Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Hainje

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Bumzle schreef: vr 06 sep 2024, 16:53 We kregen controle in de bus en de controleur kon niet zien dat ik was ingecheckt terwijl dit wel het geval was. Vreemd genoeg was mijn incheck ook niet in de OVPay app terug te vinden. (Zijn die systemen verbonden?)
Een tijdje geleden had ik ook een dergelijke situatie in mijn bus. Ik kijk bijna altijd mee of de passagier incheckt (bij mij voorin) en de passagier in kwestie deed dat. Ik hoorde een piepje en zag een wit scherm (Arriva). Tien minuten later controle. Volgens het systeem was de passagier dus niet ingecheckt en wilde de controleur een boete uitdelen. Heb toen gewoon voet bij stuk gehouden dat passagier had ingecheckt en het werd uiteindelijk door de vingers gezien. Maar als ik mij er dus niet mee had bemoeid, dan was er dus een onterechte boete uitgeschreven. -0-
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
trolly

Bericht door trolly »

De gebruiker draait dus op voor de onvolkomenheden van het systeem. Je zou toch zeggen dat het simpel zou moeten zijn een cico ter plekke uit te lezen om recente transacties te kunnen linken aan de pas van vermeende zwartrijders...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hainje

Bericht door Hainje »

Simpel en openbaar vervoer(sbedrijven)...

Och, och, trolly toch.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
trolly

Bericht door trolly »

Geen illusies hier hoor. Wel ergernis over het feit dat je als klant van een OV-bedrijf vroegûh een vervoersbewijs had, en je nu overgeleverd bent aan de nukken van een falend systeem in handen van een wantrouwende organisatie, terwijl daar (uiteraard) met weinig inspanning wat tegen te doen zou kunnen worden. Maar utopie, inderdaad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Wel fijn om te weten dat we onszelf afhankelijk moeten gaan maken van zo'n goedwerkend en waterdicht systeem als ovpay...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Zitten de diensten nou momenteel zo bizar in elkaar om maar genoeg personeel te hebben?
Ik had vanmorgen gegokt op de eerste bus na 8 uur, gezien die wel een goeie kanshebber was om in Amersfoort op te starten (alle ritten ervoor in Amersfoort, dus niet in een stalling ver weg ofzo). Maar die startte dus pas in Scherpenzeel op.

Nu ik verder kijk via busposities blijkt het voertuig op die omloop de voorafgaande dag steeds op Veenendaal-De Klomp uit te lopen. Dus komt er nou serieus dagelijks een bus 's ochtends vroeg uit Ede om op de Amersfoortse stadsdienst te beginnen?

Dat zou de rest wel verklaren, want er werd verder tot op het bizarre aan toe stipt vanaf 8 uur gestart. Ik zag in OVinfo zelfs een bus een rondje rijden in Renswoude om nog drie haltes te bedienen waar het de eerste bus na achten was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Philip

Bericht door Philip »

Het aantal lijnbussen op de A30 tussen Barneveld en Ede, zowel vanuit Utrecht als vanuit Veluwe Zuid, is echt heel hoog.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Klopt, die zie ik geregeld langskomen als ik op het werk op een willekeurig moment uit het raam kijk. Maar de A30 is natuurlijk ook de meest logische MAT route van De Klomp naar stalling Ede.
Schapekop in de Keistad

Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Méér reizigers pakken openbaar vervoer in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval door chauffeurstekort
Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht heeft weer bijna net zoveel reizigers als voor de coronapandemie. Komende jaren wil de provincie volop verder investeren in dit vervoer. Maar ondertussen zijn nog lang niet alle problemen opgelost.

Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht beleefde het eerste half jaar van 2024 de beste periode sinds corona. Juni van dit jaar was het aantal reizigers zelfs al gelijk aan januari 2020, een maand voordat coronamaatregelen het ov-gebruik drastisch inperkten.

Lees verder
Schapekop in de Keistad

Stefan

Bericht door Stefan »

Daniel schreef: wo 11 sep 2024, 13:07 Zitten de diensten nou momenteel zo bizar in elkaar om maar genoeg personeel te hebben?
Om een lang verhaal kort te maken: ja, soms wel :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Er zitten wat aparte dingen in de omlopen inderdaad, zo kwam ik er gisteren achter dat een van de avondritten van lijn 120 van Utrecht tot Loenen a/d Vecht gepland met een U-link Citea rijdt die afkomstig is van lijn 50...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
meneerh2o

Bericht door meneerh2o »

Prima toch? Nul leeg mat kilometers en waarschijnlijk een leuk stukje variatie voor de chauffeur van die wagen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Nou ja, die dienst start in de ochtend met passagiers in Wageningen en zal dus aannemelijk vanuit Veenendaal rijden. Als de bus in de avond na z’n laatste rit tot Loenen a/d Vecht leeg naar Veenendaal gaat zijn dat toch aardig wat lege kilometers… of de bus eindigt in garage Mijdrecht, maar daar komt normaliter geen U-link.

Updates:
Stefan

Bericht door Stefan »

De stalling zit overigens in die hoek niet in Veenendaal, maar in Ede. :)

En de desbetreffende omloop eindigt overigens met een rit 120 naar Utrecht. Gaat vanaf daar naar Bunnik.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat er vanaf Loenen a/d Vecht direct leeg naar een garage gereden werd. ;)

Updates:
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Hij gaat vanaf Loenen leeg naar Mijdrecht, dan door naar Bijlmer ArenA en vanaf daar als 120 terug: is deze omloop.
Schapekop in de Keistad

Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Vriendelijke groeten vanuit Amersfoort Centraal, waar de halte van lijn 202 mij net deed denken aan mijn forenzenritten met bus 12 naar de Uithof. :o
Afbeelding

Wat mij weer laat denken: waarom rijdt lijn 202 op dit tijdstip "maar" elk kwartier? Voor de colleges van 09:00 is dit tegenwoordig elke vijf minuten, en het zou toch bekend moeten zijn dat er heel wat studenten zijn die pas om 11:00 de eerste colleges hebben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Philip

Bericht door Philip »

Klagen bij de vervoerder en een melding maken op vollebussen.nl. Het aantal van dit soort klachten wordt geregistreerd. Hoe meer klachten, hoe groter de kans op meer bussen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Volgens de statistieken in het vervoerplan heeft de 202 in het uurblok 10-11 uur 166 reizigers. Dat past nog zittend in 4x/uur een Setra S415.
Je maakte je foto vijf minuten na een uitgevallen rit, dus hier staat voor twee bussen aan reizigers te wachten.
Schapekop in de Keistad

Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Die reizigers zullen volgens mij niet netjes in het uur verdeeld zitten, de studenten die om 11:00 beginnen zullen natuurlijk niet om 10:47 nog even de bus nemen vanuit Amersfoort.
Flickr!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Nee, die zullen ofwel de eerstvolgende rit op de tijd van de foto nemen, ofwel de rit daar nog voor. Maar laatstgenoemde was uitgevallen, dus ja, dan is het wat drukker op de halte.
Schapekop in de Keistad

Philip

Bericht door Philip »

Daniel schreef: do 19 sep 2024, 11:20 Volgens de statistieken in het vervoerplan heeft de 202 in het uurblok 10-11 uur 166 reizigers. Dat past nog zittend in 4x/uur een Setra S415.
Je maakte je foto vijf minuten na een uitgevallen rit, dus hier staat voor twee bussen aan reizigers te wachten.
Een geplande bezetting van meer dan 40 reizigers per rit is wel erg veel, zeker als dat niet gelijk verdeeld is over het uur. De bezetting zal bovendien in tentamenweken lager zijn v.w.b. studenten. Staanplaatsen op de snelweg lijken me niet echt wenselijk.
RW2104

Bericht door RW2104 »

Stapte regelmatig op halte Heidelberglaan op richting Amersfoort rond 13:00 of 15:00 en het zat altijd propvol, snelweg of niet, er stond minstens 30 man in het gangpad. Dit soort lijnen hebben ideaal gezien betere afstemming nodig op begin- en eindtijden van colleges. Verdichtingsritten hier en daar zouden al mooi meegenomen zijn.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Verdichtingsritten bij een 5-minutendienst ('s ochtends) of 7,5-minutendienst ('s middags), hoe zie je dat voor je. Er was ooit wel een afstemming op collegetijden, daar is destijds de 10-minutendienst voor losgelaten, maar je bent momenteel een beetje de natuurlijke spreiding door de verschillende bestemmingen kwijt: alles wil met de 202 richting Amersfoort Centraal om over te stappen.
In de nieuwe dienstregeling krijg je wel wat verdeling doordat je ritten naar Vathorst (215), Nieuwland (202) en Bunschoten-Spakenburg (276) krijgt die duidelijk te onderscheiden zijn. Maar reizigers naar andere wijken zullen de eerste bus naar Amersfoort CS blijven pakken.
Terwijl op andere tijden dan de typische collegetijden er niks aan de hand is. Dan is de bus ook wel druk, maar niet met staanplaatsen.

Er zijn volgens mij wel pogingen gedaan tot druktespreiding (met poppetjes zoals bij NS) of die moeten nog komen. Want in de praktijk blijkt vooral dat specifieke ritten heel druk zijn en andere stukken rustiger.
Schapekop in de Keistad

Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Het voordeel van de ritten van/naar de Uithof is dat de drukte zich heel makkelijk laat voorspellen, namelijk rond de collegetijden (aankomsttijden voor 09:00, 11:00 en 13:00, en vertrektijden rond 13:00, 15:00 en 17:00). De verdichtingsritten mikken nu alleen op 09:00, 17:00 en in mindere mate 15:00, maar met name die aankomsttijden rond 11:00 en 13:00 worden met die kwartiersdiensten slecht opgevangen. Een paar omlopen, die in de juiste uren extra capaciteit vanuit Amersfoort naar de Uithof bieden, zou een prettige aanvulling zijn die prima in de roosters van de ochtendploeg geplakt zouden kunnen worden.

Overigens is een niet te onderschatten deel van de overstappers op Amersfoort Centraal tussen de 202 en de trein, voor hen maken de afkomsten van de ritten al minder uit: die stappen vanuit de trein op de eerste bus richting Uni of Hogeschool.
Flickr!
Plaats reactie