Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13789
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ik ben dan wel benieuwd waarmee Transdev de rest van de voertuigen wilt vervangen, gegeven het feit dat ze vanaf december 2025 volledig elektrisch willen rijden.
- Lijn 45
- Berichten: 5830
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Zijn deze 96 genoeg om de complete streekdienst mee te elektrificeren?
-
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Solaris is natuurlijk een van de weinige met 24 meter elektrisch, maar het is wel nieuw voor Connexxion om geen bussen bij Ebusco meer te bestellen. Schetst ook wel iets over de staat waarin Ebusco zich bevindt nu.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40631
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Lijkt me niet. Als ik grofweg tel heeft Qbuzz nu 190 dieselbussen rijden. Daar gaan er nog wel wat af omdat 41 en 56 naar Utrecht Buiten gaan en komen er weer wat bij omdat Vianen - Meerkerk er eind dit jaar bij komt.
Op de stad rijden, op de 28 na dan, nou niet bepaald de zwaarste lijnen nog op diesel. Dat zal qua aantallen wel meevallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Zou goed kunnen dat ze gelede en dubbel gelede bussen van Solaris nemen, en een andere bestelling voor de rest van de bussen. De 24 meter van Solaris zie ik in ieder geval wel zitten als dat het hem daadwerkelijk wordt 

-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Vergeet niet dat Transdev ook 58 elektrische bussen over moet nemen, dan kom je al gauw uit op 154 bussen in totaal.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40631
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ja, maar ze hebben dus al 190 diesels. De elektrische bussen (die mee over gaan) zijn dus nog niet in dat totaal meegeteld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Het aantal gelede diesels is momenteel exact 96 als ik het eventjes goed tel, dan nog 74 12m wagens 10 CapaCity's 7 dubbelgeledes en niet te vergeten de 12 atlas busjes.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
De kwaliteit van de 3.0 schijnt enorm tegen te vallen. Losse plaatdelen, scheurende ruiten, onverklaarbaar gebrek aan vermogen en een voor veel chauffeurs oncomfortabele zitpositie. Tenminste dat is wat we in de wandelgangen horen.
In diezelfde wandelgangen wordt gesproken over Solaris en de stad en Volvo op de streek.
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Volvo's op de streekdienst lijken mij erg sterk. De Volvo Group trekt zeer binnenkort de stekker uit de productie van complete stads- en streekbussen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
MCV gaat voor Volvo de bussen bouwen. De eerste orders zijn al geplaatst. O.a. in Luxemburg komen Volvo 7900 bussen gebouwd door MCV.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Denk niet dat de 24/25 meter bussen terugkomen, er wordt echt heel veel schades mee gereden, en als zo’n bus van de weg raakt zijn ze eigenlijk total loss door het afslepen van zo’n bus, ook naast het feit dat de berger flink wat tijd nodig heeft om de bus af te slepen of uit de greppel te vissen, wat nog niet zo heel lang geleden gebeurd is.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Maar aan de andere kant; is het vanwege de reizigersaantallen überhaupt verantwoord om met gelijkblijvende frequentie 18-meters (Want 21-meters hebben hetzelfde euvel, casus Haarlem) in te zetten?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Uiteindelijk is het aan de vervoerder om de afweging te maken, maar nu er geen bus 12 meer is is denk ik de noodzaak van dubbelgeleed er echt niet meer is.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:09
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Volgens Transdev komen er wel degelijk dubbelgelede bussen. Bron: https://www.transdev.com/en/press-relea ... therlands/
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ik hoop stiekem wel dat ze de 24 meter Solaris MetroStyle besteld hebben
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
In dat persbericht hier boven staat dan weer vanaf 2028 compleet emissievrij. Dan zou je toch nog diesels nodig hebben.
-
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Lijkt erop dat iemand een verkeerde conclusie getrokken heeft uit bovenstaande.GS Provincie Utrecht schreef:Transdev heeft ervoor gekozen de transitie naar ZE bijna volledig (dus niet helemaal, red.) in één keer te maken bij de start van de concessie Utrecht Binnen. Dit maakt dat reizigers vanaf de start van de concessie profiteren van het hoge comfortniveau van de nieuwe bussen.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Dosje schreef: ↑vr 18 okt 2024, 12:08 Denk niet dat de 24/25 meter bussen terugkomen, er wordt echt heel veel schades mee gereden, en als zo’n bus van de weg raakt zijn ze eigenlijk total loss door het afslepen van zo’n bus, ook naast het feit dat de berger flink wat tijd nodig heeft om de bus af te slepen of uit de greppel te vissen, wat nog niet zo heel lang geleden gebeurd is.
In het programma van eisen stond dat er ZE bussen moeten komen voor lijn 28 die (Edit:)minimaal 21 meter lang zijn, dat zijn geen enkel gelede bussen, ik ken er tenminste geen. In dit geval lag het dus even niet aan de vervoerder, maar aan de provincie.
Met de 96 Solaris bussen komt het totaal aantal ZE-bussen van de concessie op 165 van de 286 uit (bron; https://zeroemissiebus.nl/wp-content/up ... l-2024.pdf). Zelfs als je de 15 Setra's die voor lijn 41/50 gebruikt worden eraf haalt kom je alsnog op 106 dieselbussen uit, dat noem ik niet bijna volledig. Zal dus vast nog een bestelling aankomen voor start concessie lijkt me.iamthedutchdude schreef: ↑vr 18 okt 2024, 15:27Lijkt erop dat iemand een verkeerde conclusie getrokken heeft uit bovenstaande.GS Provincie Utrecht schreef:Transdev heeft ervoor gekozen de transitie naar ZE bijna volledig (dus niet helemaal, red.) in één keer te maken bij de start van de concessie Utrecht Binnen. Dit maakt dat reizigers vanaf de start van de concessie profiteren van het hoge comfortniveau van de nieuwe bussen.
Laatst gewijzigd door RW2104 op za 19 okt 2024, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lijn 45
- Berichten: 5830
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Volgens het persbericht dat hierboven gelinkt is heeft Transdev zo'n 250 nieuwe elektrische bussen besteld (vooral (dubbel-)geleed) die per 2028 de huidige dieselvloot hebben vervangen. De meeste daarvan rijden bij de start van de concessie al. Er is dus sowieso nog minstens een bestelling elders geplaatst. 

- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ik heb even door het PvE zitten scrollen, maar ik heb niet een specifieke eis gevonden dat dat zo zou zijn. Heb je misschien het artikelnummer?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Ik heb het weer even opgezocht, het gaat om artikel 3.2.8 van het PvE, maar de voorwaarden daarvan die over de lengte's gaan staan in de aanbestedingsleidraad onder de gunningscriteria van het vervoerplan, op pagina 35. Ik heb twee dingen door elkaar gehaald, nu ik het zie ging het om langer dan 20 meter en 22 bussen. Dit is wat er in ieder geval staat;
Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
▪ Voor Concessie Utrecht Binnen dient minimaal 65 % van de aangeboden Bussen (dubbel-)geleed
(≥ 18 meter) te zijn waarvan in 2029 minimaal 22 Bussen langer is dan 20 meter t.b.v. lijn 28. Zie
ook eis 3.2.8 uit het PvE.
-
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Maar ook als het om langer dan 20 meter gaat, zijn de opties buiten dubbelgeleed beperkt. Al helemaal als je ook nog graag ZE wil.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Lijn 28 zit ook regelmatig rammetjevol, ondanks de komst van de lange tram. Ik denk dat een 21 meter bus voldoende is.
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13789
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Dat hangt echt af van de te rijden frequentie, maar met de huidige frequenties is dubbelgeleed geen enorme luxe. Rond de collegetijden en op zaterdag (P+R-verkeer) is het vaak echt druk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten