2 ochtendritten, 3 middagritten blijkt uit OVinfo. Waarbij gezien de verdeling van de uitval in de middag dat één dienst geweest is die niet reed.
Om de boel nog wat verder in perspectief te plaatsen: de 202 rijdt vanaf CS vrijwel gelijk op met de 2 en de bezetting is bepaald niet hoog.
Het lijkt er inderdaad op dat ze de frequentie van de 202 van/naar Nieuwland hebben opgevoerd om te zorgen dat elke 2 een voorafgaande 202 heeft, zodat er niet steeds pieken in overstappers zijn.
In de praktijk werkte het immers niet om een 10-minuten interval met 2 en 202 te maken, want door de buffer in de dienstregeling stapten reizigers soms over op een eerdere rit van lijn 2.

Ondertussen doet Syntus ook leuk z'n best om nieuwe reizigers te trekken...
Gratis met de bus naar theater Flint
20-9-2024
We hebben een leuke samenwerking met theater Flint voor jou! Ga je naar een voorstelling in theater Flint? Pak dan gratis de bus! Op de dag van de voorstelling reis je op vertoon van het toegangsticket gratis met onze bus naar het theater.

Geldig in de bussen van Syntus Utrecht. Let op: niet geldig op lijn 50, SyntusFlex, de buurtbus en de nachtbussen.
Bron
Schapekop in de Keistad

Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Z2N schreef: do 19 sep 2024, 10:18 Vriendelijke groeten vanuit Amersfoort Centraal, waar de halte van lijn 202 mij net deed denken aan mijn forenzenritten met bus 12 naar de Uithof. :o
Een week later, maar nu tijdens het vertrek van de rit van 10:02. Er bleven zo'n 20 mensen achter.
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie