Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Z2N »

Ik ben dan wel benieuwd waarmee Transdev de rest van de voertuigen wilt vervangen, gegeven het feit dat ze vanaf december 2025 volledig elektrisch willen rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5829
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Lijn 45 »

Zijn deze 96 genoeg om de complete streekdienst mee te elektrificeren?
Stadsbus
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Stadsbus »

Solaris is natuurlijk een van de weinige met 24 meter elektrisch, maar het is wel nieuw voor Connexxion om geen bussen bij Ebusco meer te bestellen. Schetst ook wel iets over de staat waarin Ebusco zich bevindt nu.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40630
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef: do 17 okt 2024, 16:38 Zijn deze 96 genoeg om de complete streekdienst mee te elektrificeren?
Lijkt me niet. Als ik grofweg tel heeft Qbuzz nu 190 dieselbussen rijden. Daar gaan er nog wel wat af omdat 41 en 56 naar Utrecht Buiten gaan en komen er weer wat bij omdat Vianen - Meerkerk er eind dit jaar bij komt.
Op de stad rijden, op de 28 na dan, nou niet bepaald de zwaarste lijnen nog op diesel. Dat zal qua aantallen wel meevallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

Zou goed kunnen dat ze gelede en dubbel gelede bussen van Solaris nemen, en een andere bestelling voor de rest van de bussen. De 24 meter van Solaris zie ik in ieder geval wel zitten als dat het hem daadwerkelijk wordt :Y
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door omaylie »

Vergeet niet dat Transdev ook 58 elektrische bussen over moet nemen, dan kom je al gauw uit op 154 bussen in totaal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40630
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Ja, maar ze hebben dus al 190 diesels. De elektrische bussen (die mee over gaan) zijn dus nog niet in dat totaal meegeteld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door teun »

Het aantal gelede diesels is momenteel exact 96 als ik het eventjes goed tel, dan nog 74 12m wagens 10 CapaCity's 7 dubbelgeledes en niet te vergeten de 12 atlas busjes.
meneerh2o

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door meneerh2o »

Stadsbus schreef: do 17 okt 2024, 17:22 Solaris is natuurlijk een van de weinige met 24 meter elektrisch, maar het is wel nieuw voor Connexxion om geen bussen bij Ebusco meer te bestellen. Schetst ook wel iets over de staat waarin Ebusco zich bevindt nu.
De kwaliteit van de 3.0 schijnt enorm tegen te vallen. Losse plaatdelen, scheurende ruiten, onverklaarbaar gebrek aan vermogen en een voor veel chauffeurs oncomfortabele zitpositie. Tenminste dat is wat we in de wandelgangen horen.
In diezelfde wandelgangen wordt gesproken over Solaris en de stad en Volvo op de streek.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ArrivaBas »

Volvo's op de streekdienst lijken mij erg sterk. De Volvo Group trekt zeer binnenkort de stekker uit de productie van complete stads- en streekbussen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stadsbus
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Stadsbus »

MCV gaat voor Volvo de bussen bouwen. De eerste orders zijn al geplaatst. O.a. in Luxemburg komen Volvo 7900 bussen gebouwd door MCV.
Dosje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Dosje »

Denk niet dat de 24/25 meter bussen terugkomen, er wordt echt heel veel schades mee gereden, en als zo’n bus van de weg raakt zijn ze eigenlijk total loss door het afslepen van zo’n bus, ook naast het feit dat de berger flink wat tijd nodig heeft om de bus af te slepen of uit de greppel te vissen, wat nog niet zo heel lang geleden gebeurd is.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ThatPCDude »

Maar aan de andere kant; is het vanwege de reizigersaantallen überhaupt verantwoord om met gelijkblijvende frequentie 18-meters (Want 21-meters hebben hetzelfde euvel, casus Haarlem) in te zetten?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door teun »

Uiteindelijk is het aan de vervoerder om de afweging te maken, maar nu er geen bus 12 meer is is denk ik de noodzaak van dubbelgeleed er echt niet meer is.
Xavier030
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:09

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Xavier030 »

Volgens Transdev komen er wel degelijk dubbelgelede bussen. Bron: https://www.transdev.com/en/press-relea ... therlands/
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Ik hoop stiekem wel dat ze de 24 meter Solaris MetroStyle besteld hebben
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
UtrechtOV
Berichten: 206
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door UtrechtOV »

Z2N schreef: do 17 okt 2024, 16:28 Ik ben dan wel benieuwd waarmee Transdev de rest van de voertuigen wilt vervangen, gegeven het feit dat ze vanaf december 2025 volledig elektrisch willen rijden.
In dat persbericht hier boven staat dan weer vanaf 2028 compleet emissievrij. Dan zou je toch nog diesels nodig hebben.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door iamthedutchdude »

GS Provincie Utrecht schreef:Transdev heeft ervoor gekozen de transitie naar ZE bijna volledig (dus niet helemaal, red.) in één keer te maken bij de start van de concessie Utrecht Binnen. Dit maakt dat reizigers vanaf de start van de concessie profiteren van het hoge comfortniveau van de nieuwe bussen.
Lijkt erop dat iemand een verkeerde conclusie getrokken heeft uit bovenstaande.
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

Dosje schreef: vr 18 okt 2024, 12:08 Denk niet dat de 24/25 meter bussen terugkomen, er wordt echt heel veel schades mee gereden, en als zo’n bus van de weg raakt zijn ze eigenlijk total loss door het afslepen van zo’n bus, ook naast het feit dat de berger flink wat tijd nodig heeft om de bus af te slepen of uit de greppel te vissen, wat nog niet zo heel lang geleden gebeurd is.
teun schreef: vr 18 okt 2024, 12:47 Uiteindelijk is het aan de vervoerder om de afweging te maken, maar nu er geen bus 12 meer is is denk ik de noodzaak van dubbelgeleed er echt niet meer is.
In het programma van eisen stond dat er ZE bussen moeten komen voor lijn 28 die (Edit:)minimaal 21 meter lang zijn, dat zijn geen enkel gelede bussen, ik ken er tenminste geen. In dit geval lag het dus even niet aan de vervoerder, maar aan de provincie.
iamthedutchdude schreef: vr 18 okt 2024, 15:27
GS Provincie Utrecht schreef:Transdev heeft ervoor gekozen de transitie naar ZE bijna volledig (dus niet helemaal, red.) in één keer te maken bij de start van de concessie Utrecht Binnen. Dit maakt dat reizigers vanaf de start van de concessie profiteren van het hoge comfortniveau van de nieuwe bussen.
Lijkt erop dat iemand een verkeerde conclusie getrokken heeft uit bovenstaande.
Met de 96 Solaris bussen komt het totaal aantal ZE-bussen van de concessie op 165 van de 286 uit (bron; https://zeroemissiebus.nl/wp-content/up ... l-2024.pdf). Zelfs als je de 15 Setra's die voor lijn 41/50 gebruikt worden eraf haalt kom je alsnog op 106 dieselbussen uit, dat noem ik niet bijna volledig. Zal dus vast nog een bestelling aankomen voor start concessie lijkt me.
Laatst gewijzigd door RW2104 op za 19 okt 2024, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5829
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Lijn 45 »

Volgens het persbericht dat hierboven gelinkt is heeft Transdev zo'n 250 nieuwe elektrische bussen besteld (vooral (dubbel-)geleed) die per 2028 de huidige dieselvloot hebben vervangen. De meeste daarvan rijden bij de start van de concessie al. Er is dus sowieso nog minstens een bestelling elders geplaatst. :)
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ThatPCDude »

RW2104 schreef: vr 18 okt 2024, 17:00 In het programma van eisen stond dat er bussen moeten komen voor lijn 28 die minimaal 22 meter lang zijn, dat zijn geen enkel gelede bussen, ik ken er tenminste geen. In dit geval lag het dus even niet aan de vervoerder, maar aan de provincie.
Ik heb even door het PvE zitten scrollen, maar ik heb niet een specifieke eis gevonden dat dat zo zou zijn. Heb je misschien het artikelnummer?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

Ik heb het weer even opgezocht, het gaat om artikel 3.2.8 van het PvE, maar de voorwaarden daarvan die over de lengte's gaan staan in de aanbestedingsleidraad onder de gunningscriteria van het vervoerplan, op pagina 35. Ik heb twee dingen door elkaar gehaald, nu ik het zie ging het om langer dan 20 meter en 22 bussen. Dit is wat er in ieder geval staat;
Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
▪ Voor Concessie Utrecht Binnen dient minimaal 65 % van de aangeboden Bussen (dubbel-)geleed
(≥ 18 meter) te zijn waarvan in 2029 minimaal 22 Bussen langer is dan 20 meter t.b.v. lijn 28. Zie
ook eis 3.2.8 uit het PvE.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door iamthedutchdude »

Maar ook als het om langer dan 20 meter gaat, zijn de opties buiten dubbelgeleed beperkt. Al helemaal als je ook nog graag ZE wil.
Dosje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Dosje »

teun schreef: vr 18 okt 2024, 12:47 Uiteindelijk is het aan de vervoerder om de afweging te maken, maar nu er geen bus 12 meer is is denk ik de noodzaak van dubbelgeleed er echt niet meer is.
Lijn 28 zit ook regelmatig rammetjevol, ondanks de komst van de lange tram. Ik denk dat een 21 meter bus voldoende is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Z2N »

Dat hangt echt af van de te rijden frequentie, maar met de huidige frequenties is dubbelgeleed geen enorme luxe. Rond de collegetijden en op zaterdag (P+R-verkeer) is het vaak echt druk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 86 gasten