BasGeluk schreef: ↑do 25 jul 2024, 12:36
lange quote, dus in spoiler
- Spoiler: show
-
iamthedutchdude schreef: ↑do 25 jul 2024, 10:30
Ik heb nog weinig of geen klachten voorbij zien komen van de auto's van NIO en Lynk&
Co.
Chinese elektrische auto's beschikken over allerlei electronica, die op afstand kan worden uitgelezen. Hoewel dat even goed opgaat voor de modellen van Tesla, staan er over de Amerikanen vooralsnog geen verhalen in de krant waarin melding wordt gemaakt van misbruik van dergelijke informatie. Met betrekking tot China is dat al wel een aantal keer gebeurd.
De Europese Unie volgt deze ontwikkelingen op de voet, zoals Brussel ook nauwlettend in de gaten houdt of de Chinese autoindustrie geen oneerlijke concurrentie pleegt. De fabrikanten profiteren momenteel van onrechtmatige overheidsubsidies, concludeerde de EU in het najaar van 2023. Todat China zijn leven betert, worden er in Europa daarom hogere importheffingen toegepast op auto's van Chinese makelij.
Bron: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
In all, ASPI’s research has identified 82 foreign and Chinese companies potentially directly or indirectly benefiting from the use of Uyghur workers outside Xinjiang through abusive labour transfer programs: en dan oa BYD.
Bron: https://www.aspi.org.au/report/uyghurs-sale
En voor de beeldvorming kun je dit nog lezen; https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/land ... -oeigoeren
De Chinese elektrische-auto-industrie wordt al vele jaren véél meer en massaal van overheidswege gesteund dan de onze. Voor BYD ging het om 11 miljard euro aan leningen van staatsbanken en ongeveer 5 miljard dollar aan subsidies, stipte VUB-professor Jonathan Holslag aan. Ook mogen we niet vergeten dat China zelf zijn markt afschermt voor buitenlandse concurrentie.
Er is dus géén gelijk speelveld voor deze aanbesteding, in die mate dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Europa wordt ook opnieuw een bestemming voor Chinese overproductie, waardoor er sprake kan zijn van dumpingpraktijken. De EU-commissaris voor Mededinging zou dit dossier nader moeten onderzoeken.
Bron: https://www.demorgen.be/meningen/dat-he ... oogle.com/
De adviezen van EU en Rijksoverheid ken ik. Dat zijn zeker interessante argumenten (m.u.v. dat verhaal van overproductie, want daarvan is bij een dergelijk op maat gemaakt product als een bus geen sprake van) en ook zeker zaken die per product/aanbesteding in de gaten gehouden moeten worden. Echter, dat hoeft geen reden te zijn om de producten niet te kopen, enkel om kritisch te kijken bij het aankopen van een product in/uit China. Maar naar mijn mening zou je dat bij iedere aankoop moeten doen, want ook bij Europese, Amerikaanse, Zuid-Koreaanse of Japanse makelij is niet altijd alles koek en ei.
Dat is ook terug te zien in het lijstje bedrijven waar jij BYD uit aanstipt: daarin staan ook alle bedrijven in de spoiler in. Samengevat: bijna de gehele Europese smartphone- laptop en gamingmarkt, de grootste treinfabrikanten binnen Europa, verschillende automerken en kledingmerken. Mijn schatting is dan ook dat 99,9% van de Nederlanders wel een product in huis heeft (of voor zijn huis heeft staan) waarvan de producent in deze lijst staat.
- Spoiler: show
- Google
- Microsoft
- Apple
- Samsung
- Xiaomi
- HTC
- Huawei
- Nokia
- Oppo
- Lenovo
- Acer
- ASUS
- Cisco
- Dell
- HP
- Oculus
- Sharp
- Sony
- Toshiba
- Vivo
- Nintendo
- Alstom
- Bombardier
- Siemens
- Hitachi
- Adidas
- Nike
- Puma
- Skechers
- H&M
- Zara
- Amazon
- Tommy Hilfiger
- Ralph Lauren
- Jack&Jones
- Mercedes Benz
- BMW
- Volkswagen
- Jaguar
- MG
- Mitsubishi
Acer, ASUS, Cisco, Dell, HP, Oculus, Sharp, Sony, Toshiba, Vivo
Echter, dat was niet waar ik op reageerde. Dat zijn namelijk quotes als onderstaande
ThatPCDude schreef: ↑di 09 jul 2024, 17:15
nog meer Chinese rotzooi in ons land...
Lange_Dre schreef: ↑di 09 jul 2024, 22:07
(...) Chinese bussen (...) opgezadeld worden?
Lange_Dre schreef: ↑wo 10 jul 2024, 10:13
Jammer dat Qbuzz niet voor een betrouwbare bus (...), maar voor Chinese troep gekozen heeft.
Lange_Dre schreef: ↑wo 10 jul 2024, 11:11
Omdat ik geen goede ervaring heb met producten uit China.
BasGeluk schreef: ↑wo 24 jul 2024, 17:07
Er is nog geen enkele Chinese bus in Nederland die voldoet aan wat er beloofd is.
BasGeluk schreef: ↑wo 24 jul 2024, 17:07
Ook auto's uit China en (ander niveau) prullaria van Aliexpress en Action lijkt heel wat, maar valt in de praktijk tegen.
Daarnaast zijn er nog verschillende verwijzingen naar de slechte kwaliteit die BYD de afgelopen jaren geleverd heeft. Daarmee zijn we in dit topic heel hard bezig alle Chinese bussen (en ander producten, red.) over één kam te scheren, terwijl er pas één Chinese busfabrikant (BYD) hier geleverd heeft. Dit zelfs tot op het punt dat bussen meegenomen worden in dit argument als er Chinese halffabricaten zijn gebruikt of slechts de assemblage in China plaatsvond, waarbij daarna Europese onderdelen problemen opleverden (Ebusco).
EDIT: verschillende zinsbouw- en spelfouten verwijderd.